Gå til innhold

Mens og vekt etter fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fødte for et halvt år siden og forsøker å gå ned i vekt - sakte siden jeg ammer. Men opplever at mensen forårsaker store svingninger i vekta. Jeg kan gå jevnt og trutt ned, så kommer mensen og jeg kan gå opp over 2 kg. Får også masse cravings og klarer ikke å motstå dem. Jobber med det… kan ikke huske at mensen var så ille før fødsel. Er dette vanlig? Syns det er vanskelig å holde på motivasjonen når man blir veldig følsom og hotmonell og går opp så mye… selv om jeg egentlig vet at det forsvinner igjen. Blir også veldig oppblåst og føler meg supertjukk 

Anonymkode: c4861...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veldig vanlig at syklus er i ubalanse etter fødsel, særlig om du ammer er hormonene litt kokkelimonke 🙄 Det bør stabilisere seg etter hvert, særlig når du slutter med ammingen etter hvert 😊👍🏼 

Og ja - det er også vanlig å gå opp flere kilo og føle seg dritt ifbm mensen... Kroppen samler vann bl.a. pga hormoner 😳 Jeg har alltid vært sånn og unngår bevisst vekta i dagene rundt mensen. Blir bare ytterligere nedstemt av å drive å veie meg da. Kvinnekroppen ass... 

Anonymkode: 9e2f9...342

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel eller ei, mange går opp et par kg rundt mensen, meg inkludert.

Kan det være lurt å kun veie seg en gang i måneden, og da rundt eggløsning? Så slipper du nedturen rundt mensen, som er nedtur nok i seg selv 🤪

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sant - takk begge to ❤️ 

ja, det tærer virkelig på alt. Og kjenner jeg blir så utrolig provosert av uttaleser som dette:

Sitat

Menstruasjonen kan være en beleilig unnskyldning for kvinner å meske seg med sjokolade, men kvinner har ikke vitenskapelig grunnlag for å si at sjokosuget skyldes den månedlige syklusen.

https://www.nrk.no/nyttig/sjokosyk_-ikke-skyld-pa-mensen-1.8262537 

kvinnehelse og kvinnekroppen indeed! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Sant - takk begge to ❤️ 

ja, det tærer virkelig på alt. Og kjenner jeg blir så utrolig provosert av uttaleser som dette:

https://www.nrk.no/nyttig/sjokosyk_-ikke-skyld-pa-mensen-1.8262537 

kvinnehelse og kvinnekroppen indeed! 

Denne studien har kun undersøkt preferansene til 35 kvinner 🙄 Det finnes ganske mange flere kvinner i verden. Dette blir som å si at man har snakket 35 kvinner som ikke har fått kreft = kvinner får ikke kreft 😅 Meget dårlig "undersøkelse" 🤭 Den tar jeg meg ikke nær av i det hele tatt! 

Og om det så ikke finnes direkte medisinske årsaker til søtsuget under mensen, så er det jo ganske naturlig at man har mindre selvkontroll når man blør fra underlivet, har smerter, kviser, føler seg tjukk og elendig. Synes vi må få lov å gjøre det som trengs for å føle oss litt bedre, om det så er sjokolade 🤭

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Denne studien har kun undersøkt preferansene til 35 kvinner 🙄 Det finnes ganske mange flere kvinner i verden. Dette blir som å si at man har snakket 35 kvinner som ikke har fått kreft = kvinner får ikke kreft 😅 Meget dårlig "undersøkelse" 🤭 Den tar jeg meg ikke nær av i det hele tatt! 

Og om det så ikke finnes direkte medisinske årsaker til søtsuget under mensen, så er det jo ganske naturlig at man har mindre selvkontroll når man blør fra underlivet, har smerter, kviser, føler seg tjukk og elendig. Synes vi må få lov å gjøre det som trengs for å føle oss litt bedre, om det så er sjokolade 🤭

Helt enig i alt! Utrolig typisk at menn uttaler seg slik fordi de ikke har opplevd det selv. Hadde menn hatt mensen hadde det garantert vært både sykemeldinger og kompensasjonsordninger for mens 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...