Gå til innhold

Hvordan kan jeg komme meg hjem til Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For et rotete opplegg. Hvilken nevrologisk lidelse kunne ikke Norge gi deg hjelp for?Hva mener du med at du er arbeidsufør (egen uttalelse)? Altså, du selv mener dette og ikke behandlende lege? Og hvorfor får du ikke ufør hvis du er så syk?

Anonymkode: 41f6d...7a7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når du er registrert at du bor i Norge kan du søke om sosialstønad. Du blir bedt om å melde deg som arbeidssøker, men vær åpen med veileder med en gang og fortell om helseutfordringene dine. Du blir da ikke sendt på tiltak som du ikke kan gjennomføre. Alle norske statsborgere som bor og oppholder seg i Norge kan søke om sosialstønad når man ikke har inntekt.

Anonymkode: 47cdf...eb3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner til innvandrere som ikke har Norsk stasborgerskap som bare har midlertidig oppholdstillatelse, men får full helsehjelp. Rart hvis ikke du får det samme, men det er en egenandel på 3-4 tusen i året for all helsehjelp og alle blå resepter til sammen.

Desse som du kjenner har jo opphaldsløyve i Noreg og er medlem i norsk folketrygd. TS sitt problem er at ho har mista medlemskapet i folketrygda, og dermed ikkje har noko rett på gratis helsehjelp i Noreg. 

TS må altså flytte tilbake til Noreg for å få tilbake medlemskapet i folketrygda. Etter det må ho har vore busett i Noreg med medlemskap i 12 månadar for å få rett til gratis helsehjelp. 

Anonymkode: 31288...8f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til ts er nok at hun har trygderettigheter til et annet land, der skal man få behandling/trygd. Men ts ønsker det i Norge, men der må hun opparbeide seg rettigheter førs, heldigvis.

Kan selvfølgelig flytte hjem når som helst, å leve på sosialen da hvis man føler man ikke kan leve på det man får der man bor nå

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 4.36):

Jeg kan ikke bli frivillig medlem. Jeg har ikke bodd minst 3 av de siste 5 årene i Norge, og jeg har vært ansatt i et utenlands foretak (ikke norsk), og ble derfor medlem i dette landets folketrygd. Jeg kan derfor ikke bli frivillig medlem av den norske folketrygden.

Anonymkode: b7765...28c

Men da har du faktisk søkt om dette og fått avslag?

For hvis du har bodd i et EØS-land og vært medlem i dette landets folketrygd, kan du jo etter informasjonen over, søke om å bli medlem igjen. 

Sitat

Hvis du i løpet av de siste 5 kalenderårene har vært tilknyttet trygdeordningen i et annet EØS-land, kan perioder der regnes som perioder med medlemskap i folketrygden.

https://www.nav.no/frivillig-medlemskap

Anonymkode: 29bc0...75a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor i et land i EU som garantert har en avtale med Norge så lenge man er frivillig medlem i folketrygden, men så velger å spare disse pengene (trygdeavgift) og deretter ønsker hjelp fra norske stat for sin helse utfordringer er man skyldig i sitt eget problem og må leve med konsekvensene.

I utgangspunktet har TS ikke rett på noe som helst utover livsnødvendig behandling, men jeg er sikker at TS klarer å komme seg tilbake å krangle til seg hjelp selv om resten av oss må betale regningen for TS dårlige valg.

Kan sikkert få sosialhjelp også kjenner jeg NAV riktig.

Endret av NakenPanda
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takinova

Hvis du har er norsk statsborger kan ingen nekte deg å komme hjem. At du ikke har opparbeidet deg noen rettigheter er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker ut ifra hovedinnlegget som om TS har vurdert arbeidsevnen sin på egen hånd, da hun skriver "egen uttalelse". Om man overhodet skal anses som arbeidsufør, så er det alltid fagfolk involvert og lange prosesser for å avklare arbeidsevne eller eventuelt restarbeidsevne. Slik er det i hvert fall her til lands. Kan det være at landet TS bor i mener det eksisterer en restarbeidsevne? Man må kanskje på utprøving dersom legene sier det har en hensikt - man sykmelder/uføremelder seg aldri selv, da blir det ikke nødvendigvis rettferdig overfor velferdssamfunnet.

Prosessen med eventuell avklaring av arbeidsevne trenger ikke være en negativ en. AAP brukes også om man er i prosessen med avklaring om wn eventuell uføregrad. Norge hsr svtaler med en rekke andre land om opparbeiding av trygdetid - har du aktivt jobbet i et av disse landene, kan du ha opparbeidet deg trygderettigheter i Norge.

Https://www.nav.no/jobbe-i-avtaleland#land

Anonymkode: c3327...fd9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om det du sier stemmer så er det supert, men jeg skulle gjerne lest mere om det. Kan nesten ikke snakke med Helfo og henvise til Innlegg #41 - Side 3, i denne debatten. 😁

Hvorfor skal du snakke med Helfo om å få reise hjem til landet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må jeg møte opp på noe trening eller kurs, så sliter jeg med å møte opp og å gjennomføre. Jeg tror sjansen kan være ganske stor, for man har ikke lov til å være kravstor, så man må ta de tilbudene man får, ellers mister man støtten. Slik var det i alle fall tidligere, og det vil overraske meg om det har forandret seg.

Tidligere har det vært slik at man må ta det man blir tilbudt, så man kan trolig ikke kreve eller ønske kun hjemmekontor. Man må være åpen for absolutt alt.

Men da prøver du å møte opp, så ser de jo at du ikke har helse til det. Det er bra om flere vitner til at du har dårlig helsetilstand og ikke kan jobbe. Veien til ufør blir kanskje lettere da 

Anonymkode: f10c0...94b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare å ta fly til Norge ogta det derfra. Det skjer hele tiden. Du har tilknytning til landet i form av at du er født og oppvokst(?) her, du har norsk statsborgerskap. Jeg forstår ikke hvordan de skal kunne kaste deg ut av landet.

Anonymkode: fa667...1f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er registrert som utvandret fra Norge, og har derfor mistet mine rettigheter hjemme, naturlig nok. Problemet er at jeg behøver sårt å komme meg hjem til Norge, men er ikke i stand til å arbeide.

-Jeg har mange år igjen før jeg når pensjonsalder.
-Jeg har en medfødt nevrologisk lidelse som jeg ikke fikk hjelp for i Norge. Etter jeg flyttet til utlandet ble situasjonen forverret, og jeg ble arbeidsufør (egen uttalelse).
-Jeg har fått avslag på uføretrygd i det EU-landet jeg bor. Det finnes ingen andre ytelser, eller noe annen hjelp. Det finnes ingen ankemuligheter, så jeg må saksøke helsevesenet der jeg bor, men da må jeg regne med 2-3 år før jeg får svar. I mellomtiden har jeg ingen inntekt.
-Flytter jeg til Norge må jeg kunne dokumentere at jeg kan forsørge meg selv i 12 måneder, noe jeg ikke kan, og jeg vil derfor få avslag på søknad om flytting til landet, og jeg får ikke fastlege eller helserettigheter.
-Uten helserettigheter må jeg selv betale for all helsehjelp.
-Jeg kan søke sosialstønad, men da må man være aktiv arbeidssøker, men jeg kan ikke ta arbeid per i dag.
-Jeg håper at jeg i fremtiden skal få tilbake arbeidsevnen, men da behøver jeg tid og rehabilitering, noe jeg ikke har rettigheter til.
-I landet jeg bor finnes det ingen økonomiske ytelser jeg kan søke om. Jeg kan ikke bo her i opptil 3 år uten inntekt, mens jeg venter på et svar i en eventuell sak.

Hva kan jeg gjøre? Hvordan kan jeg komme meg hjem, og samtidig ha penger å leve av og muligheter for medisinsk oppfølging og assistanse? Noen som har råd eller forslag?

Så Norge er bra nok å komme tilbake til når du ikke får penger der du bor?

Anonymkode: 3dff8...b5c

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om det du sier stemmer så er det supert, men jeg skulle gjerne lest mere om det. Kan nesten ikke snakke med Helfo og henvise til Innlegg #41 - Side 3, i denne debatten. 😁

Hvorfor skal du snakke med Helfo i det hele tatt? 

Så snart du er folkeregistrert, kan du få en fastlege. Med mindre systemet bugger, vil du få en tildelt automatisk og kan deretter bytte digitalt til en du ønsker som har ledig plass. 

Det er enkelt:

-Skaff adresse

-Meld flytting

-Du er igjen medlem i folketrygden, men med tidligere nevnte begrensninger knyttet til enkelte ytelser som uføretrygd 

Jeg kjenner gjennom jobb til mange som har vært i lignende situasjon. Norske borgere som knapt har vært i Norge (typisk barn av avdøde norske borgere tidligere bosatt i utlandet) før de plutselig dukker opp hos sosial vakttjeneste omtrent uten midler. Gangen er: De har sosialrettigheter, NAV fikser bolig, folkeregistrering skjer til den adressen, de får fastlege. 

Anonymkode: f6501...83a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å komme meg fysisk til Norge klarer jeg, der har jeg litt hjelp, men det blir heftig dyrt om man skal få faktura for all helsehjelpen man mottar, så det er der skoen trykker aller mest. Jeg kunne godt ha klart meg uten økonomisk bistand i to år, om jeg hadde fått helserettigheter. Men jeg hadde ikke klart meg med økonomisk bistand i to år, uten helserettigheter.

Hvis du ikke har hatt frivillig medlemskap i folketrygden, så har du tatt ett valg om at du ikke ønsker eller har behov for helsehjelp ut over akutt i Norge. 
Vi som skatter i Norge betaler en trygdeavgift via skatt, og den er vår forsikring for å få helsehjelp. 

Det er veldig kjipt for deg, men når du har valgt flytte ut av landet, og har sagt fra deg alle rettighetene dine, så kan du ikke bare be om å få de tilbake når det måtte passe deg. 
Men du valgte selv at det andre landet hadde bedre helseordninger for deg, og at det var de ordningene du ønsket. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er sjansen for at man blir tvunget i en jobb da? Det er ganske enkelt å skrive bedritne søknader og ødelegge for seg selv hvis man skulle bli kalt inn til intervju. Men det er verre om NAV krever at du møter opp på noe opplegg de har arrangert, som f.eks arbeidstrening eller jobbsøkerkurs.

Noen som vet hvordan det legges opp når noen må registere seg som arbeidssøker? Kan man ha snevre krav til type arbeid (som f.eks lav deltidsstilling kun på hjemmekontor)?

Anonymkode: 5509f...2e4

For å få støtte som arbeidssøker skal man være reell arbeidssøker. De kan kreve oppmøte, kurs, og at du tar jobber du blir tilbudt. 
Hvis du kun kan ta en deltidsstilling, så er det kun det du får støtte for. 
Men du trenger ikke være arbeidssøker for å få sosialhjelp. Men du kan ikke søke om sosialhjelp når du bor og oppholder deg i utlandet... 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Finnes det noen helseforsikringer man kan kjøpe, uavhengig av diagnoser eller eksisterende sykdommer?

Kjøpe en forsikring etter skaden har skjedd? nei. Hvem hadde giddet kjøpe forsikringer på forhånd, om de bare kunne kjøpt det etter huset har brent ned, eller man har kræsjet bilen? 
Forsikring kjøper man i tilfelle noe skal skje. 

Anonymkode: 00032...206

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skammer du deg over å fortelle hvilke "EU land"? Hva drev du på med i dette "EU landet" da? 🙄

Anonymkode: 99999...1db

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du flyttet fra Norge og har skattet til et annet land (antakelig veldig mye mindre skatt enn her), og så er du misfornøyd med resultatet når du må ta konsekvensen av skattenivået du har betalt? Hvorfor i alle dager flyttet du i første omgang?

Vet du, jeg synes det er litt frekt. Jeg skjønner du er desperat, men jeg synes for å være helt ærlig at det grenser til trygdesvindel. Jeg mener helt oppriktig at vi i Norge trenger opptjeningstid for å ha rett på fullfinansiert trygd og alle kostnader dekket av det offentlige. 

Når det gjelder reglene for å flytte til Norge er jeg ikke kjent med de, men vil tro at Norge har plikt til å ta imot landets egne statsborgere og hjelpe de. 

Anonymkode: cc0c2...889

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, men så var det å bli folkeregistrert i Norge også en problemstilling, utfra opplysningene jeg har fått fra Skatteetaten. De sier det kan ta to år før jeg kan få fastlege, og at jeg må betale for helsehjelp frem til jeg har spart opp rettigheter igjen.

Vi som bor og skatter i Norge må også betale for helsehjelp. Det er ikke gratis for oss heller hverken hos legen eller timer på sykehuset før man har nådd egenandelstaket. Så at du som ikke har bodd og bidratt til fellesskapet skal ha gratis helsehjelp når du finner det for godt å flytte hjem igjen, blir helt feil. Bra at det stilles krav til de som kommer til Norge.

Nødhjelp skal jo i utgangspunktet være for aktive arbeidssøkere, men regner med at det må være mulig å få til på en måte. Jeg har alt av legedokumenter med meg som dokumenterer diagnose og operasjoner.

Hvilken hjelp tenker du at de dokumentasjonene har? Skal du i Nav systemet, så vil Nav kreve nye dokumentasjoner fra Norge.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så Norge er bra nok å komme tilbake til når du ikke får penger der du bor?

Anonymkode: 3dff8...b5c

Det tenkte jeg også. 

Anonymkode: 6ac98...50f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker som du kompliserer det veldig, TS. Kanskje har det med sykdommen din å gjøre, jeg vet ikke.

Men det er riktig som alle over her sier: Du kan bare reise til Norge, og så starte prosessen herfra.

Den dokumentasjonen du snakket om, på at du skal være i Norge i 6 måneder, kan være veldig enkel.

Det kan være at du har skaffet seg norsk mobiltelefonabonnement, kontoutskrifter som viser at du har brukt kortet i Norge, et skriv fra de du skal bo hos eller annet.

Hentet fra: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/til-norge/?547932=547938

For eksempel kan du ha med deg:

• kontrakt på kjøp eller leie av bolig
  • arbeidskontrakt som er gyldig for minst 6 måneder. Hvis du jobber for et bemanningsbyrå, må du også ha med oppdragsbekreftelse som viser at du har hatt eller skal ha oppdrag i Norge i 6  sammenhengende måneder, eller
  • annen dokumentasjon på at du bor i Norge, for eksempel bankutskrifter, internettabonnement eller treningsabonnement, eller
  • dokumentasjon på at du har flyttet fra landet du bodde i før, for eksempel bekreftelse på avsluttet arbeidsforhold eller boligforhold, eller en registrert utflyttingsmelding

Er dokumentasjonen din eldre enn 3 måneder, bør du ha med bekreftelse på at den fortsatt er gyldig.

Pass på at du får hentet ut all helsedokumentasjon det andre landet har på deg før du reiser, slik at du kan dokumentere din helsetilstand- og historikk.

Har du hatt bosted eller jobb der du bor nå, skaff dokumentasjon på at det er sagt opp/at du har sluttet.

Dette burde gå helt fin 🙂

Anonymkode: 95f4c...a5b

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova

Det er nok ett eller annet galt med statsborgerskapet antar jeg. Ellers ville TS vært hjemme for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei og ja. Har snakket med de flere ganger, med ulike saksbehandlere, og jeg er der at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre annet enn å akseptere svaret deres. Om det er feil så vet jeg ikke hvordan jeg skal avklare det, eller hva det skal kunne forandre for meg.

Spør du om reglene for å flytte fra EU land til Norge eller spør du om å flytte hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...