Gå til innhold

Til dere som sier direkte til kollega at hun er stille/ beskjeden/ tar for lite plass

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var ingen som tvang meg, nei. Men for meg blir det merkelig at en kollega gir denne tilbakemeldingen etter kun litt over 1 måned i ny jobb. Dette er overhodet ingen avansert avdeling i spesialisthelsetjenesten, jeg vil uansett ikke røpe hva slags arbeidsplass jeg er på, annet enn at jeg jobber i en mindre by. Det er første gang jeg noensinne har hørt en kollega kommentere personligheten min, og det i en setting med flere kolleger tilstede. Jeg kommer ikke over hvor respektløst jeg opplevde det. Jeg føler meg på ingen måte velkommen på denne nye arbeidsplassen.

ts 

Anonymkode: 4c083...205

Det er normalt å få ulike tilbakemeldinger mens man har prøveperiode i ny jobb. Hvor lang tid skal man jobbe før det er ok å ta imot tilbakemeldinger uten at det skal oppfattes som kritikk?

Anonymkode: 10092...4b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler meg på ingen måte velkommen på denne nye arbeidsplassen.

Det er jo trist at du ikke føler deg velkommen, men som nevnt tidligere, av både meg og andre, så er det ganske normalt å stilles krav til, og å få tilbakemeldinger på ens fungering i ny jobb. 

I en annen kommentar hadde du jobbet der i 2 måneder, nå er det knapt 1 måned. Uansett, med den erfaringen du selv skriver at du har, så er det ikke unaturlig å tenke seg at det ved ansettelse av deg lå noen forventninger i bunn. Både hos arbeidsgiver og dine kollega. Hvis du ikke oppfyller disse, vil det komme reaksjoner.

Mitt inntrykk er at du begynte tråden med å klage på vegne av "dine like", dvs de som på grunn av en vrien barndom er litt forsiktige av seg, til å klage på at det stilles forventninger til deg i ny jobb og måten disse fremmes på. I første omgang var det en spesifikk person du følte var urimelig mot deg, nå er det hele arbeidsplassen.

Tenker at en prat med nærmeste overordnet er et bedre sted å løse problemet på, enn her på KG.

Anonymkode: cccd1...fc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo trist at du ikke føler deg velkommen, men som nevnt tidligere, av både meg og andre, så er det ganske normalt å stilles krav til, og å få tilbakemeldinger på ens fungering i ny jobb. 

I en annen kommentar hadde du jobbet der i 2 måneder, nå er det knapt 1 måned. Uansett, med den erfaringen du selv skriver at du har, så er det ikke unaturlig å tenke seg at det ved ansettelse av deg lå noen forventninger i bunn. Både hos arbeidsgiver og dine kollega. Hvis du ikke oppfyller disse, vil det komme reaksjoner.

Mitt inntrykk er at du begynte tråden med å klage på vegne av "dine like", dvs de som på grunn av en vrien barndom er litt forsiktige av seg, til å klage på at det stilles forventninger til deg i ny jobb og måten disse fremmes på. I første omgang var det en spesifikk person du følte var urimelig mot deg, nå er det hele arbeidsplassen.

Tenker at en prat med nærmeste overordnet er et bedre sted å løse problemet på, enn her på KG.

Det er ingen av kollegene som har stilt direkte krav til meg, som jeh har skrevet her før, en enkelt kollega har kommentert personligheten min og direkte bedt meg om å bli utadvendt, dette er helt på trynet. En leder skal heller ikke kommentere petsonligheten til ansatte (jeg understreker at det var kollega som ba meg bli utadvendt, ikke leder). Ingen har sagt med et eneste ord at jeg ikke mestrer jobben eller at jeg ikke fungerer faglig.

ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet her i totalt 6 uker. 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen av kollegene som har stilt direkte krav til meg, som jeh har skrevet her før, en enkelt kollega har kommentert personligheten min og direkte bedt meg om å bli utadvendt, dette er helt på trynet. En leder skal heller ikke kommentere petsonligheten til ansatte (jeg understreker at det var kollega som ba meg bli utadvendt, ikke leder). Ingen har sagt med et eneste ord at jeg ikke mestrer jobben eller at jeg ikke fungerer faglig.

ts 

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg smelt tilbake med "Og du kan snakke mindre!" til kollegaen. Bare for å illustrere et poeng om ikke annet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts 

Kan det tenkes at denne personen bare er slik? Har jobbet mange ulike steder og stort sett er det alltid en som er vel direkte. Så hvis du er sikker på at dette ikke har med din jobbmestring å gjøre, så får du bare heve deg over det. Men som sagt, jeg ville bedt om å få snakke med nærmeste overordnede. Da får du klarhet i om dette handler om deg, eller om denne personen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Alaenera skrev (8 minutter siden):

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg smelt tilbake med "Og du kan snakke mindre!" til kollegaen. Bare for å illustrere et poeng om ikke annet.

Det kan ts gjøre, men det er ikke spesielt profesjonelt eller problemløsende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan ts gjøre, men det er ikke spesielt profesjonelt eller problemløsende.

Nei, men det synes ikke jeg kollegaen var i utgangspunktet heller. Tar selvkritikk for at jeg kunne ha lagt til "Nå var jeg kanskje ikke helt dønn seriøs" på slutten, men trodde ikke at det ble sett på som et genuint forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alvorlig talt, det er totalt usaklig og grenseoverskridende å “kreve” at en kollega skal bli mer utadvendt.

En av de nyeste som begynte hos oss var veldig stille og snakket ikke så mye til å begynne med. Det viste seg raskt at hun likevel er svært dyktig i jobben sin og kommuniserer utmerket med sine pasienter, mange har til og med ønsket seg henne som behandler fordi hun er rolig, vennlig og maser ikke hull i hodet på pasientene og bruker tid på å føle seg frem. Etterhvert snakker hun mer med kollegaer også, men er på ingen måte veldig utadvendt. Det ville heldigvis ikke falt noen av oss andre å kommandere henne til å være mer utadvendt etter 6 uker, eller noen sinne. Hun er en helt super dame og god som hun er! 

Anonymkode: cb39d...140

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg er stille av meg . Jeg fatter ikke at kollegaer ikke kan ta et hint når jeg sier at jeg ikke ser på sport. Allikevel forsetter de samtalen og babler om ski og fotball, hvilke  klubber som går kjøpt hvem osv.....

Endret av VetAlt
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...