Gå til innhold

Hvordan kan jeg komme meg hjem til Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser du sier at du er syk, men det er ikke dermed sagt at du er ufør. Å selv for oss som bor og bidrar til fellesskapet her i Norge, så er det ekstremt sjeldent at man kan gå rett på ufør, da er det snakk om alvorlig/ dødelig sykdom eller handikap som ikke er forenelig med arbeid. Du må nok igjennom den samme mølla som andre, å det er en prosess som ofte tar år. Det tar i snitt 7 1/2 år fra man blir syk til man får ufør. 

Det blir også stadig vanskeligere å få ufør her i Norge, så du bør ikke hvile deg på din teori om at du er for syk til å jobbe. 

Anonymkode: 6ac98...50f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 10.54):

Hvis du har familie du kan bo hos, så kan de skrive en "husleiekontrakt" med deg. Finn en standard kontrakt og oppgi en billig sum. Du skal leie et rom i huset. Lever til skatteetaten. 

Anonymkode: 7f9bf...94d

Ekspander  

Behøver vel ingen fiktiv husleiekontrakt dersom ts kan bo der gratis en tid? De kan vel bare skrive en bekreftelse på at ts skal bo der til hun finner en egnet bolig. Tror ikke Skatteetaten bryr seg om hun bor gratis elle betaler husleie.

Anonymkode: 22d55...203

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 11.26):

Du må jo på en måte begynne et sted. Du kan jo ikke stå på grensen med luen i hånden og vente på å innlosjeres et sted, med mindre du søker asyl.

Du begynner med å finne et sted å bo, og da må du spare opp penger til å leie et sted eller kunne bo hos familie og ha en "leiekontrakt" der. 

Anonymkode: 6b08e...02a

Ekspander  

Mener ikke at jeg ikke gjør noe for å finne meg et sted å bo, bare at jeg ikke har dokumentasjonen som kreves. Med inntekt på kr 0 så er det ikke mye å spare, så mitt første fokus er å komme meg innenfor grensene, og begynne å bli registrert diverse steder, så får resten falle på plass. Bomuligheter har jeg den første tiden, men Skatteetaten godtar kun leiekontrakter med huseier, ikke med leietakere, eller andre typer bekreftelser. Jeg skal sjekke med kjente om noen har en hybel eller noe å leie til meg, uten depositum, men det skal jo klaffe også. Derfor er det mest sannsynlig at jeg må flytte inn til familie eller kjente for en liten periode, til jeg får ordnet det som må ordnes for å finne et eget sted. Da er det ikke sikkert jeg har dokumentasjonen som kreves for å få godkjent flytting med en gang, og dermed vil jeg stå om utvandret i folkeregisteret inntil dette er oppdatert.

Anonymkode: b7765...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 12.10):

Men du har et sted du skal bo? For da kan du jo be om bekreftelse på dette. Eventuelt en leieavtale som foreslått av en annen. 

Anonymkode: 29bc0...75a

Ekspander  

Jeg skal bo hjemme hos noen som leier selv, med mindre jeg skulle finne noe eget før jeg reiser, og Skatteetaten krever leiekontrakt fra huseier. De godtar ikke leiekontrakt fra andre, eller andre typer bekreftelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 18.35):

men Skatteetaten godtar kun leiekontrakter med huseier, ikke med leietakere, eller andre typer bekreftelser. 

Ekspander  

Hva mener du med dette? Er det ingen i din familie som eier et hus eller en leilighet? Alle leier hos noen andre?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 13.02):

Ser du sier at du er syk, men det er ikke dermed sagt at du er ufør. Å selv for oss som bor og bidrar til fellesskapet her i Norge, så er det ekstremt sjeldent at man kan gå rett på ufør, da er det snakk om alvorlig/ dødelig sykdom eller handikap som ikke er forenelig med arbeid. Du må nok igjennom den samme mølla som andre, å det er en prosess som ofte tar år. Det tar i snitt 7 1/2 år fra man blir syk til man får ufør. 

Det blir også stadig vanskeligere å få ufør her i Norge, så du bør ikke hvile deg på din teori om at du er for syk til å jobbe. 

Ekspander  

Jeg forventer da ikke noen særbehandling, eller at jeg ikke skal gjennom den samme mølla som andre. 

Det er en prosess som tar år ja, det har det gjort for meg også foreløpig. Mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 18.39):

Hva mener du med dette? 

Ekspander  

At Skatteetaten krever en husleiekontrakt som bekreftelse. Denne husleiekontrakten må være inngått med huseier, ikke leietaker eller andre. De godtar heller ingen andre typer "bekreftelse" som viser at jeg bor på et bestemt sted for en periode. Husleiekontrakt mellom meg og huseier.

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 18.39):

Er det ingen i din familie som eier et hus eller en leilighet? 

Ekspander  

Selvsagt er det det?

Men de synes ikke det er en veldig god tanke å informere skattemyndighetene om at de leier ut en bolig som de ikke skatter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke helt jeg og noe har jeg sikkert mistet på veien, men du er norsk statsborger med norsk pass? 

Anonymkode: 68725...cd0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 18.35):

bare at jeg ikke har dokumentasjonen som kreves.

Ekspander  

Dokumentasjon kan også være skriftlige bekreftelse fra de du skal bo hos + bevis på at bolig i utlandet er solgt/sagt opp, og jobb sagt opp. Målet er å bevise din intensjon om å bli i Norge i minimum 12 måneder.

Anonymkode: 8db58...5d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 18.44):

Jeg forventer da ikke noen særbehandling, eller at jeg ikke skal gjennom den samme mølla som andre. 

Det er en prosess som tar år
ja, det har det gjort for meg også foreløpig. Mange år.

Ekspander  

Konsekvensen for at du selv valgte å reise fra Norge, er at prosessen vil ta mye lenger tid og veien mer kronglete for deg. Men ditt valg.

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 18.53):

At Skatteetaten krever en husleiekontrakt som bekreftelse. Denne husleiekontrakten må være inngått med huseier, ikke leietaker eller andre. De godtar heller ingen andre typer "bekreftelse" som viser at jeg bor på et bestemt sted for en periode. Husleiekontrakt mellom meg og huseier.

Selvsagt er det det?

Men de synes ikke det er en veldig god tanke å informere skattemyndighetene om at de leier ut en bolig som de ikke skatter på.

Ekspander  

Må dere skrive leiekontrakt? Holder det ikke med en bekreftelse på at du bor hos eks foreldrene dine?

Skjønner jo at andre ikke vil involveres hos skatteetaten  for dine valg. Du har virkelig surra det til for deg selv og gjort ting vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt du har fått opplyst i siste telefonkontakt stemmer, bortsett fra svar fra Skatteetaten om hva som gidtas av dokumentasjon. 

Bekreftelse på jobb eller bolig er det vanligste, men slett ikke det eneste. Du må sannsynliggjøre at du er her for å bli, enkelt og greit. Du kan f.eks opprette telefonabonnement, melde deg inn på treningssenter eller i syklubb, søke et studium (søknadsfrister nå straks), få bekreftelse fra den du bor hos på at dere har avtalt dette for lenge tid osv. 

Anonymkode: f6501...83a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 18.53):

Selvsagt er det det?

Ekspander  

Gjorde litt undersøkelse. Det er fullt lovlig å leie ut vederlagsfritt, altså uten å ta leie. Da får du heller ingen skattepliktige inntekter. Hvis dere krysser av for at du står for løpende driftskostnadene (ingen sjekker dette), så er det skattefritt også for leietaker. 

"Ettersom den nærstående ikke betaler leie, vil du ikke ha skattepliktige leieinntekter. Du får ikke fradrag for kostnadene knyttet til eiendommen fordi det ikke foreligger skattepliktig utleie.

Nærstående sin bruk av eiendommen er skattefri for den nærstående. Dette fordi vedkommende dekker alle driftskostnader."

Skatt ved utleie

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er for syk til å jobbe, hva lever du egentlig av? 

Anonymkode: f4794...a2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 2.07):

Nødhjelp skal jo i utgangspunktet være for aktive arbeidssøkere, men regner med at det må være mulig å få til på en måte. Jeg har alt av legedokumenter med meg som dokumenterer diagnose og operasjoner.

Ekspander  

Nødhjelp er for de som er i nød. Sosishjrlp stiller krav, mest til yngre. Du vil jo sannsynligvis komme over på aap, men må starte med nødhjelp. 

Anonymkode: 47ca6...1ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 3.24):

Ja, da har jeg et problem. Enten bli der jeg bor, uten inntekt, eller flytte til Norge, og ikke ha nødvendig helsehjelp tilgjengelig på lang tid. Valgets kvaler. 😁

Er vel ikke noe håp, men tenkte jeg måtte sjekke allikevel.

Ekspander  

Det er ingen norske legekontor eller sykehus som vil nekte deg nødvendig helsehjelp om du trenger det. 

Det første du må gjøre er å flytte hjem til Norge, det nytter ikke å sitte i utlandet og tenke på hva kommer til å skje. For å flytte hjem trenger du et sted å bo, dette hjelper de deg ikke med. Så her må du høre kanskje familie/venner/fjern slekt. Så melder du deg opp som arbeidsledig/sykmeldt/osv krysser av at du trenger kontakt med NAV/møter opp på det NAV kontoret du tilhører.   

Jeg kom syk igjen etter flere år i et Schengen land og hadde ingen problemer med å få helsehjelp. Jeg tror noen må ha skremt deg eller ikke kunne jobben sin med de opplysninger du har fått. 

Anonymkode: 03fdb...159

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 23.22):

Å komme meg fysisk til Norge klarer jeg, der har jeg litt hjelp, men det blir heftig dyrt om man skal få faktura for all helsehjelpen man mottar, så det er der skoen trykker aller mest. Jeg kunne godt ha klart meg uten økonomisk bistand i to år, om jeg hadde fått helserettigheter. Men jeg hadde ikke klart meg med økonomisk bistand i to år, uten helserettigheter.

Ekspander  

Dette er grunnen til at jeg anbefaler alle utvandrede å betale trygdeavgift til Norge!

Anonymkode: e1942...21a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 0.00):

Men det er jo ikke en gang problemstillingen i tråden.

Problemstillingen er nettopp det å ikke få registrert flytting, og derfor ikke få startet opp medlemsskapet i folketrygen.

Ekspander  

Flyttingmelding gjør du på normal måte

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/til-norge/

Screenshot_20250228-012801.png

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 0.23):

Dette er grunnen til at jeg anbefaler alle utvandrede å betale trygdeavgift til Norge!

Ekspander  

De fleste tror at de kan komme tilbake når de blir syke å ha alle rettigheter, både når det gjelder helse, kommunale tjenester, institusjonsplasser og økonomi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 22.30):

Hvorfor vil du egentlig til Norge? Er det bare fordi du tror du har større muligheter til støtteordninger i Norge, eller er det andre grunner? Spør av nysgjerrighet.

Anonymkode: 52a2a...7c5

Ekspander  

Er vel slik med de fleste nordmenn i utlandet.. når helsen skranter da er Norge godt nok.

Anonymkode: f10a6...f66

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 0.28):

De fleste tror at de kan komme tilbake når de blir syke å ha alle rettigheter, både når det gjelder helse, kommunale tjenester, institusjonsplasser og økonomi. 

Ekspander  

Jupp.

Har selv bodd i utlandet i noen år men betalte trygdeavgift nettopp fordet en aldri vet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...