Gå til innhold

Kastet ut av DPS grunnet alkoholproblem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det, ts? 

Anonymkode: b7343...cea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn flisespikkker behandlere burde tvinges til å skifte beite. De ødelegger alle muligheter til tillit mellom pasient og behandler. Vær glad du er kvitt henne. Man kan gå til psykolog i rusbehandlingen og, men du vil trolig bli avvist der fordi de prioriterer folk med tyngre rusproblematikk og der kan må få andre problemer som at de tar førerkortet uten grunn. Ville forsøkt å klage på vedtaket til Dps og se om de fastholder det.

Anonymkode: fecbd...7bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 14.47):

Nei, det er faktisk veldig sløvt, og har påført deg problemer. Dårlig gjort! 

Anonymkode: b1b6d...140

Sjokk at dette skjer i Norge. NOT! Vi er mest opptatt av alle disse jævla båsene og alle hersens papirmøller, fremfor å ha fokus på at pasienter trenger hjelp, og det litt raskt!!!

Anonymkode: 223ba...b13

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 19.08):

Du kan også undersøke om det finnes Fact team i de kommune.

https://rop.no/aktuelt/--vi-trenger-spesialiserte-fact-rus-team/

Anonymkode: 4fbea...14e

FACT teamene følger stort sett opp pasienter som er veldig syke og dårlig fungerende  eller veldig syk i kombinasjon med rusbruk. Det høres ikke ut som et tilbud for TS.

Anonymkode: 88b9b...7a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Datteren min innrømmet å ha røyket hasj noen ganger og ble kastet ut. Jeg tenker at man ikke skal innrømme noe slags bruk, for det vil bli brukt mot deg. 

Jeg betalte for privat psykolog, og det har fungert veldig bra. 

Anonymkode: 999c5...52b

Dette er også et problem. Om man blir straffet for å være ærlig vil selvsagt færre være ærlige, men all psykolog-behandling er avhengig av pasienten føler hun kan være ærlig med psykologen. 

Anonymkode: 4dff7...4cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 2.50):

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg vil bare fortelle at jeg vat utsatt for noe liknende. 

Jeg hadde stått 6 måneder på venteliste for å komme inn til en psykolog med avtale (Helfo). Dette var dog ikke under DPS. Jeg har siden 2014, brukt Oxycontin og Oxynorm for sterke smerter. Jeg er stabil på dose, bruker det IKKE til rus, og fastlegen følger meg tett opp. Jeg bruker IKKE mer enn forskrevet, og jeg har, som sagt, til tross for langvarig bruk, klart å holde dosene nede. 

Denne psykologen var dog klar på at jeg IKKE kunne motta hjelp fra henne så lenge jeg brukte de medikamentene🙄 Altså, jeg skjønner den dag i dag ikke hvorfor det er tilfellet. Jeg brukte det ikke til rus, til å rømme unna problemer. Jeg bruker det utelukkende mot smerter for å klare å ha et relativt godt liv med livskvalitet. Uten smertestillende, så hadde jeg ikke hatt noe livskvalitet, og jeg hadde ikke klart å være med på de sosiale tingene og aktivitetene jeg klarer i dag.

Grunnen til at jeg søkte hjelp hos psykolog, var for å bearbeide ting fra barndommen etc, men så lenge jeg bruker de medikamentene, så er det visst ingen hjelp å få til slikt. Jeg opplevde at denne damen dømte meg med en gang jeg satte beinet inn på kontoret. Det er godt mulig hun har opplevd at mennesker har brukt medikamenter til å ruse seg og dermed ikke har vært i stand til å ta i mot hjelp på det nivået, men hun må jo for faen ikke dømme folk før hun har snakket med dem. 

Det kunne aldri falt meg inn å misbruke tilliten fra fastlegen for å bruke medikamentene til rus. Hadde jeg misbrukt, så hadde han sett det med én gang - både på oppførsel OG på hvor ofte jeg hadde bedt om fornyelse av resept. 

Jeg opplever å bli mistrodd og dømt hver gang jeg også blir innlagt på sykehus pga akutt forverring pga sykdommen jeg har. Det er utrolig kjipt å komme inn på sykehuset i sterke smerter, og så holder de igjen på smertelindringen fordi de tror at jeg kommer for å få "dop". Enda jeg har medisiner hjemme og resept. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har ligget på sykehus med intense smerter, for å få en fjerdedel av hva jeg bruker hjemme. Jeg har også opplevd at de har over  halvert dosen av Oxycontin (langtidsvirkende smertelindrende), enda anestesilegen har skrevet at de ikke skal gjøre det. 

Jeg tar 15 mg Oxycontin morgen og kveld, samt 20 mg Oxynorm ved behov inntil 3 ganger daglig = totalt 60 mg oxynorm. Når de da kommer med 5 mg Oxycontin og 5 mg Oxynorm og tror at det skal hjelpe, så blir det jo helt feil. Og om jeg sier noe, så blir jeg ansett som "drug seeker". En kamp man liksom ikke kan vinne. 

Beklager at det kanskje ble en liten avsporing her, men poenget mitt er at jeg kan ikke forstå at man ikke har krav på hjelp dersom man enten bruker vanedannende medikamenter ELLER har et rusproblem som man ønsker å bli kvitt, slik jeg jo tolker det du skriver. Det er 5 år siden dette skjedde, og jeg har enda ikke fått noe hjelp til å deale med ting fra barndommen. Jeg kjenner at jeg ikke gidder å stå på venteliste i x antall måneder for så å komme på en time og bli dømt nord og ned, før de konkluderer med at jeg ikke er skikket for å få hjelp. Det hører absolutt INGEN steds hjemme! 

Jeg håper at det ordner seg for deg og at du får den hjelpen du fortjener ❤️ 

Anonymkode: 1fa43...dbb

Mulig psykologen her er ute av stand til å forstå at man får toleranse på faste medisiner og dermed ikke er ruspåvirket? Eller ikke tror på at det går an å bruke a/b preparater og rusmidler utenom alkohol uten å være psykisk avhengig? 

Vi er mange ruspasienter som går på like potente opioider i høye doser i medisinsk behandling uten plan om å slutte, og vi får fortsatt (traume)behandling. Er nok mangel på kunnskap tenker jeg, og mye stigma som du selv erfarer fra sykehus. Går du på en medisin som kan gi rus i større doser, ja da er du for alltid stemplet som en russøkende narkoman, selv med null historikk. 

Anonymkode: 370f5...b14

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette.. Jeg har akkurat fått plass på DPS, og en av søknadsgrunnene var alkoholmisbruk. Jeg har også tidligere vært behandlet via DPS og samtidig gått til ruskonsulent via samme instans, i rommet ved siden av psykiateren jeg gikk til. Har aldri hørt om at dette skulle være en grunn til å ikke få behandling (snarere tvert i mot…)

Anonymkode: 0e175...787

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...