Gå til innhold

Tafatt fastlege…

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nylig vært hos fastlege grunnet forskjellige symptomer som uregelmessig/uteblivende mens og væske fra bryst. Symptomer som sliten og trøtt, eksem/tørr hud, mageproblemer (smerter, treig mage) har jeg oppsøkt lege om før ved separate anledninger og egentlig bare blitt sendt hjem uten annet svar enn at det er normalt og sikkert psykisk/stress. Har hatt forståelse for at det kan være psykisk/stress, men nå er det så mye fysisk som oppstår samtidig (bygger bare på seg) at jeg ikke lengre aksepterer at stress er årsaken. Jeg har vært stresset og «psykisk» før, og definitivt kjent det på kroppen og hvor fysisk det kan være, men det gjør også at jeg vet når det «røyner på» og jeg er i en veldig god periode stressmessig og psykisk..

Legen testet ingenting første gang jeg var der og «klaget over» væske fra brystet, sendte meg hjem og sa det var helt normalt. Jeg forklarte problemet, så kjente hun etter kuler i brystet (det skal hun ha..). Har forøvrig ikke barn eller er gravid. Når det vedvarte og jeg videre mistet mens bestilte jeg ny time og opplever at jeg må nesten furte/mase meg til å få sjekket noe som helst. Hun gikk med på å ta en prøve for stoffskifte, som da kom tilbake med lett forhøyet TSH (4,6), og at hun nå må ta flere prøver for å undersøke om det er behov for behandling… Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke bare kunne merket av på alle stoffskiftemarkørene når jeg først tok en prøve.. Jeg fortalte henne om alle symptomene jeg har, og følte meg ganske avfeid med type «ja, men det kan også være stress/psykisk» svar på alt jeg nevnte. Jeg SKJØNNER det, men når jeg sier at det ikke gir mening ut fra hvordan jeg opplever livet nå og i lengre tid tilbake, burde det ikke ringe noen bjeller..?

Skal det virkelig være så vanskelig å bare ta en helhetlig prøve for å sjekke?

Føler fastlegen er der mest for å bekrefte diagnosen jeg må krangle meg til å bli testet for, etter å ha undersøkt mye og lenge selv, og virker helt tafatt til å finne årsaken til problemer.

Anonymkode: a7d51...406

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk prolaktin. Vurder evt å gå privat så får du fortgang.

Mange tafatte fastleger.. Så fremst du ikke er en som går ned dørene der og har noe nytt hver uke.

Anonymkode: 56ebd...45e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sjekk prolaktin. Vurder evt å gå privat så får du fortgang.

Mange tafatte fastleger.. Så fremst du ikke er en som går ned dørene der og har noe nytt hver uke.

Anonymkode: 56ebd...45e

Hun sjekket prolaktin også på samme blodprøve, fordi jeg knakk litt sammen og sa at jeg ikke nødvendigvis er redd for kreft eller at det er noe farlig, men å sjekke at det ikke er noe tenker jeg er naturlig. Fordi hun mente væsken fra brystet kom av hormonspiral, og jeg sa at det er jo veldig rart at det plutselig oppstår på min tredje spiral, et år etter innsett. Er vel midt i normalsjiktet for prolaktin.

Jeg er bare frustrert over at jeg nå må tilbake for ny prøve, så vente på nye svar, så ha ny time for å diskutere evt. resultater.. når hun likegjerne kunne sjekket T4 eller antistoff eller hva det når er hun skal teste nå, på prøven jeg allerede har tatt når hun først skulle sjekke stoffskiftet. 
Sist jeg hadde time pga brystet var i høst, så føler vel ikke jeg jager dem ned for å finne problemer..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nylig vært hos fastlege grunnet forskjellige symptomer som uregelmessig/uteblivende mens og væske fra bryst. Symptomer som sliten og trøtt, eksem/tørr hud, mageproblemer (smerter, treig mage) har jeg oppsøkt lege om før ved separate anledninger og egentlig bare blitt sendt hjem uten annet svar enn at det er normalt og sikkert psykisk/stress. Har hatt forståelse for at det kan være psykisk/stress, men nå er det så mye fysisk som oppstår samtidig (bygger bare på seg) at jeg ikke lengre aksepterer at stress er årsaken. Jeg har vært stresset og «psykisk» før, og definitivt kjent det på kroppen og hvor fysisk det kan være, men det gjør også at jeg vet når det «røyner på» og jeg er i en veldig god periode stressmessig og psykisk..

Legen testet ingenting første gang jeg var der og «klaget over» væske fra brystet, sendte meg hjem og sa det var helt normalt. Jeg forklarte problemet, så kjente hun etter kuler i brystet (det skal hun ha..). Har forøvrig ikke barn eller er gravid. Når det vedvarte og jeg videre mistet mens bestilte jeg ny time og opplever at jeg må nesten furte/mase meg til å få sjekket noe som helst. Hun gikk med på å ta en prøve for stoffskifte, som da kom tilbake med lett forhøyet TSH (4,6), og at hun nå må ta flere prøver for å undersøke om det er behov for behandling… Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke bare kunne merket av på alle stoffskiftemarkørene når jeg først tok en prøve.. Jeg fortalte henne om alle symptomene jeg har, og følte meg ganske avfeid med type «ja, men det kan også være stress/psykisk» svar på alt jeg nevnte. Jeg SKJØNNER det, men når jeg sier at det ikke gir mening ut fra hvordan jeg opplever livet nå og i lengre tid tilbake, burde det ikke ringe noen bjeller..?

Skal det virkelig være så vanskelig å bare ta en helhetlig prøve for å sjekke?

Føler fastlegen er der mest for å bekrefte diagnosen jeg må krangle meg til å bli testet for, etter å ha undersøkt mye og lenge selv, og virker helt tafatt til å finne årsaken til problemer.

Hva trenger du en fastlege for, du vet jo alt selv? 

Hvorfor skal legen rekvirere dyre blodprøver legen ikke kan stå inne for at er nødvendig? Vet du hva som da skjer der som legen blir plukket ut for bokettersyn? Jo, legen kommer i skikkelig trøbbel. 

Anonymkode: aadaa...364

• Liker 1
Skrevet

Gå til Fürst privat og bestill en pakke på stoffskifte? 

Skrevet

Gå til privat lege og få en second opinion. Det koster et par tusen, men det er vel verdt investeringen.

Anonymkode: b467e...45f

• Nyttig 1
Skrevet

Væske fra brystene er alene et godt nok tegn til å bli utredet. 

Anonymkode: 1a57d...2b7

Skrevet

Når du skal ta nye blodprøver for stoffskiftet, så må du ta de før kl 09 og fastende.

Stoffskifteverdier endrer seg utover dagen. Da jeg var i samme situasjon som deg fikk jeg først til svar at jeg var i grenseland og de ville ta nye prøver. Tok de nye prøvene kl 08 og fastende - BOM, ingen tvil om at jeg hadde lavt stoffskifte.

Anonymkode: a6d40...00e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når du skal ta nye blodprøver for stoffskiftet, så må du ta de før kl 09 og fastende.

Stoffskifteverdier endrer seg utover dagen. Da jeg var i samme situasjon som deg fikk jeg først til svar at jeg var i grenseland og de ville ta nye prøver. Tok de nye prøvene kl 08 og fastende - BOM, ingen tvil om at jeg hadde lavt stoffskifte.

Anonymkode: a6d40...00e

Dette er en sannhet med modifikasjoner. 
TS bør ta saken opp med fastlegen sin.

Anonymkode: aadaa...364

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...