AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Jeg tok mr i januar og fikk beskjed om at legen ville se bildene før han evnt henviser videre. Han ville også vite om jeg opplevde bedring av en medisin før han evnt henviste videre. Det som skjedde var at han ikke spurte meg om medisinene, men henviste rett videre med én gang han fikk bildene. Han skrev i en melding at bildene ikke viste sykdom som kan forklare symptomene. Det plager meg at han ikke skrev at alt er normalt eller at det ser bra ut. Jeg var hos legen senere pga noe annet og da sa han også noe litt diffust om bildene. Jeg burde spurt mer, men jeg rakk ikke å tenke så fort. Kan bildene ha vist noe annet, men at han lar en spesialist ta det videre med meg etter litt mer undersøkelse? Eller er det vanlig at de vil se bildene først og deretter henvise videre hvis bildene ikke viser noe? I hodet mitt er nemlig det motsatte mer logisk, at hvis bildene viser noe så må man til en spesialist. Sier alltid legen selv ifra om det mistenkes noe? Nå tenker jeg mest på sykdom som ikke krever akutt behandling. Anonymkode: 94196...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Del Skrevet 22 timer siden Skjønner det er lett å overtenke i en sånn situasjon, men sannheten er at ingen her har fasiten. Ingen her vet hva som ligger bak legens ordvalg eller handlinger, dessverre. Anonymkode: 5f030...576 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Del Skrevet 22 timer siden Skjønner det er lett å overtenke i en sånn situasjon, men sannheten er at ingen her har fasiten. Ingen her vet hva som ligger bak legens ordvalg eller handlinger, dessverre. Anonymkode: 5f030...576 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden Det er ikke lett å vite hva legen tenker men for å henvise videre må det være en indikasjon. Hvis alt ser bra ut blir henvisningen avvist. Anonymkode: 393dd...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke lett å vite hva legen tenker men for å henvise videre må det være en indikasjon. Hvis alt ser bra ut blir henvisningen avvist. Anonymkode: 393dd...5b4 Ikke alltid. Jeg har vært henvist til mange forskjellige spesialister opp igjennom uten at det har foreligget indikasjon på sykdom. Saken er at fastlegen kan litt om alt men, ikke nok til å alltid stille bestemt diagnose eller vite med sikkerhet at det ikke foreligger sykdom. Så når man kommer med plager fastlegen ikke finner ut av så henviser de stort sett til andre. Henvisninger til spesialister brukes derfor like ofte, hvis ikke oftere for å utelukke sykdommer enn for å bekrefte dem. Får man time fort i spesialisthelsetjenesten så kan det ligge bekymring til grunn som de vil avklare raskt. Tar det litt tid før man får timen så er det oftest ikke noe legene bekymrer seg for, de vil bare ha det sjekket ut. Anonymkode: 104ab...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke alltid. Jeg har vært henvist til mange forskjellige spesialister opp igjennom uten at det har foreligget indikasjon på sykdom. Saken er at fastlegen kan litt om alt men, ikke nok til å alltid stille bestemt diagnose eller vite med sikkerhet at det ikke foreligger sykdom. Så når man kommer med plager fastlegen ikke finner ut av så henviser de stort sett til andre. Henvisninger til spesialister brukes derfor like ofte, hvis ikke oftere for å utelukke sykdommer enn for å bekrefte dem. Får man time fort i spesialisthelsetjenesten så kan det ligge bekymring til grunn som de vil avklare raskt. Tar det litt tid før man får timen så er det oftest ikke noe legene bekymrer seg for, de vil bare ha det sjekket ut. Anonymkode: 104ab...28e Jepp! Selv ble jeg henvist til spesialhelsetjenesten (angående noe helt annet) kun på rutine. Ordnet barnevakt, måtte opp klokka tre på natta og tok fly til timen, der jeg ble møtt av overlegen som sa at jeg egentlig ikke hadde trengt å komme (selv om det var hun som så på bildene i henvisningen), men vi kunne jo ta en sjekk da... Og så kom beskjeden om at det var helt ufarlig og ingen videre oppfølging nødvendig. Timen fikk jeg faktisk bare få dager etter henvisning. En annen gang ble jeg hasteinnlagt på nevrologisk avdeling med full sjekk med MR og diverse annet, og til slutt var konklusjonen at symptomene mine kom av mekanisk press på en nerve 😅 Mye styr for veldig lite, men greit å få utelukket verre ting. Min opplevelse er at de har lav terskel for å henvise til videre sjekk, men at det ofte er for å utelukke tilstander som krever behandling. Anonymkode: 5f030...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Takker for svar. Det var i grunn slike ting jeg lurte på, om man blir henvist videre selv uten klare indikasjoner på noe. Symptomene er jo der, så jeg forstår at legen vil ha de ordentlig sjekket. Jeg ble vel bare ekstra nervøs av dobbeltkommunikasjonen med at jeg først skulle prøve medisiner og deretter likevel ikke trengte svare noe på hvorvidt de hjalp eller ikke. Den delen forstår jeg at ingen her kan hjelpe meg med da. Det neste jeg lurte på er selvsagt om det er sannsynlig at det kan være indikasjoner på noe som ikke forklarer symptomene, men på annen sykdom. Om bildene kan ha vist noe annet og at legen ikke forteller det siden han er usikker, at det må sjekkes litt mer eller at han tenker en spesialist skal ta seg av det. Anonymkode: 94196...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tok mr i januar og fikk beskjed om at legen ville se bildene før han evnt henviser videre. Han ville også vite om jeg opplevde bedring av en medisin før han evnt henviste videre. Det som skjedde var at han ikke spurte meg om medisinene, men henviste rett videre med én gang han fikk bildene. Han skrev i en melding at bildene ikke viste sykdom som kan forklare symptomene. Det plager meg at han ikke skrev at alt er normalt eller at det ser bra ut. Jeg var hos legen senere pga noe annet og da sa han også noe litt diffust om bildene. Jeg burde spurt mer, men jeg rakk ikke å tenke så fort. Kan bildene ha vist noe annet, men at han lar en spesialist ta det videre med meg etter litt mer undersøkelse? Eller er det vanlig at de vil se bildene først og deretter henvise videre hvis bildene ikke viser noe? I hodet mitt er nemlig det motsatte mer logisk, at hvis bildene viser noe så må man til en spesialist. Sier alltid legen selv ifra om det mistenkes noe? Nå tenker jeg mest på sykdom som ikke krever akutt behandling. Anonymkode: 94196...d43 Hvorfor sender du ikke en melding til legen og stiller alle spørsmålene du trenger å få svar på for å få sjelefred? Er du henvist videre til sykehus og har Helsenorge journal så finner du henvisningen der og kan lese den selv, om du ønsker. Når du ikke en gang skriver hvilket kroppsområdet dette gjelder så er dette som å leke gjetteleken med et lite barn. Anonymkode: 286a6...389 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor sender du ikke en melding til legen og stiller alle spørsmålene du trenger å få svar på for å få sjelefred? Er du henvist videre til sykehus og har Helsenorge journal så finner du henvisningen der og kan lese den selv, om du ønsker. Når du ikke en gang skriver hvilket kroppsområdet dette gjelder så er dette som å leke gjetteleken med et lite barn. Anonymkode: 286a6...389 Sende en melding til legen har jeg vurdert 😅 Jeg har det i meg å ikke være en byrde 🙈 Jeg ser ikke noe på Helsenorge annet enn at henvisning er sendt, hvor og av hvem. Jeg tenkte at de detaljene ikke er særlig viktige. Poenget var mer andres erfaring med å bli henvist videre. Anonymkode: 94196...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har blitt henvist til videre undersøkelser med kommentarer av typen Jeg tror ikke det er noe der, men det er så dumt å overse noe flere ganger, så det trenger ikke bety at de egentlig mistenker noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå