AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Jeg har en bekjent som har barn i samme barnehage som oss. Ungene våre leker godt sammen og er bestevenner. De er veganere. Når vi har sønnen deres på besøk, serverer jeg selvsagt vegansk mat og tilpasser alle måltid så han kan spise. Når min sønn er hos dem, serverer de nærmest utelukkende ultraprossesserte ferdige veganske farseblandinger. Type vegisterkaker og vegisterpølser. Vi spiser tilnærmet utelukkende rene råvarer hjemme og holder oss unna ultraprossessert mat. Nå har det vært såpass mye besøk at jeg spurte om de kunne tilpasse litt og prioritere noen rene råvarer og ikke bare disse ferdige produktene for sønnen vår har blitt slapp og dårlig i magen når han har spist hos dem. F. Eks raspet eller kokt gulrot til maten hadde hjulpet. Dette ble møtt med latter og jeg fikk beskjed om at hun syntes synd på barn av foreldre som meg som var så hysteriske. At de ikke hadde hatt lov til å selge maten hvis den hadde vært skadelig. Og hun så ikke poenget med å tilpasse seg etter hysteri. Nå kjenner jeg at jeg ærlig talt ikke har særlig lyst til å lage vegansk mat når de er hos oss lengre. Jeg respekterer hennes overbevisning om å ikke spise animalske produkter, men hun ler av min overbevisning. Det slo meg egentlig at dette er gjennomgående. Både barnehager og folk flest tilpasser til veganere og religiøse overbevisninger. Hvorfor er det da innafor å kalle min overbevisning for hysteri? Det er ikke første gang jeg har blitt ledd av fordi vi har fokus på rene varer. Blant annet har folk kommentert at det var synd på sønnen min da han som 2-åring fikk en skål med bær til dessert og ikke saftis som gjesten ønsket å gi ham. Han elsker bær og koser seg med det. For ordens skyld har vi aldri prøvd å dytte vår overbevisning på andre. Anonymkode: 7e0b5...e0c 6 6 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Herregud, er det rart det er krig i verden. Det er virkelig ikke krise om barnet deres spiser ultraprossesert mat på besøk. Dere kan være dårlige verter, det er opp til dere. Jeg er glad i kjøtt, men ingen problem å spise og lage vegansk innimellom Anonymkode: b53f9...8ff 26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Jeg ville sluttet å tilrettelegge og bare ikke sagt noe om det. Også hadde jeg ledd og gjort narr av hvor næringsfattig de spiser. Men jeg er hevnfull som person og jatter sjeldent med uansett. Anonymkode: d9ecb...25b 4 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud, er det rart det er krig i verden. Det er virkelig ikke krise om barnet deres spiser ultraprossesert mat på besøk. Dere kan være dårlige verter, det er opp til dere. Jeg er glad i kjøtt, men ingen problem å spise og lage vegansk innimellom Anonymkode: b53f9...8ff Du bekrefter jo bare poenget mitt. Å være veganer er en overbevisning. Å spise rene varer er også en overbevisning. Ville du sagt til en veganer at det er virkelig ikke krise om barnet ditt spiser animalsk innimellom? Anonymkode: 7e0b5...e0c 19 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Du er idioten her. Punktum. Anonymkode: e860d...504 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Jeg ville ikke hengt meg opp i prinsippene rundt hva som er greit og ikke å si omkring hverandres kosthold, selv om jeg synes denne bekjente høres ufin ut. Jeg ville derimot tatt en samtale om selve problemet med maten som gutten ikke tåler godt. Dersom denne bekjente ikke tar det på alvor når du sier at sønnen deres får vondt i magen når han spiser veldig prosessert mat og ikke klarer å raspe ei gulrot eller noe ved siden av, så ville jeg sørget for at gutten fikk spist et skikkelig måltid FØR besøket og dermed kanskje ikke er like sulten når han er der. Da vil mageproblemene i hvert fall være mindre sannsynlige. Og ungene får bevare leken og vennskapet sitt uavhengig av de voksnes uenigheter. Anonymkode: 405fa...f2b 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er idioten her. Punktum. Anonymkode: e860d...504 er egentlig litt enig men samtidig hvorfor skal de kunne "le av" TS sine ønsker mens de forventer tilpasning for sine? Enkelte ting bør gå begge veier, ønsker du respekt for dine valg gir du respekt til andre som velger ulikt. Anonymkode: 71ee3...576 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er idioten her. Punktum. Anonymkode: e860d...504 Kan du utdype hvorfor? Anonymkode: 7e0b5...e0c 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden Jeg ville sagt ifra at hos oss spiser vi ikke vegansk, så om gutten spiser her så får han servert det samme som oss. Så får de selv velge om han får komme på besøk. Anonymkode: 5b22e...bbc 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville sluttet å tilrettelegge og bare ikke sagt noe om det. Også hadde jeg ledd og gjort narr av hvor næringsfattig de spiser. Men jeg er hevnfull som person og jatter sjeldent med uansett. Anonymkode: d9ecb...25b Om barna ikke er vant med kjøt kan de bli skikelig dårlige om de plutselig får det i seg. Er virkelig ikke greit å gjøre små barn syke, bare fordi moren deres har vært litt frek. TS om du sluter å lage vegansk mat får du si de må ha med seg matpake eller at de ikke kan være på besøk hos dere når dere skal spise. Det kommer jo til å gå ut over dit barn som risikerer å miste gode venner... Eventuelt får du svelge stoltheten for barne dit sin skykd. Jeg forstår at det ikke var en hygelig måte å bli møtt på, men jeg tror det er bedre for barne dit å spise lit ultraprosesert mat en å bli utestengt fra det sosiale. Måltider handler ikke bare om næring, det er også en veldig sosial aktivitet! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden Tror jeg ville svart tilbake at «da er det vel ikke noe problem at vi serverer barnet ditt animalske produkter neste gang han kommer her, det er jo overhodet ikke noe farlig å spise kjøtt». Anonymkode: 8b123...17f 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden Jeg spiser kjøtt og fisk, men er mest glad i vegetarisk mat og ellers rene produkter. Mitt inntrykk er at de fleste veganere er veganere fordi de er imot å drepe dyr. Så å tilberede noe dyr for dem, hadde jeg ikke forventet. Er din sønn så veldig ofte på besøk til dem da? Om han spiser ett måltid om dagen noen ganger på besøk gjør jo slett ingenting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden Her er jeg delt: ønsker du de skal servere annet pga barnet ikke tåler disse ferdigproduktene og blir dårlig/vondt i magen er det en ting. I såkalt hadde jeg pakket noe matpakke/snacks/en gulrot om du mener det hjelper. Samtidig om dette skyldes kun rot i deres "overbevisninger" så tenker jeg at barnet dør ikke av å tilpasse seg andre. Flere voksne hadde hatt godt av å lære seg å tilpasse seg andre og "spise rundt" det en ikke kan ha. Da jeg vokste opp i USA på 80-tallet var jeg ekstremt allergisk mot melk, fargestoffer og diverse andre tilsetningsstoffer, nøtter, dyr, pollen, skalldyr, sjokolade, belgfrukter +++ det var en hel vitenskap og jeg var mer eller mindre konstant syk, spesielt etter at jeg hadde vært hos andre fordi ytterst få den gangen forstod eller tok hensyn til allergier. Jeg måtte selv ta ansvar for maten, spørre hva det inneholdt, holdt meg til.trygge alternativer, hadde med meg egen mat +++ folk må slutte å gnåle om at "alle må ta hensyyyyn til meeeeeeg" og heller lære seg å tilpasse seg samfunnet. Send med egen mat: problem løst. Anonymkode: fb6b1...4cf 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er idioten her. Punktum. Anonymkode: e860d...504 Det er ikke TS som er idioten her. Denne mora til det andre barnet er jo selv helt ute og kjøre kostholdsmessig og er veldig strikt rundt eget kosthold samtidig som hun ler av TS og sier at TS er hysterisk. Hun er jo minst like hysterisk, men er også svært lite oppdatert på ernæring. Jeg hadde gitt beskjed om at dersom de ikke tok hensyn til deres ønsker om kosthold så tar ikke dere hensyn til deres sitt kosthold. Ferdig snakka. Hennes sønn hadde hatt godt av å få ordentlig mat hos dere. At de tror dere er hysteriske og at mat som selges i Norge ikke er usunn... Hvor dum og naiv er det mulig å bli? Du kan sende med barnet ditt matpakke de dagene du vet han skal være hos denne vennen. Så kan foreldrene til denne gutten gjøre det samme. Endret 6 timer siden av Blåttvann 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden Så lenge det ikke gjelder allergi/intoleranse, så serverer dere den samme maten til gjestene deres også. Dere trenger selvfølgelig ikke ta hensyn til dette. Spesielt ikke om det ikke blir tatt hensyn andre veien. Anonymkode: aa1b1...d54 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): er egentlig litt enig men samtidig hvorfor skal de kunne "le av" TS sine ønsker mens de forventer tilpasning for sine? Enkelte ting bør gå begge veier, ønsker du respekt for dine valg gir du respekt til andre som velger ulikt. Anonymkode: 71ee3...576 Den andre moren oppførte seg dårlig, men om TS oppfører seg like dårlig så er det barna det går ut over.... 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville sagt ifra at hos oss spiser vi ikke vegansk, så om gutten spiser her så får han servert det samme som oss. Så får de selv velge om han får komme på besøk. Anonymkode: 5b22e...bbc Da mister jo TS sitt barn en god venn? Jeg ville tilretelagt for mitt eget barn sin skyld. Var det for vanskelig å tilretelege (av praktiske grunder, ikke fordi jeg var fornærmet) hadde jeg spurt om de kunne ta med matpake. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Herregud, er det rart det er krig i verden. Det er virkelig ikke krise om barnet deres spiser ultraprossesert mat på besøk. Dere kan være dårlige verter, det er opp til dere. Jeg er glad i kjøtt, men ingen problem å spise og lage vegansk innimellom Anonymkode: b53f9...8ff Dette er å snu hele saken opp-ned, at nå er det ts som er problemet. Ts som tar hensyn, er nå plutselig den vanskelige/dårlige parten i historien? Anonymkode: af36e...c0b 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 8 timer siden #19 Del Skrevet 8 timer siden Her hadde jeg tilpasset maten i den grad det passet oss og vår livsstil: jeg kjøper ikke inn veganske produkter men jeg blander heller ikke maten. Jeg ville ha servert alt i forskjellige skåler slik vi gjerne gjør når vi har taco (eller buffet) slik at folk kan selv styre hva de spiser, hva de kan ha osv. Jeg hadde nok hatt en del enkle middagsalternativer i bakhodet som var "naturlig vegansk" (feks suppe, havregrøt, ris og saus med kjøtt ved siden av, hatt mye salat som tilbehør osv) fordi vennskapet barn i mellom er såpass viktig å opprettholde. Gode venner vokser ikke på trær. Samtidig hadde jeg begynt å sende matpakke med når barnet mitt skulle på besøk og muligens etterspør det samme fra barnets hjem "slik h*n kan spise det h*n er vant til". 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du er idioten her. Punktum. Anonymkode: e860d...504 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): er egentlig litt enig men samtidig hvorfor skal de kunne "le av" TS sine ønsker mens de forventer tilpasning for sine? Enkelte ting bør gå begge veier, ønsker du respekt for dine valg gir du respekt til andre som velger ulikt. Anonymkode: 71ee3...576 Enig i siste her! Anonymkode: d3c35...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå