Gå til innhold

Hvorfor er det dårlige holdninger om å jobbe i matvarebutikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 43 år og fra jeg var ung hang det igjen den dårlige holdningen om at man måtte klarer å utrette mer her i livet enn å sitte i kassa på Rimi, Kiwi, Rema 1000 osv. 

Hvorfor tenker man ned om disse yrkene? 

Jeg hadde egentlig lyst til å jobbe på butikken da jeg var 18, men pga holdninger så turte jeg aldri søke. Nå er jeg utdannet noe helt annet så det var aldri aktuelt i ettertid. 

Men tenker du ned på en som sitter i kassa? Er det forskjell på de ulike butikkene? (altså mat, klær, interiør osv) 

Er dette et sted egnet mest for studenter som er på vei videre i livet før de får seg en skikkelig jobb? 

Mulig dette henger mest i fra gammelt av, og ikke er så dårlige holdninger akkurat nå? 

Hva tenker du?

Anonymkode: 42c92...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at det var vanlig å "skremme" ungene sine før i tida med at de ikke måtte "havne i kassa på Rema", men at folk ikke sier det så mye lengre nå. Det er vel bare en uheldig måte å uttrykke at det er klokt å skaffe seg en utdanning og en jobb som kanskje gir mer utfordring og variasjon enn butikkarbeid. 

Jeg ser ikke ned på de som jobber i butikk, nei. Jeg vil si at jeg har et nøytralt syn på det. Tenker ikke noe annerledes om det er parfymeri, Biltema eller matbutikk. Samtidig tenker jeg kanskje at noen som har jobbet i 10 år på friluftsavdelingen i en sportsbutikk kan mye om friluftsliv og utstyr, men jeg tenker ikke at en som har jobbet like lenge på Rema kan så mye om mat... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var ung, ja. Nå vet jeg at de som virkelig er gode blir satset på. Det er verdt mer enn gradene mine.

At man stagnerer i kassa er noe annet. Jeg hilser, sier ja/nei til kvittering osv. Du merker veldig om om de er der for lønn eller vekst..

Anonymkode: 8505f...527

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sjeldent jeg tenker noe om de forskjellige yrkene for velger, og om jeg skal konkret si noe så blir det at jeg er glad for at alle deler av samfunnet går rundt ved at mennesker er forskjellig og ønsker å jobbe i de forskjellige yrkene. Uten butikkene får vi ikke handlet mat, så det er rett og slett en nødvendig del av samfunnet. Jeg har pr dags dato aldri hatt behov for en hjernekirurg så sånn sett kan man si at for meg er personen i kassen på butikken langt mer viktig for meg iallefall. Det viktigste er vel at man har en jobb man trives i.

Anonymkode: 1a1d5...990

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo veldig slik i samfunnet. De jobbene som faktisk er viktige for alle, daglig - er uviktig. Mens en heroinsniffende papirflytter på Aker brygge får plusspoeng. 
Er vel som med andre ting. Det du ser ofte er normalt og derfor litt kjedelig, og det du ikke har et forhold til blir litt mystisk. 

Å gå inn i en dårlig drevet butikk med ansatte som ikke kan jobben sin er jo bare trasig. Vareutvalget er manglende, de bestiller ikke nytt i tide, rotete, uorganisert, mye feil etc etc.

At de kjedelige oppgavene (som f.eks kasse) fortsatt må gjøres er jo ikke til å unngå , er jo som at leger og må gjøre timesvis med gørrkjedelig dokumentasjon om dagen.

Anonymkode: 5f070...84a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen grunn tli å se ned på jobber som de fleste ønsker at noen skal gjøre. En av få reklamefilmer jeg liker er den med hun som "havner i kassa på Kiwi", og gjør en fin karriere der. 

Anonymkode: be36e...1bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så fin reklamevideo:) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er 43 år og fra jeg var ung hang det igjen den dårlige holdningen om at man måtte klarer å utrette mer her i livet enn å sitte i kassa på Rimi, Kiwi, Rema 1000 osv. 

Hvorfor tenker man ned om disse yrkene? 

Jeg hadde egentlig lyst til å jobbe på butikken da jeg var 18, men pga holdninger så turte jeg aldri søke. Nå er jeg utdannet noe helt annet så det var aldri aktuelt i ettertid. 

Men tenker du ned på en som sitter i kassa? Er det forskjell på de ulike butikkene? (altså mat, klær, interiør osv) 

Er dette et sted egnet mest for studenter som er på vei videre i livet før de får seg en skikkelig jobb? 

Mulig dette henger mest i fra gammelt av, og ikke er så dårlige holdninger akkurat nå? 

Hva tenker du?

Jeg har jobbet i matbutikk men ikke i kassa, jobbet i ferskvareavdelingen. Elsket jobben! Det er den beste jobberfaringen jeg sitter igjen med etter å ha vært innom flere arbeidsplasser. Eneste som kanskje ikke var helt superbra med jobben var HMS men det var i det minste noe bevissthet rundt det selv om jeg ikke synes det var godt nok. 

Jeg ser absolutt ikke ned på de som jobber i butikk om de jobber for å trives og utvikles. Verre for dem som ikke opplever dette tenker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er jævlig glad for de som jobber på matvarebutikken. Det er behov for alle. 

Anonymkode: d9be2...9ce

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg kjenner folk med ingeniørstilling som sa opp fancy jobb for å jobbe på vår lokale Coop. ❤️ 

Anonymkode: d32ed...131

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk så deilig å jobbe i butikk å være ferdig på jobb når man er ferdig på skiftet. 

Anonymkode: 41067...196

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er alltid de som utretter minst selv som taler nedlatende om andres yrker. Uten unntak.

Anonymkode: c68dd...caf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå sier jeg ikke at dette er mine holdninger. Selv tenker jeg ikke så mye på sånt, bortsett fra at jeg ikke hadde villet hatt en sånn jobb selv.

Men til spm til om hvorfor det er dårlige holdninger til det: Den enkle forklaringen er jo at det ikke er spesielt krevende å få en sånn jobb. Man trenger lite kompetanse og de fleste er i stand til å utføre jobben.

Merk at jeg nå snakker om å sitte i kassa hele livet. De som er kjøpmenn og driver butikk er selvsagt noe annet. Det er nok svært krevende 😅

Anonymkode: 154f4...5e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå sier jeg ikke at dette er mine holdninger. Selv tenker jeg ikke så mye på sånt, bortsett fra at jeg ikke hadde villet hatt en sånn jobb selv.

Men til spm til om hvorfor det er dårlige holdninger til det: Den enkle forklaringen er jo at det ikke er spesielt krevende å få en sånn jobb. Man trenger lite kompetanse og de fleste er i stand til å utføre jobben.

Merk at jeg nå snakker om å sitte i kassa hele livet. De som er kjøpmenn og driver butikk er selvsagt noe annet. Det er nok svært krevende 😅

Støtter dette svaret! Hadde forresten en litt merkelig opplevelse i butikken istad. Jeg skulle kjøpe en bestemt vare i frysedisken som jeg ikke fant, jeg spurte en eldre dame som jobber der hvor jeg finner varen. Hun så og hørte meg, men svarte ikke, hun pratet med en kunde hun tydeligvis kjenner om en operasjon. Jeg var ikke uhøflig, men spurte rolig da jeg så den ansatte hadde en kort pause i samtalen, men skravla gikk jo videre med den andre kunden. Jaja, jeg måtte lete selv 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 62b76...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker ikke noe forskjell fra en kirurg, søppel mann, klesbutikk eller kasssdamen på kiwi. Helt det samme. Virker som en fin jobb å jobbe på matbutikk. Enkel og grei. Sikkert ikke for mye ansvar at man går hjem med jobben i hodet og liksom ikke blir ferdig. Altså tankekjør og sånn pga jobben (gjetter jeg). Full respekt for alle som jobber på matbutikken. Jeg hadde sultet om ikke de hadde giddet å gå jobb. ♥️♥️

Anonymkode: 07942...696

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min mor snakket på den måten når jeg var ung. (Samme alder som deg). Jeg ser ned på min mor og reagerte på hva hun sa. Hun er en ufin person. Hun sluttet å si det da min søster fikk seg jobb i en matvarebutikk. 😂😂😂

Anonymkode: 07942...696

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min første ordentlige jobb var i matbutikk. Syntes det var helt topp jeg! Ålreite kollegaer, dagen gikk fort, masse fysisk aktivitet og stort sett trivelige kunder. 
Men det kan jo bli litt ensformig i lengden, ikke så mange nye utfordringer. Men noen mennesker trives jo sånn, og det er jo ikke sånn at det florerer av jobber som ikke kan bli litt ensformig på den ene eller den andre måten. 

Ser aldri ned på noen yrker, vi er alle forskjellige. Noen lever for å jobbe, andre jobber for å leve. 

Anonymkode: 5e2bd...4df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv jobbet 15 år i butikk og det kan være slitsomme arbeidstider, utakknemlig kunder og utakknemlig ledelse. Så var det også vanskelig å få fulltid. Men sånn kan det være flere steder. Uansett så er ikke jobben for alle, i hvertfall i lengden og derfor kan det være en fin start I arbeidslivet for en student feks. Jeg fikk selv denne holdningen da jeg ville gjøre annet i livet mitt enn å jobbe i butikk. 

Men har selv en søster som ønsker å bli kjøpmann, og det er veldig flott da hun er veldig praktisk anlagt og at yrket vil passe henne. 

Anonymkode: 42a6c...8f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at det kan ligge noe i denne holdningen. 

Folk er meget opptatt av status, være unik, individualitet. Folk føler seg viktigere og som bedre mennesker om de har "klart noe". Utdannelse, stilling og status står høyt. Det kan være vanskelig for slike folk å se verdien i mennesker som ser verdien i andre ting/egenskaper. Folk tror at penger osv gjør dem til mennesker av høyere verdi enn andre. Folk er meget egoistiske og tenker mer på det individuelle enn på fellesskapet. Da er det klart at de ser ned på folk som ikke er som dem selv. Priviligerte folk (som nordmenn) har en tendens til å miste empati og føle seg fortjent for sitt privilegium. 

https://psykologisk.no/2015/07/gjor-rikdom-oss-til-darligere-mennesker/

https://www.forskning.no/sosiale-relasjoner/de-som-lever-i-vedvarende-rikdom-gjennom-hele-livet-er-blant-de-aller-mest-isolerte-her-i-landet/1248448

https://psykiskhelse.no/magasinet/norge-er-besatt-av-sitt-eget-selvbedrag/

https://www.ung.no/oss/t7fwNQflIuai2lMPCGDE0M

Anonymkode: ef724...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at noen ser ned på yrket, er vel at det går greit for de fleste å lære seg å beherske kassa etter opplæring. Og at mange jobber i butikk uten fagbrev.

Jeg ser ikke ned på de som jobber i butikk. Jeg jobbet i flere dagligvarebutikker mens jeg studerte, og noen år etter mens jeg søkte jobb. Er glad jeg fikk jobb innen det jeg er utdannet som, men det er ikke noe galt med butikkyrket. For meg ble det slitsomt, da jeg er innmari introvert. For de som liker å snakke med folk og som liker rutinearbeid, så er det et fint yrke. Ikke så godt betalt da. 

Noen av de som jobber i butikkene her, virker som at de virkelig liker jobben sin. Skikkelig hyggelige folk. Og så har man de som ser ut som de helst ville vært et annet sted. Det er nok en del som blir lei av jobben, og det skinner gjennom. Sier ikke at man skal gå rundt og smile hele tiden, det blir kunstig. Men enkelte virker veldig lite interessert i jobben, annet enn at de tjener penger på det.

Hvis datteren min vil jobbe i butikk når hun blir ung/voksen, så sier jeg ikke noe negativt om det. Men vil gjerne at hun skal ha en form for utdanning også, i tilfelle hun blir lei butikkjobben. 

Anonymkode: bd88a...061

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...