Gå til innhold

Trenger hjelp til sjokoladekake bunn

Anbefalte innlegg

Gjest Catlin - ikke innlogget
Skrevet

Jeg trenger hjelp til en oppskrift. Jeg skal lage en kake som skal ha en bunn av sjokoladekake. Den skal være ca 1 - 1 1/2 cm tykk. Den skal være kompakt, men likevel ikke hard. Det vil vel si at den ikke skal heve? Jeg har oppskrift på brownies som er uten noe annet hevemiddel enn egg. Men kaken jeg er på jakt etter skal ikke være så "grov" i konsistensen. Bør jeg kanskje da lage noe som er basert på sukker og egg som piskes hvitt? Kronglete forklart, men jeg håper noen forsto hva jeg mente. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil ha en luftigere bunn enn brownies, en som egner seg til å deles og fylles bør du bruke en oppskrift hvor det skal piskes eggedosis.

Gjest gjest1
Skrevet

Du kan jo lete litt inne på www.detsoteliv.no og se om du finner noe der som passer :)

Skrevet

Den skal ikke deles. Den skal egentlig heller ikke være luftig. Den skal være kraftig på smak - derfor tynn bunn. Og veldig kompakt - med lite luft i. Det er derfor at jeg lurer på at det ikke er hevemiddel i. Skal prøve meg på prosjekt - oreokake. Var på peppes og "plukket fra hverandre" kaken. Så nå strever jeg med å finne den kakebunnen som skal være nederst. Den er for myk til at det kan være kjeksbunn. Dessuten er bunnen for "fin" til at det er kjeksbunn. Hm, vanskelig dette.

Skrevet

Du er sikker på at det ikke er en kjeksbunn laget av oreo-kjeks. Kjeksen er jo fylt med en krem, og når kjeksene knuses og blandes med smør blir jo bunnen noen hakk mykere enn en vanlig kjeksbunn. Det var slik jeg laget en av oreo-kakene jeg prøvde meg på, men det er ganske lenge siden så jeg husker ikke akkurat hvordan det var. Du gjør meg så nysgjerrig nå. Lurer på om jeg må ta en tur på Deli de Luca og kjøpe Oreo-kake og dissekere den. :ler:

Skrevet
Du er sikker på at det ikke er en kjeksbunn laget av oreo-kjeks. Kjeksen er jo fylt med en krem, og når kjeksene knuses og blandes med smør blir jo bunnen noen hakk mykere enn en vanlig kjeksbunn. Det var slik jeg laget en av oreo-kakene jeg prøvde meg på, men det er ganske lenge siden så jeg husker ikke akkurat hvordan det var. Du gjør meg så nysgjerrig nå. Lurer på om jeg må ta en tur på Deli de Luca og kjøpe Oreo-kake og dissekere den.  :ler:

Hm. Kanskje det er kjeksbunn. Hvis jeg kjører de lenge i maskinen og ikke har så mye smør i - da blir den vel ikke så hard. Jeg prøvde å dissekere peppe's oreo kake. Vet ikke om den er helt lik den på Deli de Luca. De åpner forresten butikk på strømmen i disse dager. Gjett hvem som skal på storsenteret i morgen ;) . Hadde vært kjekt om vi kunne utveksle "forsøks-kake-oppskrift" :)

Gjest gjest1
Skrevet

Nesten alle oppskrifter på Oreo kaken er med kjeksbunn, men de du kjøper på Deli de Luca for eksempel er jeg nesten sikker på at har kakebunn. Har forsøkt å finne oppskrift på den, men nytteløst dessverre.

Gjest Gjest
Skrevet
Nesten alle oppskrifter på Oreo kaken er med kjeksbunn, men de du kjøper på Deli de Luca for eksempel er jeg nesten sikker på at har kakebunn. Har forsøkt å finne oppskrift på den, men nytteløst dessverre.

Jeg finner heller ikke. Derfor har jeg nå prosjekt-lage-min-egen-oreo-kake gående. Har aliert meg sånn halvveis med Arkana. Jeg var på peppes her om dagen sammen med en venninne. Vi spiste - og dissekerte oreokaken der. Så nå får vi se om den blir god.

Skrevet

Jeg finner heller ikke. Derfor har jeg nå prosjekt-lage-min-egen-oreo-kake gående. Har aliert meg sånn halvveis med Arkana. Jeg var på peppes her om dagen sammen med en venninne. Vi spiste - og dissekerte oreokaken der. Så nå får vi se om den blir god.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...