Gjest Gamle Alex Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Som sagt, skulle gjerne ha hatt oppskrift på en enkel risotto. Noen som kan hjelpe?
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 (endret) Dette er min grunnoppskrift på risotto, som kan varieres i det uendelige med grønnsaker, krydderurter, kjøtt og sjømat. Nok til 2-3 stk 1/2 finhakket løk 1 båt hvitløk, hakket 3 dl risottoris (1 glass ekstra tørr sherry) 6-7 dl kokende kraft (ev bare vann) 1 ss smør masse revet parmesan salt pepper Surr løk og hvitløk i litt olje til det blir mykt. Ha i risen og stek til risen blir litt gjennomsiktig. Ha i sherryen (kan droppes) og kok under omrøring til den er fordampet. Fortsett med den kokende kraften, som tilsettes litt etter litt. Rør jevnlig og la kraften var absorbert før du tilsetter mer. (jeg tilsetter kraft i 3 omganger) Når all kraften er oppbrukt sjekker du om risen er kokt og konsistensen er riktig. Jeg liker at min risotto ikke er for tykk, så innimellom tilsetter jeg ekstra kraft. Tilslutt rører jeg i litt smør, parmesan, salt og pepper. Endret 9. mars 2006 av onyx
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #4 Skrevet 9. mars 2006 Hvilken kraft jeg bruker varierer litt etter tilbehør etc. Bruker altså grønnsakskraft, kylling, okse eller fiskekraft. Grønnsak og kyllingkraft er mest nøytralt, så det bruker jeg oftest. Og bruker du buljongterning så pass på saltet, så ikke risottoen blir for salt. For mye salt i maten er ikke godt!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #5 Skrevet 9. mars 2006 Risotto er veldig enkelt å lage, det krever bare litt tid med grytene. Det vanskeligste er faktisk saltnivået - ikke et problem for meg, men etter å ha blitt "saltforgiftet" av mannens risotto de to siste gangene skjønner jeg at det er enkelte som sliter med den biten... Jeg bruker samme fremgangsmåte som onyx: - freser litt løk og kanskje paprika, selleri eller annet grønt i smør - strør over to never grøtris per person og steker til den er gjennomsiktig - tar en dash hvitvinseddik over, strør kanskje litt etstragon over, og en god skvett grønnsaksbuljong rører rundt. - rører innimellom til det fordamper/tykner, sper på med mer buljong til jeg har brukt 8-10 dl buljong - tar ca 40-60 minutter til risottoen er ferdig
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #6 Skrevet 9. mars 2006 strør kanskje litt etstragon over Det skulle være salvie, ikke estragon
Nilma Skrevet 9. mars 2006 #8 Skrevet 9. mars 2006 - strør over to never grøtris per person og steker til den er gjennomsiktig ←Det står riktignok i mange oppskrifter at man kan bruke grøtris dersom man ikke får tak i risottoris, men jeg vil absolutt anbefale å ta bryet med å få tak i arborioris (eller annen risottoris), det er MYE bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå