Gå til innhold

Krever jeg for mye av mannen ang. netter med baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Babyen er 11 måneder og til nå har jeg tatt alle nettene. Han sov godt til han ble 6 mnd, etter det har det vært mange oppvåkninger, mye uroligheter og et krav om å ligge inntil hele tiden, også på kvelden. Jeg har begynt å jobbe igjen, men bare noen få timer i uken (er frilanser), mannen jobber 80 % (også frilanser). 

Jeg prøver av flere årsaker å venne av nattamming, pluss at jeg virkelig trenger litt sammenhengende søvn, så jeg spurte mannen om vi kunne ta annenhver natt, slik vi gjorde med førstemann. Da ble han litt muggen og mente jeg kunne sove sammen med baby på dagen for å ta igjen søvn. Han har jo i og for seg rett, men selv på dagen er det urolig søvn, amming for å få ham til å fortsette å sove osv, og han sover ikke mer en enn time på dagen. Det er, ifølge meg, ikke nok til å ta igjen.

Jeg har også bedt ham om å ta babyen annenhver kveld, slik at jeg får hentet meg inn og faktisk jobbet litt, for jeg har deadlines jeg må levere. Han gikk med på det, men der ble det også mye furting. 

Jeg har stort sett hatt hovedansvaret for barnet siden han ble født, men føler meg klar for å dele litt mer på det, særlig siden jeg nå bidrar økonomisk. Mannen virker å være av den mening at jeg jobber mest for moro skyld og for å få fri fra babyen, mens han er den virkelige brødvinneren. Vi sparer til å kjøpe nytt og større hus akkurat nå, så han bruker det som argument. At han trenger søvn slik at han kan konsentrere seg på jobben og sånn. 

Jeg føler meg så usikker når jeg blir møtt med så mye motstand og surhet. Er av den oppfatning at den som er i permisjon, skal ta alle nettene, men jeg merker at kroppen har fått nok og trenger hvile. I tillegg har vi en sær situasjon, ettersom vi har de jobbene vi har, så det er mye mer flytende hvem som jobber og hvem som har babyansvar. 

Er det virkelig sånn at den som har (mest) permisjon absolutt må ta alle nettene? 

Nå har jeg også pådratt meg bihulebetennelse og sliter med smerter i ansiktet, men er redd for å be ham om å for eksempel lage middag, for jeg føler at jeg allerede er heldig som har en mann som gidder å ta nettene når det egentlig er meg som er i permisjon. Er jeg for kravstor?

Anonymkode: 29a31...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har permisjon 8 timer i døgnet, resten er din fritid hvor du og far sammen tar vare på familien dere har laget. Du har altså ikke permisjon 24/7. 

Anonymkode: 253b3...d0b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette går bare nedover hvis du tilpasser deg hans furting og surhet. Han er åpenbart bortskjemt etter de 11 månedene.

Flere ting som lyser her og som du bør ta opp og hvor du må sette klare og tydelige grenser. Han ser på seg selv som den med ekte jobb, og din som gøy og tull. Han overdriver sjansen du har til å sove på dagen. Han vil ikke avlaste deg når du trenger det og furter og er sur og ser dermed ikke at han gjør det vanskeligere for deg å si ifra med hans reaksjon, Aka., per nå er han ikke empatisk innstilt overfor deg, men tenker mest på seg selv og gir seg selv mest credz. Det er ikke sånn at man skal ta alle netter i egen permisjon. Gode partnere hjelper hverandre og gir hverandre credz. Det er et FOKUS de har for hverandre. Hvis du ikke snur skuta nå, så blir dette verre. Plutselig er du i en situasjon hvor du kryper og spør om det er for mye å be ham handle på veien hjem eller kanskje levere i barnehagen en gang i uka. Vet om ei som holder på sånn. Hun føler seg veldig modig når hun tør å be ham om å gjøre 5 prosent av det han burde ha gjort fordi du er blitt for vant til å gjøre det meste.

Anonymkode: 37ecc...ee2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor må dere spare til nytt og større hus akkurat nå? Hva er problemet med å vente tre måneder? Dette gir stress og gnisninger for dere alle. Er det verdt det?

Anonymkode: 05cf4...c8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må dere spare til nytt og større hus akkurat nå? Hva er problemet med å vente tre måneder? Dette gir stress og gnisninger for dere alle. Er det verdt det?

Anonymkode: 05cf4...c8c

Helt enig. Legger mye ekstra press. 

Og ja, når du er syk kan du selvfølgelig be ham lage middag. Det er overhodet ingen selvfølge at du skal lage middag hele tiden. Lager han ikke middag i helgene heller? Man hjelper jo så godt man kan når partner er syk. Det er en selvfølge. Ikke vær en tøffel.

Anonymkode: 37ecc...ee2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå har jeg også pådratt meg bihulebetennelse og sliter med smerter i ansiktet, men er redd for å be ham om å for eksempel lage middag, for jeg føler at jeg allerede er heldig som har en mann som gidder å ta nettene når det egentlig er meg som er i permisjon. Er jeg for kravstor?

Anonymkode: 29a31...839

Her laget jeg ikke én middag før babyen var hvertfall 5 måneder, da var jeg opptatt med å være melkeku for en klistremerkebaby. Etterhvert delte vi på hvem som laget middagen, jeg og babyen var mye ute og fartet så var ofte mannen kom hjem først. Jeg hadde ikke permisjon for å være hushjelpen hans, jeg prioriterte å kose meg med babyen, trilleturer, besøke andre, babysang osv. Husarbeid og matlaging jeg eventuelt gjorde mens han var jobb tok han som en bonus. Og jeg unnet han og babyen selvsagt det samme da han var i perm. 

Netter har han avlastet meg på helt siden start, helt uaktuelt at han hadde sluppet unna! Han sov på eget rom og jeg tok (naturligvis siden jeg har puppene) mest, men han hjalp til noen timer hver natt eller sto opp noen timer før jobb og tok babyen på morgenkvisten. Da jeg startet min permisjon (11 mnd) tok han stort sett alt på natt, men da var det kun 1-2 oppvåkninger på natt og det syntes han ikke var noe problem å ta alene. 

Anonymkode: 2a608...420

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, jeg skjønner ikke sånne mannfolk som ikke er en far for ungen sin?

Du er i permisjon på dagtid slik at han kan jobbe på dagtid. Utenom jobb er dere da foreldre begge to, og burde ta like mye del i babyens liv. Like mye husarbeid, matlaging og stell på kveldstid, like mange netter med ungen. Så blir det så klart det samme når han har permisjon.

Mannfolk som har nok med jobben og ikke orker å være pappa i tillegg? Kjøss meg.

Anonymkode: 0f10d...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...