Gå til innhold

Tips til servitørene?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som har hatt eller skal ha bryllupsfesten på restaurant, hva gjør dere med tips? Er det noe man hopper gallant over etter å ha brukt flere titalls tusen på middag og fri flyt av alt til 100 gjester, eller gir dere tips dersom dere er fornøyde? Jeg ser ikke for meg at vi legger på noen 10% som ved vanlig besøk på restaurant, men kanskje en liten påskjønnelse til de som har gjort jobben på gulvet er på sin plass?

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Les vg - d er ikke bare servitørene som skal ha tips...

Men nei - de får bedre betalt som regel for slike oppdrag enn vanlig servering. Tror overhode ikke det er vanlig å tipse når en har slike arrengementer

Gjest Gjest
Skrevet

Tipsing er bare ukultur (også på restaurant) i Norge!!

Skrevet
Les vg - d er ikke bare servitørene som skal ha tips...

Men nei - de får bedre betalt som regel for slike oppdrag enn vanlig servering. Tror overhode ikke det er vanlig å tipse når en har slike arrengementer

Det stemmer ikke helt!!

På en restaurant har lite å si om det er bryllup, årsdag eller vanlig middag. Det brudeparet betaler ekstra for er oppdekking, blomster osv. som er utover det vanlige. Servitørene får ikke mer i lønn av den grunn. Eneste må være at det blir flere timer jobbing, men da får de lønns tillegg som alle andre...

Jeg har jobbet mye som servitør/hovmester i bryllup både privat og på restauranter og det er ikke så vanlig å tipse i bryllup, men har hendt flere ganger at servitørene har fått med seg f.eks en flaske vin som "takk for hjelpen" :)

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Jeg har jobbet en del på hotell. Det var vanlig å få tips og særlig hvis det gjaldt bryllup. Det gjaldt både servitørene og de på kjøkkenet.. servitørene fikk mest.

Endret av hæxa
Skrevet

Jeg har servert i flerer brylluper og da fikk vi alltid tips.

Skrevet (endret)

Jeg har fått kjempeservice hittill der vi skal ha bryllupet vårt. Det er en restaurant.Har mailet MASSE frem og tilbake siste halve året, vært i møte der to ganger osv. De er så imøtekommende at jeg blir helt rørt! Satt også å tenkte at jeg må tipse godt, men vet ikke hva GODT er i den forstand. Synes og 10% blir vel mye ja...når det går omlag 50000 der ihvertfall...

Endret av kitekatt
Skrevet

Det er jo hyggelig å gi litt tips, det er ikke nødvendig å gi 10%.Veldig få gjør det. Mange runder av til nærmeste 100 eller 1000.( f.eks 9789=10000)

Jobber på et stort hotel, og har ofte bryllup,og andre selskaper.Like hyggelig som tips(da dette som regel ikke blir så mye på hver, når det blir delt) er en konfekt eske, en blomsterhilsen etc....... Vi fikk engang en pokal som det var inngravert :

super servering og topp mat! Tusen takk.Hilsen "brudepar".Dette var en hilsen som ennå står høyt plassert i vår restaurant.utrolig gøy.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har jobba som servitør på hotell, og der var det ikke vanlig å gi tips. Vi sendte jo regninga til brudeparet dagen etter bryllupet, og det er ikke så vanlig å gi tips på faktura....

Men jeg hadde også ansvar for oppfølging og registrering av fakturaer. (Ikke så hyggelig når folk lot være å betale). En gang måtte jeg ringe til en brudgom, fordi han hadde betalt inn for mye, ca 1200 mer enn pålydende på fakturaen. Jeg ville ringe ham og få kontonummeret hans og tilbakeføre det han hadde betalt for mye. Jeg ble litt overrasket da han sa at det var ment som tips :)

Men har spist mye god mat på gjestenes regning da. Når alle har forsynt seg to ganger og det er klart for dessert, spiste vi litt av restene fra serveringsfatene,(ikke gjestenes tallerkener, naturligvis!!!) Nydelig med reinsdyrsadel og kremet kantarell til nistemat på jobb:)

• 3 måneder senere...
Skrevet
Jeg har fått kjempeservice hittill der vi skal ha bryllupet vårt. Det er en restaurant.Har mailet MASSE frem og tilbake siste halve året, vært i møte der to ganger osv. De er så imøtekommende at jeg blir helt rørt! Satt også å tenkte at jeg må tipse godt, men vet ikke hva GODT er i den forstand. Synes og 10% blir vel mye ja...når det går omlag 50000 der ihvertfall...

hei - hvordan løste dere tips-saken? :)

Er litt usikker på hvordan vi skal gjøre dette; om det regnes som uhøflig å ikke betale noe ekstra eller hva. Kanskje man kan sende noe i ettertid? Vinflaske er kanskje hyggelig? Vanskelig.. Tips mottas med stor takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...