AnonymBruker Skrevet 26. februar #1 Skrevet 26. februar Er det mest slitsomt å gå gravid eller å amme? Hva krever mest av kroppen og mest energi, hva er tyngst synes du? Anonymkode: e905d...3ab
AnonymBruker Skrevet 26. februar #2 Skrevet 26. februar Her er det nok store individuelle forskjeller. Noen har helt fantastiske svangerskap og andre har lett for å amme. Selv er jeg lettmelket, har masse god melk, lite til ingen problemer i fbm amming men som gravid føler jeg meg tung, sliten og klumpete fra mnd 4-5 og til termin, i tillegg til søvnproblemer, kvalme og bekkenproblemer i varierende grad hele svangerskapet. «Problemet» mitt ifht amming er at det varer lenge, det er konstant avbrutt søvn og jeg blir så utmattet av å aldri få dyp søvn at jeg blir irrasjonell. Begge deler er med andre ord slitsomt men siden jeg ammer minst dobbelt så lenge som jeg går gravid vil jeg påstå amming er mest slitsomt. Så for de som sliter med ammingen (lite melk, må pumpe ved siden av for å opprettholde produksjon, får brystbetennelser, tette melkeganger osv osv) må amming være ett rent helsikke. Anonymkode: 09bf7...2c8 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #3 Skrevet 26. februar Kommer an på. Hvis ammingen går fint, babyen spiser som han skal og legger på seg, så synes jeg det bare er koselig. Da slipper man å gå med bekymringer knyttet til det, og for min del er det desidert mye lettere enn å gå gravid. Mine babyer har sovet godt med maks en oppvåkning på natt, og det tåler jeg fint. Svangerskapene mine har vært preget av invalidiserende bekkenløsning, kvalme og til og med plutselig spying uten kvalme. Og som for de fleste andre føler jeg meg tung i kroppen, må opp på natta for å tisse, tungt å puste osv. Foretrekker amming, ja. Anonymkode: c5eb4...9cf
AnonymBruker Skrevet 26. februar #4 Skrevet 26. februar Tja det kommer jo helt an på. Jeg har hatt forholdsvis enkle svangerskap uten særlige plager - synes likevel det er tungt, slitsomt og utmattende. Blir også småsprø av alle hensyn som må tas som ikke spis X, ikke drikk Y, ikke vær i nærheten av blablabla. Det synes jeg er veldig hemmende og stressende. Får en sånn klaustrofobisk følelse av å være fanget i forhold til hvordan jeg vanligvis lever 😅 Amming er ustyrtelig tungt i forhold til å ha ungen hengende i puppen hele døgnet, såre nipler, melkespreng (vondt!) og uavbrutt søvn. Veldig tungt det også, men jeg personlig takler det bedre fordi jeg føler jeg "eier" min egen kropp igjen 🤭 Kan spise hva jeg vil, kan gå meg en tur uten å pese som en astmatisk hvalross, barnet kan overleveres far etter mating og jeg er "fri" på en måte. Merker at disse følelsene er litt vanskelig å beskrive, men sånn kjenner jeg det Energimessig synes jeg begge deler krever ekstreme mengder, men mens gravid sliter jeg med å få i meg mat pga matlyst, begrensninger og halsbrann - mens som ammende kan jeg bare hive innpå det jeg ønsker 🤭 Så begge deler krever mye energi, men det er lettere for meg å tilføre energi som ammende enn som gravid. Anonymkode: f93bb...116
AnonymBruker Skrevet 26. februar #5 Skrevet 26. februar Synes begge deler var lett jeg 😀 Det verste var å få barnet ut, men det før og etter var problemfritt. Anonymkode: b8c08...089 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar #6 Skrevet 26. februar Jeg syntes det var tungt å gå gravid, men elsket å føde og ammingen gikk veldig fint. Så det varierer veldig. Anonymkode: 97e7f...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #7 Skrevet 26. februar Amming - selv om den er problemfri. I graviditeten rår jeg over min egen tid, mens med amming er jeg «låst» til en annens behov 24/7. Anonymkode: 88183...669
Kvinne87Rogaland Skrevet 26. februar #8 Skrevet 26. februar Jeg liker både graviditet, amming og permisjon. Fødsel, derimot, er noe satans herk. Men det er heldigvis bare en kort affære.
AnonymBruker Skrevet 26. februar #9 Skrevet 26. februar Tja, nei, jeg hadde for såvidt enkle svangerskap bortsett fra smerter i hofter når jeg gikk og litt søvnvansker på slutten pga liggestiling. Småplager som halsbrann og svette på sommeren tenkte jeg ikke særlig mye på. Var jo litt kvalm de første mnd. For meg var det mer styr å amme. Altfor mye melk og lekkasje hele tiden. Brystvorter som ikke var så lett for barna å gripe fatt i. Kunne ikke gå ute i kulden pga lekkasje - det var ikke behagelig selv med ammeinnlegg i ull og som ble skiftet ofte! Får frysninger ved tanken! Brystbetennelse og barn som slukte for mye melk og helst ville henge på puppen hele tiden og hele natta. Så summa sumarum var svangerskapet enkelt. Anonymkode: df93e...220
Blådiamant Skrevet 26. februar #10 Skrevet 26. februar Svangerskapet var verst. Mye vondt og tungt. For meg var det alltid en lettelse når baby var født selv med lite søvn osc.
AnonymBruker Skrevet 26. februar #11 Skrevet 26. februar Etter tre graviditeter og ammeperioder vil jeg si det er tyngst å gå gravid. De første seks ukene med amming med eldste var grusomme, men etter det gikk det fint. Ved amming har jeg også i større grad kunnet lære av tidligere erfaringer, mens graviditeten blir som den blir. For alle som sliter med for lite melk vil jeg anbefale delamming. Barnet får morsmelk, dere får masse nærhet og kos, og du slipper mye stress og ekstraarbeid. Anonymkode: 59c26...32c
AnonymBruker Skrevet 26. februar #12 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes begge deler var lett jeg 😀 Det verste var å få barnet ut, men det før og etter var problemfritt. Anonymkode: b8c08...089 Jeg er helt motsatt, haha. Begge mine graviditeter har vært relativt problemfrie foruten litt bekkenproblemer mot slutten, men følte meg bare grusom likevel. Hatet å gå gravid. Ammingen var trøblete og vanskelig med begge barna, spesielt første som var prematur. Slet med melk og sugesvakt barn. Er relativt flat, så slet også med å finne stillinger. Men det å få ungene ut, det gikk knirkefritt og veldig fort, så kunne tatt en fødsel i måneden for å slippe graviditet😂 Med andre ors, TS: Det er veldig individuelt hva vi føler rundt de forskjellige tingene. Mine mistet interessen for puppen da fast føde ble introdusert, så ammingen varte kortere enn en graviditet for oss, men de første ukene våre med pumping, amming, morsmelk i kopp, mme osv. var helt grusomt. Anonymkode: e6261...1a6
Anononyma Skrevet 26. februar #13 Skrevet 26. februar Tja. Er mest sliten under svangerskap. Amming gikk egentlig uproblematisk, var bare skikkelig lei til slutt, men da var også barnet godt over 2 år, så er vel kanskje ikke så rart 🙈
AnonymBruker Skrevet 26. februar #14 Skrevet 26. februar Jeg HATER å gå gravid. Det sugde livsgnisten ut av meg. Nå etter 2 barn har jeg sagt stopp, og at det blir abort hvis jeg blir gravid på nytt. Jeg delammer, det funker helt greit det, syns ikke det er slitsomt. Pappaen kan avlaste med å bruke flaske så jeg får sove på natt. Vi har allerede en rutine med flaskevask/sterilisering etter at nr 1 måtte ha 100% erstatning, flaskene er null stress syns jeg. Anonymkode: d5015...665 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #15 Skrevet 26. februar Jeg synes de første månedene med amming var helvete på jord. En klistremerkebaby som hang i puppen 24/7 så jeg aldri fikk kroppen min i fred, sovet ordentlig, dusjet eller spist varm mat. Men så fort babyen kunne ligge for seg selv og ikke diet døgnet rundt var ammingen bare koselig. Ammet til 2 år, da sluttet jeg på grunn av nytt svangerskap. I graviditeten spydde jeg første halvdel, og hadde bekkenløsning slik at jeg måtte ha krykker andre halvdel. Satt langt inne å bli gravid med nummer to og gå gjennom et svangerskap til, men her sitter jeg høygravid. Må likevel si jeg gruer meg mer til ny runde nyfødt/amming, dersom denne babyen blir like intens som neste 😓 Jeg vet hvertfall hvor fint det blir etterhvert som babyen vokser til denne gangen ❤️ Anonymkode: d2300...4df
IDGAF Skrevet 26. februar #16 Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes begge deler var lett jeg 😀 Det verste var å få barnet ut, men det før og etter var problemfritt. Anonymkode: b8c08...089 Jeg er helt motsatt, hadde født 50 ganger hadde jeg sluppet unna graviditet og amming 😅 Så ja ts, det finnes nok ikke en fasit her.
Anononyma Skrevet 26. februar #17 Skrevet 26. februar IDGAF skrev (1 minutt siden): Jeg er helt motsatt, hadde født 50 ganger hadde jeg sluppet unna graviditet og amming 😅 Så ja ts, det finnes nok ikke en fasit her. Haha, helt enig! Fødsel var 0 stress, selv med vakuumforløsning, klipp og diverse komplikasjoner 🙈
AnonymBruker Skrevet 26. februar #18 Skrevet 26. februar Ingen som må amme hvis de synes det er forferdelig. Anonymkode: 76bbc...014 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar #19 Skrevet 26. februar Jeg synes verken graviditet eller amming var spesielt krevende. I graviditetene var det litt tungt de siste ukene, og fødslene var tøffe. Ellers var det helt greit å være gravid. Å ha en baby er krevende, men det var ikke amminga som gjorde det krevende. Hadde ingen problemer med amming. Det som var krevende var skriking og lite søvn. Anonymkode: 5fa03...578
AnonymBruker Skrevet 26. februar #20 Skrevet 26. februar Kommer an på graviditeten. gravid med kvalme i første trimester<amme gravid i andre trimester og i god form>amme gravid i tredje trimester med bekkenløsning<amme jeg har generelt god erfaring med amming da, synes ikke det var spesielt slitsomt😅 men er godt når de kan spise 1-2 måltider utenom så man slipper å være avhengig av å dra frem puppen hver tredje time Anonymkode: 70192...874
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå