Gå til innhold

Sier alltid legen det om sykdom mistenkes eller kan han henvise videre uten å si noe spesifikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok mr i januar og fikk beskjed om at legen ville se bildene før han evnt henviser videre. Han ville også vite om jeg opplevde bedring av en medisin før han evnt henviste videre. Det som skjedde var at han ikke spurte meg om medisinene, men henviste rett videre med én gang han fikk bildene. Han skrev i en melding at bildene ikke viste sykdom som kan forklare symptomene. Det plager meg at han ikke skrev at alt er normalt eller at det ser bra ut. Jeg var hos legen senere pga noe annet og da sa han også noe litt diffust om bildene. Jeg burde spurt mer, men jeg rakk ikke å tenke så fort. Kan bildene ha vist noe annet, men at han lar en spesialist ta det videre med meg etter litt mer undersøkelse? Eller er det vanlig at de vil se bildene først og deretter henvise videre hvis bildene ikke viser noe? I hodet mitt er nemlig det motsatte mer logisk, at hvis bildene viser noe så må man til en spesialist. Sier alltid legen selv ifra om det mistenkes noe? Nå tenker jeg mest på sykdom som ikke krever akutt behandling. 

Anonymkode: 94196...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner det er lett å overtenke i en sånn situasjon, men sannheten er at ingen her har fasiten. Ingen her vet hva som ligger bak legens ordvalg eller handlinger, dessverre.

Anonymkode: 5f030...576

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner det er lett å overtenke i en sånn situasjon, men sannheten er at ingen her har fasiten. Ingen her vet hva som ligger bak legens ordvalg eller handlinger, dessverre.

Anonymkode: 5f030...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke lett å vite hva legen tenker men for å henvise videre må det være en indikasjon. Hvis alt ser bra ut blir henvisningen avvist.

Anonymkode: 393dd...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke lett å vite hva legen tenker men for å henvise videre må det være en indikasjon. Hvis alt ser bra ut blir henvisningen avvist.

Anonymkode: 393dd...5b4

Ikke alltid. Jeg har vært henvist til mange forskjellige spesialister opp igjennom uten at det har foreligget indikasjon på sykdom. Saken er at fastlegen kan litt om alt men, ikke nok til å alltid stille bestemt diagnose eller vite med sikkerhet at det ikke foreligger sykdom. Så når man kommer med plager fastlegen ikke finner ut av så henviser de stort sett til andre. Henvisninger til spesialister brukes derfor like ofte, hvis ikke oftere for å utelukke sykdommer enn for å bekrefte dem. Får man time fort i spesialisthelsetjenesten så kan det ligge bekymring til grunn som de vil avklare raskt. Tar det litt tid før man får timen så er det oftest ikke noe legene bekymrer seg for, de vil bare ha det sjekket ut.

Anonymkode: 104ab...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...