Gå til innhold

"To av en sort. Ja da blir det en tredje?"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg bare få lufte min undring over hvorfor folk tror at når man 

1) har en gutt/jente så håper man automatisk på motsatt kjønn med barn nr to?

2) har to av samme kjønn så "må" man få en tredje, med håp om motsatt kjønn?

Det er jo superpraktisk med to av samme kjønn synes jeg. Og jeg skal ikke ha flere. 

Anonymkode: 34819...fdd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare smalltalk? Hvem bryr seg vel om hvilke kjønn på barna andre har.

Anonymkode: bbfe2...c16

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært mer praktisk med to av samme kjønn sånn med tanke på klær. Vi fikk først jente, kjøpte inn klær kun med tanke på henne (fordi vi vurderte å bare få ett barn) men så var vi litt uforsiktige EN gang og der kom lillebror, så jeg har kvittet meg med en HAUG av jenteklær og må skaffe mye nytt til lillebror. Yay. Ellers driter jeg i hva slags kjønn de har, elsker både jenta og gutten like høyt uansett 🩷🩵

Anonymkode: 9cde1...793

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 4 barn av samme kjønn og folk spør om vi ikke skal gå for en femte for å få «det andre kjønnet». Er visst sjukt viktig å ha begge kjønn. 

Anonymkode: 35ee1...e79

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 4 barn av samme kjønn og folk spør om vi ikke skal gå for en femte for å få «det andre kjønnet». Er visst sjukt viktig å ha begge kjønn. 

Anonymkode: 35ee1...e79

Som om det er garantert at 5. blir det andre også

Anonymkode: 4dfc2...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Har bare hørt det fra en person. Søsteren min som mente mannen min ville ha en gutt for å videreføre slektsnavnet hans. Men hun tenkte ikke over at datteren vår har mitt etternavn😅 Altså siden jeg venter en jente til så måtte mannen min være misfornøyd🙈

Anonymkode: a4e25...70a

Skrevet

Morsomt, fikk faktisk akkurat samme kommentar i dag da jeg fortalte at babyen i magen har samme kjønn som storebror. 

Folk går nok litt ut ifra at de fleste bare må ha begge kjønn ja og regner derfor med at to av samme kjønn automatisk betyr tre barn 😅 Det de ikke tar med i beregningen er at de fleste også er klar over at det er 50% sjanse for at barn nr 3 også er samme kjønn og man derfor bør velge antall barn basert nettopp på hvilket antall barn man ønsker og har kapasitet til, ikke hvilket kjønn barna man allerede har er.

Med det sagt har vi ikke lukket døren for evt barn nr 3, men vi nærmer oss 40 så vi får se hva vi orker og hva naturen tillater. 1 baby av gangen! 😂👍🏼

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare Small talk dere. Ikke legg så mye i det. 

Anonymkode: 6de95...4d7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo som å snakke om været, small talk som flere sier her 

Anonymkode: 820e7...e84

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok bare småklein smalltalk, ja - bare å jatte med og prøve å la det prelle av🙂

Samtidig; jeg kjenner faktisk ingen med tre barn som hadde en av hvert kjønn før nr. tre kom! 

Anonymkode: cd8a5...1e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nok bare småklein smalltalk, ja - bare å jatte med og prøve å la det prelle av🙂

Samtidig; jeg kjenner faktisk ingen med tre barn som hadde en av hvert kjønn før nr. tre kom! 

Anonymkode: cd8a5...1e2

Virkelig? Jeg kjenner 3 par som hadde en av hver fra før før tredjemann, og det er bare av mine nærmeste.

Anonymkode: 866d7...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk først gutt, så jente. Da vil skulle ha nr. 3 var kommentaren: "hæ, dere har jo allerede en av hver?" 🤦‍♀️

Anonymkode: e17c5...1ff

• Liker 1
Skrevet

Det er nå en gang slik at folk flest forventer at alle ønsker 2-3 barn (enebarn er det synd på og 4+ er å befolke verden alene), begge kjønn (får man bare gutter/jenter forventes det å få flere for å jevne det ut og så er det av en eller annen grunn mer synd på rene gutteforeldre enn rene jenteforeldre) og hverken for kort eller lang avstand mellom barna (under to år er for slitsomt og kan umulig være bra for helsen til mor, men over 3-4 er for lang tid da får jo barna umulig et godt forhold til hverandre). Det aksepterte normalområdet er ekstremt snevert og alt som ikke passer inn (dvs alle som ikke har én gutt og én jente med ca 3 år mellom) kan regne med kommentarer fra omverdenen. Smalltalk er fint og det er også fint å vise interesse for andre mennesker, men å synse vilt om andres intensjoner angående barn kan man holde seg for god for. Hvis man ikke har noe å snakke om annet enn å spørre en mor med to gutter om hun skal prøve på jenta så bør man gå i seg selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv veldig skuffet da jeg fant ut at min førstefødte skulle være gutt. Av et eller annet grunn, også pga familiehistorie, var jeg overbevist at jeg ender opp med 2 jenter. Når det viset seg å ikke å ikke stemme, ble jeg skuffet. 
Ja, jeg tror å ha to av samme kjønn, kan både være mer praktisk, og kan gjøre at de to vil få bedre forhold seg imellom. Men, det er jo ingen garantier for noe som helst. Og også ja, jeg tror at det er bare smalltalk, folk bare sier det samme som de har hørt andre si før dem, i samme situasjonen. 

Anonymkode: cf02b...e66

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare smalltalk, ingen mener noe av dette, er bare ren tom kommentar fordi man føler man må si noe der du står med struttende mage og med en unge i hver hånd. Og det ville vært rart å ikke si noe. Vi andre bryr oss egentlig midt bak med hvilke kjønn dine barn har. 

Er så mye hårsårhet når det kommer til kjønn, graviditeter etc at jeg har sluttet å si noe, men er nok noen som mener det er feil også.

Anonymkode: 62a58...8a7

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det kun er smalltalk/lett humor som mange her sier, det spiller jo ingen rolle for de. Kjenner ikke mange med 3 barn, men av de som har det er det 50/50 om de har hatt to "ulike" eller to av samme kjønn før tredjemann kom. I omgangskretsen min er det mest vanlig med to barn, og de aller fleste har fått to av samme kjønn.  

Anonymkode: 0bda2...39c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er så mye hårsårhet når det kommer til kjønn, graviditeter etc at jeg har sluttet å si noe, men er nok noen som mener det er feil også.

Anonymkode: 62a58...8a7

Litt spesielt å skylde på hårsårhet når det egentlig er den som spør som er ufin. Det er en hersketeknikk jeg synes lite om. Litt sånn "beklager at du følte deg støtt". 

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg las et sted at noen hadde forsket på dette. Hvis det er to gutter først, blir det gjerne et tredje barn. Hvis det er to jenter, blir det bare to. Begrunnelsen de gav, var at mødrene ønsket en jente. 

Anonymkode: b338d...279

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg las et sted at noen hadde forsket på dette. Hvis det er to gutter først, blir det gjerne et tredje barn. Hvis det er to jenter, blir det bare to. Begrunnelsen de gav, var at mødrene ønsket en jente. 

Anonymkode: b338d...279

Det stemmer ikke helt. I følge SSB er det 46,1% av de som har to gutter som får ett barn til og 44,4% av de som har to jenter som får ett barn til (mot 40,4% av de som har en gutt og en jente fra før). Så forskjellen er svært liten.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Interessante innspill her, jeg skjønner selvsagt at det er smalltalk og ikke et forsøk på å invadere mitt privatliv, men som noen skriver- labert forsøk på smalltalk. Og jeg merker som en skriver at folk forventer man er "ferdig" hvis man har en gutt og en jente, og har man to av likt kjønn så må en få et barn til. Jeg blir ikke krenket og håper dere klarte lese det utfra HI. Men tenker det er interessant å observere, og synes det er spesielt rart at det virker ekstra viktig med en jente etter to gutter (for mange høres det sånn ut, de tror tilsynelatende at jeg har femti babykjoler på loftet som jeg brenner inne med)  men det er ikke noe som ødelegger dagen min, som en kan gjøre i et forum ønsket jeg bare å lufte observasjonen og høre andres sine tanker :)

Anonymkode: 34819...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...