Gå til innhold

Hvilke leker digger barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har faktisk for få leker (!), så nå har jeg tenkt å kjøpe inn en del.

Men hva? Jeg vil ikke ha noe dritt som bare ligger og samler støv, men helst noe utfordrende og morsomt som hun kan pusle med for seg selv.

Hun er 1 1/2 år.

Hvilke leker liker barna deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For jenta vår på 16 mnd må eg seie eg synast dt er vanskelig å finne leika som fell i smak. Det ho lika godt er bøker med bilder av dyr, små ting å putte i noko, dokke (gi dokka mat, kle av ho osv) og ballar. Og ho leika gjerne med ting ho finn, treng ikkje alltid vere meint som leikar.

Det var det eg kom på i farta..

Skrevet

Lego, Duplo var in helt til siste slutt både for han som nå er 15 og for henne på 6.. I det siste har belville lego og clikits også fått fart på lekingen men duplo er en sikker vinner :-) den har vi lekt med fra guttungen var ca 1 år og han kan fortsatt sitte med tantebarna og lillesøster og bygge med duplo :-)

Ellers er vår engel nå veldig opptatt av bratz og barbie, my little pony og sin nintendo game boy sammen med sine josefinespill på pc.. De to siste er med begrenset adgang da jeg ikke liker "firkantede øyne" *lol*

Skrevet

Finnes det forresten bøker om Teletubbiene? Hun elsker å se på dem på dvd, men vi vil prøve å begrense tv-tittingen til et minimum.

Skrevet

Har ei som er omtrent like gammel.

Hun liker veldig godt "Little People"-ting. Helst da med en bondegård eller en båt eller noe som figurene kan puttes inni. Hun liker jo bøker såklart, og er veldig i "putte oppi"-alderen. Så både sånn putteeske og stabletårn er veldig populært akkurat nå.

Gåbilen hennes er også en stor hit. Og plastparkeringshuset som broren fikk da han var på samme alder.

Har tenkt å kjøpe ei lita dokkevogn til lillegullet her i huset. Hun har en dokke, men leker ikke med den enda, men liker veldig godt alt som triller bortover gulvet.

Ta deg en tur på en stor lekebutikk. Veldig mye er merket med hvilken alder det passer for.

Skrevet

Det finnes vel både bøker og bamser og alt mulig annet av teletubbies vil jeg tro..

Jenta mi på 15 mnd er for tiden veldig opptatt av dukken sin (kjøpte sånn veldig liten dukke som ikke er så vanskelig å løfte og holde) og en trille som vi kjøpte på biltema for 40kr! Den er gul, lilla og rosa. Med andre ord veldig populær!

har også kjøpt et puslespill med lyd. Bilde av and, ku, geit, hest, hund, katt, hane og kanskje noen til.. husker ikke helt. Men det som er så gøy er jo at det kommer dyrelyd når du setter brikken på rett plass. Kua sier jo da MØØØ osv..

Nå har jo lille Lea lært seg mange dyrelyder. Når hun ser en hund ute sier hun Vov-vov. Ganske lærerikt, men også morsomt! ;)

Ellers kan hun jo leke med det meste, om det er en tom isboks eller en leke til 500kr så er hun like ivrig.

Men leker som Duplo, tegne og male saker (gjerne fingermaling) er jo alltid populært og er noe som aldri "går ut på dato". Og gleden varer jo lenge, noen barn leker jo med duplo/lego til de er 10-15 år gamle..

Skrevet
Finnes det forresten bøker om Teletubbiene? Hun elsker å se på dem på dvd, men vi vil prøve å begrense tv-tittingen til et minimum.

Ja, det finnast bøker med de, for vi har iallefall de. Jenta vår lika ikkje boka, men de er jo forskjell på barn.

Skrevet

Jeg har jobbet i lekebutikk før, så jeg vet jo hva som liksom skal passe til hvilken alder, men dette er første barnet vårt, så jeg vet ikke av erfaring hva som er poppis.

Dette har -og liker- hun:

Tretog med forskjellige klosser

Stabletårn

Putteboks

Plastelina

Fingermaling

Laa Laa-bamse med lyd

Paraplytrille

Koppesett

Puslespillbiter går veggimellom.

Lego er bare sånn passe morsomt

Dukker er ikke spennende enda

I tillegg har hun en del bamser, noen biler, spade og bøtte osv., men jeg savner leker hun kan sitte og bryne seg litt på.

Noen vil kanskje si at man ikke trenger flere leker, men siden vi ikke har barnehageplass for tiden og dårlig med lekeplasser ute, trenger vi litt å variere med.

Skrevet
Noen vil kanskje si at man ikke trenger flere leker, men siden vi ikke har barnehageplass for tiden og dårlig med lekeplasser ute, trenger vi litt å variere med.

Det kan være en fordel å legge bort noen av lekene 2-4 uker for å så ta de frem igjen. Om barnet har får mange leker å velge imellom vil det leke 10 sekunder med hver leke, fordi det hele tiden må finne noe annet å leke med. Skal liksom rekke å leke med alt. Har barnet kun noen få leker fremme om gangen blir barnet ofte mer konsentrert i sin lek.

Dette merket vi da vi var på hytta en helg og hadde glemt posen med leker hjemme... Fant igjen en gammel leke bøtte og spade. Dette lekte lille Lea med fra fredag kveld til søndag morgen da vi reiste hjem igjen...

Skrevet
Hva med en skikkelig putteboks av noe slag?

Hun har en, men den har tolv hull, så det er mulig den er for avansert. Hun får det i hvert fall ikke til. Kanskje jeg skulle prøve en enklere?

Skrevet (endret)

Alt mulig kjøkkenutstyr (service, kjeler, visper, liksom-mat) var veldig populært på den tida, og er det fortsatt hos vår treåring.

Ellers var 1,5 år alderen da det virkelig tok av med puslespill. Start med de helt enkle, men vær obs på at det går fort fremover!

Duplo er nevnt av mange, og det er et supertips!

Endret av Koriander
Skrevet

I dag kjøpte vi inn en Duplo-pakke med diverse bondegårdsdyr, og så langt er det en suksess!

Skrevet

Her er det dokke og vogn som er mest in.

Men leker også med duplo lego,putteboks,puslespill og hun elsker å tegne.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Egentlig er jeg litt skuffet over hvor lite barna digger noen leker i det hele tatt.... Det har vært noen få fulltreffere, men ellers mye som er kjempe kult med en gang og ikke siden...

Spør i barnehagen hva barnet leker med.

Skrevet

min lille er postmann pat-frelst.. så hun har en postmann pat bil, med postmann pat-himself og katten miss.

Hun kan sitte lenge å ha de ut og inn i bilen, å kjøre avgårde med dem.

Liker også puslespill og sånn singsang-kort. Kort med bilde på ene siden og sanger på andre..(kjente barnesanger). Den leker hun med hver dag! Vi synger til henne og hun begynner å komme med noen ord selv.

Og de vi ikke kan kjenner hun også igjen.. sier bare "mamma kan ikke" og legger dem vekk, he he... :ler:

http://www.singsang.com/

De sing sang korta vil jeg anbefale på d varmeste!

Skrevet

Spør i barnehagen hva barnet leker med.

Hun går ikke i barnehage, det er det som er problemet. Det er derfor vi trenger litt flere ting å leke med!

Skrevet

Har hørt at bankebrett er en kjempesuksess i den alderen. Ellers er vel menneskene i "babylego" stort blandt de på rundt et år.

(Har ikke barn selv, men vet hva jeg har fått gode tilbakemeldeinger på når jeg har gitt det som gaver.)

Er forøvrig ikke lenge til jeg ville foreslått at du skulle prøve "briotog"... Men det er litt "smådeler" som kan løsne ved for hardhendt bruk, så det er vel grit å vente til ca 2 års alder.

Gjest Gjest
Skrevet

VÅr sønn fikk sin først brio tre togbane på den alderen..... og er nå 3,5 og han leker KUN me tog... han har thomas toget som helt... og jeg liker og å ligge på golvet med han å leke og bygge tog bane.... Jeg hadde det selv når jeg var liten og har hørt jeg og likte å leke med den... Og nå er den i bruk igjen... hjemme hos mormor...

Skrevet

lillejenta mi fikk et fisherprice piano når hun var 1,5 år, og ELSKET det, hun ELSKER det faktisk enda! Det har krakk fastmontert, tåler hard behandling. Det er tre innstillinger, utvalgte strofer av klassisk musikk som starter når hun tykker på en tagent, en innstilling der bare et par takter kommer når hun trykker, så må hun trykke en gang til for å få høre fortsettelsen, og en innstilling der hun kan spille selv. Positivt at det går ann å trykke to tagenter samtidig uten at lyden klusser seg, for da kan hun finne harmonier. Tagentene har forskjellige farger, og lys, og hun kan "bla" i en notebok på pianoet hvis hun vil skifte melodi, og flytte en pil mot bilder av instrumenter for å skifte lyd på tagentene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...