Gå til innhold

Hvordan kan jeg komme meg hjem til Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så snart du har et sted å bo i Norge og oppholder deg der, er det bare å melde flytting. Det finnes ingen krav om forsørgerevne for norske statsborgere. 

Om jeg skal gjette, har instansene du refererer til misforstått og ikke fått med seg at du er statsborger. Om du hadde vært EU-borger er det riktig med krav om evne til å forsørge deg selv. 

Anonymkode: f6501...83a

Om det du sier stemmer så er det supert, men jeg skulle gjerne lest mere om det. Kan nesten ikke snakke med Helfo og henvise til Innlegg #41 - Side 3, i denne debatten. 😁

Anonymkode: b7765...28c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har rett til fastlege om du er folkeregistrert i Norge. Ordner seg!

Anonymkode: b6c68...2e4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør chatGPT norsk, der får du utfyllende svar, som støtter det som er sagt før i tråden. 

Anonymkode: cdb5b...a45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt riktig at du ikke har krav på annet enn akutt hjelp siden du ikke har opprettholdt medlemskapet ditt i folketrygden når du har bodd i utlandet. Det er jo faktisk mulig å betale hvert år for å opprettholde det. Det eneste du kan gjøre er å flytte tilbake og leve på nødhjelp fra NAV inntil du har opparbeidet deg rettigheter på nytt. 

Anonymkode: d8400...a45

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt riktig at du ikke har krav på annet enn akutt hjelp siden du ikke har opprettholdt medlemskapet ditt i folketrygden når du har bodd i utlandet. Det er jo faktisk mulig å betale hvert år for å opprettholde det. Det eneste du kan gjøre er å flytte tilbake og leve på nødhjelp fra NAV inntil du har opparbeidet deg rettigheter på nytt. 

Det er mulig for noen, ja. Det kommer litt an på livssituasjonen. Ut fra opplysningene ts har gitt her i tråden, høres det ikke ut som at hun tilfredsstiller noen av vilkårene for at hun kunne ha hatt frivillig medlemskap (som gjelder f. eks. ansatt for et norsk selskap og kun maks ett år i utlandet, uføre eller pensjonister). Det blir for dumt å komme her og rette pekefinger uten at du vet hva du snakker om.

Anonymkode: 176ec...f69

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg hører det ut som at du har bodd i utlandet i flere ti år, men er det snakk om kun par år? 

uansett før du flytter så kan du melde flytting til Norge, og forhåpentligvis har du en adresse du kan flytte til?  Samt fikse en fastlege! 

Når du uttrykker du ikke er i stand til å arbeide, så må du henvende deg til fastlege! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har rett til fastlege om du er folkeregistrert i Norge. Ordner seg!

Anonymkode: b6c68...2e4

Ja, men så var det å bli folkeregistrert i Norge også en problemstilling, utfra opplysningene jeg har fått fra Skatteetaten. De sier det kan ta to år før jeg kan få fastlege, og at jeg må betale for helsehjelp frem til jeg har spart opp rettigheter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det eneste du kan gjøre er å flytte tilbake og leve på nødhjelp fra NAV inntil du har opparbeidet deg rettigheter på nytt. 

Nødhjelp skal jo i utgangspunktet være for aktive arbeidssøkere, men regner med at det må være mulig å få til på en måte. Jeg har alt av legedokumenter med meg som dokumenterer diagnose og operasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nødhjelp skal jo i utgangspunktet være for aktive arbeidssøkere, men regner med at det må være mulig å få til på en måte. Jeg har alt av legedokumenter med meg som dokumenterer diagnose og operasjoner.

Nødhjelp har ikke noe med arbeidssøking å gjøre.

Anonymkode: 185ae...c03

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er slike ting man faktisk må tenke på når man reiser ut i verden.

https://frifagbevegelse.no/fontene/trine-dro-hjem-til-norge-da-hun-fikk-kreft-sa-oppdaget-hun-tabben-hun-hadde-gjort-6.158.942025.42e24de8d6

Ergo er det altså ikke relevant for trådens tema. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nødhjelp har ikke noe med arbeidssøking å gjøre.

Det stemmer, var jeg som blandet begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ergo er det altså ikke relevant for trådens tema. 

Linken jeg la inn beskriver faktisk nøyaktig den prosessen TS må igjennom nå.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da må jeg være arbeidssøker, og jeg er ikke i stand til å arbeide. Og gir det i så fall helserettigheter samtidig? Det er det aller viktigste.

Men hva er egentlig problemet med å jobbe? Det virker veldig passivt å påstå at du ikke kan jobbe i det hele tatt.

Det finnes tilrettelagte jobber for folk med div utfordringer, også helsemessige. 

Kan man leve kan man stort sett gjøre en jobb! 

Anonymkode: 851e0...943

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Linken jeg la inn beskriver faktisk nøyaktig den prosessen TS må igjennom nå.

Mener du der det står at hun måtte møte opp på Skatteetaten? Jeg finner ikke ellers noen beskrivelse av prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, men så var det å bli folkeregistrert i Norge også en problemstilling, utfra opplysningene jeg har fått fra Skatteetaten. De sier det kan ta to år før jeg kan få fastlege, og at jeg må betale for helsehjelp frem til jeg har spart opp rettigheter igjen.

Jeg kjenner til innvandrere som ikke har Norsk stasborgerskap som bare har midlertidig oppholdstillatelse, men får full helsehjelp. Rart hvis ikke du får det samme, men det er en egenandel på 3-4 tusen i året for all helsehjelp og alle blå resepter til sammen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva er egentlig problemet med å jobbe? Det virker veldig passivt å påstå at du ikke kan jobbe i det hele tatt.

Det finnes tilrettelagte jobber for folk med div utfordringer, også helsemessige. 

Så var det å få slike jobber da...

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er grunnet sykdom, men jeg ønsker ikke å beskrive dette i detalj.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner til innvandrere som ikke har Norsk stasborgerskap som bare har midlertidig oppholdstillatelse, men får full helsehjelp. Rart hvis ikke du får det samme, men det er en egenandel på 3-4 tusen i året for all helsehjelp og alle blå resepter til sammen.

Som sagt, det er supert om dette er korrekt, jeg har bare forsøkt å spørre om noen har en lenke til det, slik at jeg kan lese om det, og henvise til noe konkret når jeg prater med de neste gang. De tar meg ikke på alvor om jeg henviser til en debatt på KG hvor jeg får beskjed om at jeg kan gjøre "sånn og sånn". 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mener du der det står at hun måtte møte opp på Skatteetaten? Jeg finner ikke ellers noen beskrivelse av prosessen.

Hun må komme seg hjem, melde flytting og møte opp på NAV. På NAV jobber det profesjonelle sosionomer som kan veilede og gi bedre svar og råd enn de fleste på KG.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...