Illuminatum Skrevet 26. februar #101 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Om det du sier stemmer så er det supert, men jeg skulle gjerne lest mere om det. Kan nesten ikke snakke med Helfo og henvise til Innlegg #41 - Side 3, i denne debatten. 😁 Anonymkode: b7765...28c Flytte til Norge - Skatteetaten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 26. februar #102 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, da har jeg et problem. Enten bli der jeg bor, uten inntekt, eller flytte til Norge, og ikke ha nødvendig helsehjelp tilgjengelig på lang tid. Valgets kvaler. 😁 Er vel ikke noe håp, men tenkte jeg måtte sjekke allikevel. Anonymkode: b7765...28c Du blir da medlem i folketrygden med en gang du er bosatt lovlig i Norge og har tenkt å være her over 12 måneder. Det vil være en del rettigheter som uføretrygd som stiller krav til medlemsskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #103 Del Skrevet 26. februar Du vil ikke få behandling i Norge, kun akuttbehandling. Du vil ikke ha krav på uføretrygd, da må du først bo her i fem år sammenhengende, du kan få sosialhjelp til det aller nødvendigste. Anonymkode: dd7c2...da3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 26. februar #104 Del Skrevet 26. februar takinova skrev (43 minutter siden): Det er nok ett eller annet galt med statsborgerskapet antar jeg. Ellers ville TS vært hjemme for lengst. Ja her mangler det vesentlige opplysninger fra Ts. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #105 Del Skrevet 26. februar anonym 4545 skrev (6 minutter siden): Ja her mangler det vesentlige opplysninger fra Ts. Ja, enten er det det eller så er vedkommende så dårlig på å stille de rette spørsmålene og/eller bli hørt, at folk ikke klarer å svare godt på spørsmål. Anonymkode: 95f4c...a5b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #106 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor skal du snakke med Helfo i det hele tatt? Så snart du er folkeregistrert, kan du få en fastlege. Med mindre systemet bugger, vil du få en tildelt automatisk og kan deretter bytte digitalt til en du ønsker som har ledig plass. Det er enkelt: -Skaff adresse -Meld flytting -Du er igjen medlem i folketrygden, men med tidligere nevnte begrensninger knyttet til enkelte ytelser som uføretrygd Jeg kjenner gjennom jobb til mange som har vært i lignende situasjon. Norske borgere som knapt har vært i Norge (typisk barn av avdøde norske borgere tidligere bosatt i utlandet) før de plutselig dukker opp hos sosial vakttjeneste omtrent uten midler. Gangen er: De har sosialrettigheter, NAV fikser bolig, folkeregistrering skjer til den adressen, de får fastlege. Anonymkode: f6501...83a Fordi det er Helfo som står for betaling av helsetjenester - og TS har ikke rett på gratis helsetjenester i Norge. Ts sin utfordring er jo at det er helsetjenester hun trenger! AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker som du kompliserer det veldig, TS. Kanskje har det med sykdommen din å gjøre, jeg vet ikke. Men det er riktig som alle over her sier: Du kan bare reise til Norge, og så starte prosessen herfra. Den dokumentasjonen du snakket om, på at du skal være i Norge i 6 måneder, kan være veldig enkel. Det kan være at du har skaffet seg norsk mobiltelefonabonnement, kontoutskrifter som viser at du har brukt kortet i Norge, et skriv fra de du skal bo hos eller annet. Hentet fra: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/til-norge/?547932=547938 For eksempel kan du ha med deg: kontrakt på kjøp eller leie av bolig arbeidskontrakt som er gyldig for minst 6 måneder. Hvis du jobber for et bemanningsbyrå, må du også ha med oppdragsbekreftelse som viser at du har hatt eller skal ha oppdrag i Norge i 6 sammenhengende måneder, eller annen dokumentasjon på at du bor i Norge, for eksempel bankutskrifter, internettabonnement eller treningsabonnement, eller dokumentasjon på at du har flyttet fra landet du bodde i før, for eksempel bekreftelse på avsluttet arbeidsforhold eller boligforhold, eller en registrert utflyttingsmelding Er dokumentasjonen din eldre enn 3 måneder, bør du ha med bekreftelse på at den fortsatt er gyldig. Pass på at du får hentet ut all helsedokumentasjon det andre landet har på deg før du reiser, slik at du kan dokumentere din helsetilstand- og historikk. Har du hatt bosted eller jobb der du bor nå, skaff dokumentasjon på at det er sagt opp/at du har sluttet. Dette burde gå helt fin 🙂 Anonymkode: 95f4c...a5b takinova skrev (55 minutter siden): Det er nok ett eller annet galt med statsborgerskapet antar jeg. Ellers ville TS vært hjemme for lengst. Dere forstår jo ikke problemstillingen. Problemet for ts er ikke å komme seg til Norge, men å ha rett på helsehjelp. Et statsborgerskap er ikke ensbetydende med rett på gratis helsehjelp! Anonymkode: c0d6a...421 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #107 Del Skrevet 26. februar TS har ikke rett på helsehjelp nå nei, men så fort hen faktisk flytter til Norge, har hen det. Det er jo slik det var i den saken flere har lenket til her også: https://frifagbevegelse.no/fontene/trine-dro-hjem-til-norge-da-hun-fikk-kreft-sa-oppdaget-hun-tabben-hun-hadde-gjort-6.158.942025.42e24de8d6 Så fort Trine faktisk flyttet til Norge, så fikk hun gratis behandling. Saken der var jo at hun ikke kunne fortsette å bo i Sverige, og så få gratis behandling i Norge. Bor man i Sverige, skal man ha behandling der. Bor man i Norge, skal man ha behandling der. Det er jo rimelig, vi kan ikke ha en haug av norske statsborgere som flytter spredt ut over verden, betaler skatt der, og så kommer tlbake til Norge for behandling, for så å reise tilbake til der de bor. Anonymkode: 95f4c...a5b 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #108 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du vil ikke få behandling i Norge, kun akuttbehandling. Du vil ikke ha krav på uføretrygd, da må du først bo her i fem år sammenhengende, du kan få sosialhjelp til det aller nødvendigste. Anonymkode: dd7c2...da3 Man må ha bodd her sammenhengende i 5 år før sykdom oppsto for å ha rettigheter mtp uføretrygd. Ts vil også få avkortning på uføretrygden for de årene hen bodde i utlandet og dermed ikke har opptjent full trygdetid - hvis hen får det etterhvert. Det samme vil gjelde for alderspensjon når den tid kommer, blir avkortning på minstepensjon. Anonymkode: 6ac98...50f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #109 Del Skrevet 26. februar Selvfølgelig har du rett til å flytte hjem. Men siden helfo og nav har sagt at du har mistet rettigheter, regner jeg med at du er utmeldt av trygdekassen i Norge. Mange gjør den tabben, og mister dermed en del trygderettigheter. Du har ikke rett på sykepenger, attføring osv en tid ( kan overhodet ikke de reglene, så det må du sette deg inn i). Du vil uansett få sosialhjelp. Alle har rett til mat og tak over hodet. Anonymkode: eb525...685 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #110 Del Skrevet 26. februar Det er ikke noe problem å komme seg hjem ts. Det er bare å bestille billetter det. Men det betyr ikke at du umiddelbart har krav på alle goder som behandlinger, uføretrygd, aap osv. Anonymkode: 3605d...d60 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #111 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men da må jeg være arbeidssøker, og jeg er ikke i stand til å arbeide. Og gir det i så fall helserettigheter samtidig? Det er det aller viktigste. Anonymkode: b7765...28c Det at du er arbeidssøker betyr ikke at du får jobb med det første. Det kan ta flere måneder og til og med flere år før du får napp...og slik helsen din er , så tror jeg ikke arbeidsplasser står i kø for å ansette deg heller, med andre ord så vil til og med NAV slite med å få deg ut i jobb veldig raskt. Jeg har vært arbeidssøker før, og det tok nær 2 år før jeg fikk en jobb. Håper det ordner seg Anonymkode: ad5ec...b84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 26. februar #112 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi det er Helfo som står for betaling av helsetjenester - og TS har ikke rett på gratis helsetjenester i Norge. Ts sin utfordring er jo at det er helsetjenester hun trenger! Dere forstår jo ikke problemstillingen. Problemet for ts er ikke å komme seg til Norge, men å ha rett på helsehjelp. Et statsborgerskap er ikke ensbetydende med rett på gratis helsehjelp! Anonymkode: c0d6a...421 Bare tull hele greia. Om vedkommende kjøper seg en billig billett og viser frem sitt norske statsborgerskap på grensa(sitt pass), så får ho nødvendig helsehjelp. Det er noe ho ikke forteller om dette statsborgerskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #113 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi det er Helfo som står for betaling av helsetjenester - og TS har ikke rett på gratis helsetjenester i Norge. Ts sin utfordring er jo at det er helsetjenester hun trenger! Dere forstår jo ikke problemstillingen. Problemet for ts er ikke å komme seg til Norge, men å ha rett på helsehjelp. Et statsborgerskap er ikke ensbetydende med rett på gratis helsehjelp! Anonymkode: c0d6a...421 Forstår problemstillingen helt fint. Svaret er det samme: så snart en norsk statsborger er folkeregistrert i Norge, har hen også fulle rettigheter til helsehjelp. Begrensninger som finnes handler bl.a om uføretrygd, men ikke om hjelp i helsevesenet. TS trenger - som tidligere forklart - å ankomme Norge, skaffe bolig og melde flytting. Det er ikke så innviklet. Anonymkode: f6501...83a 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #114 Del Skrevet 26. februar Ikke bry deg og ekle og nedlatende svar, TS, sånn er det bare her på forumet. Heldigvis har du fått mange informative svar også, så du finner nok ut av det. Anonymkode: 085a4...e6d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #115 Del Skrevet 26. februar Jeg skjønner ikke helt hva du venter på? Det må da være 100 ganger enklere å finne ut av sånt når du er i norge og kan dra og snakke med de du trenger å snakke med. Anonymkode: f5f35...45e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #116 Del Skrevet 27. februar Hvis du har familie du kan bo hos, så kan de skrive en "husleiekontrakt" med deg. Finn en standard kontrakt og oppgi en billig sum. Du skal leie et rom i huset. Lever til skatteetaten. Anonymkode: 7f9bf...94d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #117 Del Skrevet 27. februar Du må jo på en måte begynne et sted. Du kan jo ikke stå på grensen med luen i hånden og vente på å innlosjeres et sted, med mindre du søker asyl. Du begynner med å finne et sted å bo, og da må du spare opp penger til å leie et sted eller kunne bo hos familie og ha en "leiekontrakt" der. Anonymkode: 6b08e...02a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #118 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 0.10): Men da må jeg være arbeidssøker, og jeg er ikke i stand til å arbeide. Og gir det i så fall helserettigheter samtidig? Det er det aller viktigste. Anonymkode: b7765...28c Er ingen som tvinger deg til å jobbe hvis du er syk. Du blir vel antagelig sykmeldt hvis du ikke kan jobbe. Du kan bli sykmeldt som arbeidssøker også. Og etter ett år vil du da gå over til AAP. Men første skritt er å melde seg som arbeidssøker. Anonymkode: 70fb8...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #119 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ingen som tvinger deg til å jobbe hvis du er syk. Du blir vel antagelig sykmeldt hvis du ikke kan jobbe. Du kan bli sykmeldt som arbeidssøker også. Og etter ett år vil du da gå over til AAP. Men første skritt er å melde seg som arbeidssøker. Anonymkode: 70fb8...fae Dette gjelder ikke når hun ikke er med i folketrygden mer. Så disse rådene er helt feil. Anonymkode: 6811e...4f9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #120 Del Skrevet 27. februar Men du har et sted du skal bo? For da kan du jo be om bekreftelse på dette. Eventuelt en leieavtale som foreslått av en annen. Anonymkode: 29bc0...75a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå