AnonymBruker Skrevet 25. februar #21 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ekteskap med noen i Norge? Anonymkode: 1c08e...c8c Hehe, ja jeg er jo evig romantiker, men lite hell på den fronten, dessverre. 😆 Anonymkode: b7765...28c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #22 Del Skrevet 25. februar Har du familie som kan hjelpe deg? Her er du i en vanskelig situasjon. Staten har nok laget slike regler nettopp for at folk ikke skal dra ut i verden, jobbe og betale skatt og bli syk og komme hjem. Du får jo komme til Norge, men det spørs om du får noe støtte fra staten. Jeg ville umdersøkt om årene du allerede har arbeidet i Norge gir deg noen fordeler. Anonymkode: 049a0...a64 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #23 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, har kun norsk statsborgerskap. Det er Skatteetaten, NAV og Helfo som er kildene til informasjonen i HI. Anonymkode: b7765...28c Er du helt sikker på at det de sier stemmer? Har du prøvd veldig mange ganger, og de sier det samme hver gang? Jeg har selv bodd mange år i utlandet, og har flyttet tilbake sammen med en ikke-EU borger. Spørsmål rundt prosessen med å flytte tilbake, og å få en person til å innvandre til Norge var ekstremt vanskelig å få svar på. Jeg opplevde og få helt forskjellige og motstridende svar hver gang jeg ringte til dem. De som tar telefonen og svarer på epost hos UDI og Skatteetaten vet virkelig ingenting om Norges lover og regler rundt innvandring, tru det eller ei. Anonymkode: b9c8f...74b 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #24 Del Skrevet 25. februar Har du familie som kan forsørge deg en periode? Som du kan bo hos. Anonymkode: a8539...8fb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #25 Del Skrevet 25. februar Snok1 skrev (47 minutter siden): Jeg også tenker at det TS trenger å gjøre er å møte opp på en norsk utenriksstasjon. Når vi fikk Joshua French hjem, skal vi nok få hjem TS også. Å komme meg fysisk til Norge klarer jeg, der har jeg litt hjelp, men det blir heftig dyrt om man skal få faktura for all helsehjelpen man mottar, så det er der skoen trykker aller mest. Jeg kunne godt ha klart meg uten økonomisk bistand i to år, om jeg hadde fått helserettigheter. Men jeg hadde ikke klart meg med økonomisk bistand i to år, uten helserettigheter. Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #26 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men da må jeg være arbeidssøker, og jeg er ikke i stand til å arbeide. Og gir det i så fall helserettigheter samtidig? Det er det aller viktigste. Anonymkode: b7765...28c Hva er sjansen for at man blir tvunget i en jobb da? Det er ganske enkelt å skrive bedritne søknader og ødelegge for seg selv hvis man skulle bli kalt inn til intervju. Men det er verre om NAV krever at du møter opp på noe opplegg de har arrangert, som f.eks arbeidstrening eller jobbsøkerkurs. Noen som vet hvordan det legges opp når noen må registere seg som arbeidssøker? Kan man ha snevre krav til type arbeid (som f.eks lav deltidsstilling kun på hjemmekontor)? Anonymkode: 5509f...2e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #27 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du familie som kan hjelpe deg? Her er du i en vanskelig situasjon. Staten har nok laget slike regler nettopp for at folk ikke skal dra ut i verden, jobbe og betale skatt og bli syk og komme hjem. Du får jo komme til Norge, men det spørs om du får noe støtte fra staten. Jeg ville umdersøkt om årene du allerede har arbeidet i Norge gir deg noen fordeler. Anonymkode: 049a0...a64 Får tak over hodet, og mat, men må regne med å bidra litt økonomisk også. Ingen kan bære meg 100%. Har en god sak så jeg mener at jeg kan få hjelp på sikt, men jeg må regne med at det blir en lang og knallhard kamp, så får jeg se hva det blir til når jeg kommer dit. Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #28 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er du helt sikker på at det de sier stemmer? Har du prøvd veldig mange ganger, og de sier det samme hver gang? Anonymkode: b9c8f...74b Nei og ja. Har snakket med de flere ganger, med ulike saksbehandlere, og jeg er der at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre annet enn å akseptere svaret deres. Om det er feil så vet jeg ikke hvordan jeg skal avklare det, eller hva det skal kunne forandre for meg. Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 25. februar #29 Del Skrevet 25. februar Herregud, alle norske statsborgere kan når som helst dra hjem til Norge, ferdig snakka 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #30 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er sjansen for at man blir tvunget i en jobb da? Det er ganske enkelt å skrive bedritne søknader og ødelegge for seg selv hvis man skulle bli kalt inn til intervju. Men det er verre om NAV krever at du møter opp på noe opplegg de har arrangert, som f.eks arbeidstrening eller jobbsøkerkurs. Anonymkode: 5509f...2e4 Må jeg møte opp på noe trening eller kurs, så sliter jeg med å møte opp og å gjennomføre. Jeg tror sjansen kan være ganske stor, for man har ikke lov til å være kravstor, så man må ta de tilbudene man får, ellers mister man støtten. Slik var det i alle fall tidligere, og det vil overraske meg om det har forandret seg. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Noen som vet hvordan det legges opp når noen må registere seg som arbeidssøker? Kan man ha snevre krav til type arbeid (som f.eks lav deltidsstilling kun på hjemmekontor)? Anonymkode: 5509f...2e4 Tidligere har det vært slik at man må ta det man blir tilbudt, så man kan trolig ikke kreve eller ønske kun hjemmekontor. Man må være åpen for absolutt alt. Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #31 Del Skrevet 25. februar Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå): Herregud, alle norske statsborgere kan når som helst dra hjem til Norge, ferdig snakka Det høres supert ut, håper du har rett, og at du har en lenke som bekrefter det? Anonymkode: b7765...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #32 Del Skrevet 25. februar Du kan selvsagt helt fritt komme hjem til Norge som statsborger. Problemet er vel at du i utgangspunktet ikke har rett på mer enn akutt helsehjelp uten å betale selv. Anonymkode: e3745...f0c 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #33 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det høres supert ut, håper du har rett, og at du har en lenke som bekrefter det? Anonymkode: b7765...28c De får ikke kastet deg ut av et land du har statsborgerskap i. Anonymkode: fb676...477 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 25. februar #34 Del Skrevet 25. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 0.42): Det høres supert ut, håper du har rett, og at du har en lenke som bekrefter det? Anonymkode: b7765...28c Og hvem tenker du skal avvise en med Norsk pass på grensen?? Reis til Norge og meld flytting på skatteetaten, så begynner medlemsskapet i folketrygden å løpe igjen, frem til det er avklart har du kun rett på akutt hjelp, men det er ikke i lang tid Kan jo lese deg opp på grunnloven hvis du er i tvil Endret 25. februar av Enmanelskeråhate 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #35 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har du lenke til dette? For det er beskjeden jeg får direkte fra Skatteetaten. Anonymkode: b7765...28c Det er først og fremst regulert i Grunnloven. Enhver norsk borger har rett til å bosette seg i Norge når som helst. Så snart du er bosatt i Norge, har du som norsk statsborger medlemskap i folketrygden. Det er enkelte begrensninger, bl.a karenstid før du kan søke uføreytelser. Rett til offentlig helsehjelp og ytelser etter sosialtjenesteloven har du fra første dag som bosatt. Anonymkode: f6501...83a 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #36 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De får ikke kastet deg ut av et land du har statsborgerskap i. Anonymkode: fb676...477 Enmanelskeråhate skrev (9 minutter siden): Og hvem tenker du skal avvise en med Norsk pass på grensen?? Men det er jo ikke en gang problemstillingen i tråden. Enmanelskeråhate skrev (9 minutter siden): Reis til Norge og meld flytting på skatteetaten, så begynner medlemsskapet i folketrygden å løpe igjen, frem til det er avklart har du kun rett på akutt hjelp, men det er ikke i lang tid Problemstillingen er nettopp det å ikke få registrert flytting, og derfor ikke få startet opp medlemsskapet i folketrygen. Anonymkode: b7765...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #37 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så snart du er bosatt i Norge, har du som norsk statsborger medlemskap i folketrygden. Det er enkelte begrensninger, bl.a karenstid før du kan søke uføreytelser. Rett til offentlig helsehjelp og ytelser etter sosialtjenesteloven har du fra første dag som bosatt. Anonymkode: f6501...83a Ja, jeg ser flere sier det her, men fortsatt så sier Skatteetaten, NAV og Helfo som de gjør, og jeg kommer ikke noen vei videre med de. Anonymkode: b7765...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #38 Del Skrevet 26. februar Enmanelskeråhate skrev (34 minutter siden): Herregud, alle norske statsborgere kan når som helst dra hjem til Norge, ferdig snakka Ja. Men ts spør om det økonomiske. Anonymkode: 44a42...017 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #39 Del Skrevet 26. februar https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/til-norge/?547932=547938 Spoiler Du må ha med deg: ferdig utfylt skjema RF-1401 Melding om flytting til Norge gyldig pass eller nasjonalt ID-kort hvis du flytter fra et nordisk land kan du bruke førerkort som legitimasjon, men da må du i tillegg ta med utskrift fra folkeregisteret i landet du flytter fra. Utskriften må være stemplet, signert og ikke eldre enn 3 måneder og dokumentasjon som viser at: du skal bo i Norge i mer enn 6 måneder For eksempel kan du ha med deg: kontrakt på kjøp eller leie av bolig arbeidskontrakt som er gyldig for minst 6 måneder. Hvis du jobber for et bemanningsbyrå, må du også ha med oppdragsbekreftelse som viser at du har hatt eller skal ha oppdrag i Norge i 6 sammenhengende måneder, eller annen dokumentasjon på at du bor i Norge, for eksempel bankutskrifter, internettabonnement eller treningsabonnement, eller dokumentasjon på at du har flyttet fra landet du bodde i før, for eksempel bekreftelse på avsluttet arbeidsforhold eller boligforhold, eller en registrert utflyttingsmelding Er dokumentasjonen din eldre enn 3 måneder, bør du ha med bekreftelse på at den fortsatt er gyldig. Ser at det ikke står noe om inntekt her, men de krever fortsatt bekreftelse på at man skal bo i Norge i 6 måneder. Anonymkode: b7765...28c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #40 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men det er jo ikke en gang problemstillingen i tråden. Problemstillingen er nettopp det å ikke få registrert flytting, og derfor ikke få startet opp medlemsskapet i folketrygen. Anonymkode: b7765...28c Så snart du har et sted å bo i Norge og oppholder deg der, er det bare å melde flytting. Det finnes ingen krav om forsørgerevne for norske statsborgere. Om jeg skal gjette, har instansene du refererer til misforstått og ikke fått med seg at du er statsborger. Om du hadde vært EU-borger er det riktig med krav om evne til å forsørge deg selv. Anonymkode: f6501...83a 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå