AnonymBruker Skrevet 25. februar #1 Del Skrevet 25. februar Hei! Jeg er en mann på 29 som hele livet har slitt med sterk ADHD. Tross dette har jeg fullført fagbrev som elektriker og vært i fast jobb etter dette. Men for et år siden begynte jeg å utvikle sterk angst og depresjon. Dessverre, som mange andre ble alkohol en lett tilgjengelig løsning som lindret der og da. Jeg fikk til slutt en behandler ved DPS. Jeg var veldig lettet over dette da jeg har hatt det veldig tungt. Første time er det rutine å spørre om rusbruk. Jeg var ærlig å fortalte at jeg har et alkoholforbruk jeg selv ikke ønsker. At jeg drikker mye i helgene og har også drukket på kvelden på hverdagene. Dog ikke like mye på hverdagene, jeg ønsket ikke at det skulle gå ut over jobben min. Jeg bor i en stor by så jeg kjører ikke bil til jobb. Derfor ble det liksom en «unnskyldning» til å drikke på hverdagene siden jeg ikke utgjorde noen risiko i trafikken. Jeg fortalte at dette er klare tegn på at jeg sliter med alkohol og at jeg brukte det for å døyve indre uro og angst. Behandleren reagerte med å spørre hver gang jeg var der om jeg var beruset. Noe jeg så klart ikke var. Men dette trodde hun ikke på. Jeg ble forbanna å sa at hun bare måtte komme med en alkomåler hvis hun virkelig ikke trodde på meg. Etter seks besøk hos behandler konkluderer hun med at jeg ikke kan få behandling ved DPS fordi jeg åpenbart har et rusproblem. Jeg spurte hvem jeg skulle snakke med da om disse tingene og fikk klar beskjed om at det må jeg ta med fastlegen slik at jeg blir henvist til rusomsorgen. Da jeg kom inn på fastlegekontoret gråt jeg. Jeg følte meg så forhåndsdømt og overkjørt. Jeg fortalte han om mitt usunne forhold til alkohol, men at dette startet da jeg fikk sterk angst. Han ble rystet og tok kontakt med DPS. Der fikk han en skriftlig beskjed signert av behandler om at de på ingen måte kommer til å ta meg inn igjen så lenge jeg har et rusproblem. Jeg føler på mye skam rundt dette, noe som ikke gjør tilstanden min noe bedre. Jeg har nå ikke drukket på fem uker og tar blodprøver som måler langsiktig alkoholbruk. Men angsten og depresjonen er der like fult. Legen kontaktet DPS men fikk beskjed om at jeg måtte ta disse blodprøvene i seks måneder før de kunne tilby behandling. Men jeg har det så vondt. Legen min er fantastisk, men han har jo ikke kunnskapen som de har ved DPS. Må jeg virkelig true med selvmord for å få hjelp? Er det noen jeg kan klage til? Hilsen veldig fortvilet mann Anonymkode: 940e0...76f 3 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #2 Del Skrevet 25. februar Det finnes behandlingssteder for personer med rus og psykiske vansker. Antagelig i nabobygget til DPS. https://www.helsenorge.no/rus-og-avhengighet/behandling-av-samtidige-rusproblemer-og-psykiske-lidelser/ Anonymkode: 4c231...0eb 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #3 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det finnes behandlingssteder for personer med rus og psykiske vansker. Antagelig i nabobygget til DPS. https://www.helsenorge.no/rus-og-avhengighet/behandling-av-samtidige-rusproblemer-og-psykiske-lidelser/ Anonymkode: 4c231...0eb Gikk inn å leste om dette. Forstår ikke hvorfor behandler ikke har tilbudt noe slikt. Anonymkode: 940e0...76f 5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #4 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Gikk inn å leste om dette. Forstår ikke hvorfor behandler ikke har tilbudt noe slikt. Anonymkode: 940e0...76f Nei, det er faktisk veldig sløvt, og har påført deg problemer. Dårlig gjort! Anonymkode: b1b6d...140 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #5 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Gikk inn å leste om dette. Forstår ikke hvorfor behandler ikke har tilbudt noe slikt. Anonymkode: 940e0...76f Det er ikke sikkert at dette tilbudet ligger under DPS, og at du derfor må ha ny henvisning fra fastlege sendt til korrekt behandlingssted. Men det virker som om behandleren du hadde hos DPS tenkte at du først skulle jobbe med avhengighet, og SÅ jobbe med psyken. Det er jo mest hensiktsmessig å gjøre begge deler samtidig, de går jo hånd i hånd.. Snakk med fastlegen på nytt og spør om du kan bli henvist til et annet tilbud. Du kan også ringe en av hjelpetelefonene i artikkelen og spørre hvordan man får plass ved et slikt tilbud, slik at du slipper å kaste bort mer tid ❤️ Og du? Det er ikke skammelig at du har tydd til alkohol for å få midlertidig fred fra dine problemer. Jeg har også hatt angst fra helvette, og jeg fikk reseptbelagte beroligende for de verste episodene. Det er IKKE noe bedre enn alkohol, men liksom lov fordi en lege skriver det ut. Jeg var priviligert med en god barndom, hvor jeg hadde fått gode verktøy til å håndtere motgang, og jeg hadde en psyke som ellers var robust. Dette hjalp meg å avstå fra å misbruke resepten jeg fikk, noe jeg fort kunne gjort om jeg ikke hadde min spesifikke bakgrunn. Alle er forskjellige, og vi gjør det beste vi kan med de verktøyene, kunnskapen, tankene og følelsene vi har der og da. Og ingen kan klandres for det. Når du får et bedre tilbud vil du få muligheten til å utvikle deg masse, og neste gang livet blir vanskelig står DU i en helt annen posisjon til å takle det ❤️ Anonymkode: 6d50b...fa3 3 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #6 Del Skrevet 25. februar TSB er poliklinisk behandling for rus. De behandler da også psykiske problemer som gjerne går hånd i hånd med rusproblematikk. DPS og TSB er på mange måter det samme, bare at TSB tar i mot pasienter med rusproblematikk. Jeg har selv fått behandling ved en TSB klinikk og var veldig fornøyd. De har litt høyere takhøyde. Så be fastlegen din om å henvise deg til en TSB klinikk. Skal ikke se helt bort i fra at de ligger vegg i vegg med DPS, gjør ofte det. Anonymkode: 8d629...fe6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #7 Del Skrevet 25. februar Behandler har jo helt rett. Be fastlegen henvise til kombinert tilbud for rus og psykiatri. Anonymkode: 6ade1...a94 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #8 Del Skrevet 25. februar Det virker på meg som om behandleren hos DPS ikke har gjort jobben sin, kanskje fastlegen din kan hjelpe deg videre ❤️ men det er veldig mange med ubehandlet ADHD som bruker rusmidler for å lindre indre uro i ulik grad, de har ikke nødvendigvis er rusproblem men de har et ADHD problem som de selvmedisinerer, noe en behandler burde ha meget god kunnskap på! Anonymkode: 87986...4e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #9 Del Skrevet 25. februar TSB er dit du bør henvises av fastlegen. Behandleren ved DPS har helt rett, men kunne nok kanskje ha sagt det på en bedre og finere måte til deg? Håper du får hjelpen du trenger, og masse lykke til<3 Anonymkode: b5b4c...908 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #10 Del Skrevet 25. februar Jeg hadde et alkoholproblem da jeg gikk til behandling på dps. Rus og psykiatri het avdelingen. Det høres ut som psykologen du var hos er helt inkompetent. Anonymkode: f8c27...456 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #11 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): TSB er dit du bør henvises av fastlegen. Behandleren ved DPS har helt rett, men kunne nok kanskje ha sagt det på en bedre og finere måte til deg? Håper du får hjelpen du trenger, og masse lykke til<3 Anonymkode: b5b4c...908 Tusen takk for deres var og råd! Det er ikke så mye at hun kunne sagt det på en finere måte. Jeg tåler å høre direkte tilbakemeldinger. Det var heller at hun lukket døren bak meg uten å si hvem jeg skulle kontakte utenom fastlegen. Hun kunne informert meg om hvem fastlegen kunne henvist meg til. Men tusen takk dere!❤️ Anonymkode: 940e0...76f 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #12 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gikk inn å leste om dette. Forstår ikke hvorfor behandler ikke har tilbudt noe slikt. Anonymkode: 940e0...76f Du kan også undersøke om det finnes Fact team i de kommune. https://rop.no/aktuelt/--vi-trenger-spesialiserte-fact-rus-team/ Anonymkode: 4fbea...14e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #13 Del Skrevet 25. februar Det er jo veldig betenkelig at behandler ved DPS ikke henviste/overførte deg til TSB. TSB (noen steder heter det ARA, sosialmedisinsk poliklinikk, RUPO osv) er behandlingstilbud i spesialisthelsetjenesten på lik linje som DPS. Noen steder er det også samorganisert med DPS. Be fastlege henvise til ruspoliklinikk i spesialisthelsetjenesten. De har også lavere terskel for inntak enn DPS. Jeg ser noen over her linker til ACT og FACT. Det virker ikke for meg som om du er "der", du er i jobb og er hjelpsøkende og kan følge opp ordinær poliklinisk behandling. Lykke til! Anonymkode: bf9e2...818 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #14 Del Skrevet 25. februar Ville bare si at jeg håper det ordner seg for deg, ønsker deg alt godt i livet ❤️ Anonymkode: e76b9...fe5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #15 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan også undersøke om det finnes Fact team i de kommune. https://rop.no/aktuelt/--vi-trenger-spesialiserte-fact-rus-team/ Anonymkode: 4fbea...14e FACT er for brukere man ellers har vanskelig for å nå. TS kunne jo ikke vært lettere å nå da han er desperat etter hjelp og villig og evner å møte til avtaler. Har selv jobbet I rusteam og FACT og ja DPS ønsker ikke å ta i rus dessverre, de mangler kompetanse på det også. Problemet er jo at når man har en oppegående person som TS så kaster man bort så utrolig viktig tid ved å være så sære at man ikke aksepterer rene prøver. Personlig hadde jeg bedt dem dra en viss plass, håper TS har mer is i blodet. Anonymkode: 7ea5b...a2c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #16 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): FACT er for brukere man ellers har vanskelig for å nå. TS kunne jo ikke vært lettere å nå da han er desperat etter hjelp og villig og evner å møte til avtaler. Har selv jobbet I rusteam og FACT og ja DPS ønsker ikke å ta i rus dessverre, de mangler kompetanse på det også. Problemet er jo at når man har en oppegående person som TS så kaster man bort så utrolig viktig tid ved å være så sære at man ikke aksepterer rene prøver. Personlig hadde jeg bedt dem dra en viss plass, håper TS har mer is i blodet. Anonymkode: 7ea5b...a2c Men nå trenger ikke ts det, jeg og flere med meg har gitt råd om å be om henvisning til lokal TSB/ARA. Det er organisert under sykehuset/helseforetaket, dvs spesialisthelsetjenesten der ts bor, på lik linje med DPS. Finnes over hele landet. Anonymkode: bf9e2...818 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #17 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men nå trenger ikke ts det, jeg og flere med meg har gitt råd om å be om henvisning til lokal TSB/ARA. Det er organisert under sykehuset/helseforetaket, dvs spesialisthelsetjenesten der ts bor, på lik linje med DPS. Finnes over hele landet. Anonymkode: bf9e2...818 Jeg har sjekket om det er i byen der jeg bor, og det er det. Skal bestille meg en time til fastlegen å høre hva han mener. Jeg har som sagt ikke drukket på fem uker og tatt nødvendige blodprøver. Men angsten er der uansett. Behandleren jeg hadde mente alle plagene jeg nå har var grunnet rus. Jeg prøvde å forklare henne at jeg begynte å drikke usunt da jeg hadde slitt med spesielt angsten en periode. De fem ukene jeg ikke har drukket har ikke vært noe problem rent fysisk. Jeg har ikke rukket å få abstinenser om jeg ikke drikker. Det sitter i hodet som en umiddelbar løsning på angsten jeg føler på. Jeg øsnker ikke beroligende medisiner eller noe sånt. Jeg ønsker bare hjelp til å takle angsten min som også fører til depresjon❤️ Anonymkode: 940e0...76f 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #18 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke sikkert at dette tilbudet ligger under DPS, og at du derfor må ha ny henvisning fra fastlege sendt til korrekt behandlingssted. Men det virker som om behandleren du hadde hos DPS tenkte at du først skulle jobbe med avhengighet, og SÅ jobbe med psyken. Det er jo mest hensiktsmessig å gjøre begge deler samtidig, de går jo hånd i hånd.. Snakk med fastlegen på nytt og spør om du kan bli henvist til et annet tilbud. Du kan også ringe en av hjelpetelefonene i artikkelen og spørre hvordan man får plass ved et slikt tilbud, slik at du slipper å kaste bort mer tid ❤️ Og du? Det er ikke skammelig at du har tydd til alkohol for å få midlertidig fred fra dine problemer. Jeg har også hatt angst fra helvette, og jeg fikk reseptbelagte beroligende for de verste episodene. Det er IKKE noe bedre enn alkohol, men liksom lov fordi en lege skriver det ut. Jeg var priviligert med en god barndom, hvor jeg hadde fått gode verktøy til å håndtere motgang, og jeg hadde en psyke som ellers var robust. Dette hjalp meg å avstå fra å misbruke resepten jeg fikk, noe jeg fort kunne gjort om jeg ikke hadde min spesifikke bakgrunn. Alle er forskjellige, og vi gjør det beste vi kan med de verktøyene, kunnskapen, tankene og følelsene vi har der og da. Og ingen kan klandres for det. Når du får et bedre tilbud vil du få muligheten til å utvikle deg masse, og neste gang livet blir vanskelig står DU i en helt annen posisjon til å takle det ❤️ Anonymkode: 6d50b...fa3 Tusen takk for åpenheten din og forståelse❤️jeg hadde aldri trodd jeg skulle få et usunt forhold til alkohol. Jeg har festet mye uten at det har ført til slik jeg har det nå. Dette er første gang jeg har brukt alkohol som noe annet en moro i helgene. Det skremmende er hvor lett det utviklet seg fra noe som er gøy på lørdager og sommerferie til å bli et usunt mønster. Alkohol er ikke gøy lengre slik det pleide å være. Jeg kommer nok til å drikke igjen, selv med fem uker uten. Men fra nå av har jeg en mye større respekt for hvor vanedannende det fort blir. Anonymkode: 940e0...76f 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #19 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for deres var og råd! Det er ikke så mye at hun kunne sagt det på en finere måte. Jeg tåler å høre direkte tilbakemeldinger. Det var heller at hun lukket døren bak meg uten å si hvem jeg skulle kontakte utenom fastlegen. Hun kunne informert meg om hvem fastlegen kunne henvist meg til. Men tusen takk dere!❤️ Anonymkode: 940e0...76f Det er jeg enig med deg i. Anonymkode: 4dff7...4cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #20 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville bare si at jeg håper det ordner seg for deg, ønsker deg alt godt i livet ❤️ Anonymkode: e76b9...fe5 Tusen takk og samme til deg❤️ det er så skamfullt å ty til alkohol slik jeg har gjort. Jeg elsker jobben min som elektriker og alle de flotte folkene jeg har rundt meg. De vet om angsten og depresjonen, men ikke at jeg har brukt alkohol for å takle den verste angsten. Det skammer jeg meg sånn for å si at det har blitt min hemmelighet. Jeg har en onkel som ingen snakker om siden han slet med alkoholisme hele livet. Han døde da jeg var et barn av alkoholrelaterte årsaker. Jeg er så redd for å være en skuffelse for familien min. Selv om jeg foreløpig ikke har utviklet fysisk avhengighet så er temaet sårt. Jeg kan snakke med min mor om at jeg sliter med angst. Men alkoholmisbruk er for henne og familien et tabubelagt tema. Jeg kan forstå det siden min onkel drakk seg i hjel. Jeg ønsker ikke å bli som han! En snakkis rundt søndagsmiddagen der alle er enige i hvilken tragedie det var at han drakk seg til graven. Jeg har nok den delen av genene som gjør at jeg har en svakhet for alkohol. Men det som utløste det for meg var akkurat angst som også ledet til depresjon. Aner ikke hva som var hans trigger, men siden disse tingene ikke var et tema på hans tid så regner jeg med det var noe lignende som jeg nå opplever. Er så glad for at jeg kan skrive dette på et forum anonymt. Jeg skammer meg ikke for hvem jeg er, men jeg skammer meg over at jeg har brukt enkle løsninger for å lindre problemene mine. Anonymkode: 940e0...76f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå