Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge etter fødselen er man i form til å ta med baby på lengre biltur type 1,5 time fram og samme tilbake? 

Kan et spedbarn ligge så lenge i bil eller må den tas opp for mat og kos? Det er mitt første barn så lurer. Og når man selv er i form til en slik tur etter fødsel?

Anonymkode: f3ad7...a6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor 2,5 time med bil unna sykehuset, reiste hjem når baby var under to døgn. Gikk greit med den kjøreturen, men var ikke i form til å kjøre selv så det var mannen som kjørte. Baby virket tilfreds så vi stoppet ikke på veien for amming eller skift. Usikker om det er en anbefalt grense for hvor lenge baby kan sitte i bilstol, men vi fikk beskjed om at så lenge baby virket fornøyd så kunne vi kjøre det strekket i ett. 

Anonymkode: be557...806

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjørte i 7 timer da baby var 2 mnd gammel. Gikk helt fint det 😊

Spurte på helsestasjonen om dette, da vi ofte reiser så langt for å besøke familie. De sa at det går helt fint. Dagens bilstoler er helt trygge. 

Anonymkode: 6adf4...3b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to timers reisevei til sykehus, så da måtte vi jo bare kjøre hjem med han. Det gikk så som så, baby ville die mye, så det ble noen pauser som var ukomfortabelt lange (jeg synes ikke det er komfortabelt å amme i bil, i alle fall ikke rett etter fødsel). Men kjenner mange med samme reisevei der baby har sovet gjennom hele turen. 

Hvor tidlig man orker å ta en sånn tur om man ikke må, slik som jeg er nok veldig individuelt. De første 2-3 ukene hadde jeg mye vondter og satt dårlig i bil. Og så var det veldig uforutsigbart hvor ofte og mye babyen spiste (en enkelt ammestund kunne vare i over 40 minutter for meg i starten). 

Også hadde jeg helt personlig ikke det store ønsket om å skulle dra ut av huset og sitte på besøk hjemme hos andre, trivdes best hjemme i eget hus den første måneden, lot heller andre komme på besøk til meg. Men igjen så er det utrolig individuelt. 

Men så lenge du selv ønsker og er motivert for det så er det ingenting i veien for å gjøre det. Bare ha god tid, vær åpen for pauser på veien. 

Anonymkode: 0fe22...32e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vondt for å sitte en stund etter fødsel så hadde ikke orket 1,5 time biltur de første ukene.

Anonymkode: c34b5...cd6

AnonymBruker
Skrevet

Kjørte en sånn tur tre uker etter første fødsel, babyen gikk det helt fint med, den sov på vei dit, men måtte stoppe å amme litt på vei tilbake. 

Jeg ble klipt og kjente på vei hjem at noe revnet nedentil. Angrer som en hund på at jeg dro. Forsøkte å sy «på plass» etter fødsel nummer to men det ble aldri bedre. 

så jeg ville heller sett ann egen form, for du kan i grunn stoppe 10 ganger underveis ved behov for babyen sin del. Men om du har sydd større rifter så ville jeg ikke anbefalt det. 

Anonymkode: 8e0ba...b01

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å forutsi før fødselen. Det kommer an på både mor og barn. De som bor langt unna sykehuset, må jo nødvendigvis bare komme seg hjem, og det går jo stort sett ganske greit hvis man tar seg god tid og stopper ved behov. Men det er forskjell på å kjøre hjem fra sykehuset og å planlegge en "unødvendig" kjøretur til familie etc. Det bør man heller bare ta som det kommer, ut fra egen form, hvordan babyen er og hvordan ammingen går.

Små babyer skal ikke sitte i bilstol for lenge av gangen, men der er det forskjell på hverdag og mer sjeldne anledninger. Om man skal reise bort og babyen sover godt og er tilfreds, er det ikke noe i veien for å kjøre 1,5 timer i et strekk uten å ta opp babyen underveis.

Anonymkode: 449f5...6f9

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du vil når du føler for det. Jeg hadde en ukomplisert fødsel hvor jeg endte opp med skrubbsår. Vi hadde litt over 2 timer hjem og det gjorde meg ingenting å sitte i bil, og ungen sov hele veien. Et par uker senere dro vi på et senter som ligger nesten 1,5 time unna sammen med 2 åringen og babyen, null stress for oss. Babyen er det bare å ta med seg for vår del, stopper om nødvendig for å gi mat (med mindre det er 10-15 min til vi er hjemme, det overlever han). Gjør det DU føler er greit. 

Anonymkode: 173f7...433

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å si. Hver fødsel er forskjellig og du aner ikke hvilken form du er i etter fødsel. Min søster følte seg helt normalt to dager etter fødsel, jeg har fortsatt smerter nå etter to måneder (jeg hadde en dramatisk fødsel). Du vet heller ikke hvordan babyen din er, det kan være en som sover mye og som uten problemer kan ta en sånn tur, men du kan også få en kolikkbaby som skriker i ett sett. 

Noen ting kan man bare ikke planlegge, og du må se an hvordan situasjonen blir for deg. 

Anonymkode: d783d...175

AnonymBruker
Skrevet

Med eldste kjørte vi ca 40 min da han var 1,5 mnd(tror jeg). han hata bil og hadde ikke gjort det hadde det ikke vært en nødvendig kontroll på sykehus( kunne ikke gjøres på lokalsykehuset der jeg fødte). Første lengre tur(3t kjøring pluss 30-45 min pause halvveis) var ved 3 mnd. 

Med yngste dro vi  på ferie (4t kjøring, men lenger pga kø/kolonne pga veiarbeid pluss pauser ) da hun var under 1mnd uten problem. Største problem var eksplosive bæsjebleier på ugunstige tidspunkt. 

Anonymkode: 95c5a...93a

Skrevet (endret)

Jeg hadde litt vondt for å sitte etter fødsel, pga ble klippet et lite snitt som ble sydd. Det tok vel tre uker før jeg kunne sitte normalt i alle fall. Hadde ikke kunnet sitte i bil i så lang tid som 1,5 timer de første ukene.... 

Du vil lære å kjenne ditt eget spedbarn ganske fort, og merker hvor lang tid det normalt går mellom hver gang babyen pleier å ville ha melk. Min sønn var helt på tuppa som liten, han krevde å ammes hver halvtime ca, og vrælte som bare det om han ikke fikk. Men han drakk ikke så mye hver gang, det orket han ikke og bare sovnet eller vred seg bort etter en liten stund. Sikkert derfor han ble sulten så fort og ville ha mer så kort tid etter. Jeg kunne ikke reise langt med han i den fasen av babytiden (som var flere måneder).

Uansett, blir barnet ditt noe lignende, vil det ikke la seg gjøre å kjøre en og en halv time i strekk uten å amme. Men dette finner du ut. Noen babyer drikker MYE ved hver amming og kan holde seg i tre-fire timer før de vil ammes på nytt! Tror det er mer normalen enn hva min baby var.

Endret av Million
omformulert en setning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...