AnonymBruker Skrevet 25. februar #1 Del Skrevet 25. februar Indikerer tidspunktet årsregnskapet godkjennes på året hvorvidt et firma gjør det bra eller dårlig? Kan det tolkes som at firmaet gjør det bedre om årsregnskapet godkjennes i Januar istedenfor sent på året? Anonymkode: e62af...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #2 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Indikerer tidspunktet årsregnskapet godkjennes på året hvorvidt et firma gjør det bra eller dårlig? Kan det tolkes som at firmaet gjør det bedre om årsregnskapet godkjennes i Januar istedenfor sent på året? Anonymkode: e62af...cf5 Nei. I år er vi snart ferdige med fjoråret, mens de siste årene har vi levert "i siste liten." Eller revisor har levert i siste liten. Og vi har drevet i 25 år og alle år, bortsett fra ett, er med overskudd. Anonymkode: 103cb...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 25. februar #3 Del Skrevet 25. februar Nei. Det er mye som bestemmer når man er ferdig med årsregnskapet, bl.a. ekstern revisors timeplan. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #4 Del Skrevet 25. februar Amossa skrev (3 timer siden): Nei. Det er mye som bestemmer når man er ferdig med årsregnskapet, bl.a. ekstern revisors timeplan. Er jeg som bestemmer når vårt regnskap skal være ferdig, ikke revisor sin timeplan. Vanligvis har jeg valgt så sent som mulig, men i år ønsker jeg så tidlig som mulig. Og revisor legger opp sin timeplan etter våre ønsker, ikke motsatt. Dessuten er det bare halvparten av AS i Norge som har revisor. Så det kan like gjerne være andre årsaker. Anonymkode: 103cb...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #5 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er jeg som bestemmer når vårt regnskap skal være ferdig, ikke revisor sin timeplan. Vanligvis har jeg valgt så sent som mulig, men i år ønsker jeg så tidlig som mulig. Og revisor legger opp sin timeplan etter våre ønsker, ikke motsatt. Dessuten er det bare halvparten av AS i Norge som har revisor. Så det kan like gjerne være andre årsaker. Anonymkode: 103cb...0c8 Alle norske selskaper som leverer årsregnskap har eller inn revisor. Anonymkode: f757e...f34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 25. februar #6 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jeg som bestemmer når vårt regnskap skal være ferdig, ikke revisor sin timeplan. Vanligvis har jeg valgt så sent som mulig, men i år ønsker jeg så tidlig som mulig. Og revisor legger opp sin timeplan etter våre ønsker, ikke motsatt. Dessuten er det bare halvparten av AS i Norge som har revisor. Så det kan like gjerne være andre årsaker. Anonymkode: 103cb...0c8 Derfor skrev jeg "bl.a." Ikke alle AS har revisorplikt, og noen av dem som har det, har til og med internrevisor. Hos oss trenger vi statsautorisert revisor i år, og for å få avtale med den vi ønsket, måtte vi bestille tid lenge før jul. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #7 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alle norske selskaper som leverer årsregnskap har eller inn revisor. Anonymkode: f757e...f34 Nei. Det er mulig å velge bort revisjon hvis man ligger under noen grenseverdier. Og ellers, det eneste som kan indikere noe er for sent levert årsregnskap. Da har man ikke helt orden i sakene. Innenfor fristene har det lite å si om man var tidlig eller sen. Anonymkode: 853d0...15a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #8 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Alle norske selskaper som leverer årsregnskap har eller inn revisor. Anonymkode: f757e...f34 Kilde? Anonymkode: 103cb...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #9 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Det er mulig å velge bort revisjon hvis man ligger under noen grenseverdier. Og ellers, det eneste som kan indikere noe er for sent levert årsregnskap. Da har man ikke helt orden i sakene. Innenfor fristene har det lite å si om man var tidlig eller sen. Anonymkode: 853d0...15a Okei tenkte bare at noen utsetter det til siste liten hvis firmaet går dårlig- men som nevnt her forstår jeg det kan være mange grunner Anonymkode: e62af...cf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #10 Del Skrevet 26. februar Det eksisterer et hav av grunner til at årsregnskap sendes inn sent. Ergo kan man ikke i et enkelttilfelle dra slutningen at et selskap som sender årsregnskapet sent, går dårlig. Anonymkode: 9bc95...887 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #11 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Okei tenkte bare at noen utsetter det til siste liten hvis firmaet går dårlig- men som nevnt her forstår jeg det kan være mange grunner Anonymkode: e62af...cf5 Men det at noen gjør det, gjør ikke at du kan trekke slutningen at selskap X gjør det av den grunn. Eksempel: Mange med dårlig råd har ikke råd til å eie bil. Person Y eier ikke bil. Du kan ikke ut fra det slutte at person Y har dårlig råd, da det også er mange andre grunner til at folk ikke eier bil. Anonymkode: 9bc95...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #12 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kilde? Anonymkode: 103cb...0c8 Trenger ikke kilde på det, påstanden er selvsagt feil. Det finner du i aksjeloven Anonymkode: 9622f...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #13 Del Skrevet 26. februar Januar er jo litt tidlig å få godkjent årsregnskapet. Ellers kan det være tegn på mye rot dersom et selskap alltid leverer sent. Men trenger selvsagt ikke være det. Men det er jo litt typisk at regnskapsførere ferdigstiller de "beste" kundene først, de som er ryddige og der kunden følger opp. Det er også typisk at det er disse selskapene som går best. Dårlig økonomi/likviditet fører ofte med seg rot. Men klart, mangen har regnskapsfører med stort arbeidspress og dersom regnskapet skal videre til revisor så kan det være kø også der. Så det kan være flere grunner til sen levering. Men blir regnskapet levert etter fristen, så er det selvsagt ikke bra. Men innsending iløpet av første halvår er ok. Anonymkode: 9622f...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #14 Del Skrevet 26. februar Er revisor selv. Sent avlagt, bryr meg ikke. For sent avlagt, et rødt flagg. Anmerkninger i beretning, et rødt flagg, vurderer hva det er. Ulovlig lån til daglig leder er no-go. Litt tull med skattetrekksmidler bryr jeg meg ikke med. Dårlig likviditet og/eller soliditet. No-go. Du risikerer å tape penger, for eksempel ved a-konto. Og du har ingen du kan kreve korreksjon hos da selskapet er borte. Anonymkode: 2c9e5...938 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #15 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Januar er jo litt tidlig å få godkjent årsregnskapet. Ellers kan det være tegn på mye rot dersom et selskap alltid leverer sent. Men trenger selvsagt ikke være det. Men det er jo litt typisk at regnskapsførere ferdigstiller de "beste" kundene først, de som er ryddige og der kunden følger opp. Det er også typisk at det er disse selskapene som går best. Dårlig økonomi/likviditet fører ofte med seg rot. Men klart, mangen har regnskapsfører med stort arbeidspress og dersom regnskapet skal videre til revisor så kan det være kø også der. Så det kan være flere grunner til sen levering. Men blir regnskapet levert etter fristen, så er det selvsagt ikke bra. Men innsending iløpet av første halvår er ok. Anonymkode: 9622f...4c9 Det stemmer ikke fullt ut. De børsnoterte, de med konkrete frister, og de med rapportering internasjonalt, kommer foran i køen. Kunder uten slike frister må gjerne vente til etter påske, selv om de/regnskapsfører leverer topp kvalitet tidlig januar. Anonymkode: 2c9e5...938 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #16 Del Skrevet 26. februar Ting må jo skje i korrekt rekkefølge. Regnskapet må blir ferdig, det kan være hendelser etter balansedagen som påvirker. Tidsrom mellom innkalling til styremøte - styremøte - innkalling til generalforsamling - avholdelse av generalforsamling. Jfr regnskapslovens § 8-2, skal regnskapet senest en mnd etter avholdt generalforsamling sendes til regnskapsregisteret. Det er aksjeselskap som ønsker å sende inn så sent som mulig. Regnskapsregisteret er eneste måten media og offentligheten kan innhente opplysninger, og noen ønsker å utsette tilgang lengst mulig. Og jo flere selskap som sender inn samtidig - jo mindre blir gjerne "nyheten". Anonymkode: 42fc0...b7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå