AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #21 Del Skrevet 9 timer siden Dere må anmelde, hver gang. Dere kan kjøre sak mot selger pga manglende opplysninger, selv om dere ikke har forsikring. Men dere må stå for eventuelle utgifter/utlegg selv da. Og ja, hvis dere selger er dere pliktig til å opplyse om denne naboen. Hvis dere ikke gjør det kan kjøper gå til sak mot dere, å enten kreve reduksjon i pris eller heving av kjøpet, og at dere står for alle kostnader i forbindelse med det. En ny potensiell kjøper kan altså kreve akkurat det samme som dere kan kreve av selger. Anonymkode: 7dd69...4fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #22 Del Skrevet 9 timer siden At han har svindlet sameiet for 50 000 kr og ikke betaler fellesutgifter tror jeg faktisk er deres best kort å spille på. I et så lite sameie er det stor sjanse for at dette anses av tingretten som vesentlig mislighold av seksjonseiers plikter. Spørsmålet er om dere har fått disse pengene tilbake? Betaler han fellesutgifter nå? Jeg synes du bør snakke med alle de andre naboene om å gå sammen og anskaffe juridisk hjelp. Ta kontakt med tidligere styreleder og be om all dokumentasjon. Få dokumentert svindel og manglende innbetaling av fellesutgifter (dette kan man også få hos regnskapsfører). Hvis det er sendt advarsler må du få disse også, evt. annen skriftlig kommunikasjon. Meld deg inn i Huseierne og be om en vurdering av saken når du har fått alle fakta. De kan anbefale deg videre steg. Det er viktig at du får med deg de andre også. Du som beboer har mulighet til å be inn 7 av 8 til et møte, uten at det anses som et offisielt sameie- eller beboermøte hvor bråkmakeren har krav på å være med. Dere bør holde dette skjult frem til dere evt. anmelder svindel, sender advarsler, inkassokrav eller salgspålegg. Det må tas i riktig rekkefølge. Les her under mislighold: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/forhold-mellom-sameierne/ Det er viktig at dere får på plass et nytt styre. Det kan være lurt for dere å leie inn ekstern styreleder, slik at den gale personen ikke singler ut én nabo som syndebukk. Dere bør også være mange i dette styret. Det er ingenting som hindrer dere i å danne et styre med 7 stk (1 person fra hver av de andre enhetene) så lenge det vedtas på sameiermøte. Den gale personen må også få invitasjon til sameiermøte, men dere 7 andre står jo sterkt i en avstemming. Dette kan fort ta et år, men står dere sammen så går det året fort. Det er bedre enn å selge og bli saksøkt. Anonymkode: 2ecb0...171 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #23 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvis denne naboen har vært så ille lenge at flere har flyttet har selger opplysningsplikt. Dere har derfor en god sak og kan reklamere mot forrige eier for å kreve heving av kjøp. Det er en lang prosess, men dere har en sak. Hvis dere ikke går mot forrige eier så hadde jeg ringt politiet hver eneste gang de truer, bråker eller gjør annet dritt mot dere. Leier de sender du kopi om dette til huseier hver gang, eier de sender du henvendelse til styret hver gang også. Anonymkode: 147cc...14d Ja, hvis de hadde hatt en kjøps forsikring så hadde de hatt en god sak, men det har de ikke og må betale alt selv eller gjøre all jobben selv. Anonymkode: 28836...e03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #24 Del Skrevet 9 timer siden Jeg glemte å skrive at målet er tvangssalg av hans seksjon. Man må gi advarsel og salgspålegg først, med en frist på 6 måneder. Dette må komme fra styret. Etterkommes ikke pålegget kan dere begjære tvangssalg i tingretten. Da tar namsmannen over. Man kan få medhold i tvangssalg bare på grunnlag av det økonomiske, men både oppførsel, bråk og brudd på husordensregler er grunner som blir vurdert. Anonymkode: 2ecb0...171 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #25 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dokumenter alt du kan. Clas Ohlson selger rimelige og bra overvåkningskamera. Anonymkode: 2d6f6...022 Hvor skal ts ha disse? Inni leiligheten sin? Det er ikke lov å sette opp kamera som filmer fellesarealer. Anonymkode: b2c1a...e43 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #26 Del Skrevet 9 timer siden Få besøksforbud og flytt. Anonymkode: c4e24...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #27 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Det er et stort bygg med 4 leiligheter nede og 4 over. Det er selveier men vi har på en måte en styre. Det har også vært mye styr med dette da de fleste flytter så det blir ikke en ordentlig ordning. Det har nå blitt snakket om å ha en velforening som har ansvar for vedlikehold og forsikring. Naboen vi har problemer med eier. Vi har sendt klager til styreleder men fikk beskjed at siden vi ikke har en forsikring med advokat så får vi ikke gjort noe. Nå har også styrelederen flyttet så vet ikke hvem jeg skal klage til lengre. Jeg ønsker å flytte men er redd for at hvis man ikke nevner forholdet mellom naboen kan de be om erstatning fra oss og siden forholdet vårt har blitt ødelagt og vi er begge minstesats ufør blir dette store kostnader vi ikke har råd til. Vi har heldigvis masse bilder, filmer og screenshot av samtaler med naboen osv. Har prøvd å dokumentere så mye som mulig. Har også hørt fra naboer og de som har bodd her at dette har vært et problem i mange år. Han har tidligere tent på plenen på fellesområdet. Det er mange som har og har hatt problemer med han. Var til og med folk som bodde gaten over som ringte til politiet for hjelp da han spilte kjempe høy musikk. Har også hørt han skyte luftgevær mot naboen over fordi hun hadde besøk av barnebarn som "bråkte litt". Bare noen måneder etter vi hadde flyttet spurte en av naboene om vi har problemer med vår nabo, så allerede da fikk vi varsler på at han ikke er helt god. Jeg vet at naboen er selv ufør og tar morfin medisiner som gjør han helt ustabil og umulig å kommunisere rolig med. Naboen har også sykepleiere som kommer en gang i uken eller noe sånt. Vet også at han nekter å betale fellesutgifter og har brukt 50 tusen kr som skulle gå til forsikring til alkohol. Ingen gjorde noe med dette. Dette er bare informasjon jeg har fått verbalt. Anonymkode: 7499b...561 Hei, Be styreleder ta kontakt med tingretten for veiledning. Dette vil være en sak om tvangsfravikelse/midlertidig forføyning. Styre/leder trenger ikke advokat, men bør være sånn passe oppegående. Enda enklere er saken hvis den aktuelle naboen typisk leier leiligheten gjennom for eksempel kommunen eller utleie selskap. Anonymkode: 1dca6...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #28 Del Skrevet 8 timer siden Forøvrig til alle som pusher for å melde til politiet. Dette er hovedsakelig en sivilrettslig sak - altså hovedmålet vil være å få fraveket vedkommende. Trusler kan selvsagt anmeldes og man har vært borti de som har merksnodig nok fått besøksforbud mot egene naboer. ( utrolig upraktisk for alle). Men til syvende å sist så har ikke politiet så mye de kan gjøre i en sivilsak, annet enn å referere til sivilsak. Anonymkode: 1dca6...ba0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #29 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Forøvrig til alle som pusher for å melde til politiet. Dette er hovedsakelig en sivilrettslig sak - altså hovedmålet vil være å få fraveket vedkommende. Trusler kan selvsagt anmeldes og man har vært borti de som har merksnodig nok fått besøksforbud mot egene naboer. ( utrolig upraktisk for alle). Men til syvende å sist så har ikke politiet så mye de kan gjøre i en sivilsak, annet enn å referere til sivilsak. Anonymkode: 1dca6...ba0 Sivilrettslig sak at noen gjentatte ganger benytter luftgevær mot naboeiendommer? Selve tvangsfravikelsen vil være sivilrettslig ja, men her er det snakk om ulovlig bruk av våpen, med hensikt å skremme og true. Anmeldelse av så alvorlige trusler vil styrke saken med tvangsfravikelse sterkt. Anonymkode: 7dd69...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #30 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere kan kjøre sak mot selger pga manglende opplysninger, selv om dere ikke har forsikring. Men dere må stå for eventuelle utgifter/utlegg selv Anonymkode: 7dd69...4fe Fristen for å reklamere overfor selger er for lengst utløpt, så den ballen er det bare å legge død. Det mest effektive er nok å prøve å få han kastet ut. Anonymkode: 78346...8fa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #31 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sivilrettslig sak at noen gjentatte ganger benytter luftgevær mot naboeiendommer? Selve tvangsfravikelsen vil være sivilrettslig ja, men her er det snakk om ulovlig bruk av våpen, med hensikt å skremme og true. Anmeldelse av så alvorlige trusler vil styrke saken med tvangsfravikelse sterkt. Anonymkode: 7dd69...4fe Nåå putter du vell ord i munnen på folk her. Ts nevner at hun har HØRT om abc... Nytteløst å skulle anmelde gammle rykte i hvertfall. Selvsagt oppstår det en situasjon med våpen ringer man 112 asap å tar det derfra. Nei det er dommen fra tingretten i den sivilrettslige saken som vil avgjøre et utfall i forhold til fravikelse. Det må foreligge et tvangsgrunnlag og at du har et rulleblad lengre enn e6 er ikke et tvangsgrunnlag. Anonymkode: 1dca6...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #32 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nåå putter du vell ord i munnen på folk her. Ts nevner at hun har HØRT om abc... Nytteløst å skulle anmelde gammle rykte i hvertfall. Selvsagt oppstår det en situasjon med våpen ringer man 112 asap å tar det derfra. Nei det er dommen fra tingretten i den sivilrettslige saken som vil avgjøre et utfall i forhold til fravikelse. Det må foreligge et tvangsgrunnlag og at du har et rulleblad lengre enn e6 er ikke et tvangsgrunnlag. Anonymkode: 1dca6...ba0 At han har skutt mot døra til TS er bare rykter? Noe TS har innbilt seg? Anonymkode: 7dd69...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #33 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Har også hørt han skyte luftgevær mot naboen over fordi hun hadde besøk av barnebarn som "bråkte litt". Anonymkode: 7499b...561 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): At han har skutt mot døra til TS er bare rykter? Noe TS har innbilt seg? Anonymkode: 7dd69...4fe Hvor er det skrevet? Fant bare det jeg har sitert over. Anonymkode: 1dca6...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #34 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor er det skrevet? Fant bare det jeg har sitert over. Anonymkode: 1dca6...ba0 Ser nå at det potensielt er nevnt i første avsnitt i hi. Men uklart om det er samme episode som nevnt lengre ned eller separate episoder. Anywho, selvsagt kontakter man politiet asap om noen springer rundt med våpen. Men det betyr ikke at vedkommende blir fraveket eller løser problemet permanent. Poenget er at det er en sivilrettslig sak som styre må ta Anonymkode: 1dca6...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firkantrav Skrevet 7 timer siden #35 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg og min samboer kjøpte vår første leilighet for 2 år siden. Fra første sommer har vi hatt problemer med naboen. Drapstrusler, kaste fyrverkeri, ølbokser på vår veranda. Trusler med å skyte kattene våres, skjøt luftgevær mot døren. Høy musikk og banking i vegger. Blir kontaktet på sms og ringing selvom vi har sagt flere ganger at vi ikke ønsker dette. Har ringt politiet og de kom å snakket med han, men 10 minutter etter de dro fortsatte han. Etter vi hadde kjøpt leiligheten møtte jeg tidligere huseiere og spurte om hvordan naboene var og hun fortalte meg at de var hyggelige. Jeg lå også merke til at det var endringer i boligen, som for eksempel at sko skap og vaskemaskin hadde blitt fjernet. Når vi ringte megler fortalte han at vi ikke kunne gjøre noe fordi vi ikke hadde sånn kjøper forsikring. Vi har sendt 4 klager til styret. Alle som bor og har bodd her har eller har hatt problemer med naboen men ingen tar grep. De velger å flytte. Alt dette har ødelagt vårt forhold og psyken til min partner. Han har blitt så ødelagt psykisk at han ser ikke noe poeng med å leve lengre. Vi har husbank lån/lån via kommunen fordi vi er begge uføre og fikk vite at de ikke kan hjelpe. Jeg skal ta kontakt med politiet igjen denne uken. Er det noen som har vært i samme situasjon? Har dere noen tips? Hvis vi ikke kommer noen vei, kan man bare velge å ikke nevne naboen. Hva kan skje da? Kan man bli saksøkt og må betale store summer? Anonymkode: 7499b...561 Du bor sikkert i et sameie? Les papirene fra da du flyttet inn. Har dere husordensregler? Finn ut hva reglene deres er og dokumenter hver gang vedkommende bryter de. Du må snakke med naboene og så må dere organisere dere. Har dere ikke et styre som fungerer så vurder å bli med i styret. Bryter naboen husordensreglene en del ganger så må styret sende varsel og trussel om tvangssalg. (dette er enklere dersom du blir med i styret) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #36 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Jeg og min samboer kjøpte vår første leilighet for 2 år siden. Fra første sommer har vi hatt problemer med naboen. Drapstrusler, kaste fyrverkeri, ølbokser på vår veranda. Trusler med å skyte kattene våres, skjøt luftgevær mot døren. Høy musikk og banking i vegger. Blir kontaktet på sms og ringing selvom vi har sagt flere ganger at vi ikke ønsker dette. Har ringt politiet og de kom å snakket med han, men 10 minutter etter de dro fortsatte han. Etter vi hadde kjøpt leiligheten møtte jeg tidligere huseiere og spurte om hvordan naboene var og hun fortalte meg at de var hyggelige. Jeg lå også merke til at det var endringer i boligen, som for eksempel at sko skap og vaskemaskin hadde blitt fjernet. Når vi ringte megler fortalte han at vi ikke kunne gjøre noe fordi vi ikke hadde sånn kjøper forsikring. Vi har sendt 4 klager til styret. Alle som bor og har bodd her har eller har hatt problemer med naboen men ingen tar grep. De velger å flytte. Alt dette har ødelagt vårt forhold og psyken til min partner. Han har blitt så ødelagt psykisk at han ser ikke noe poeng med å leve lengre. Vi har husbank lån/lån via kommunen fordi vi er begge uføre og fikk vite at de ikke kan hjelpe. Jeg skal ta kontakt med politiet igjen denne uken. Er det noen som har vært i samme situasjon? Har dere noen tips? Hvis vi ikke kommer noen vei, kan man bare velge å ikke nevne naboen. Hva kan skje da? Kan man bli saksøkt og må betale store summer? Anonymkode: 7499b...561 Vel. Jeg antar dette bare er komplett oppspinn slik som det er fra de fleste oppmerksmhetssyke kg brukere. Grunn: drapstrussler er straffbart, trussel med våpen er straffbart. Skyting med våpen er straffbart. Forsøppling straffbart. Fyrverkeri straffbart. Stalking ved å ringe, sende sms straffbart. Og det er faktisk en prioritet for onkel blå. Tro det eller ei. Og hva pokker har det med saken å gjøre at skoskap og vaskemaskin har blitt fjernet? Eller at dere er uføre? Og kjøpsforsikring? Og hvorfor i granskogen skal banken hjelpe?? Fin historie. Men prøv få den litt mer riktig neste gang. Anonymkode: cac8d...d5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #37 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Grunn: drapstrussler er straffbart, trussel med våpen er straffbart. Skyting med våpen er straffbart. Forsøppling straffbart. Fyrverkeri straffbart. Stalking ved å ringe, sende sms straffbart. Og det er faktisk en prioritet for onkel blå. Tro det eller ei. Anonymkode: cac8d...d5b Naivt å tro. Politiet evner ikke å beskytte ofre som står i fare for å bli drept. Det har vært altfor mange tilfeller. Samtidig så får tikkende bomber lov til å gå ut i samfunnet, enda de viser seg å være farlige. Folk som har en historikk med tidligere psykoser eller ubalanse, får ha våpen (f.eks han som skjøt hele familien sin i påsken i fjor). Stalking blir ikke tatt på alvor av politiet. En dame anmeldte naboen sin for stalking gjentatte ganger, men det tok 10 år før hun fikk besøksforbud. NRK skrev om saken. Dette er bare eksempler, så nei det trenger absolutt ikke å være et trolleinnlegg. Du romantiserer politiet. Rullebladet til denne fyren kan være på metersvis, men politiet kan ikke gjøre så mye annet enn å bøtelegge. De kan ikke kaste han ut i fra en leilighet han eier. Anonymkode: c2986...a98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #38 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, hvis de hadde hatt en kjøps forsikring så hadde de hatt en god sak, men det har de ikke og må betale alt selv eller gjøre all jobben selv. Anonymkode: 28836...e03 Har man innboforsikring ligger det noe rettshjelp i den som man kan bruke. Eierskifteforsikring er vel i bunn og grunn bare en advokatforsikring. Anonymkode: 98fb2...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mannor Skrevet 1 time siden #39 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Jeg og min samboer kjøpte vår første leilighet for 2 år siden. Fra første sommer har vi hatt problemer med naboen. Drapstrusler, kaste fyrverkeri, ølbokser på vår veranda. Trusler med å skyte kattene våres, skjøt luftgevær mot døren. Høy musikk og banking i vegger. Blir kontaktet på sms og ringing selvom vi har sagt flere ganger at vi ikke ønsker dette. Har ringt politiet og de kom å snakket med han, men 10 minutter etter de dro fortsatte han. Etter vi hadde kjøpt leiligheten møtte jeg tidligere huseiere og spurte om hvordan naboene var og hun fortalte meg at de var hyggelige. Jeg lå også merke til at det var endringer i boligen, som for eksempel at sko skap og vaskemaskin hadde blitt fjernet. Når vi ringte megler fortalte han at vi ikke kunne gjøre noe fordi vi ikke hadde sånn kjøper forsikring. Vi har sendt 4 klager til styret. Alle som bor og har bodd her har eller har hatt problemer med naboen men ingen tar grep. De velger å flytte. Alt dette har ødelagt vårt forhold og psyken til min partner. Han har blitt så ødelagt psykisk at han ser ikke noe poeng med å leve lengre. Vi har husbank lån/lån via kommunen fordi vi er begge uføre og fikk vite at de ikke kan hjelpe. Jeg skal ta kontakt med politiet igjen denne uken. Er det noen som har vært i samme situasjon? Har dere noen tips? Hvis vi ikke kommer noen vei, kan man bare velge å ikke nevne naboen. Hva kan skje da? Kan man bli saksøkt og må betale store summer? Anonymkode: 7499b...561 Her kan borettslaget helt klart gå til tvangssalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #40 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS her. Det er et stort bygg med 4 leiligheter nede og 4 over. Det er selveier men vi har på en måte en styre. Det har også vært mye styr med dette da de fleste flytter så det blir ikke en ordentlig ordning. Det har nå blitt snakket om å ha en velforening som har ansvar for vedlikehold og forsikring. Naboen vi har problemer med eier. Vi har sendt klager til styreleder men fikk beskjed at siden vi ikke har en forsikring med advokat så får vi ikke gjort noe. Nå har også styrelederen flyttet så vet ikke hvem jeg skal klage til lengre. Jeg ønsker å flytte men er redd for at hvis man ikke nevner forholdet mellom naboen kan de be om erstatning fra oss og siden forholdet vårt har blitt ødelagt og vi er begge minstesats ufør blir dette store kostnader vi ikke har råd til. Vi har heldigvis masse bilder, filmer og screenshot av samtaler med naboen osv. Har prøvd å dokumentere så mye som mulig. Har også hørt fra naboer og de som har bodd her at dette har vært et problem i mange år. Han har tidligere tent på plenen på fellesområdet. Det er mange som har og har hatt problemer med han. Var til og med folk som bodde gaten over som ringte til politiet for hjelp da han spilte kjempe høy musikk. Har også hørt han skyte luftgevær mot naboen over fordi hun hadde besøk av barnebarn som "bråkte litt". Bare noen måneder etter vi hadde flyttet spurte en av naboene om vi har problemer med vår nabo, så allerede da fikk vi varsler på at han ikke er helt god. Jeg vet at naboen er selv ufør og tar morfin medisiner som gjør han helt ustabil og umulig å kommunisere rolig med. Naboen har også sykepleiere som kommer en gang i uken eller noe sånt. Vet også at han nekter å betale fellesutgifter og har brukt 50 tusen kr som skulle gå til forsikring til alkohol. Ingen gjorde noe med dette. Dette er bare informasjon jeg har fått verbalt. Anonymkode: 7499b...561 Betaler han ikke fellesutgifter er det ikke noe problem. Da må dette kreves inn helt til hans bolig går til tvangssalg og dere får nye naboer. Anonymkode: 9f648...606 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå