AnonymBruker Skrevet 28. februar #141 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jupp. Har selv bodd i utlandet i noen år men betalte trygdeavgift nettopp fordet en aldri vet. Anonymkode: e1942...21a Å det burde være en selvfølge at alle gjør. Ts selv mener jo at hen er for syk til å jobbe og tror det bare er å bestille uføretrygd når hen kommer til Norge. Anonymkode: 6ac98...50f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #142 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er grunnen til at jeg anbefaler alle utvandrede å betale trygdeavgift til Norge! Anonymkode: e1942...21a Da er det kanskje på tide at du setter deg litt inn i dette, så du forstår at det ikke er valgfritt for alle? Bor man i utlandet og jobber for et utenlandsk selskap får man ikke frivillig medlemskap i folketrygden. Dette gjelder altså svært mange nordmenn, deriblant ts. Anonymkode: 176ec...f69 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #143 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da er det kanskje på tide at du setter deg litt inn i dette, så du forstår at det ikke er valgfritt for alle? Bor man i utlandet og jobber for et utenlandsk selskap får man ikke frivillig medlemskap i folketrygden. Dette gjelder altså svært mange nordmenn, deriblant ts. Anonymkode: 176ec...f69 Takk for korrigeringen. Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #144 Del Skrevet 28. februar Alt er enklere å ordne om du faktisk befinner deg i Norge. Ville snakket med familie og prioritert å komme meg til landet. Så kan videre dialog med NAV etc. skje når du er her. Anonymkode: 51c7d...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #145 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 23.25): Hvis du er norsk statsborger, stemmer det ikke at du må kunne dokumentere forsørgerevne selv om du har utvandret. Anonymkode: f6501...83a Jo, det gjør det. Anonymkode: 6ffd1...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 28. februar #146 Del Skrevet 28. februar Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, spam, brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring, avsporing og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #147 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 1.23): Dette er grunnen til at jeg anbefaler alle utvandrede å betale trygdeavgift til Norge! Anonymkode: e1942...21a Jeg var frivillig medlem av folketrygden, men måtte likevel gjennom en stor prosess for å innvandre igjen. Selv om jeg eide leilighet i Norge, og hadde bodd her 28 av 30 år, gikk ikke papirene gjennom før jeg hadde ny kontrakt på fast stilling. Og jeg ble grundig spurt om, rundt om jeg hadde noe eiendom i landet jeg hadde bodd i. Eller annen tilknytning. Virker som mange tror de er så lure, og at det er så mye billigere å bo i utlandet, med f.eks trygd. Men... Det lønner seg å ha papirene på plass. Anonymkode: 2a091...e4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #148 Del Skrevet 1. mars Du kan søke sosialpenger. Om du ikke kan jobbe, så skaff deg legeerklæring på dette. Kan du jobbe litt? Anonymkode: 25b88...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #149 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg var frivillig medlem av folketrygden, men måtte likevel gjennom en stor prosess for å innvandre igjen. Selv om jeg eide leilighet i Norge, og hadde bodd her 28 av 30 år, gikk ikke papirene gjennom før jeg hadde ny kontrakt på fast stilling. Og jeg ble grundig spurt om, rundt om jeg hadde noe eiendom i landet jeg hadde bodd i. Eller annen tilknytning. Virker som mange tror de er så lure, og at det er så mye billigere å bo i utlandet, med f.eks trygd. Men... Det lønner seg å ha papirene på plass. Anonymkode: 2a091...e4c En kan sammenligne det med at det er rimeligere å bestille varene direkte fra Kina selv, men pga av slike ting så regner også folk med at det automatisk er ett rimeligere land å bo i. Hører støtt og stadig dette komme ut av munnen til folk, helt til jeg spør om når de sammenligner dette om de da går ut i fra lokal valuta og levestandar i det faktiske landet eller om de regner ut i fra sine norske kroner hentet fra sin sparekonto…. Da blir det stort sett helt stille… Det er på høy tid at folk begynner å tenke seg litt om, ta høyde for den totale helheten. Det er ikke så forferdelig her hjemme som mange skal ha det til. Anonymkode: be4b9...70a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 1. mars #150 Del Skrevet 1. mars Jeg gikk en periode på DNS Gran Canaria, som ung. Der var det mange som hadde bodd i en årrekke, og på mange måter et veldig godt miljø. Men i en liten gruppe gikk det igjen mye negativt om Norge, og "pottitlandet" skulle de i hvert fall ikke tilbake til. (Mange av dem kom fra østkanten av Oslo, og opplevde at mye var forandret der i ferier). Jeg må innrømme at jeg fikk litt dårlig inntrykk av spesielt en gruppe menn. Som levde godt på trygd fra Norge, men som følte seg så mye bedre og mer globale enn oss trauste nordmenn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 1. mars #151 Del Skrevet 1. mars Hengebuksvinet skrev (Akkurat nå): Jeg gikk en periode på DNS Gran Canaria, som ung. Der var det mange som hadde bodd i en årrekke, og på mange måter et veldig godt miljø. Men i en liten gruppe gikk det igjen mye negativt om Norge, og "pottitlandet" skulle de i hvert fall ikke tilbake til. (Mange av dem kom fra østkanten av Oslo, og opplevde at mye var forandret der i ferier). Jeg må innrømme at jeg fikk litt dårlig inntrykk av spesielt en gruppe menn. Som levde godt på trygd fra Norge, men som følte seg så mye bedre og mer globale enn oss trauste nordmenn. Faen. Denne skulle bli anonym. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #152 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Virker som mange tror de er så lure, og at det er så mye billigere å bo i utlandet, med f.eks trygd. Men... Det lønner seg å ha papirene på plass. Anonymkode: 2a091...e4c Etter å ha bodd i utlandet i mange år kan jeg bekrefte at det er mange som tenker sånn, men det gjelder langt fra alle. Det er også de som flytter for å oppleve noe annet, pluss de som rett og slett ikke tenker langsiktig, eller konsekvens. Det er også de som rømmer til utlandet fra noe eller noen, eller bare er i en vanskelig situasjon, og ikke får nødvendig hjelp. Det er mange skjebner der ute. Sier ikke at fritar noen fra ansvar, kun at det finnes mange ulike skjebner og historier. Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #153 Del Skrevet 1. mars Hengebuksvinet skrev (7 minutter siden): Faen. Denne skulle bli anonym. Du kan fint gå inn og redigere innlegget ditt hvis du angrer på det du skrev 😉 Anonymkode: f35ae...ba8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #154 Del Skrevet 1. mars Hengebuksvinet skrev (20 minutter siden): Jeg gikk en periode på DNS Gran Canaria, som ung. Der var det mange som hadde bodd i en årrekke, og på mange måter et veldig godt miljø. Men i en liten gruppe gikk det igjen mye negativt om Norge, og "pottitlandet" skulle de i hvert fall ikke tilbake til. (Mange av dem kom fra østkanten av Oslo, og opplevde at mye var forandret der i ferier). Jeg må innrømme at jeg fikk litt dårlig inntrykk av spesielt en gruppe menn. Som levde godt på trygd fra Norge, men som følte seg så mye bedre og mer globale enn oss trauste nordmenn. Festlig å leve på norsk trygd, og klage på Norge. 🤣 Anonymkode: 0be9f...579 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 1. mars #155 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 1.00): Men det er jo ikke en gang problemstillingen i tråden. Problemstillingen er nettopp det å ikke få registrert flytting, og derfor ikke få startet opp medlemsskapet i folketrygen. Anonymkode: b7765...28c Men for pokker da ! Kom deg hjem til Norge, så tar du alt derfra. De kan ikke nekte deg akutt hjelp uansett. Sitte og furte og lure på hva man kan gjøre er bedre i Norge en i mange andre land. Så start der nå, med en gang. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 1. mars #156 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 9.46): Alt er enklere å ordne om du faktisk befinner deg i Norge. Ville snakket med familie og prioritert å komme meg til landet. Så kan videre dialog med NAV etc. skje når du er her. Anonymkode: 51c7d...a22 Fasit ! Alt annet da går bare tiden og byråkratiet jobber mot deg. I Norge blir man litt "staten" sitt problem som borger, i alle fall om ting er akutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 1. mars #157 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er på høy tid at folk begynner å tenke seg litt om, ta høyde for den totale helheten. Det er ikke så forferdelig her hjemme som mange skal ha det til. Slik det er i dag er det helt klart ikke det ! Hvorfor tror vi at hele verden vil hit ? Fordi vi har så fint vær ? Skal man bo i utlandet må man faktisk tenke grundig over det, og planlegge det ned til detalj ! Følge lovverket og holde seg innen for det, og ha en liten base i Norge uansett. Det er jo for sent for TS, men har man norsk pass og penger til en reise til Norge ? Bare å komme seg hit, og ta alt derfra. Og settes du på gata TS ? Da kjører du et parallelt løp som kriminell da har du i alle fall kost og losji 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #158 Del Skrevet 1. mars TomKrus skrev (9 minutter siden): Slik det er i dag er det helt klart ikke det ! Hvorfor tror vi at hele verden vil hit ? Fordi vi har så fint vær ? Skal man bo i utlandet må man faktisk tenke grundig over det, og planlegge det ned til detalj ! Følge lovverket og holde seg innen for det, og ha en liten base i Norge uansett. Det er jo for sent for TS, men har man norsk pass og penger til en reise til Norge ? Bare å komme seg hit, og ta alt derfra. Og settes du på gata TS ? Da kjører du et parallelt løp som kriminell da har du i alle fall kost og losji Ja, hele verden vil hit, samtidig vil nordmenn ut 😂 Det er jo til å grine av hvor blinde veldig mange nordmenn er. 99% sutrekopper og 1% realister. Anonymkode: be4b9...70a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 1. mars #159 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hele verden vil hit, samtidig vil nordmenn ut 😂 Det er jo til å grine av hvor blinde veldig mange nordmenn er. 99% sutrekopper og 1% realister. Anonymkode: be4b9...70a Det er ekstremt få nordmenn som vil ut, og kutter kontakten helt med Norge. EKSTREMT FÅ ! Mange som tilbringer masse tid i "syden" fordi klimaet er mer behagelig der, men setter seg inn i regler og rettigheter og følger de 100%. For det kan være veldig mye billigere å leve i utlandet med en normal kronekurs i alle fall, men helsesystemene mange plasser er av mildt sagt varierende kvalitet om man skal stole på det offentlige tilbudet i utlandet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #160 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 23.16): Det er ingen norske legekontor eller sykehus som vil nekte deg nødvendig helsehjelp om du trenger det. Det første du må gjøre er å flytte hjem til Norge, det nytter ikke å sitte i utlandet og tenke på hva kommer til å skje. For å flytte hjem trenger du et sted å bo, dette hjelper de deg ikke med. Så her må du høre kanskje familie/venner/fjern slekt. Så melder du deg opp som arbeidsledig/sykmeldt/osv krysser av at du trenger kontakt med NAV/møter opp på det NAV kontoret du tilhører. Jeg kom syk igjen etter flere år i et Schengen land og hadde ingen problemer med å få helsehjelp. Jeg tror noen må ha skremt deg eller ikke kunne jobben sin med de opplysninger du har fått. Anonymkode: 03fdb...159 De fleste legekontor er leger som har egne foretak, så de hjelper ikke ts om hun ikke har fastlege avtale der. Går hun privat er det annerledes og hun må betale full pris. Hun må eventuelt bruke legevakt fastleger har sine på pasientlister, og de får refusjon fra staten når de har pasienter inne. Der kommer ikke ts inn før hun får seg fastlege Anonymkode: 1646b...e41 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå