Gå til innhold

Kastet ut av DPS grunnet alkoholproblem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dps har brukerstyrt seng, og da får man ikke komme ruset. De tar ikke inn ruset bruker. Bra du ønsker å bli rusfri og ønsker deg lykke til på veien. Dette klarer du.

Anonymkode: ee659...bdf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som oppfordrer til brudd på norsk lov.

Sciurus, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dps har brukerstyrt seng, og da får man ikke komme ruset. De tar ikke inn ruset bruker. Bra du ønsker å bli rusfri og ønsker deg lykke til på veien. Dette klarer du.

Anonymkode: ee659...bdf

Men ts har jo ikke møtt opp ruset, så hvorfor skriver du dette? 

Anonymkode: ae392...2b1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vært ruspasient i 8 år og aldri blitt beskyldt for å være ruset med unntak av ett tilfelle av noen uten kompetanse. Behandler på dps her er uprofesjonell og kunne lett henvist til videre til tsb. Hvor lang tid gikk det fra du ble kastet ut til du sluttet å drikke? Om du virkelig hadde vært avhengig hadde du ikke uten videre gått 5 uker uten, i hvert fall ikke helt alene uten hjelp.

Du kan klage og jeg anbefaler å gjøre det, men klagen vil bli avslått. Jeg ber de dra til helvete i klagen og når de gjør livet vanskeligere for meg.

Anonymkode: 370f5...b14

Skrevet

Synd at du ble møtt på en slik uproff måte. Desverre så finnes det folk som er i helt feil yrker...

Håper fastlegen din hjelper deg til å søke hjelp på rett plass! Du fremstår som veldig reflekterende og oppegående fyr, og jeg er sikker på at ting vil ordne seg for deg til slutt. Lykke til ts ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
got2go skrev (4 timer siden):

Synd at du ble møtt på en slik uproff måte. Desverre så finnes det folk som er i helt feil yrker...

Det handler ikke om å bli møtt på en uproff måte, men det er slik det fungerer i behandling. Det er en forutsetning at man ikke har et rusproblem. Og det handler om at man som pasient skal dypdykke i noe vanskelig, som kan skape sterke reaksjoner. For å håndtere de vanskelige tankene og følelsene er man avhengig av at pasienten står i det, og bruke hensiktsmessige strategier istedenfor rus. 

Hvordan kan man vite at TS ikke går tilbake til rusen underveis i behandling, når han må møte dypdykke i det vanskelige? Jeg forstår avgjørelsen til DPS veldig godt her. Det er en grunn for at avrusningsklinikker også krever at pasienter er clean når de kommer inn, og at de risikerer å bli kastet ut hvis de bruker rusmidler når de er der.

TS trenger hjelp med rusen først, før han begynner i behandling på DPS.

Anonymkode: 8284d...699

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det handler ikke om å bli møtt på en uproff måte, men det er slik det fungerer i behandling. Det er en forutsetning at man ikke har et rusproblem. Og det handler om at man som pasient skal dypdykke i noe vanskelig, som kan skape sterke reaksjoner. For å håndtere de vanskelige tankene og følelsene er man avhengig av at pasienten står i det, og bruke hensiktsmessige strategier istedenfor rus. 

Hvordan kan man vite at TS ikke går tilbake til rusen underveis i behandling, når han må møte dypdykke i det vanskelige? Jeg forstår avgjørelsen til DPS veldig godt her. Det er en grunn for at avrusningsklinikker også krever at pasienter er clean når de kommer inn, og at de risikerer å bli kastet ut hvis de bruker rusmidler når de er der.

Jo, det er uproft å beskylde en pasient for å være ruset uten grunn, hver eneste gang. Behandler her kunne lett henvist ts videre.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jo, det er uproft å beskylde en pasient for å være ruset uten grunn, hver eneste gang. Behandler her kunne lett henvist ts videre.

Helt enig og spesielt når fastlegen prøver å sendte trådstarter tilbake til DPS så burde de forklart fastlegen hva som er riktig henvisning.  De ser at fastlegen ikke vet hvor han skal sende trådstarter, de ser han blir en kasteball i systemet, de ser han sliter tungt og de kan lett løse problemet ved å enten selv henvise trådstarter riktig sted eller fortelle fastlegen hvor trådstarter skal henvises. 

Anonymkode: 4dff7...4cf

• Liker 2
Skrevet

Du kan kontakte pasient og brukerombudet i fylket ditt og høre hvor du kan klage. Jeg synes det virker urimelig at pasienten blir skrevet ut og må selv fikse time hos legen for å bli henvist til rett sted. De burde overført deg, eller i det minste sagt hvor du kan be om å bli henvist til. Pasienter med sterk angst har jo så mye overskudd til alt 🙄. Men er ikke overrasket altså. 

Håper du får god hjelp og at ting ordner seg ❤️

• Nyttig 2
Skrevet
n_97 skrev (25 minutter siden):

Du kan kontakte pasient og brukerombudet i fylket ditt og høre hvor du kan klage. Jeg synes det virker urimelig at pasienten blir skrevet ut og må selv fikse time hos legen for å bli henvist til rett sted. De burde overført deg, eller i det minste sagt hvor du kan be om å bli henvist til. Pasienter med sterk angst har jo så mye overskudd til alt 🙄. Men er ikke overrasket altså. 

Håper du får god hjelp og at ting ordner seg ❤️

Er enig med deg. Har vært pasient i DPS tidligere og har både fått fantastisk behandling og  helt useriøs behandling av DPS. 

For meg ordnet  det seg ved at de som gjorde en fantastisk jobb fikset det de useriøse i DPS drev med. Så sånn sett var det flaks for meg.  Som du sier så har man ikke nødvendigvis energien til å prøve å kjempe for rettighetene sine når man er syk. 

Synes det er dobbelt feil. Det verste er selvsagt at useriøs behandling kan gå utover helsen til pasienten. Men det er også trist at det er enkelte ansatte som må gjøre mye merarbeid for å dekke over at andre ikke gjør jobben de skal.  Så ender det kanskje med at de som føler de må gjøre mye ekstra til slutt ikke orker mer fordi det blir utslitt og frustrerte.  Og da er kanskje neste pasient ikke like heldig som meg, kanskje har vedkommende sluttet fordi hun ikke orket å fortsette å gjøre både sin jobb og jobben til de som ikke gjør en skikkelig jobb. 

Anonymkode: 4dff7...4cf

Skrevet

Du er flink som tar tak i helsen din! Jeg tror nok DPS har rett, du må først og fremst bort med rusproblemet. De kan vel ikke hjelpe deg med psyken om du ruser deg med alkohol "hele tiden". 

Men de burde jo greit å formulere dette på en ålreit måte, og ikke minst gitt deg tips om hva du må gjøre. Kanskje de ikke kan gjøre annet enn å henvise tilbake til fastlege, jeg vet ikke. Men uansett rart at de ikke greier vise litt mer hensyn og forståelse. 

Lykke til!

Anonymkode: 35a74...7a6

Skrevet

Utrolig kjedelig! Jobber selv i avdeling rus og avhengighetsbehandling. Vi himler stadig med øyne over henvisninger som DPS avviser grunnet rus. Fikk en gang en henvisning fordi pasienten innrømmet å ha forsøkt cannabis🤷‍♀️ Dog kan du jo be om en henvisning til ruspoliklinikken du sokner til. Du får en behandler som i DPS og man kan ofte gå lengre i behandling. Selv om det er en ruspoliklinikk får du jo hjelp med utredning og de vanskene du opplever. Det er ikke kun behandling av rusproblematikk.

Anonymkode: 9b41e...84b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 14.09):

Hei! Jeg er en mann på 29 som hele livet har slitt med sterk ADHD. Tross dette har jeg fullført fagbrev som elektriker og vært i fast jobb etter dette. Men for et år siden begynte jeg å utvikle sterk angst og depresjon. Dessverre, som mange andre ble alkohol en lett tilgjengelig løsning som lindret der og da. Jeg fikk til slutt en behandler ved DPS. Jeg var veldig lettet over dette da jeg har hatt det veldig tungt. Første time er det rutine å spørre om rusbruk. Jeg var ærlig å fortalte at jeg har et alkoholforbruk jeg selv ikke ønsker. At jeg drikker mye i helgene og har også drukket på kvelden på hverdagene. Dog ikke like mye på hverdagene, jeg ønsket ikke at det skulle gå ut over jobben min. Jeg bor i en stor by så jeg kjører ikke bil til jobb. Derfor ble det liksom en «unnskyldning» til å drikke på hverdagene siden jeg ikke utgjorde noen risiko i trafikken. Jeg fortalte at dette er klare tegn på at jeg sliter med alkohol og at jeg brukte det for å døyve indre uro og angst. Behandleren reagerte med å spørre hver gang jeg var der om jeg var beruset. Noe jeg så klart ikke var. Men dette trodde hun ikke på. Jeg ble forbanna å sa at hun bare måtte komme med en alkomåler hvis hun virkelig ikke trodde på meg. Etter seks besøk hos behandler konkluderer hun med at jeg ikke kan få behandling ved DPS fordi jeg åpenbart har et rusproblem. Jeg spurte hvem jeg skulle snakke med da om disse tingene og fikk klar beskjed om at det må jeg ta med fastlegen slik at jeg blir henvist til rusomsorgen. Da jeg kom inn på fastlegekontoret gråt jeg. Jeg følte meg så forhåndsdømt og overkjørt. Jeg fortalte han om mitt usunne forhold til alkohol, men at dette startet da jeg fikk sterk angst. Han ble rystet og tok kontakt med DPS. Der fikk han en skriftlig beskjed signert av behandler om at de på ingen måte kommer til å ta meg inn igjen så lenge jeg har et rusproblem. Jeg føler på mye skam rundt dette, noe som ikke gjør tilstanden min noe bedre. Jeg har nå ikke drukket på fem uker og tar blodprøver som måler langsiktig alkoholbruk. Men angsten og depresjonen er der like fult. Legen kontaktet DPS men fikk beskjed om at jeg måtte ta disse blodprøvene i seks måneder før de kunne tilby behandling. Men jeg har det så vondt. Legen min er fantastisk, men han har jo ikke kunnskapen som de har ved DPS. Må jeg virkelig true med selvmord for å få hjelp? Er det noen jeg kan klage til? Hilsen veldig fortvilet mann

Anonymkode: 940e0...76f

Nå har ikke jeg erfaring med rus så kan ikke hjelpe med den biten, men når det gjelder det siste du spør om så er svaret hundre prosent ja. 

Jeg har mye erfaring med dps og det koker ned til at 

- Lista for å  komme inn/få plass er veldig høy 

- Lista for å kansellere plassen din er ekstrem lav. 

Vi pasienter som har flere ulike diagnoser på samme tid og som behøver litt mer omfattende hjelp (gjerne fra litt ulike hold) blir avvist og sendt vekk. 

Anonymkode: ba4d5...87b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Man skulle tro at etter 6-7 år med profesjonsutdanning, så kunne psykologer også behandle avhengighetssymptomer, når det er et resultat av angst/depresjon. Føler virkelig med deg, TS, ikke gi opp selv om du møter på et elendig helsevesen ♥️ Helt sinnsykt at noen har fått det for seg å ikke se på psykiske problemer og avhengighet som holistisk og sammenhengende, hvor den ene gjerne følger den andre.

Anonymkode: cf1a3...82c

• Nyttig 1
Skrevet

At du nå står uten hjelp gjør at jeg skammer meg over å være norsk.

Anonymkode: cf1a3...82c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 14.09):

Hei! Jeg er en mann på 29 som hele livet har slitt med sterk ADHD. Tross dette har jeg fullført fagbrev som elektriker og vært i fast jobb etter dette. Men for et år siden begynte jeg å utvikle sterk angst og depresjon. Dessverre, som mange andre ble alkohol en lett tilgjengelig løsning som lindret der og da. Jeg fikk til slutt en behandler ved DPS. Jeg var veldig lettet over dette da jeg har hatt det veldig tungt. Første time er det rutine å spørre om rusbruk. Jeg var ærlig å fortalte at jeg har et alkoholforbruk jeg selv ikke ønsker. At jeg drikker mye i helgene og har også drukket på kvelden på hverdagene. Dog ikke like mye på hverdagene, jeg ønsket ikke at det skulle gå ut over jobben min. Jeg bor i en stor by så jeg kjører ikke bil til jobb. Derfor ble det liksom en «unnskyldning» til å drikke på hverdagene siden jeg ikke utgjorde noen risiko i trafikken. Jeg fortalte at dette er klare tegn på at jeg sliter med alkohol og at jeg brukte det for å døyve indre uro og angst. Behandleren reagerte med å spørre hver gang jeg var der om jeg var beruset. Noe jeg så klart ikke var. Men dette trodde hun ikke på. Jeg ble forbanna å sa at hun bare måtte komme med en alkomåler hvis hun virkelig ikke trodde på meg. Etter seks besøk hos behandler konkluderer hun med at jeg ikke kan få behandling ved DPS fordi jeg åpenbart har et rusproblem. Jeg spurte hvem jeg skulle snakke med da om disse tingene og fikk klar beskjed om at det må jeg ta med fastlegen slik at jeg blir henvist til rusomsorgen. Da jeg kom inn på fastlegekontoret gråt jeg. Jeg følte meg så forhåndsdømt og overkjørt. Jeg fortalte han om mitt usunne forhold til alkohol, men at dette startet da jeg fikk sterk angst. Han ble rystet og tok kontakt med DPS. Der fikk han en skriftlig beskjed signert av behandler om at de på ingen måte kommer til å ta meg inn igjen så lenge jeg har et rusproblem. Jeg føler på mye skam rundt dette, noe som ikke gjør tilstanden min noe bedre. Jeg har nå ikke drukket på fem uker og tar blodprøver som måler langsiktig alkoholbruk. Men angsten og depresjonen er der like fult. Legen kontaktet DPS men fikk beskjed om at jeg måtte ta disse blodprøvene i seks måneder før de kunne tilby behandling. Men jeg har det så vondt. Legen min er fantastisk, men han har jo ikke kunnskapen som de har ved DPS. Må jeg virkelig true med selvmord for å få hjelp? Er det noen jeg kan klage til? Hilsen veldig fortvilet mann

Anonymkode: 940e0...76f

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg vil bare fortelle at jeg vat utsatt for noe liknende. 

Jeg hadde stått 6 måneder på venteliste for å komme inn til en psykolog med avtale (Helfo). Dette var dog ikke under DPS. Jeg har siden 2014, brukt Oxycontin og Oxynorm for sterke smerter. Jeg er stabil på dose, bruker det IKKE til rus, og fastlegen følger meg tett opp. Jeg bruker IKKE mer enn forskrevet, og jeg har, som sagt, til tross for langvarig bruk, klart å holde dosene nede. 

Denne psykologen var dog klar på at jeg IKKE kunne motta hjelp fra henne så lenge jeg brukte de medikamentene🙄 Altså, jeg skjønner den dag i dag ikke hvorfor det er tilfellet. Jeg brukte det ikke til rus, til å rømme unna problemer. Jeg bruker det utelukkende mot smerter for å klare å ha et relativt godt liv med livskvalitet. Uten smertestillende, så hadde jeg ikke hatt noe livskvalitet, og jeg hadde ikke klart å være med på de sosiale tingene og aktivitetene jeg klarer i dag.

Grunnen til at jeg søkte hjelp hos psykolog, var for å bearbeide ting fra barndommen etc, men så lenge jeg bruker de medikamentene, så er det visst ingen hjelp å få til slikt. Jeg opplevde at denne damen dømte meg med en gang jeg satte beinet inn på kontoret. Det er godt mulig hun har opplevd at mennesker har brukt medikamenter til å ruse seg og dermed ikke har vært i stand til å ta i mot hjelp på det nivået, men hun må jo for faen ikke dømme folk før hun har snakket med dem. 

Det kunne aldri falt meg inn å misbruke tilliten fra fastlegen for å bruke medikamentene til rus. Hadde jeg misbrukt, så hadde han sett det med én gang - både på oppførsel OG på hvor ofte jeg hadde bedt om fornyelse av resept. 

Jeg opplever å bli mistrodd og dømt hver gang jeg også blir innlagt på sykehus pga akutt forverring pga sykdommen jeg har. Det er utrolig kjipt å komme inn på sykehuset i sterke smerter, og så holder de igjen på smertelindringen fordi de tror at jeg kommer for å få "dop". Enda jeg har medisiner hjemme og resept. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har ligget på sykehus med intense smerter, for å få en fjerdedel av hva jeg bruker hjemme. Jeg har også opplevd at de har over  halvert dosen av Oxycontin (langtidsvirkende smertelindrende), enda anestesilegen har skrevet at de ikke skal gjøre det. 

Jeg tar 15 mg Oxycontin morgen og kveld, samt 20 mg Oxynorm ved behov inntil 3 ganger daglig = totalt 60 mg oxynorm. Når de da kommer med 5 mg Oxycontin og 5 mg Oxynorm og tror at det skal hjelpe, så blir det jo helt feil. Og om jeg sier noe, så blir jeg ansett som "drug seeker". En kamp man liksom ikke kan vinne. 

Beklager at det kanskje ble en liten avsporing her, men poenget mitt er at jeg kan ikke forstå at man ikke har krav på hjelp dersom man enten bruker vanedannende medikamenter ELLER har et rusproblem som man ønsker å bli kvitt, slik jeg jo tolker det du skriver. Det er 5 år siden dette skjedde, og jeg har enda ikke fått noe hjelp til å deale med ting fra barndommen. Jeg kjenner at jeg ikke gidder å stå på venteliste i x antall måneder for så å komme på en time og bli dømt nord og ned, før de konkluderer med at jeg ikke er skikket for å få hjelp. Det hører absolutt INGEN steds hjemme! 

Jeg håper at det ordner seg for deg og at du får den hjelpen du fortjener ❤️ 

Anonymkode: 1fa43...dbb

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ingen forutsetning. Jeg misbrukte rus sporadisk da jeg gikk til DPS. Ble på et tidspunkt henvist til ruspoliklinikken, men da hadde rusingen eskalert. 

Ellers er det helt vanlig at en pasient kommer rusa til avrusning. Da må pasienten være på rommet fram til neste dag. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du greier det er det minst risikabelt for fremtiden din å fikse alkohol-delen selv med fastlegen og rusprøver i 6 mnd. Så søke deg tilbake på Dps for behandling av psykiske problemer. Rusomsorgen er svært useriøs, med mye lavt kvalifisert personell og er mest opptatt av å ta lappen fra folk og ser alle sine pasienter som tunge rusmisbrukerer og vanekriminelle. Lett å få problemer få mer problemer enn man hadde rett og slett.

Anonymkode: fecbd...7bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS søker hjelp for angst og depresjon og blir kasta ut for rusmisbruk fordi han var så uheldig å nevne at han hadde drukket litt midt i uka?!? 

Du har fått mange gode råd i denne tråden. Det er utrolig at folk her inne kjenner bedre til alternativene enn både fastlege og DPS, som skal være den profesjonelle part. Virker som de har glemt hovedproblemet, angst og depresjon, alt dreier seg plutselig om alkohol selv om du har skjøttet jobben din. 

Du har god selvinnsikt og forståelse for egen situasjon og det er er første steg på veien til å få bukt med helseproblemene 

Lykke til, når du får orden på psyken blir det slutt på selvmedisineringen, klem fra meg.

Anonymkode: c3bd1...4b4

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min innrømmet å ha røyket hasj noen ganger og ble kastet ut. Jeg tenker at man ikke skal innrømme noe slags bruk, for det vil bli brukt mot deg. 

Jeg betalte for privat psykolog, og det har fungert veldig bra. 

Anonymkode: 999c5...52b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...