AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Sist jeg var gravid gikk jeg for 100% mammapermisjon og tenkte ikke. Nå tenker jeg litt med nr.2 og 80%. Jeg fikk for lite tid med han første og lurer på hvordan dere tok ut permisjon 80 eller 100%… Hvordan påvirker det «goder» og pensjon hos arbeidsgiver? Vet man får lengre permisjon med 80% (og mindre lønn, men går greit en liten periode som dette er), men pensjon og slik er jeg redd blir påvirket… Kan noen fortelle meg for og imot og egne erfaringer og hvorfor valgene ble tatt som de gjorde? takk! Anonymkode: ebf64...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Du og partner må velge det samme. Det blir altså enten 80 % eller 100 % foreldrepenger for både mors kvote, fellesperioden og fars kvote. Med de nye reglene får man utbetalt totalt sett like mye med 80 % og 100 %, fordi antall uker med 80 % nå er forlenget. Men det blir selvfølgelig mindre utbetalt pr. mnd. Du mister ikke rettigheter ved å velge 80 %, men får mindre pensjonsopptjening de månedene du har 80 %. Vi valgte 100 % med første barn, for da trengte vi nesten ikke ulønnet permisjon for å få kabalen til å gå opp fram til barnehagestart i august. Denne gangen føder jeg i løpet av mars, og det blir lenge til barnehagestart i august 2026. For å ha minst mulig ulønnet permisjon, har vi denne gangen valgt 80 %. Hvis man har mer enn fire uker sammenhengende ulønnet permisjon, mister man retten på sykepenger. For oss var det derfor viktig å få perioden med lønnet permisjon til å vare lengst mulig. Tjener du og partneren din mer enn 6G, og dekker i så fall arbeidsgiver det over 6G? Anonymkode: ab863...314 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Du får pensjonsoppsparing basert på 80% av inntekten din. Du vil også skatte mindre, fordi det er basert på lavere inntekt, og mindre feriepenger. Merk at du bare for feriepenger for hele perioden dersom arbeidsgiver forskutterer lønn, ikke dersom NAV betaler ut. Anonymkode: 65f8d...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå