Gå til innhold

Ta hensyn til veganer som ikke tar hensyn til oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Om barna ikke er vant med kjøt kan de bli skikelig dårlige om de plutselig får det i seg. Er virkelig ikke greit å gjøre små barn syke, bare fordi moren deres har vært litt frek.

Men sønnen til TS blir jo dårlig av maten han spiser hos disse bekjente? Hensynet må nesten gå begge veier her.

Anonymkode: 210fb...e20

• Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er å snu hele saken opp-ned, at nå er det ts som er problemet.

Ts som tar hensyn, er nå plutselig den vanskelige/dårlige parten i historien? 

Anonymkode: af36e...c0b

Ts nevnte at hun ikke liker overdrevent bruk av ultraprosessert, og da blir hun automatisk syndebukken og hysterisk.

Dette er KG. De som ønsker å gi barna sine rene råvarer er hysteriske og kommer til å få barn med spiseforstyrrelser. Veganer med et 99% ultraprosessert kostholdt er helt innafor. 

Anonymkode: aa1b1...d54

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er å snu hele saken opp-ned, at nå er det ts som er problemet.

Ts som tar hensyn, er nå plutselig den vanskelige/dårlige parten i historien? 

Anonymkode: af36e...c0b

TS skal alltid tas på KG vet du.

TS er selvfølgelig ikke problemet her, hun har gjort alt riktig men ser at ting blir fryktelig feil når hun bli ledd av når hun prøver å sette fornuftige grenser. Da får de fleste mennesker nok og man ønsker å løse problemet som den andre personen skapte ved å le og ikke respektere deg tilbake. Så gjelder det å finne ut om det er mulig å finne en løsning med slike mennesker som denne andre mammaen som er respektløst og regelrett dum i hodet.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

exictence skrev (7 minutter siden):

Jeg spiser kjøtt og fisk, men er mest glad i vegetarisk mat og ellers rene produkter.

Mitt inntrykk er at de fleste veganere er veganere fordi de er imot å drepe dyr. Så å tilberede noe dyr for dem, hadde jeg ikke forventet.

Er din sønn så veldig ofte på besøk til dem da? Om han spiser ett måltid om dagen noen ganger på besøk gjør jo slett ingenting.

Leste du hovedinnlegget? Ts mener ikke at de skal servere kjøtt, men vegansk mat av rene råvarer - typ en raspet eller kokt gulrot - i stedet for ultraprosessert søppel.

Og ja, sønnen er ofte på besøk der.

Skremmende å lese hvor mange som rett og slett driter i helsa til barna og mener det må være helt greit å spise helseskadelig dårlig drittmat på besøk, men samtidig forventer at ts skal stå på pinne for å servere spesialmat til veganerungen hver eneste gang han er på besøk. 

Anonymkode: f1844...fe4

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sønnen til TS blir jo dårlig av maten han spiser hos disse bekjente? Hensynet må nesten gå begge veier her.

Så enkelt er det faktisk.

Jeg hadde sagt at dersom de ikke ønsker å tilrettelegge så slutter jeg å tilrettelegge.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overrasket over mange sine svar her. Det er kommet frem så vanvittig mye om hvor skadelig ultraårosessert mat er for oss siste årene at det burde være en nobrainer å tilrettelegge til rene råvarer for dem som ønsker å ta vare på kroppen og helsen sin.

Går man grundig til verks så kan man relativt lett finne ut også at dette med veganer er langt mer problematisk enn det er å spise rene produkter i praksis. Det handler jo overhodet ikke om hysteri heller.

Om man ser på mennesketevolusjon så ser man også at vi er ikke tilpasset å være veganere, det er unaturlig og skaper problemer for kroppen uten større tilrettelegging for å få i seg alt man trenger ikke kroppen og på denne kanten av verden som vi lever i så er det heller ikke bærekraftig. INGEN kosthold som krever så mye import hvor mat må fraktes kloden rundt for å få nok variasjon til å ha det som kosthold er i praksis bærekraftig...i beste fall er det feilslått symbolpolitikk i den kunstige veien på å finne syndebukker for klimaendringer. 

Om barnet ditt blir dårlig ts av å spise mat hos dem så tenker jeg at dere bødroppe å spise middag hos hverandre. Å tilpasse seg skal være toveis. Før i tiden var det helt vanlig å sende unger hjem i middagstiden, spise før man dro eller etter man kom hjem, og å vente på rommet og leke når vennen spiste middag kjapt. Det kan være en bedre løsning for deres situasjon enn at noen av barna skal bli dårlig grunnet mangel på tilrettelegging. Det blir feil at kun den ene parten tilrettelegger og den andre får sykt barn.

Anonymkode: 3ca11...5ed

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Da mister jo TS sitt barn en god venn? Jeg ville tilretelagt for mitt eget barn sin skyld. Var det for vanskelig å tilretelege (av praktiske grunder, ikke fordi jeg var fornærmet) hadde jeg spurt om de kunne ta med matpake. 

Bedre å ha en venn mindre enn å ødelegge helsen sin med junkfood 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde da laget mat som heh pleier når det barnet er hos dere, så får det bare spise eks potet og grønsaker,  men dere andre spiser eks sausen og kjøttet/fisken

Anonymkode: 16c3d...7b1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ville sluttet å tilrettelegge og bare ikke sagt noe om det. Også hadde jeg ledd og gjort narr av hvor næringsfattig de spiser. 

Men jeg er hevnfull som person og jatter sjeldent med uansett. 

Anonymkode: d9ecb...25b

Det handler jo ikke om hevn , men prinsipp . De som forventer tilrettelegging må jo yte det samme tilbake . Når det er sagt bør vi slutte med denne mat -pleasingen begge veier tenker jeg . En ting er hvis det er kjente allergier . Men når det gjelder selvvalgte dietter etc, bør unger kunne spise det som serveres i de ulike hjem . Vi gjør ungene en stor bjørnetjeneste ved å ikke lære de å spise det som blir servert i ulike hjem. Evnt server et par skiver med pålegg . 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at du ikke trenger ta hensyn til veganere om de driter i at barnet ditt blir dårlig av maten deres. Men gi beskjed om det først hvertfall, av hensyn til vennen til sønnen din. Synd du ikke gjorde det når hun lo av deg, da hadde du fått sett ansiktsuttrykket hennes.

Men: gutten deres kan jo spise hos dere selv om dere spiser kjøtt, bare ikke alt dere spiser? Han kan jo få potet eller en kokt gulrot eller kanskje ren pasta og ris eller annet som dere har som ikke er kjøtt? Brødskive i verste fall? Hadde alrid i verden tilpasset såpass som til vegansk kosthold fordi mine barn egne barn da ikke vil spise noe.

Synes synd på barn som vokser opp med vegansk kosthold, de er dømt til å bli sære hippier når de blir store.

Anonymkode: be6d1...1ec

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (1 minutt siden):

Her hadde jeg tilpasset maten i den grad det passet oss og vår livsstil: jeg kjøper ikke inn veganske produkter men jeg blander heller ikke maten. Jeg ville ha servert alt i forskjellige skåler slik vi gjerne gjør når vi har taco (eller buffet) slik at folk kan selv styre hva de spiser, hva de kan ha osv.

Jeg hadde nok hatt en del enkle middagsalternativer i bakhodet som var "naturlig vegansk" (feks suppe, havregrøt, ris og saus med kjøtt ved siden av, hatt mye salat som tilbehør osv) fordi vennskapet barn i mellom er såpass viktig å opprettholde. Gode venner vokser ikke på trær. 

Samtidig hadde jeg begynt å sende matpakke med når barnet mitt skulle på besøk og muligens etterspør det samme fra barnets hjem "slik h*n kan spise det h*n er vant til".

Joda, tanken er god, men hvis vi har pølsegrateng til middag en dag, eller lasagne, så kan ikke vi sette det i skåler. Hvis vi da må lage en annen middag enn planlagt/kjøpt inn til, så blir det jo litt styr. Her kommer jo an på om man vet på forhånd at det kommer barn på besøk dagen etter eller ikke. Jeg lager gjerne til lasagne eller pølsegrateng dagen før, slik at det skal gå raskt. Jeg rekker ikke innom butikken på vei hjem før barnehage/SFO stenger og det er for langt å kjøre til butikk etterpå. Av og til får jeg melding av mor til en av de andre barna om det er greit at han/hun blir med hjem til oss i dag. Da tenker jeg også at mor ikke kan forvente at barnet får spesialtilpasset mat (nå har ikke vi noen barn i vennekretsen som spiser vegansk da, men hvis det hadde vært slik). 

Anonymkode: d3c35...ab2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så om en forelder er egoistisk og ødeleger for barna, så må bege foreldrene ødelege for barna? Om TS sitt barn faktisk blir syk av å spisr hos vennen sin, så må jo TS slutte å sende han dit. Og så synes du hun skal begynne å gjøre barnets venn syk med vilje i tileg? Slik at barne hennes verken får komme på besøk eller ha besøk? Det og ødelege barne sit venskap bare av prinsip synes jeg er slemt! Gjør man barn syke med vilje bør man ikke ha ansvar for noen barn!!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde da laget mat som heh pleier når det barnet er hos dere, så får det bare spise eks potet og grønsaker,  men dere andre spiser eks sausen og kjøttet/fisken

Anonymkode: 16c3d...7b1

Enig! Det er en konsekvens hvis foreldrene til det veganske barnet nekter barnet sitt å spise kjøtt. De kan ikke forvente at andre tilpasser for deres barn, men de respekterer ikke det tilbake!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ville du sagt til en veganer at det er virkelig ikke krise om barnet ditt spiser animalsk innimellom?

Ja.

Anonymkode: e36a0...c4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, tanken er god, men hvis vi har pølsegrateng til middag en dag, eller lasagne, så kan ikke vi sette det i skåler. Hvis vi da må lage en annen middag enn planlagt/kjøpt inn til, så blir det jo litt styr. Her kommer jo an på om man vet på forhånd at det kommer barn på besøk dagen etter eller ikke. Jeg lager gjerne til lasagne eller pølsegrateng dagen før, slik at det skal gå raskt. Jeg rekker ikke innom butikken på vei hjem før barnehage/SFO stenger og det er for langt å kjøre til butikk etterpå. Av og til får jeg melding av mor til en av de andre barna om det er greit at han/hun blir med hjem til oss i dag. Da tenker jeg også at mor ikke kan forvente at barnet får spesialtilpasset mat (nå har ikke vi noen barn i vennekretsen som spiser vegansk da, men hvis det hadde vært slik). 

"Vi har dessverre ikke vegansk til middag i dag da vi ikke visste at du skulle spise med. Du er velkommen til å leke her og du kan få en brødskive om du blir sulten, men du kan også dra hjem og spise om du hellere vil det og komme tilbake etterpå?"

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bedre å ha en venn mindre enn å ødelegge helsen sin med junkfood 

Den forsto jeg ikke, TS kan da tilretelege for at barnets venner får vegansk matt uten å lage junkfood? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde sendt med matpakke, bedt barnet komme hjem og spise og/eller sørget for at de lekte oftest hjemme hos oss. 

Anonymkode: c3dd5...712

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Den forsto jeg ikke, TS kan da tilretelege for at barnets venner får vegansk matt uten å lage junkfood? 

Det var nok omvendt. Veganerne serverer veganerjunkfood som sønnen til TS ikke tåler.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er så enig . Vi må slutte med den dillingen med mindre vi driver cafe eller restaurant . Kan ikke gjesten spise det som husholdningen serverer den dagen , server brødskiver m div pålegg evnt grønnsaker / salat . Ikke vente vi har en oppvoksende generasjon med mye primadonna -nykker . 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, kan man ikke bare være grei med barna da? 
Enig i at mor til vennen virker dust når hun ler av en enkel forespørsel fra ts, og får beskjed om at barnet blir dårlig i magen. 

Tror uansett at dette er en trolletråd, for det virker høytst usannsynlig at barna bare må spise ultraprosessert mat uten tilbehør.

Anonymkode: 5f99a...fa4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...