AnonymBruker Skrevet 26. februar #61 Del Skrevet 26. februar I Grosny skrev (2 minutter siden): På NAV jobber det profesjonelle sosionomer som kan veilede og gi bedre svar og råd enn de fleste på KG. Ja og nei. Jeg har snakket med de flere ganger, men får ikke noe klart svar. Dessuten så var spørsmålet mitt ment litt mere åpent, og ikke bare knyttet til NAV og det offentlige, selv om det kom dårlig frem i HI. Kan man ikke få helserettigheter uten å gå via NAV? Finnes det noen lovlige "snarveier"? Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 26. februar #62 Del Skrevet 26. februar (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja og nei. Jeg har snakket med de flere ganger, men får ikke noe klart svar. Dessuten så var spørsmålet mitt ment litt mere åpent, og ikke bare knyttet til NAV og det offentlige, selv om det kom dårlig frem i HI. Kan man ikke få helserettigheter uten å gå via NAV? Finnes det noen lovlige "snarveier"? Anonymkode: b7765...28c Flytte reellt til Norge, og melde flytting. Jeg har forresten hatt kontakt med NAV ved ca fire vanskelige situasjoner oppigjennom livet, og har hatt både gode og dårlige opplevelser, men siste opplevelse var helt topp. Endret 26. februar av I Grosny 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #63 Del Skrevet 26. februar Finnes det noen helseforsikringer man kan kjøpe, uavhengig av diagnoser eller eksisterende sykdommer? Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #64 Del Skrevet 26. februar I Grosny skrev (1 minutt siden): Flytte reellt til Norge, og melde flytting. Ja, da har jeg et problem. Enten bli der jeg bor, uten inntekt, eller flytte til Norge, og ikke ha nødvendig helsehjelp tilgjengelig på lang tid. Valgets kvaler. 😁 Er vel ikke noe håp, men tenkte jeg måtte sjekke allikevel. Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 26. februar #65 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Finnes det noen helseforsikringer man kan kjøpe, uavhengig av diagnoser eller eksisterende sykdommer? Anonymkode: b7765...28c https://www.nav.no/frivillig-medlemskap#hvem-kan-bli-frivillig-medlem 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #66 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er sjansen for at man blir tvunget i en jobb da? Det er ganske enkelt å skrive bedritne søknader og ødelegge for seg selv hvis man skulle bli kalt inn til intervju. Men det er verre om NAV krever at du møter opp på noe opplegg de har arrangert, som f.eks arbeidstrening eller jobbsøkerkurs. Noen som vet hvordan det legges opp når noen må registere seg som arbeidssøker? Kan man ha snevre krav til type arbeid (som f.eks lav deltidsstilling kun på hjemmekontor)? Anonymkode: 5509f...2e4 Du trenger ikke søke jobb for å melde deg som arbeidssøker, og de krever ikke at du går på kurs eller deltar i noe program før du har aap. Anonymkode: b2084...ba8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #67 Del Skrevet 26. februar I Grosny skrev (8 minutter siden): https://www.nav.no/frivillig-medlemskap#hvem-kan-bli-frivillig-medlem Jeg kan ikke bli frivillig medlem. Jeg har ikke bodd minst 3 av de siste 5 årene i Norge, og jeg har vært ansatt i et utenlands foretak (ikke norsk), og ble derfor medlem i dette landets folketrygd. Jeg kan derfor ikke bli frivillig medlem av den norske folketrygden. Anonymkode: b7765...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #68 Del Skrevet 26. februar Har du ikke noe familie i Norge eller venner du kan bo hos litt først? Anonymkode: 63029...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #69 Del Skrevet 26. februar Har du bodd mere enn 12 måneder i utlandet mister du medlemskapet ditt i folketrygden. Så det er korrekt at du ikke har direkte rett til hjelp om du flytter hjem igjen.Spiller ingen rolle om du er norsk statsborger. Det er ikke sånn at den norske stat henter hjem alle norske borgere som har utflyttet når de får problemer der de er. Du vil jo kun hjem til Norge for å få muligheter til å dekke livsopphold når du ikke klarer deg der du bor. Du må ha bolig klar før du kommer og penger til de første dagene. Så kan du søke om sosialhjelp, men noe mer enn det har du faktisk ikke krav på Anonymkode: 1646b...e41 7 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #70 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du trenger ikke søke jobb for å melde deg som arbeidssøker, og de krever ikke at du går på kurs eller deltar i noe program før du har aap. Anonymkode: b2084...ba8 Det er ikke så enkelt som du antyder. Vedkommende kan bli sendt på arbeidssøkerkurs, vise til at vedkommende søker jobber etc. Du kan ikke søke om dagpenger for så site på rompa og vente på pengene skal komme Anonymkode: 1646b...e41 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #71 Del Skrevet 26. februar Det du må gjøre er å melde flytting. I etterkant av flyttingen må du møte opp på møte hos Skatteetaten. Der blir du stilt mange spørsmål og i etterkant av møtet tar Skateetaten en vurdering på om innflyttingen godkjennes. For å opparbeide deg nytt medlemsskap i Folketrygden må du ha til hensikt å bli i Norge mer enn 12 måneder. Anonymkode: 614aa...78b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #72 Del Skrevet 26. februar Det bare å komme seg til Norge og legge seg på trappen til Nav, så blir det nok orden på noe. Men hvorfor i helvete forlate Norge til fordel for et drittland når du er uføre? Det er nesten så man fortjener problemet. Anonymkode: c79b4...f20 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 26. februar #73 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 0.13): Sjømannskirken finnes her ja, og de har jeg vært i kontakt med flere ganger, men det er ikke så mye de kan hjelpe med når det kommer til disse konkrete problemstillingene. Anonymkode: b7765...28c Har du vurdert å opprette en SPLEIS og forklare situasjonen din der, og be om midler til en billett hjem.... pluss kanskje litt ekstra så du kan leie et sted å bo en stund, til du ev får sosialstønader fra Nav? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #74 Del Skrevet 26. februar TS, jeg tror du har misforstått reglene eller ikke opplyst godt nok om situasjonen din til diverse instanser. Det er ingen regler som sier at en person med norsk statsborgerskap som skal flytte tilbake til Norge må oppfylle reglene om forsørgerevne eller nærmest søke om visum for å komme tilbake! Du er norsk statsborger og det er din rett å kunne flytte tilbake hit. Det er heller ingen regler som sier rett ut at du som norsk statsborger ikke trenger å søke om asyl/oppfylle noen krav til oppholdstillatelse, rett og slett fordi det du som norsk statsborger står fritt til å flytte tilbake! Jeg forstår derfor ikke tsnkegangen din og hvorfor du har komplisert dette så mye at du tror du må nesten søke om oppholdstillatelse for å kunne flytte hit? En norsk statsboeger kan alltid flytte tilbake. Det er ikke lov å gjøre noen statsløs, slik det ser ut som du hevder å ha blitt i praksis. Jeg tror du har gitt uklar informasjon til div instanser og derfor fått feil svar. Det du må gjøre er å ta IGJEN kontakt med disse stedene og si rett ut at du er norsk statsborger som skal flytte tilbake og hvordan du kan medle det til Folkeregisteret! Anonymkode: fb386...263 12 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #75 Del Skrevet 26. februar På kanten av det du spør om, men les likevel. Kan de hjelpe utenlandske så kan det hende de har tips til deg. Les igjennom vedlegget og se om det er noe som hjelper hjulene på glid. Du har familie her, ergo du har et sikkerhetsnett. Første steg er å komme hjem. Ja så kan det hende du snylter en stund, men det kan du betale tilbake. Om du har noe av verdi kan dette selges fremfor å ta det med det slik at du likviderer litt og dermed har noe å gå på. Uten å vite hva slags tjenester du trenger er det vanskelig å gi bedre råd, men det er en viss minimumsstandard ifølge menneskerettighetene som følges. Ellers må du søke om lån mens du venter på at livet må normalisere seg. rapport_helserettigheter-for-papirlose_sept2021.pdfAnonymkode: e8932...02e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #76 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du lenke til dette? For det er beskjeden jeg får direkte fra Skatteetaten. Anonymkode: b7765...28c Har vært i samme situasjon. Måtte dokumentere jobb i Norge, for å få innvandre igjen. Merkelig system. Jeg jobbet 2 år i schengenland. Anonymkode: 2a091...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #77 Del Skrevet 26. februar Min erfaring med NAV og helseutfordringer er at de er vant til at det finnes tilstander som gjør folk ute av stand til å møte på tiltak. At de har hovedkategoriene arbeidssøker eller syk, betyr ikke at du ikke møter på veiledere som ser nyansene i hverken - eller. Det er viktig- om du har muligheten til å ha med spesialistanbefalinger skriftlig - å framlegge dette til besluttningstagere i NAV, gjør det mulig å få tilpasset opplegg enklere til deg. Det å ha fått avslag på ufør i det landet du er i, jeg håper det ikke skyldes at helsevesenet ikke har latt være å beskrive din fungering og prognose etter operasjon av tilstanden din. Fastlege er viktig og ventetiden her er en reell plage, eller om du får tildelt en som ikke fungerer for deg. Men helsevesenet opererer ikke med papirsjekk, de har etiske standarder hvor de ofte gir nødvendig helsehjelp. Jeg tenker jeg i din situasjon hadde reist tilbake til Norge og tatt ting derfra. Anonymkode: 27865...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #78 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er registrert som utvandret fra Norge, og har derfor mistet mine rettigheter hjemme, naturlig nok. Problemet er at jeg behøver sårt å komme meg hjem til Norge, men er ikke i stand til å arbeide. -Jeg har mange år igjen før jeg når pensjonsalder. -Jeg har en medfødt nevrologisk lidelse som jeg ikke fikk hjelp for i Norge. Etter jeg flyttet til utlandet ble situasjonen forverret, og jeg ble arbeidsufør (egen uttalelse). -Jeg har fått avslag på uføretrygd i det EU-landet jeg bor. Det finnes ingen andre ytelser, eller noe annen hjelp. Det finnes ingen ankemuligheter, så jeg må saksøke helsevesenet der jeg bor, men da må jeg regne med 2-3 år før jeg får svar. I mellomtiden har jeg ingen inntekt. -Flytter jeg til Norge må jeg kunne dokumentere at jeg kan forsørge meg selv i 12 måneder, noe jeg ikke kan, og jeg vil derfor få avslag på søknad om flytting til landet, og jeg får ikke fastlege eller helserettigheter. -Uten helserettigheter må jeg selv betale for all helsehjelp. -Jeg kan søke sosialstønad, men da må man være aktiv arbeidssøker, men jeg kan ikke ta arbeid per i dag. -Jeg håper at jeg i fremtiden skal få tilbake arbeidsevnen, men da behøver jeg tid og rehabilitering, noe jeg ikke har rettigheter til. -I landet jeg bor finnes det ingen økonomiske ytelser jeg kan søke om. Jeg kan ikke bo her i opptil 3 år uten inntekt, mens jeg venter på et svar i en eventuell sak. Hva kan jeg gjøre? Hvordan kan jeg komme meg hjem, og samtidig ha penger å leve av og muligheter for medisinsk oppfølging og assistanse? Noen som har råd eller forslag? Anonymkode: b7765...28c Du må gifte deg med en nordmann med en inntekt over en viss sum som skriver han kan forsørge deg i et år. For en dust avgjørelse av deg Anonymkode: e639b...cf2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #79 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): TS, jeg tror du har misforstått reglene eller ikke opplyst godt nok om situasjonen din til diverse instanser. Det er ingen regler som sier at en person med norsk statsborgerskap som skal flytte tilbake til Norge må oppfylle reglene om forsørgerevne eller nærmest søke om visum for å komme tilbake! Du er norsk statsborger og det er din rett å kunne flytte tilbake hit. Det er heller ingen regler som sier rett ut at du som norsk statsborger ikke trenger å søke om asyl/oppfylle noen krav til oppholdstillatelse, rett og slett fordi det du som norsk statsborger står fritt til å flytte tilbake! Jeg forstår derfor ikke tsnkegangen din og hvorfor du har komplisert dette så mye at du tror du må nesten søke om oppholdstillatelse for å kunne flytte hit? En norsk statsboeger kan alltid flytte tilbake. Det er ikke lov å gjøre noen statsløs, slik det ser ut som du hevder å ha blitt i praksis. Jeg tror du har gitt uklar informasjon til div instanser og derfor fått feil svar. Det du må gjøre er å ta IGJEN kontakt med disse stedene og si rett ut at du er norsk statsborger som skal flytte tilbake og hvordan du kan medle det til Folkeregisteret! Anonymkode: fb386...263 Ts sier at h*n kan flytte tilbake, men kan ikke arbeide og trenger helsehjelp men er ikke medlem av folketrygden. Ts kan fint komme hjem, men må stå for ting for egen regning og det vil h*n ikke. Alternativet er å bli der h*n er og motta helsehjelp, men ikke ha noen form for inntekt. Ts du har valgt dette og må stå overfor konsekvensene av valgene. Det er kjipe valg, pest eller kolera, men også kjipe valg ER valg. Anonymkode: e8932...02e 8 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #80 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må gifte deg med en nordmann med en inntekt over en viss sum som skriver han kan forsørge deg i et år. For en dust avgjørelse av deg Anonymkode: e639b...cf2 Hvorfor svarer du når informasjonen du kommer med er helt feil? Anonymkode: 22d55...203 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå