Gå til innhold

Kvinner som har lykkes med vektnedgang, hva spiser dere nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Shit det er imponerende! Bøyer meg i støvet! :pls:

Anonymkode: d0d08...b92

Takk :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er carnivore for life fordi helse er mer enn vekt. Jeg teller ikke kalorier eller makroer. Jeg spiser meg mett på kjøtt, innmat, egg og fete meieriprodukter. Jeg liker ikke sjømat, men jeg hadde ikke spist mye av det om jeg likte det - altfor mye miljøgifter.

Jeg skeier veldig sjeldent ut fordi det er ikke verdt det. Usunn mat gir meg ingen glede når jeg kjenner på kroppen hvordan det har skadet meg. Det er så enormt mange småting som jeg ikke visste at var "galt" med meg eller som kunne fikses. Jeg har sunnere kropp nå i 40-årene enn jeg hadde i 20-årene.

Anonymkode: 27cf9...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser ikke særlig sunt dessverre. For meg funker det best å spise så lite som mulig, men "hva som helst". I går spiste jeg et rundstykke med ost og skinke fra 7 Eleven til lunsj, en melonyoghurt med litt nøtter og rosiner til mellommåltid, et rundstykke med smøreost til "middag" og rundstykke med Nugatti til kveldsmat. Helt fryktelig kosthold 😅

Anonymkode: ccf8f...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er carnivore for life fordi helse er mer enn vekt. Jeg teller ikke kalorier eller makroer. Jeg spiser meg mett på kjøtt, innmat, egg og fete meieriprodukter. Jeg liker ikke sjømat, men jeg hadde ikke spist mye av det om jeg likte det - altfor mye miljøgifter.

Jeg skeier veldig sjeldent ut fordi det er ikke verdt det. Usunn mat gir meg ingen glede når jeg kjenner på kroppen hvordan det har skadet meg. Det er så enormt mange småting som jeg ikke visste at var "galt" med meg eller som kunne fikses. Jeg har sunnere kropp nå i 40-årene enn jeg hadde i 20-årene.

Spiser du ingen grønnsaker eller frukt?

Anonymkode: a114c...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spiser du ingen grønnsaker eller frukt?

Anonymkode: a114c...b88

Nei, fordøyelsen min har det uendelig mye bedre uten. Jeg fiser ikke, jeg blir ikke oppblåst, jeg har ikke vondt i magen, avføringen er alltid perfekt konsistens og er en brøkdel av mengden fordi animalsk er mye mer nyttig så kroppen tar opp næringen i stedet for at store mengder bare går rett ut igjen. 

Det er heller ikke et problem med vitaminer og sporstoffer, hvis det er noe du er bekymret for. Animalsk gir oss alle vitaminer og mineraler vi trenger for god helse. Til og med vitamin C som folk flest tror at ikke finnes i animalsk. Animalsk er mye mer næringstett enn planter og derfor ser man at jo mer animalsk en person spiser, jo mer næringsstoffer (vitaminer og sporstoffer) tar kroppen opp. Vi tar opp mer av næringen i animalsk enn i planter.

"The overview of studies showed that in general, vitamins in foods originating from animals are more bioavailable than vitamins in foods sourced from plants." (kilde)

Studien lister også opp noen biotilgjengeligheten (hvor mye av innholdet som blir tatt opp i kroppen) i en del matvarer. For eksempel fra okselever tar vi opp ca 84% av vitamin A, mens fra rå gulrot tar vi opp ca 41% av betakarotenet, som også må konverteres til vitamin A og konversjonsraten er ca 12:1, så egentlig er det rundt 3% av "vitamin A" i rå gulrot som faktisk blir til vitamin A i kroppen vår.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kosemat og godis er sjeldent til aldri....

Men jeg prioriterer vinglasset mer enn hveteboller.

Anonymkode: 4f2fb...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 15.57):

Litt merkelig å ha dårlig samvittighet for appelsin og mango, men ikke ift middag ute eller nudelwok. Nudler er kosemat og noe jeg sjeldent unner meg da det er mye kalorier. Middag ute er nesten alltid en kaloribombe. Jeg har aldri vært overvektig, men må spise ganske lite for å holde meg slank uansett. En typisk hverdag for meg som er 40år, 170cm:

Dropper frokost.

Lunsj: ett frøknekkebrød med ett kokt egg, mange knaskegulrøtter, stor neve cherrytomater, en halv paprika, en klementin.

Mellommåltid: ca 20g nøtter og Pepsimax

Middag: En ørretfilet stekt i ovn uten ekstra fett, to kokte poteter, masse kokt brokkoli og en klatt drømmelett

Kveld: en brødskive med leverpostei og et eple

Jeg veier meg minst en gang i uka for å ta grep dersom vekten sniker seg oppover. Da er det et par uker med svært lavt kaloriinntak for å komme ned igjen.

Anonymkode: c002c...587

Hvor mange kalorier er dette pr dag? Virker som litt sykelig opptatt av vekt ? 

Anonymkode: a5826...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gått fra 120kg til 65kg. Har holdt vekta stabil i cac15 år.

Spiser sunn og hjemmelaget mat fra bunnen. Lager f.eks store gryter som enten settes i kjøleskapet og spises de påfølgende dagene eller fryses i porsjoner. Av og til sper jeg på med bulgur eller bønner. Den kan inneholde kjøtt/kylling kuttet i biter, peppres og saltes før stekes 4-5 min før de går i gryta, tomater knust med stavmikser, hender jeg skolder og fjerner skinn. Buljong, stort sett ferdig i terninger eller geleklump, av og til hjemmelaget kraft kokt på beinrester. Poter, løk, hvitløk, sjampinjong, brokkoli og gulrot. Har i potet, løk og hvitløk først så det blir ferdigkokt og setter smak. Andre grønnsaker som ikke trenger å bli kokt møre tar jeg i på slutten for å ha litt ulik tekstur og friskere smak. Har ofte også salat, ofte da tomat, agurk, rødløk av og til blander jeg inn tyrkisk yoghurt, hvitløk og salt. Mangosalat med avokado, rødløk, chilli og granateple.

Knekkebrød, grov type med bremykt og f.eks ost eller koktskinke, makrell i tomat, vossafår osv til frokost, lunsj og kvelds. Eller havregrøt kokt på havremelk og gryn da magen min tåler dårlig vanlig melk. Eller chiapidding i ulike varianter. Chiapudding med kokkosmelk kan fint funke som dessert for min del, men det er ikke alle som liker konsistensen. Frukt.

Vanlig "oppsett" på en dag kan være:

Frokost: chiapudding med bær.

Lunsj:  1 Knekkebrød med pålegg og et eple.

Middag: en porsjon middag med passende salat.

Kvelds: 2 Knekkebrød eller 1 Knekkebrød og en appelsin.

Er jeg sulten imellom dette tar jeg enten et Knekkebrød, noen nøtter eller bær, en frukt eller en avokado.

Spiser også ofte egg til frokost eller som pålegg på et av Knekkebrødene iløpet av dagen.

Lytter til kroppen til om jeg er sulten eller fysen. Og når jeg f.eks spiser middag så kan jeg kjenne at jeg har lyst på mere mat selv om jeg veit at det jeg har spist er nok. Venter da 20-30 min for å da kjenne om jeg er sulten eller om jeg bare var fysen. 9 av 10 ganger, minst så var jeg bare fysen.

Passer på å drikke godt med vann. Drikker også saft og te. 

Kan fint ta noen glass vin i helga og kose meg med ost og kjeks. Pizza eller annen take away hver "dagen derpå"(tenker når jeg har vært på byen og er fyllesyk, ikke når jeg har holdt meg til 3 glass vin en lørdagskveld) som kanskje er hver 6-7 uke, eller om jeg kjenner at jeg ikke gidder å lage mat, si i snitt 2 ganger i mnd inkl fyllesyk og giddalaus.

Er ikke spesielt aktiv så med det kostholdet holder jeg vekta stabil. Men det er jo viktig å lage og å spise mat man liker, ikke bare fordi det er sunt og "slankemat".

Lykke til.

Anonymkode: 8e9af...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha slanket bort nærmere 40 kg har jeg nå klart å holde stabil vekt i flere år.  Vanlig dagsmeny ser slik ut:

Frokost: Enten havregrynsgrøt med nøtter og frukt, eller tre knekkebrød med kokt egg/ omelett. 

Lunch: Ofte salat med mange typer grønnsaker og enten kylling/reker/ fisk, eller en grov baguette med røkt laks og eggerøre 

Middag: F.eks blomkål/ brokkolisuppe, stekt ris med grønnsaker og fisk/kylling, wok, gryteretter, og alltid mye grønnsaker. Pleier å ha hamburger eller fiskeburger med pommes frites nesten hver eneste fredag, det er min kosemat.

Godteri spiser jeg ikke, men lager meg ofte en fruktsalat eller gele med vaniljesaus.

Anonymkode: d209b...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lavkarbo i små mengder.

Anonymkode: 74d9d...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frokost/lunsj: 2 knekkebrød med makrell i tomat/leverpostei, skinke, ost, avokado, kyllingpålegg + en frukt 

eller/og cottage cheese med blåbærsyltetøy, gresk yoghurt med granola og honning 

middag: fisk, kjøttdeig, kylling (alt av kjøtt egentlig) + lite poteter, saus eller ris. Mye grønnsaker. Liker ikke brød eller poteter så slipper de karbohydratene.

kveldsmat: samme som frokost og lunsj. Noen ganger havregrøt hvis jeg er veldig sulten. Noe frukt hvis jeg craver søtt. Trener mye, så har plass i «kaloriregnskapet» til å ha noe snacks på kvelden. Men istedenfor sjokolade så prøver å spise noe sunnere som edamame bønner eller ristede kikerter. Det å ikke være så restriktiv på søtt hjelper meg mye, kan aldri se for meg og aldri spise boller eller smågodt. 

Anonymkode: 555b0...e05

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...