Gå til innhold

Hvorfor sterke reaksjoner på biseksualitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Menn som har sex med menn har absolutt mest kjønnssykdommer, og som bi vil du overføre dette til kvinnene. Ubehagelig..

Anonymkode: 9bb21...1d1

Også bifile kan være monogame.

Anonymkode: fab6a...94d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man forteller ikke hva man gjør i sengen når man sier at man er bifil, like lite som homofile forteller om det ved å nevne at kjæresten er av samme kjønn eller en heterofil mann nevner at han har en kone.

Det er ikke en seksuell prosedyre å elske noen.

Anonymkode: 82046...b01

Det sier likevel noe om seksuell praksis og tilbøyeligheter som er unaturlig for andre. 

Jeg står blant de første i køen til å ønske at det skulle være mindre fordommer og mer aksept (åpen nysgjerrighet er bedre), men jeg svarer på spørsmålet om hvorfor det er fordommer, ikke på hvorfor det ikke burde vært det. 

For min del er det naturlig å være bifil. Jeg har ikke valgt det, men ble skapt slik. Å oppdage at jeg var det var en stor overraskelse da jeg forelsket meg i en kvinne som tenåring. Reaksjoner på det har vært alt fra nysgjerrighet og interesse fra menn som fikk trekantstjerner i øynene (hvilket jeg i så liten grad satte pris på at jeg aktivt tok avstand fra slike menn) til diverse fordommer fra både homofile og heterofile.

Mye det samme som jeg har opplevd angående andre elementer ved min seksualitet forøvrig. Det jeg har opplevd sterkeste reaksjoner på angående min seksualitet var helt reelt noe jeg engang fortalte her på kg angående seksuell praksis mellom meg og min mann, som for oss to er helt naturlig. Det er eneste gang jeg direkte er blitt kalt ekkel av relativt mange. Uten at det fikk meg til å endre noe. Det er ikke ekkelt oss to mellom, og det er det vesentlige. 😊 Uansett legning og seksualitet er det ikke særlig vesentlig at alle liker det du liker, men at man finner partner man er godt nok kompatibel med. Det må absolutt alle uansett, og for absolutt alle vil det være flere som ikke er kompatibel enn det er folk som er det. Å være bifil er bare et av mange elementer man selvsagt må finne kompatibel partner angående. Å måtte luke bort folk man ikke passer sammen med og finne dem/den men passer sammen med er normalt. Å passe for alle er utopisk. 

Det er også mange ting som er mindre akseptabelt for mange enn å være bifil. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en bifil mann (34) som har vært sammen med både menn og kvinner. Jeg er åpen om det til dem jeg blir kjent med. Jeg synes reaksjonene er veldig forskjellige.

Ingen kvinner synes det er likegyldig. Noen synes det er spennende/tennende, eller jeg blir "interessant" for dem. Andre reagerer kraftig, negativt, og kan bli veldig spesifikke på det seksualtekniske.

Noen menn, gjerne de som selv er bi, liker det. Homofile menn misliker det stort sett. Hetero-menn har samme følelsesspekter som kvinnene (se over).

Hvorfor er det så utfordrende med biseksualitet?

Anonymkode: 92f11...da2

Jeg er helt nøytral. Om han er hetero, bi eller Pan spiller ingen rolle for meg 😊

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Syns du det er rart at heterofile og homofile kan ha det vanskelig med noe som er så forskjellig? 

Lurer helt seriøst. 

Du spør ikke meg, men: Ja.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om at mange anser bifile for å være mindre trofaste.

Jeg synes det må være greit å ha preferanser for potensielle partnere/kjærester. Er det snakk om venner som legger seg opp i legningen/sexlivet ditt, er det selvfølgelig noe annet - det er jo ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Også bifile kan være monogame.

Anonymkode: fab6a...94d

Dette er jo det åpenbare rammeverket i den store majoriteten av forhold. Uavhengig av legning er man monogam.

Jeg leser at flere hevder at «jeg kan ikke gi en bifil partner alt». Sannheten er at ingen kan gi noen alt. Likefullt velger de aller fleste å inngå monogame forhold pg stole på partneren sin. Dette bør være uavhengig av legning. I et monogamt forhold er jo også smitterisikoen tatt vekk. Jeg har rett, ikke sant?

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For min del skal det en del til for å bli sammen med en bifil person. Tror det er tanken på at jeg aldri blir nok til den personen. Jeg blir sammen med noen i håp om at det skal vare for alltid. Er personen bifil må hen da gi avkall på noe jeg ikke kan gi. Er jeg nok til at en person skal undertrykke en stor del av sin seksualitet for resten av livet? 

Anonymkode: f1269...780

Men den logikken gir ingen mening. Selv når du blir sammen med noen som er hetero så må de gi avkall på masse du ikke kan gi, f.eks. andre typer kvinnekropper, andre måter å ha sex, andre kvinner i det store og hele, spenning og variasjon ved nye seksualpartnere... Bifil betyr ikke at man MÅ ha sex med begge kjønn som en stor del av sin seksualitet, det betyr bare at man KAN ha sex med begge kjønn med glede, man KAN tenne på begge. Men hovedpoenget er fortsatt at man ønsker å ha sex med den PERSONEN man er i et monogamt forhold med resten av livet, uavhengig av dens kjønn. 

Anonymkode: 5f35f...f04

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (7 minutter siden):

Dette er jo det åpenbare rammeverket i den store majoriteten av forhold. Uavhengig av legning er man monogam.

Jeg leser at flere hevder at «jeg kan ikke gi en bifil partner alt». Sannheten er at ingen kan gi noen alt. Likefullt velger de aller fleste å inngå monogame forhold pg stole på partneren sin. Dette bør være uavhengig av legning. I et monogamt forhold er jo også smitterisikoen tatt vekk. Jeg har rett, ikke sant?

Nei, menn som har sex med menn vil uansett ha større sannsynlighet for å ta med seg sykdom inn i et parforhold. Og mange kjønnssykdommer er kroniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, menn som har sex med menn vil uansett ha større sannsynlighet for å ta med seg sykdom inn i et parforhold. Og mange kjønnssykdommer er kroniske.

Det er en medisinsk forutsetning at man har sex med andre personer for å kunne smitte partneren sin. 
Rammen her er et monogamt forhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når er forhold begynner å bli seriøst og man vurderer å slutte med kondom så tar begge en test for kjønnssykdommer. For fornuftige folk i alle fall. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg som trodde det var opp til individet med sin seksuelle orientering, å bestemme hvordan de vil leve livet sitt?

Dumme dumme meg 🤦

Ikke rart mange velger å holde det skjult for partneren sin, når jeg leser kommentarene her....

Det oppfordres omtrent til seksuell undertrykkelse i form av skam.

Anonymkode: 54232...6ed

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Jeg trenger null og niks når det gjelder venner, bekjente, kolleger og bekjente. Men at biseksuelle ikke klarer å akseptere at det kan spille enn rolle når det handler om nære intime relasjoner.. Da ender jeg opp med å konkludere ar biseksuelle i hvert fall på KG er særdeles intolerante og snævre i sin forståelse av andre mennesker. Har ikke sett en annen gruppe på dette forumet som ha samme type av krav at andre må tilpasse seg dem som biseksuelle. 

Åja, da har vi kanskje litt forskjellig inntrykk. For jeg kan ikke huske at jeg har lest noe sted at biseksuelle her inne krever at alle skal gi dem en sjanse romantisk eller seksuelt, men heller at man ønsker å bli sett for den man er og ikke få en masse personlighetstrekk kastet etter seg av fremmede kun basert på legning. Det var i alle fall litt det jeg satt igjen med etter den andre tråden som ble snakket om her. Men jeg er helt enig med deg, selvsagt skal aksepten for at vi er forskjellige gå begge veier. 

Anonymkode: 3bfbc...43d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har ikke sett en annen gruppe på dette forumet som ha samme type av krav at andre må tilpasse seg dem som biseksuelle. 

Hvordan arter dette seg i praksis? Man må kreve at alle skal være biseksuelle?

Er det et memo jeg ikke har rukket å lese?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Jeg skal på hyttetur med gutta" gir litt annen antydning når mannen er bifil, men i et forhold med en kvinne. Man kan aldri stole på at hans mannlige venner er kun venner, og ikke seksualpartnere når de er alene.

Jeg ville foretrekke en mann/partner som ikke så på sine kompiser som potensielle sexpartnere, eller kanskje faktisk også HAR hatt seksuelle opplevelser med en eller flere av dem i fortiden. Vi vet at menn flest ikke tar det så nøye mht antall sexpartnere de har, jo flere jo bedre, og siden menn ikke kan gjøre hverandre uønsket gravide, er det kanskje lett å slurve med kondomer. Selv om det beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer... Det er en grunn til at en del seksuelt overførbare sykdommer sprer seg mer blant menn som har sex med menn, enn i den heterofile befolkningen.

Anonymkode: cad1a...3c8

Jeg tror egentlig beskriver årsaken som trådstarter leter etter, helt uten å vite det selv. Det er en feilslutning som treffer bifile "midt i".

Det at man er bifil betyr ikke at man ser på alle som potensielle sexpartnere. Bare fordi man kan tenne på både menn og kvinner, betyr ikke det nødvendigvis alle menn og alle kvinner. Jeg har ikke inntrykk av at folk generelt ville antatt jeg jeg som heterofil mann anså alle kvinner jeg møter som potensielle sexpartnere... eller at en kvinne ser på enhver mann som en potensiell sengepartner. Det slår vi fra oss ... folk er jo ikke sånn.

... men for bifile ser det ut som at vi tenker de er sånn likevel. Siden de kan tenne på både menn og kvinner så er de liksom alltid på utkikk etter å feie over alt i sin vei. En bifil mann kan ikke ha venner ... de har potensiale sexpartnere. De blir liksom tillagt en svært høy utroskaps-sannsynlighet bare fordi de kan tiltrekkes av både menn og kvinner. Det er langt på vei et slags likhetstegn mellom kan og kommer til i beste Jeppe på Bjerget-stil: de kan tiltrekkes, ergo tiltrekkes de, ergo forsøker de å ligge, ergo er de utro.

En del av likestillingskampen har vært at kvinner faktisk kan være venn med menn uten å ville knulle dem. Og at menn kan ha kvinne-venner uten å være utro. Hvorfor kan vi ikke tillegge bifile den samme tilliten?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Tuell skrev (6 minutter siden):

En del av likestillingskampen har vært at kvinner faktisk kan være venn med menn uten å ville knulle dem. Og at menn kan ha kvinne-venner uten å være utro. Hvorfor kan vi ikke tillegge bifile den samme tilliten?

Bingo og amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Even Tuell skrev (4 minutter siden):

Men det er mange som fortsatt ikke mener menn og kvinne kan være venner uten at det impliserer sex, bare se alle folka som ikke "lar" kjæresten reise på turer eller gå på byen med venner av motsatt kjønn. Jeg tror det er de samme folka som mener bifile nødvendigvis er utro, ikke kan være monogame og "mangler en del av seksualiteten sin" hvis de bare har en partner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Åja, da har vi kanskje litt forskjellig inntrykk. For jeg kan ikke huske at jeg har lest noe sted at biseksuelle her inne krever at alle skal gi dem en sjanse romantisk eller seksuelt, men heller at man ønsker å bli sett for den man er og ikke få en masse personlighetstrekk kastet etter seg av fremmede kun basert på legning. Det var i alle fall litt det jeg satt igjen med etter den andre tråden som ble snakket om her. Men jeg er helt enig med deg, selvsagt skal aksepten for at vi er forskjellige gå begge veier. 

Anonymkode: 3bfbc...43d

Er nok så mange tråder her på KG, der det er manglende aksept for at bisekuelle blir valgt bort av dem som har monoseksualitet som preferanse hos partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og jeg som trodde det var opp til individet med sin seksuelle orientering, å bestemme hvordan de vil leve livet sitt?

Dumme dumme meg 🤦

Ikke rart mange velger å holde det skjult for partneren sin, når jeg leser kommentarene her....

Det oppfordres omtrent til seksuell undertrykkelse i form av skam.

Anonymkode: 54232...6ed

Frem til dem skal ha seksuelle eller romantiske relasjoner med andre mennesker. Da er det to (eller flere hvis man lever ikke monogamt) som skal ha noe å si. 

Seksuell og romantisk autonomi som er en grunnleggende menneskerettighet, handler om retten å si nei. Ikke kravet at noen annen skal si ja. 

Det å ha en partner preferanse for monoseksualitet, truer ikke seksuell og romantisk autonomi for noen. 

Det å holde ting hemmelig for å få eller beholde en partner truer den faktiske autonomien til den personen. 

Skjønner ikke problemet. Hvis noen ikke vil være sammen med meg, så vil jeg ikke være sammen med den. Fordi jeg vil ha reelt informert samtykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (41 minutter siden):

Er nok så mange tråder her på KG, der det er manglende aksept for at bisekuelle blir valgt bort av dem som har monoseksualitet som preferanse hos partner.

Det er vel mer at det reageres på grunnene som gis. En ting er at du ikke ønsker å være sammen med en bifil person fordi du synes det er feil/ekkelt/rart/avtennende whatever, altså grunner som skyldes egne preferanser, men når begrunnelsen er basert på en usann fordom (bifile generelt er utro eller misfornøyd med monogami fordi de må ha sex med begge kjønn, føler noe mangler i sex med en person osv), så ønsker man å omtale fordommene som ligger til grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er en bifil mann (34) som har vært sammen med både menn og kvinner. Jeg er åpen om det til dem jeg blir kjent med. Jeg synes reaksjonene er veldig forskjellige.

Ingen kvinner synes det er likegyldig. Noen synes det er spennende/tennende, eller jeg blir "interessant" for dem. Andre reagerer kraftig, negativt, og kan bli veldig spesifikke på det seksualtekniske.

Noen menn, gjerne de som selv er bi, liker det. Homofile menn misliker det stort sett. Hetero-menn har samme følelsesspekter som kvinnene (se over).

Hvorfor er det så utfordrende med biseksualitet?

Anonymkode: 92f11...da2

Dette er ganske enkelt å forstå.. de som slenger med leppa til deg har minimal seksuell forståelse.. De unner deg aldri nytelse, og mange ganger kommer det av sjalusi.. Hvis du tenker deg om noen minutter, så skjønner du at det stemmer..👍

Og sjikaneringen du leser på nettet må du ihertfall ikke ta innover deg, det er jo bare ondsinnet troll.
IRL har du jo allerede opplevd dette, der har jeg bare et tips å gi: Kvitt deg med disse negative vennene dine, for de stjeler bare gleden, energien og positiviten din

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...