Gå til innhold

Hvordan bruker du søtpotet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frøkenfryden skrev (2 minutter siden):

Støtter denne! Ikke alene men sammen med vanlig potet.

Jeg putter det også gjerne i suppe. Med gulrot og poteter og chili og ingefær og diverse løk. Stavmikses med fløte eller creme fraiche. 
Eller i gresskarsuppe laget på samme måte. 

Ja det var også lurt! Vi har også puttet det i f.eks lapskaus. Det er også godt. Men det må være mest av vanlig potet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trenger ikke å være dau for å være salig vel?

Anonymkode: 6a5f1...fe2

Uttrykket betyr jo nettopp "avdød", så jo.

Men men, ordet forfordele er i ferd med å endre betydning til det stikk motsatte av dets opprinnelige betydning, og jeg hører mange unge bruke bjørnetjeneste om noe positivt, så kanskje jeg bare må bøye meg for språkets "utvikling".

Anonymkode: 9baff...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men men, ordet forfordele er i ferd med å endre betydning til det stikk motsatte av dets opprinnelige betydning, og jeg hører mange unge bruke bjørnetjeneste om noe positivt, så kanskje jeg bare må bøye meg for språkets "utvikling".

Nope. 

Salig brukt i overført betydning er vanlig. Det er en del av hverdagslig språk. Og brukes om en som er lykkelig og tilfreds i øyeblikket, eller som har oppnådd stor lykke. Det er nok det personen du diskuterer med mente. 

Salig kan bruke i religiøs betydning. For å beskrive en som er lykkelig og velsignet, og har oppnådd fred og lykke. Det kan være i dette livet, eller i neste. 

I gammel norsk bruk kan ordet også referere til noen som har gått bort. Da i forbindelse med å hylle noen. 

Anonymkode: 5b183...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker den stort sett bare til pure/stappe - da har jeg opp i ganske store mengder sitron og gjerne også ingefær. Tror mange ikke liker smaken fordi de umiddelbart sammenligner det med vanlig potet. Er vel mer naturlig å sammenligne med andre rotgrønnsaker, som kålrot.

Anonymkode: 18836...c00

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

min erfaring er at som fries må de dobbelstekes i olje og ha godt med salt på seg,, Ellers bruker jeg de i chilli, gryter, supper, glutenfrie vafler eller som en del av tacoinnholdet i wraps, og du kan bruke det i desserter som pai for eksempel.. 

Anonymkode: ac462...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ordets betydning er "lykkelig/from". Jfr. norske akademis ordbok.

Anonymkode: 6a5f1...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

min erfaring er at som fries må de dobbelstekes i olje og ha godt med salt på seg,, Ellers bruker jeg de i chilli, gryter, supper, glutenfrie vafler eller som en del av tacoinnholdet i wraps, og du kan bruke det i desserter som pai for eksempel.. 

Anonymkode: ac462...d9e

Jeg bruker airfryer. Men som med poteter er det viktig å få ut stivelse først. Så to-tre runder i kaldt vann, så å klappes godt tørre, er avgjørende. Da får du supre fries, nesten uten olje. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet-taco med fetaost, granateplekjerner og avokado er digg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker jo som om du ikke liker smaken?

Jeg ovnsbaker, og spiser med laks eller kylling, og brokkoli, til lunsj. (lager opp for to-tre dager). Krydrer da terninger med salt og pepper. 

Lager søtpotetpannekaker til frokost innimellom. 

I dag skal vi ha i wrap, med refried beans,quinoa, ruccola, stekt paprika og løk, og koriandersaus. 

Bakt søtpotet med sprø kikerter, bønner, cherrytomater og gresk yoghurt med persille og hvitløk, er godt. 

Det passer i pokebowls. Indiske gryter. 

What? Oppskrift??? 

Jeg ELSKER søtpotet! Lager det som regel som stappe, bare stapper kokt søtpotet med fløte og smør og salt, pepper, og muskat. Eventuelt ovnsbakt. Søtpotet er nyyyydelig 🤩

Anonymkode: 0a19b...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rotmos

Taco - kutter i terninger og steker med smør, salt og pepper

Suppe

Anonymkode: 014eb...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet kan stort sett brukes på samme måte og til de samme rettene som vanlig potet, men smaken kan være litt uvant. Det er marginale forskjeller på næringsinnhold i søtpotet og vanlig potet, derfor bør man være spesielt opptatt av smaken til søtpoteta for at det skal ha noen hensikt å velge den, og liker man ikke smaken, er det jo bare dumt å bruke søtpoteter. Jeg for min del ser ingen grunn til å velge langreist og forurensende søtpotet fremfor vanlig norskprodusert potet. Jeg vil vel si at søtpotet er et dårlig miljøvalg. 

Man kan lage god suppe av søtpotet, men det kan man også gjøre av vanlig potet. Her i huset har tenåringsjentene vært opptatt av søtpoteta, og den har av og til fulgt med i matkasser fra f.eks. Adams matkasse, men for meg har den aldri vært noen "høydare". Foretrekker vanlig potet ti av ti ganger.

Det er gjort forsøk på å dyrke søtpotet i Norge, men den er dårlig tilpasset norsk klima, og det er derfor vanskelig å få til økonomisk bærekraftig søtpotetdyrking i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker søtpotetnachos!

skjær poteten i tynne skiver (med skall). Ca 0,5 - 1 potet per pers(de minker litt i volum i ovnen). Ha over olje og tacokrydder. Stek på 200 grader varmluft i ca 20-25 min.
stek karbonadedeig og tilsett litt tacokrydder. Ta potetene ut av ovnen, strø over karbonadedeig, sorte bønner og revet ost. Inn i ovnen til osten har smeltet (ca 5 min).

Ha på en tallerken og ha over flere gode ting: tomat, mais, vårløk/rødløk/purreløk, etc

server med rømme, salsa og evt guacamole.

kan også Lages vegetar: ta bort kjøttet og bruk kidneybønner i tillegg til sorte bønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...