Gå til innhold

Hvordan kan jeg komme meg hjem til Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er registrert som utvandret fra Norge, og har derfor mistet mine rettigheter hjemme, naturlig nok. Problemet er at jeg behøver sårt å komme meg hjem til Norge, men er ikke i stand til å arbeide.

-Jeg har mange år igjen før jeg når pensjonsalder.
-Jeg har en medfødt nevrologisk lidelse som jeg ikke fikk hjelp for i Norge. Etter jeg flyttet til utlandet ble situasjonen forverret, og jeg ble arbeidsufør (egen uttalelse).
-Jeg har fått avslag på uføretrygd i det EU-landet jeg bor. Det finnes ingen andre ytelser, eller noe annen hjelp. Det finnes ingen ankemuligheter, så jeg må saksøke helsevesenet der jeg bor, men da må jeg regne med 2-3 år før jeg får svar. I mellomtiden har jeg ingen inntekt.
-Flytter jeg til Norge må jeg kunne dokumentere at jeg kan forsørge meg selv i 12 måneder, noe jeg ikke kan, og jeg vil derfor få avslag på søknad om flytting til landet, og jeg får ikke fastlege eller helserettigheter.
-Uten helserettigheter må jeg selv betale for all helsehjelp.
-Jeg kan søke sosialstønad, men da må man være aktiv arbeidssøker, men jeg kan ikke ta arbeid per i dag.
-Jeg håper at jeg i fremtiden skal få tilbake arbeidsevnen, men da behøver jeg tid og rehabilitering, noe jeg ikke har rettigheter til.
-I landet jeg bor finnes det ingen økonomiske ytelser jeg kan søke om. Jeg kan ikke bo her i opptil 3 år uten inntekt, mens jeg venter på et svar i en eventuell sak.

Hva kan jeg gjøre? Hvordan kan jeg komme meg hjem, og samtidig ha penger å leve av og muligheter for medisinsk oppfølging og assistanse? Noen som har råd eller forslag?

Anonymkode: b7765...28c

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du er norsk statsborger, stemmer det ikke at du må kunne dokumentere forsørgerevne selv om du har utvandret.

Anonymkode: f6501...83a

• Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du sagt ifra deg det norske statsborgerskap? Hvis ikke, så høre med ente. skatteetaten eller nav. 

Anonymkode: c7845...ea9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er norsk statsborger, stemmer det ikke at du må kunne dokumentere forsørgerevne selv om du har utvandret.

Jeg også tenker at det TS trenger å gjøre er å møte opp på en norsk utenriksstasjon. Når vi fikk Joshua French hjem, skal vi nok få hjem TS også.

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vil du egentlig til Norge? Er det bare fordi du tror du har større muligheter til støtteordninger i Norge, eller er det andre grunner? Spør av nysgjerrighet.

Anonymkode: 52a2a...7c5

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med Skattetaten som har ansvaret for Folkeregistere og be om veiledning.

Anonymkode: 1370c...5d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvilke(t) statsborgerskap har du? 

Anonymkode: c1b3f...ef0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du lenke til dette? For det er beskjeden jeg får direkte fra Skatteetaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du sagt ifra deg det norske statsborgerskap? Hvis ikke, så høre med ente. skatteetaten eller nav. 

Anonymkode: c7845...ea9

Nei, har kun norsk statsborgerskap. Det er Skatteetaten, NAV og Helfo som er kildene til informasjonen i HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I hvilket land har du arbeidet og har pensjonsrettigheter? Er det det samme landet som du bor i nå?

Hva er årsaken til at du fikk avslag på uføretrygd i landet du bor? Handler det om manglende opptjening? 

Anonymkode: 517e7...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan melde deg som arbeidssøker og søke sosialpenger, så kan du søke aap etterhvert. 

Anonymkode: b2084...ba8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor vil du egentlig til Norge? Er det bare fordi du tror du har større muligheter til støtteordninger i Norge, eller er det andre grunner? Spør av nysgjerrighet.

Anonymkode: 52a2a...7c5

Først og fremst for at jeg ikke lenger har inntekt der hvor jeg bor, og ikke har muligheter til inntekt på ubestemt tid. Alternativet er å bli uteligger. Men jeg er avhengig av medisinsk oppfølging, etter tre ferske operasjoner, hvorav den ene var hjernekirurgi.

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje finnes Sjømannskirken eller lignende organisasjoner i nærheten?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I hvilket land har du arbeidet og har pensjonsrettigheter? Er det det samme landet som du bor i nå?

Hva er årsaken til at du fikk avslag på uføretrygd i landet du bor? Handler det om manglende opptjening? 

Anonymkode: 517e7...404

Har bodd mesteparten av livet i Norge, så det er der jeg har mest pensjonsoppsparing, men jeg spart opp pensjon her hvor jeg bor nå også (EU-land). Har ikke bodd i, eller spart opp pensjon i noen andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan melde deg som arbeidssøker og søke sosialpenger, så kan du søke aap etterhvert. 

Anonymkode: b2084...ba8

Men da må jeg være arbeidssøker, og jeg er ikke i stand til å arbeide. Og gir det i så fall helserettigheter samtidig? Det er det aller viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekteskap med noen i Norge? 

Anonymkode: 1c08e...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Hvis du er norsk statsborger kommer du deg hjem uansett hva. Har du hatt militidelig opphold? 

Jeg vil ikke tro Norge sender folk tilbake til hjemlandet sitt når dem har statsborgerskap. 

Anonymkode: c7e35...2b1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (4 minutter siden):

Kanskje finnes Sjømannskirken eller lignende organisasjoner i nærheten?

Sjømannskirken finnes her ja, og de har jeg vært i kontakt med flere ganger, men det er ikke så mye de kan hjelpe med når det kommer til disse konkrete problemstillingene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...