Gå til innhold

Noen som vet? Sykemelding i ferien, etterfulgt av oppsigelse?

Ellemelle93

Anbefalte innlegg

Hei, dere!

Jeg er for tiden 100 % sykemeldt fordi det er galskap på jobb. Jeg blir syk av jobben og av ledelsen, kort oppsummert. Jeg får meg kanskje ny jobb nå (kalt inn til andregangsintervju), og hvis jeg får tilbudet så begynner jeg i august. Det betyr at jeg kommer til å gå sykemeldt frem til da. Men hva skjer så med ferien min? Må kommunen tilbakebetale meg for trekt ferie når jeg avslutter arbeidsforholdet, fordi jeg er sykemeldt gjennom ferien og ut oppsigelsestiden? Må jeg ta ut ferie i den nye jobben? Jeg går fra kommunal til statlig jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan vet du at legen kommer til å sykemelde deg til august ? 

Anonymkode: c4f34...f29

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er sykmeldt pga arbeidsstedet er det jo ingenting i veien for å ta ut ferie, du er arbeidsufør, men ikke ferieufør.

Anonymkode: 83a66...73f

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (12 minutter siden):

Hei, dere!

Jeg er for tiden 100 % sykemeldt fordi det er galskap på jobb. Jeg blir syk av jobben og av ledelsen, kort oppsummert. Jeg får meg kanskje ny jobb nå (kalt inn til andregangsintervju), og hvis jeg får tilbudet så begynner jeg i august. Det betyr at jeg kommer til å gå sykemeldt frem til da. Men hva skjer så med ferien min? Må kommunen tilbakebetale meg for trekt ferie når jeg avslutter arbeidsforholdet, fordi jeg er sykemeldt gjennom ferien og ut oppsigelsestiden? Må jeg ta ut ferie i den nye jobben? Jeg går fra kommunal til statlig jobb. 

Du trenger da ikke sykemelding i ferien når det ikke påvirker din evne til å ha ferie. Det er grenser til nav-svindel. Har du ferie, men får ferien ødelagt pga skade el sykdom som oppstår i ferien, blir det noe annet. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (26 minutter siden):

Du trenger da ikke sykemelding i ferien når det ikke påvirker din evne til å ha ferie. Det er grenser til nav-svindel. Har du ferie, men får ferien ødelagt pga skade el sykdom som oppstår i ferien, blir det noe annet. 

Åja, jeg visste ikke at det gikk an! Derfor jeg spør…, aldri vært sykemeldt før 

Anonymkode: d35fb...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvordan vet du at legen kommer til å sykemelde deg til august ? 

Anonymkode: c4f34...f29

Fordi legen min vet jeg ikke kan tilbake og at jeg jobber hardt for å få ny jobb?

Anonymkode: d35fb...3f1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det vanlige er å ta ut ferie i oppsigelsestiden. Og det tenker jeg du også skal gjøre. 

Anonymkode: 31c71...5f8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan får dere så lett sykmeldinger? Jeg må nesten være døden nær for å få det. Og sist jeg tok sykmld så skrev legen at at det ikke ga sykepengegrunnlag. 

Må jo være fantastisk, bare ringe og få litt betalt ferie? 

Anonymkode: b337c...21a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ta ut ferien i oppsigelsestiden, du er jo ikke syk ift å ta ferie 👍☺️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

som andre sier kan du fint ta ut ferie, jeg ville levert oppsigelse med en gang slik at arbeidsgiver HVIS de velger være vanskelig ikke påvirker oppstart i ny jobb ved å kreve at du jobber oppsigelsestiden din (noe de kan gjøre selv om de ikke kan nekte deg ta ut ferie) 

Anonymkode: 9ce32...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ut i fra hva du beskriver er du da ikke for syk til å avvikle ferie ? :klo: 

Anonymkode: 6b3bd...88a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellemelle93 skrev (2 timer siden):

Hei, dere!

Du har plikt å ta ut ferie i ny jobb. Enkelt og ukomplisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (16 minutter siden):

Du har plikt å ta ut ferie i ny jobb. Enkelt og ukomplisert. 

Så enkelt og ukomplisert er det nok ikke, da svaret ditt baserer seg på at TS ikke kan avvikle ferie pga. sykdom. TS er ikke syk, hun er i en arbeidskonflikt og det er ingenting ved hennes helsetilstand som står i veien for at hun kan avvikle ferie som normalt før hun tiltrer ny stilling i august. 

Ny arbeidsgiver er nok heller ikke særlig interessert i å få en nyansatt i august som må avvikle full ferie før årsskiftet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan får dere så lett sykmeldinger? Jeg må nesten være døden nær for å få det. Og sist jeg tok sykmld så skrev legen at at det ikke ga sykepengegrunnlag. 

Må jo være fantastisk, bare ringe og få litt betalt ferie? 

Anonymkode: b337c...21a

Så enkelt ja. Eller er det du som er enkel? 

Anonymkode: 03740...a48

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så enkelt og ukomplisert er det nok ikke, da svaret ditt baserer seg på at TS ikke kan avvikle ferie pga. sykdom. TS er ikke syk, hun er i en arbeidskonflikt og det er ingenting ved hennes helsetilstand som står i veien for at hun kan avvikle ferie som normalt før hun tiltrer ny stilling i august. 

Ny arbeidsgiver er nok heller ikke særlig interessert i å få en nyansatt i august som må avvikle full ferie før årsskiftet.

Jepp, er så enkelt. Du og jeg vet ikke om nåværende arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen, om den kommer å gjøre det, og om det fører frem. Personlig hadde jeg sagt "gi Faen" med penere ord hvis en av mine ledere hadde lurt om dem skulle bestride en sykemelding fra noen som skal slutte. Tror de fleste arbeidsgivere hadde blitt fornøyde om TS hadde sagt opp jobben. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (25 minutter siden):

Jepp, er så enkelt. Du og jeg vet ikke om nåværende arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen, om den kommer å gjøre det, og om det fører frem. Personlig hadde jeg sagt "gi Faen" med penere ord hvis en av mine ledere hadde lurt om dem skulle bestride en sykemelding fra noen som skal slutte. Tror de fleste arbeidsgivere hadde blitt fornøyde om TS hadde sagt opp jobben. 

Det er ingen her som skriver noe om at arbeidsgiver skal bestride en sykmelding, det er heller snakk om at legen ikke har grunnlag for å sykmelde TS under ferieavvikling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (29 minutter siden):

Dette handler for øvrig ikke om arbeidsgiver, men om NAV og hvorvidt det foreligger grunnlag for krav om sykepenger. Arbeidsgiver betaler ikke lønn til TS uansett om hun er sykmeldt eller avvikler ferie.

PS: Hvis du har ledere under deg så tipper jeg du jobber innen helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og håper du virkelig er sykemeldt, du skaper problemer for alle andre som må dekke inn og gjøre ditt arbeid, for i helsevesenet har de ikke penger alltid til å hente inn vikarer (som også trenger opplæring og ikke er like kjent med rutiner).

Og et tips, gå ned i en 60% eller mindre stilling i den nye jobben, slik at ikke det nye arbeidsstedet og kollegaer må slite seg syk pga deg der også.

Jeg blir gal av alle folk som er så egoistisk. Håper vi får et system snart der det lønner seg å møte opp på jobb. Selv har jeg redusert stilling pga jeg  ikke er egoistisk, tenker ikke bare på min helse, men alle andre sin. Men jeg blir straffet med lavere lønn. Vanvittig.

Anonymkode: 4b518...b45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og håper du virkelig er sykemeldt, du skaper problemer for alle andre som må dekke inn og gjøre ditt arbeid, for i helsevesenet har de ikke penger alltid til å hente inn vikarer (som også trenger opplæring og ikke er like kjent med rutiner).

Og et tips, gå ned i en 60% eller mindre stilling i den nye jobben, slik at ikke det nye arbeidsstedet og kollegaer må slite seg syk pga deg der også.

Jeg blir gal av alle folk som er så egoistisk. Håper vi får et system snart der det lønner seg å møte opp på jobb. Selv har jeg redusert stilling pga jeg  ikke er egoistisk, tenker ikke bare på min helse, men alle andre sin. Men jeg blir straffet med lavere lønn. Vanvittig.

Du vet at man kan bli syk av en ledelse som mobber og trakasserer? Og som ikke legger til rette for et forsvarlig arbeidsmiljø og hvor pasientsikkerheten er totalt fraværende? Jeg har utviklet angst og depresjon og har også fysiske symptomer pga min arbeidshverdag. Vi er x antall sykemeldte av samme årsak. Så du er jo bare helt på jordet her (og mange andre for øvrig!) Men kos deg i din reduserte stilling du, så fantastisk som du er 🥲

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette var en merkelig holdning. TS spurte om noe han/hun var usikker på fordi vedkommende aldri har vært sykmeldt før. Altså er ikle dette en person som er syk i tide og utide og "skaper problemer for alle andre".  En arbeidssituasjon har skapt uhelse hos en ansatt, da er det ikke den ansatte som er problemet. De fleste av oss kan bli sykmeldte en eller annen gang i løpet av et langt arbeidsliv av ulike årsaker, så veldig rart at du skal single ut en enkeltperson negativt uten å kjenne situasjonen i detalj.

Anonymkode: 5d675...2d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...