AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har et par spørsmål til dere som ber kollega om å forandre seg, ta mer plass og bli utadvendt: Har du tenkt på at din kollegas personlighet og væremåte kan ha en veldig god grunn? Hva om årsaken til at hun er sånn et fordi hun: 1. Ble utsatt for vold og vitne til at mor ble utsatt for vold som barn. 2. Hun ble utsatt for seksuelt misbruk. 3. Hun har en diagnose innenfor autismespekteret. 4. Hun har en depressiv lidelse eller annen psykisk lidelse, men er i stand til å jobbe. Dette er bare få av eventuelt mange årsaker som kan ligge bak. For å bli en trygg voksen, må man ha opplevd en trygg barndom. Så vær så snill dere der ute som alltid sier til oss at vår personlighet ikke er bra nok, hva vet du om bakgrunn og årsak til at jeg er «innadvendt»? Hvorfor er ikke min personlighet godkjent? Hva vet du om mitt liv og hva jeg har opplevd? Til ettertanke. Hilsen sykepleier. Anonymkode: 4c083...205 5 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Det er veldig spesielt å si noe sånt til noen, ikke minst en kollega. 29 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babbo Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Har ingen av de grunnene over, men har h.e.l.e barndommen blitt fortalt at jeg må snakke mer, hver eneste elevsamtale. Og det fortsatte i voksen alder på jobben... Veldig slitsomt. Det er bare sånn jeg er! Har heller ikke behov for å forandre meg for noen. 19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Kan jeg få legge til at å være rolig og innadvendt er helt naturlig, det trenger ikke komme av noe negativt i det hele tatt. Folk må få være som de er. Anonymkode: 12ca9...145 24 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Jeg fikk denne beskjeden på intervju der jeg alt jobbet, måtte bli mer synlig. Er også sykepleier og hadde hver dag ansvarsvakt, delegerte, hadde medisiner, holdt rapport. Spurte hvordan jeg kunne bli mer synlig, utenom at jeg da måtte løpe rundt og skrike i gangen. Det er lov å gjøre jobben sin uten å måtte lage show i tillegg. Anonymkode: 4565f...3cd 27 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har et par spørsmål til dere som ber kollega om å forandre seg, ta mer plass og bli utadvendt: Har du tenkt på at din kollegas personlighet og væremåte kan ha en veldig god grunn? Hva om årsaken til at hun er sånn et fordi hun: 1. Ble utsatt for vold og vitne til at mor ble utsatt for vold som barn. 2. Hun ble utsatt for seksuelt misbruk. 3. Hun har en diagnose innenfor autismespekteret. 4. Hun har en depressiv lidelse eller annen psykisk lidelse, men er i stand til å jobbe. Dette er bare få av eventuelt mange årsaker som kan ligge bak. For å bli en trygg voksen, må man ha opplevd en trygg barndom. Så vær så snill dere der ute som alltid sier til oss at vår personlighet ikke er bra nok, hva vet du om bakgrunn og årsak til at jeg er «innadvendt»? Hvorfor er ikke min personlighet godkjent? Hva vet du om mitt liv og hva jeg har opplevd? Til ettertanke. Hilsen sykepleier. Anonymkode: 4c083...205 Jeg jobber på kontor, og har aldri hørt noe slikt her. Det ville få den som uttalte seg til å fremstå som smålig og lite reflektert. Men i noen yrker og på noen arbeidssteder må man klare å ta plass og ha integritet. Dersom man f.eks. jobber innenfor psykiatri, barnevern eller politiet, kan jeg forstå at det er et problem dersom man er veldig innadvent og sliter med å sette grenser eller sette seg i respekt. Selv om man kan ha legitime og gode grunner til å være slik, må hensynet til pasienter/brukere og sikkerhet gå først. ❤️ Anonymkode: d1cdc...535 4 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg få legge til at å være rolig og innadvendt er helt naturlig, det trenger ikke komme av noe negativt i det hele tatt. Folk må få være som de er. Anonymkode: 12ca9...145 Ja absolutt, det trenger heller ikke å ha en årsak. Føler med alle dere som har opplevd det samme som meg. Anonymkode: 4c083...205 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så vær så snill dere der ute som alltid sier til oss at vår personlighet ikke er bra nok, hva vet du om bakgrunn og årsak til at jeg er «innadvendt»? Hvorfor er ikke min personlighet godkjent? Hva vet du om mitt liv og hva jeg har opplevd? Anonymkode: 4c083...205 Innadvendt er ikke en diagnose, selv om enkelte ser ut til å tro det. Man trenger ikke ha opplevd noe traumatisk. Jeg synes et mer betimelig spørsmål er hvordan de utadvendte hadde likt det om de ble bedt om å holde snavla, snakke lavere og sjeldnere og kort sagt endre personligheten sin. Anonymkode: 4af15...66d 21 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Som introvert skulle jeg ønske man kunne si i fra til folk som snakker nok-stop i lunsjen om at de kunne tatt mindre plass. Verden er ikke din scene. Men man har da folkeskikk. Folk er forskjellige. Jeg setter meg lengst unna for å få fred Anonymkode: 2a9d3...a60 14 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Neste gang skal jeg svare at jeg trenger ikke å forandre personligheten min for noen. Og jeg kommer til å spørre direkte tilbake: «hvorfor er ikke personligheten min god nok?» Anonymkode: 4c083...205 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Hvis man er flink i jobben sin, hyggelig, imøtekommende, profesjonell og hjelpsom skal det være nok for kollegaer. Man er ikke ansatt for å underholde hverandre. Synes jeg ☺️ Anonymkode: 08f70...56b 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva om årsaken til at hun er sånn et fordi hun: 1. Ble utsatt for vold og vitne til at mor ble utsatt for vold som barn. 2. Hun ble utsatt for seksuelt misbruk. 3. Hun har en diagnose innenfor autismespekteret. 4. Hun har en depressiv lidelse eller annen psykisk lidelse, men er i stand til å jobbe. Da tenker jeg det er greit å vite om fordi vedkommende har en (usortert?) baggasje som kan være en risiko eller gi mer belastning i jobben Anonymkode: 9a770...c12 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Har aldri opplevd at folk sier at noens personlighet ikke er god nok. Ingen oppegående folk sier sånt. Må bære i spesielle miljøer du har opplevd det. De fleste arbeidsplasser består jo av alle slags typer, introverte og ekstroverte. Anonymkode: 130c2...828 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da tenker jeg det er greit å vite om fordi vedkommende har en (usortert?) baggasje som kan være en risiko eller gi mer belastning i jobben Anonymkode: 9a770...c12 Du vil vite det sånn at du skal anta og tolke alt vedkommende foretar seg dithen at det har noe med disse tingene å gjøre? Da tenker jeg det er best du ikke vet, sånn at kollegaer slipper å bli analysert og utsatt for din bias. Anonymkode: cb39d...140 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Som en som er naturlig innadvendt, privat, trenger å være trygg før jeg snakker så mye og som sjenert barn som hatet å få sånne kommentarer, er jeg i teorien helt enig. Samtidig, i praksis skal man fungere i samfunnet og i jobben, og særlig når man jobber med mennesker, må man til en viss grad tilpasse seg og ikke bare gjøre det som føles mest naturlig og komfortabelt for en selv. Å få sånne tilbakemeldinger på jobb kan være et forsøk på tilrettevisning og hjelp, mer enn kritikk av personligheten din og mas om å "lage mer show". 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Så lenge man høres trygg og sikker ut når man snakker med pasienter/beboere/brukere og pårørende kan man være så innadvendt som man bare vil, alle trenger ikke å være utadvendte, Anonymkode: a7b54...ca7 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du vil vite det sånn at du skal anta og tolke alt vedkommende foretar seg dithen at det har noe med disse tingene å gjøre? Da tenker jeg det er best du ikke vet, sånn at kollegaer slipper å bli analysert og utsatt for din bias. Anonymkode: cb39d...140 Nei. Slik at jeg slipper å igjen oppleve å stå i en akutt og risikofylt situasjon der jeg også må ivareta kollega fordi vedkommende ikke fungerer pga. egne traumer. Anonymkode: 9a770...c12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Innadvendt er ikke en diagnose, selv om enkelte ser ut til å tro det. Man trenger ikke ha opplevd noe traumatisk. Jeg synes et mer betimelig spørsmål er hvordan de utadvendte hadde likt det om de ble bedt om å holde snavla, snakke lavere og sjeldnere og kort sagt endre personligheten sin. Anonymkode: 4af15...66d Kan vi ikke bare bli enig om at dette er innafor fra nå av? 😅 Jeg tror slike tilbakemeldinger i utgangspunktet kommer fra en god plass. Arbeidslivet er på mange måter et sosialt spill. Man blir ikke nødvendigvis belønnet for å være den mest kunnskapsrike, kvalitetsbevisste, mest effektive eller ytende arbeidstakeren. Men man blir veldig ofte belønnet for å stikke hodet sitt frem. Det beste tipset jeg har fått har vært å starte hver eneste dag med å vandre rundt hele lokalet og passe på at alle ser trynet mitt. Og det dummeste man kan gjøre er å sitte 100% på hjemmekontor, usynlig. Så når man ser en kollega som er dødsflink i faget, men som ikke blir lagt merke til, skjønner jeg at man gir slike råd. Kombinasjonen faglig sterk og populær gir høyere lønnsvekst og bedre muligheter. Det er ikke at de ikke liker personligheten din. Det er for mange enklere å følge spillereglene enn å lære opp organisasjonen i å fremsnakke og belønne de beskjedne eller introverte. Man må ofte ta ansvaret for å fremheve seg selv om man vil ha noe. Anonymkode: fe162...199 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden Hvis du får denne beskjeden så tenker jeg først og fremst du har valgt feil yrke eller stilling hvor det forventes at man byr på seg selv. Anonymkode: 6dfb3...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du får denne beskjeden så tenker jeg først og fremst du har valgt feil yrke eller stilling hvor det forventes at man byr på seg selv. Anonymkode: 6dfb3...148 Men det er en grunn til at jeg ikke ble advokat eller selger. Jeg hadde ikke evner, så jeg endte opp som sykepleier. Jeg kom meg gjennom en bachelor for snart 22 år siden. Jeg kan ikke finne ny jobb som 46-åring, jeg er stuck som sykepleier. Er så å si den eneste norske i arbeidsmiljøet. Forventer de at jeg skal snakke om mannen, barna og det jeg gjør på fritiden? Hvordan mener de jeg må ta plass egentlig?? Anonymkode: 4c083...205 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå