Gå til innhold

Hvordan kan jeg komme meg hjem til Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 23.21):

Jeg er registrert som utvandret fra Norge, og har derfor mistet mine rettigheter hjemme, naturlig nok. Problemet er at jeg behøver sårt å komme meg hjem til Norge, men er ikke i stand til å arbeide.

-Jeg har mange år igjen før jeg når pensjonsalder.
-Jeg har en medfødt nevrologisk lidelse som jeg ikke fikk hjelp for i Norge. Etter jeg flyttet til utlandet ble situasjonen forverret, og jeg ble arbeidsufør (egen uttalelse).
-Jeg har fått avslag på uføretrygd i det EU-landet jeg bor. Det finnes ingen andre ytelser, eller noe annen hjelp. Det finnes ingen ankemuligheter, så jeg må saksøke helsevesenet der jeg bor, men da må jeg regne med 2-3 år før jeg får svar. I mellomtiden har jeg ingen inntekt.
-Flytter jeg til Norge må jeg kunne dokumentere at jeg kan forsørge meg selv i 12 måneder, noe jeg ikke kan, og jeg vil derfor få avslag på søknad om flytting til landet, og jeg får ikke fastlege eller helserettigheter.
-Uten helserettigheter må jeg selv betale for all helsehjelp.
-Jeg kan søke sosialstønad, men da må man være aktiv arbeidssøker, men jeg kan ikke ta arbeid per i dag.
-Jeg håper at jeg i fremtiden skal få tilbake arbeidsevnen, men da behøver jeg tid og rehabilitering, noe jeg ikke har rettigheter til.
-I landet jeg bor finnes det ingen økonomiske ytelser jeg kan søke om. Jeg kan ikke bo her i opptil 3 år uten inntekt, mens jeg venter på et svar i en eventuell sak.

Hva kan jeg gjøre? Hvordan kan jeg komme meg hjem, og samtidig ha penger å leve av og muligheter for medisinsk oppfølging og assistanse? Noen som har råd eller forslag?

Anonymkode: b7765...28c

Hvilket EU land bor du i, hva jobber eller har du jobbet med, hva er diagnosen din siden du nå ikke kan jobbe,  er det mange år siden du flyttet dit, har du norsk pass og er du norsk statsborger? 

Anonymkode: 3dff8...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
TomKrus skrev (39 minutter siden):

Men for pokker da ! Kom deg hjem til Norge, så tar du alt derfra. De kan ikke nekte deg akutt hjelp uansett. Sitte og furte og lure på hva man kan gjøre er bedre i Norge en i mange andre land. Så start der nå, med en gang.

Akutt hjelp får du, men mer langvarig helseoppfølging har hun ikke rett på. F.eks kan hun få hjelp for akutt hjerteinfarkt, men når hun trenger ny klaff eller bypassoperasjon er det landet der hun har trygderettigheter (f.eks Spania) som er ansvarlig. 

Anonymkode: 09f50...c0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du opprinneleg norsk statsborger  med Norsk pass burde det ikkje vera noko problem å kome tilbake.  Du får søke om flyktningstatus, og da får du både hus og penger til livsopphold i Nprge 

Anonymkode: c6e3b...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 2.44):

Da er det kanskje på tide at du setter deg litt inn i dette, så du forstår at det ikke er valgfritt for alle? Bor man i utlandet og jobber for et utenlandsk selskap får man ikke frivillig medlemskap i folketrygden. Dette gjelder altså svært mange nordmenn, deriblant ts.

Anonymkode: 176ec...f69

Jeg fikk frivillig medlemskap selv med utenlandsk arbeidsgiver i et EU land. Vet også om noen som er frivillig registrert, men jobber i Kenya for Kenyanske firmaer 

Anonymkode: ef297...7d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Enmanelskeråhate skrev (På 26.2.2025 den 0.39):

Herregud, alle norske statsborgere kan når som helst dra hjem til Norge, ferdig snakka

Men da stiller du med bopel og sosial stønad, da? Fint! :klappe:

Anonymkode: 0b7c8...dd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 15.15):

Men da stiller du med bopel og sosial stønad, da? Fint! :klappe:

Anonymkode: 0b7c8...dd5

Nei, dessverre gjør staten det. Er mange slasker her i Norge, en mer til eller fra spiller vel ingen rolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...