Gå til innhold

Til dere som sier direkte til kollega at hun er stille/ beskjeden/ tar for lite plass

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror ikke de som sier slike ting mener det vondt, jeg tror de aller fleste sier det fordi de ønsker en vel. Noen ganger er det også legitimt, i enkelte settinger må man våge snakke høyt, ta plass, gi sin mening og sitt bidrag - gjør man ikke det er det noen tilfeller der man si fra. 
Da handler det ikke om DEG men om det du tilbyr utad og bringer til bordet liksom, at noen tar det i verste mening er selvsagt trist men man kan ikke gå rundt på eggeskall for sarte sjeler i alle settinger dessverre. 

Anonymkode: 5c44b...426

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan vi ikke bare bli enig om at dette er innafor fra nå av? 😅

Jeg tror slike tilbakemeldinger i utgangspunktet kommer fra en god plass. Arbeidslivet er på mange måter et sosialt spill. Man blir ikke nødvendigvis belønnet for å være den mest kunnskapsrike, kvalitetsbevisste, mest effektive eller ytende arbeidstakeren. Men man blir veldig ofte belønnet for å stikke hodet sitt frem. Det beste tipset jeg har fått har vært å starte hver eneste dag med å vandre rundt hele lokalet og passe på at alle ser trynet mitt. Og det dummeste man kan gjøre er å sitte 100% på hjemmekontor, usynlig.

Så når man ser en kollega som er dødsflink i faget, men som ikke blir lagt merke til, skjønner jeg at man gir slike råd. Kombinasjonen faglig sterk og populær gir høyere lønnsvekst og bedre muligheter. Det er ikke at de ikke liker personligheten din. Det er for mange enklere å følge spillereglene enn å lære opp organisasjonen i å fremsnakke og belønne de beskjedne eller introverte. Man må ofte ta ansvaret for å fremheve seg selv om man vil ha noe.

Anonymkode: fe162...199

Dette er helt riktig. Jeg er også en av de som får høre at jeg er privat, rolig, stille osv. Jeg utfører jobben og trer frem når det trengs, men ellers er det mer naturlig for meg å være litt i bakgrunnen. Og det er ikke lurt. Jeg har også blitt rådet om delta mer i samtaler eller tre frem. Men jeg synes det er vanskelig fordi når jeg gjør det så opplever jeg at noen opplever meg som en trussel. Vet ikke helt hvordan håndtere det. Har prøvd å fokusere mye på å se dem og bekrefte de. Men egentlig er jeg bare mest opptatt av faget.

Anonymkode: 27e23...dba

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et par spørsmål til dere som ber kollega om å forandre seg, ta mer plass og bli utadvendt: Har du tenkt på at din kollegas personlighet og væremåte kan ha en veldig god grunn?

Hva om årsaken til at hun er sånn et fordi hun:

1. Ble utsatt for vold og vitne til at mor ble utsatt for vold som barn.

2. Hun ble utsatt for seksuelt misbruk.

3. Hun har en diagnose innenfor autismespekteret.

4. Hun har en depressiv lidelse eller annen psykisk lidelse, men er i stand til å jobbe.

Dette er bare få av eventuelt mange årsaker som kan ligge bak. For å bli en trygg voksen, må man ha opplevd en trygg barndom.

Så vær så snill dere der ute som alltid sier til oss at vår personlighet ikke er bra nok, hva vet du om bakgrunn og årsak til at jeg er «innadvendt»? Hvorfor er ikke min personlighet godkjent? Hva vet du om mitt liv og hva jeg har opplevd?

Til ettertanke. Hilsen sykepleier.

Anonymkode: 4c083...205

Er så enig . Man ber jo ikke de ekstremt utadvendte om å roe seg ned , ta mindre plass heller. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke de som sier slike ting mener det vondt, jeg tror de aller fleste sier det fordi de ønsker en vel. Noen ganger er det også legitimt, i enkelte settinger må man våge snakke høyt, ta plass, gi sin mening og sitt bidrag - gjør man ikke det er det noen tilfeller der man si fra. 
Da handler det ikke om DEG men om det du tilbyr utad og bringer til bordet liksom, at noen tar det i verste mening er selvsagt trist men man kan ikke gå rundt på eggeskall for sarte sjeler i alle settinger dessverre. 

Jeg prater lenge i forsamling når jeg gir rapport, så jeg lurer på om de mener jeg forteller for lite privat.. De vil vel at jeg skal brette ut privatlivet mitt til de grader 🤔 Jeg prater i tillegg mye jobbrelatert og deltar i samtalene i lunsjen, og likevel blir jeg satt i bås. 

ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke hørt dette: Skal man få jobben gjort - ansett en introvert.

Anonymkode: fedf8...d8f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg prater lenge i forsamling når jeg gir rapport, så jeg lurer på om de mener jeg forteller for lite privat.. De vil vel at jeg skal brette ut privatlivet mitt til de grader 🤔 Jeg prater i tillegg mye jobbrelatert og deltar i samtalene i lunsjen, og likevel blir jeg satt i bås. 

ts

Samme her. Deltar gjerne i jobbrelaterte samtaler eller overfladiske samtaler, nyheter osv, men synes ikke det passer å legge ut om eget privatliv i lunchen. Synes også det er uinteressant om andre gjør det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par spørsmål til dere som ber kollega om å forandre seg, ta mer plass og bli utadvendt: Har du tenkt på at din kollegas personlighet og væremåte kan ha en veldig god grunn?

Hva om årsaken til at hun er sånn et fordi hun:

1. Ble utsatt for vold og vitne til at mor ble utsatt for vold som barn.

2. Hun ble utsatt for seksuelt misbruk.

3. Hun har en diagnose innenfor autismespekteret.

4. Hun har en depressiv lidelse eller annen psykisk lidelse, men er i stand til å jobbe.

Dette er bare få av eventuelt mange årsaker som kan ligge bak. For å bli en trygg voksen, må man ha opplevd en trygg barndom.

Så vær så snill dere der ute som alltid sier til oss at vår personlighet ikke er bra nok, hva vet du om bakgrunn og årsak til at jeg er «innadvendt»? Hvorfor er ikke min personlighet godkjent? Hva vet du om mitt liv og hva jeg har opplevd?

Til ettertanke. Hilsen sykepleier.

Hadde sett på det som en positiv ting.

Kollegaer mener du fortjener å ta mere plass. 

Det er verre å høre at du tar for mye plass...

Alle har bagasje.

Fordelen som voksen, er at du kan gjøre noe med det. Man trenger ikke la 10-15 år av livet, sette standarden for de 60-70 neste.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har jeg fått høre på hver eneste foreldresamtale gjennom hele grunnskolen. Hvorfor skal jeg ta så mye plass, det er nok folk som tar plass. Jeg føler jeg må konkurrere om å snakke høyt når det er mer enn to mennesker samlet. Jeg liker det ikke, det føles fryktelig ubehagelig. Folk er egentlig ikke interessert, de er interessert i å snakke om seg selv. Jeg liker ikke å brette ut privatlivet mitt.

I hver eneste jobb jeg har hatt så har jeg fått masse skryt for at jeg er faglig sterk og får jobben gjort på en rask og god måte. Alle på min jobb vet at jeg holder meg mye for meg selv, men at de gjerne kan komme om det er noe. Jeg snakker gjerne med kolleger på tomannshånd, men det får holde. 

Jeg har ikke noe problem med å snakke med folk, kan til og med smalltalke, men å være så fryktelig synlig og snakke masse, nei det orker jeg ikke.

Anonymkode: 9e552...d7f

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått hørt dette absolutt hele livet, og det eneste jeg får ut av det er «du er ikke bra nok som du er». En forferdelig ting å legge på et annet menneske, og spesielt et barn.

Først etter 40 år har jeg lært å gi faen. Introvert er jeg uansett.

Anonymkode: d281e...1f0

• Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er konteksten her? 
i hvilken sammenheng/anledning sier man slikt til en kollega? 

Anonymkode: 20f10...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MizzVic skrev (10 minutter siden):

Hadde sett på det som en positiv ting.

Kollegaer mener du fortjener å ta mere plass. 

Det er verre å høre at du tar for mye plass...

Alle har bagasje.

Fordelen som voksen, er at du kan gjøre noe med det. Man trenger ikke la 10-15 år av livet, sette standarden for de 60-70 neste.

Dette har jeg fått høre i hele min barndom og litt i voksen livet også. Slike kommentarer gjør at man føler seg mindre verd og føler at man ikke er god nok. Jeg har har hatt og har nå også dårlig selvbilde og slike kommentarer gjør ikke selvbilde bedre akkurat. 

Jeg har etterhvert innsett (for det meste iallefall) at jeg er god nok som jeg er. Selv om intensjonen antagelig er god, så bør man finne andre måter og si slik på.  Man kan kanskje vise mer interesse og prøve og bli mere kjent og verdsette at man er ulike. Og at alle har viktige verdier utifra den man er. Jeg skjønner deg godt trådstarter og husk du er god nok som du er.

Anonymkode: 60496...c39

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt dette hele livet, at jeg må snakke mer. Blitt behandlet som om noe er galt med meg fordi jeg er stille og rolig, både i skole og jobb sammenheng. Ble veldig usikker på meg selv som barn, følte liksom at jeg ikke strakk til og fungerte som forventet, mens nå svarer jeg bare at folk får ta meg som jeg er. 

Anonymkode: 36205...f37

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvis du får denne beskjeden så tenker jeg først og fremst du har valgt feil yrke eller stilling hvor det forventes at man byr på seg selv. 

Anonymkode: 6dfb3...148

Det virker som det i dag er blitt mye mer vanskelig å passe inn i mange yrker enn det var før. Man får noen ganger inntrykk av at det kun finnes en måte å være på. I et yrke som det TS skriver om (sykepleier) tenker jeg det er viktig med ulike typer personligheter. Pasientene man møter vil jo også være ulike, og selvsagt vil endel pasienter verdsette en rolig sykepleier som ikke nødvendigvis maser hull i hodet på de. Noe av det viktigste i et slikt yrke (foruten det å kunne sitt fag), er jo å kunne ha empati og medfølelse. Om man har det eller ikke er ikke betinget av om man er utadvendt og snakkesalig eller innadvendt og rolig. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

ts

i ditt tilfelle ville jeg da sett på den og gjentatt det de sa spørrende, gjerne med et spørsmål typ "kan du utdype hva du mener jeg bør prate om siden jeg bestemt mener jeg bidrar i alle samtaler knyttet til jobben" sett fingeren på det og "ta plass" på den måten så skal du se det blir en annen tone 😝 våg å gjøre deg litt upopulær for å stå opp for deg selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette har jeg fått høre på hver eneste foreldresamtale gjennom hele grunnskolen. Hvorfor skal jeg ta så mye plass, det er nok folk som tar plass. Jeg føler jeg må konkurrere om å snakke høyt når det er mer enn to mennesker samlet. Jeg liker det ikke, det føles fryktelig ubehagelig. Folk er egentlig ikke interessert, de er interessert i å snakke om seg selv. Jeg liker ikke å brette ut privatlivet mitt.

I hver eneste jobb jeg har hatt så har jeg fått masse skryt for at jeg er faglig sterk og får jobben gjort på en rask og god måte. Alle på min jobb vet at jeg holder meg mye for meg selv, men at de gjerne kan komme om det er noe. Jeg snakker gjerne med kolleger på tomannshånd, men det får holde. 

Jeg har ikke noe problem med å snakke med folk, kan til og med smalltalke, men å være så fryktelig synlig og snakke masse, nei det orker jeg ikke.

Anonymkode: 9e552...d7f

Alle arbeidsplasser trenger at det er ulike folk der. 

Jeg har arbeidet på en arbeidsplass hvor vi var 5 i teamet. Tre var veldig plasskrevende. Og de klaget så mye på hverandre som tok for mye plass. 

Jeg tenkte kanskje de kjente ekstra på det siden de selv var vant til å dominere samtaler. Var nesten litt komisk å se hvordan er nærmest kriget om å ha ordet. 

Jeg fikk ofte høre at jeg var en god lytter 😆

Anonymkode: 2a9d3...a60

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er god nok som du er ts. Jeg har jobbet i helsevesenet, og de flinkeste og mest behagelige sykepleierene er de rolige. Ikke de høylytte, selvopptatte, synlige og krevende. Det kan dog virke som de liker å tro det selv. Synd at det er slik. 

Anonymkode: b4734...c1e

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk denne beskjeden på intervju der jeg alt jobbet, måtte bli mer synlig. 

Er også sykepleier og hadde hver dag ansvarsvakt, delegerte, hadde medisiner, holdt rapport. Spurte hvordan jeg kunne bli mer synlig, utenom at jeg da måtte løpe rundt og skrike i gangen. 

Det er lov å gjøre jobben sin uten å måtte lage show i tillegg.

Anonymkode: 4565f...3cd

Ja enig, jeg sier jeg er ansatt som sykepleier ikke sirkus artist. Er bare å be folk som ber deg være mer for å være mindre. 

Anonymkode: ce223...b60

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Deltar gjerne i jobbrelaterte samtaler eller overfladiske samtaler, nyheter osv, men synes ikke det passer å legge ut om eget privatliv i lunchen. Synes også det er uinteressant om andre gjør det.

Enig . Det mest uinteressante jeg vet er når folk holder lange foredrag om privatlivet sitt , enten det er i negativ eller i positiv forstand . Gjesp 🥱

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri opplevd at folk sier at noens personlighet ikke er god nok.

Ingen oppegående folk sier sånt. Må bære i spesielle miljøer du har opplevd det.

De fleste arbeidsplasser består jo av alle slags typer, introverte og ekstroverte.

Anonymkode: 130c2...828

Men det er de ekstroverte som dominerer. Jeg har i likhet med mange andre her fått høre sånt hele livet, ta mer plass, prate mer, "kom ut av skallet" osv. Selv om jeg alltid har gjort jobben min vel så godt som alle andre. Og hver gang har jeg hatt lyst til å be dem ta litt mindre plass eller si at de ikke trenger prate på innpust og utpust. Men som en annen skrev, jeg gjør jo ikke det, for man har da tross alt folkeskikk. 

Anonymkode: 4af15...66d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Violetta skrev (2 timer siden):

Det er veldig spesielt å si noe sånt til noen, ikke minst en kollega. 

Jeg får høre det. Jeg er rolig og stille og har ikke en annen grunn enn at det er det jeg er. 

Anonymkode: c3fa0...a04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...