Gå til innhold

Vondt i en tann med dyp fylling, men tannlegen finner ikke noe feil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i periodevis slitt med en tann som er lagt dyp fylling på. Fyllingen ligger visst nok nærme roten. Sist jeg tok fylling i den tanna var høst 2023. Siden den gang har jeg vært hos samme tannlegesenter, og 3 ulike tannleger har sett på den, med et mellomrom på et halvt år. I dag dro jeg på en akuttime for å sjekke den opp slik at jeg skulle då det ut av verden, men de finner enda ikke noe galt med den. Jeg responderte heller ikke på kuldetesten. Noe jeg heller ikke gjorde for 7 måneder siden. Men det har iset som faen når jeg har spist is og drukket noe kaldt, men nå iser det ikke fult så mye, men jeg kan merke det. Så derfor rart jeg ikke responderte noe på is testen som tannlegen gjorde. Så det kan jo være at roten er dø. 

Tannlegen så heller ikke noe tegn på betennelse utifra de røngtenbilde vi tok. Så det er lite som er helt sikkert noe som gjør at vi dveler ved rotfylling. Nå er det 3 tannleger fra samme sted som sier ca. det samme. Første tannlegen mener det kan komme av stress, noe tannlegen i dag mener er merkelig da det forekommer på en tann bare. Men de 3 mener at det er ingenting som er synlig feil og vil derfor vente å se noe jeg er enig i. 

Det kommer og går. Og veksler veldig i løpet av dagen. Dette er ikke utholdelige smerter, det går å leve med. Det er bare slitsomt og kjedelig. 

Har noen opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 1e35e...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg opplever det samme. Tannlegen finner ingenting, jeg har gått med dette i tre år nå. Slitsomt og vondt, jeg bruker alt for mye smertestillende på grunn av dette.

Anonymkode: a2e32...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd noe lignende, det viste seg da at da fyllingen ble lagt for mange år siden ble det ikke 100% rent under den så bakterier fortsatte å lage hull videre. Måtte til slutt rotfylle

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vondt i en tann jeg måtte fylle litt dypt i leeeenge. Snakker minst 7-8 år før det var helt borte og jeg kunne tygge likt på begge sider. Hvert år jeg var hos tannlegen som fylte, så sa jeg ifra at jeg enda hadde vondt. Og fikk beskjed om at en fylling var «levende og kunne røre litt på seg en stund», at jeg måtte bare vente og se med mindre det ble veldig vondt. Jeg byttet tannlege etter 4-5 år, og han fant ikke noe galt med tanna. Han sa at det hørtes litt merkelig ut, men at han hadde «hørt samme selv», og… det gikk bort! Tanna er fint i live den dag idag, men nå er alt helt fint og jeg kan tygge likt. Det tok altså maaange år. Gradvis glemte jeg det mer og mer, men selv 5 år etter husker jeg at av og til og jeg tygde på den siden, så kunne det komme smerter om jeg «traff feil». 

Anonymkode: c6716...792

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fått undersøkt om du har en sprekkdannelse som går nedover i tannen? Det er vanskelig for en tannlege å finne ut om pasient har slik sprekkdannelse. 

Anonymkode: 7a9d6...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg rotfylte den til slutt. Men det fortsatte å lage problemer for meg. Det viste seg at den hadde fått en liten knekk i tannen som hun ikke klare å oppdage fordi den var under i tannkjøttet. Så jeg ente med å trekke den. Så når hun skulle trekke den så sprakk hele tanna. Glad for p bli kvitt den. Men synes det er for jævlig siden det er den eneste hull i tanna jeg har hatt også måtte jeg trekke den. Men det vises ikke verken når jeg snakker eller når jeg smiler da. 

Anonymkode: 89174...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det samme i en tann, som var fylt  med kvikksølv amalgam ( av skole tannlege på 70 tallet), TL. fjernet den gamle fyllingen da tannen var smertefull, ok i noen måneder så dukket disse smertene opp igjen, TL forklarte at kvikksølv amalgam øker i volum etter noen 10år, og dette gjør at tanna sprekker opp, og disse microsprekkene er vanskelig å oppdage/se, vistnok umulig å se på bilder, etter  et drøyt år ble plastfyllingen fjernet og tannen rotfyllt, alt ok i 6-7 år nå!

Endret av Handerrefyren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde samme opplevelse, men min tannlege anbefalte at jeg rotfylte den. En fylling kan ligge såpass nær roten at det blir lettere irritert. Rotfylling anbefales.

Anonymkode: 58ef7...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde vondt ett halvt år. Reagerte svakt på kudetester og strøm. Ikke noe synlig på bilder.

Ble sendt til spesialist, ingen funn på bilder. Han mente derimot at historikk tilsa at det kunne være noe likevell, og ville rotfylle. Når han åpna tanna så var den pill råtten inni, hele nerven var ødelagt.

Anonymkode: a13ac...46e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde vondt i en tann jeg måtte fylle litt dypt i leeeenge. Snakker minst 7-8 år før det var helt borte og jeg kunne tygge likt på begge sider. Hvert år jeg var hos tannlegen som fylte, så sa jeg ifra at jeg enda hadde vondt. Og fikk beskjed om at en fylling var «levende og kunne røre litt på seg en stund», at jeg måtte bare vente og se med mindre det ble veldig vondt. Jeg byttet tannlege etter 4-5 år, og han fant ikke noe galt med tanna. Han sa at det hørtes litt merkelig ut, men at han hadde «hørt samme selv», og… det gikk bort! Tanna er fint i live den dag idag, men nå er alt helt fint og jeg kan tygge likt. Det tok altså maaange år. Gradvis glemte jeg det mer og mer, men selv 5 år etter husker jeg at av og til og jeg tygde på den siden, så kunne det komme smerter om jeg «traff feil». 

Anonymkode: c6716...792

Dette var beroligende å høre! Vil liksom ikke rotfylle før jeg virkelig må heller! For man vet jo ikke helt sikkert hvis man ikke finner feile. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fått undersøkt om du har en sprekkdannelse som går nedover i tannen? Det er vanskelig for en tannlege å finne ut om pasient har slik sprekkdannelse. 

Anonymkode: 7a9d6...695

Nei. Hvordan undersøker de det? Vi tok røntgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde vondt ett halvt år. Reagerte svakt på kudetester og strøm. Ikke noe synlig på bilder.

Ble sendt til spesialist, ingen funn på bilder. Han mente derimot at historikk tilsa at det kunne være noe likevell, og ville rotfylle. Når han åpna tanna så var den pill råtten inni, hele nerven var ødelagt.

Anonymkode: a13ac...46e

Hvorfor synes det ikke på bilder? 
Har litt same erfaring med at jeg ikke reagerer på tester de gjør. En annen erfaring er da jeg hadde dyp hull som tannlegen ble bekymret for. Så tok han å testet ved å pirke og slå litt borti den, jeg reagerte ikke på det heller noe han stusset veldig på! Men det var en annen tann på andre siden. 
Og nå reagerer jeg ikke på kuldetesten. Men det gjorde jeg heller ikke gangen før som sagt. Burde jeg finne et annet tannlegesenter til å se på det? Jeg mener jo det er litt unødvendig fordi det er 3 ulike tannleger som har sett på det. Men synd om det er betennelse. Hun mener man ville sett det på røntgenbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...