Gå til innhold

Nabo fra helvete

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg og min samboer kjøpte vår første leilighet for 2 år siden. Fra første sommer har vi hatt problemer med naboen. Drapstrusler, kaste fyrverkeri, ølbokser på vår veranda. Trusler med å skyte kattene våres, skjøt luftgevær mot døren. Høy musikk og banking i vegger. Blir kontaktet på sms og ringing selvom vi har sagt flere ganger at vi ikke ønsker dette.

Har ringt politiet og de kom å snakket med han, men 10 minutter etter de dro fortsatte han. 

Etter vi hadde kjøpt leiligheten møtte jeg tidligere huseiere og spurte om hvordan naboene var og hun fortalte meg at de var hyggelige.

Jeg lå også merke til at det var endringer i boligen, som for eksempel at sko skap og vaskemaskin hadde blitt fjernet. 

Når vi ringte megler fortalte han at vi ikke kunne gjøre noe fordi vi ikke hadde sånn kjøper forsikring. 

Vi har sendt 4 klager til styret. Alle som bor og har bodd her har eller har hatt problemer med naboen men ingen tar grep. De velger å flytte.

Alt dette har ødelagt vårt forhold og psyken til min partner. Han har blitt så ødelagt psykisk at han ser ikke noe poeng med å leve lengre. 

Vi har husbank lån/lån via kommunen fordi vi er begge uføre og fikk vite at de ikke kan hjelpe.

Jeg skal ta kontakt med politiet igjen denne uken.

Er det noen som har vært i samme situasjon?

Har dere noen tips? 

Hvis vi ikke kommer noen vei, kan man bare velge å ikke nevne naboen. Hva kan skje da? Kan man bli saksøkt og må betale store summer? 

Anonymkode: 7499b...561

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres grusomt ut å stå i!

Du må ta kontakt med politiet hver gang han gjør noe. 

Anonymkode: f4434...fb6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sko og skap samt vaskemaskin er jo vanlig å ta med seg når en flytter.

Anonymkode: c4e24...bf7

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror politiet må foreta seg noe hvis det står om liv og helse?
Hva med å få en uttalelse eventuelt fra fastlegen på kraftig redusert livskvalitet?

Anonymkode: b23f5...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loggfør alle episoder. Prøv å få opptak og/eller video. Anmeld så ofte dere må. 

Vi anmeldte en nabo fra helvete og fikk vedtak på besøksforbud.

Om dere ikke flytter som blir en helt annen problemstilling er det viktig at dere går systematisk til verks og dokumenterer så mye dere kan.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres helt jævlig ut å stå i, og det er jo som du sier, folk gidder ikke, og flytter isteden.

Jeg hadde LETT FLYTTA fra det der. Leid ut leiligheten siden boligmarkedet er stille og vanskelig (med mindre dere bor i oslo da, i have my doubts, but still writing it)

Dokumenter ALT!!!! Absolutt alt. Ring politiet hver gang. Skriv klage til styre, HVER JVÆLA GANG.

Naboen: Leier han? Kontakt utleier hver jævla gang. Eier han? Fortsatt mulig å få kan kastet ut om dere klager (det tar tid og mye krefter, men det går)

Anonymkode: 49436...386

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
late_argument skrev (Akkurat nå):

Om dere ikke flytter som blir en helt annen problemstilling er det viktig at dere går systematisk til verks og dokumenterer så mye dere kan.

Skulle akkurat til å si det, dokumenter mest mulig og bare mas på politiet. Hver eneste gang!

Anonymkode: b23f5...a5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, dette høres ikke bra ut. Han er åpenbart ikke mentalt stabil, så det er vanskelig å vite hva man kan gjøre med folk som ikke er i vater. Jeg tror dessverre han må tråkke kraftig over streken for at myndighetene kan gripe inn på noe vis. Høres ut som han egentlig hører hjemme på en institusjon, og det er ingen situasjon dere kan påvirke. 

Kan ikke råde dere til annet enn å dokumentere alt han gjør og stadig klage. Forhør dere med andre naboer om de har knekket koden for å få ro fra denne galningen. 

Anonymkode: b716a...c5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

late_argument skrev (9 minutter siden):

Er enig i at det beste er å anmelde det men denne personen høres farlig ut når vedkommende kommer med drapstrusler. De må tenke sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis denne naboen har vært så ille lenge at flere har flyttet har selger opplysningsplikt. Dere har derfor en god sak og kan reklamere mot forrige eier for å kreve heving av kjøp. Det er en lang prosess, men dere har en sak.

Hvis dere ikke går mot forrige eier så hadde jeg ringt politiet hver eneste gang de truer, bråker eller gjør annet dritt mot dere. Leier de sender du kopi om dette til huseier hver gang, eier de sender du henvendelse til styret hver gang også.

Anonymkode: 147cc...14d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har alltid mulighet til å reklamere på et boligkjøp, også uten boligkjøperforsikring. Det høres imidlertid ut som dere har bodd der en stund og mulig reklamasjonsfristen har gått ut. 

Hva slags boligselskap bor dere i? (Altså er det borettslag, boligaksjeselskap eller eierseksjonssameie?) Jeg ville loggført absolutt alle hendelser, og orientert styret enten fortløpende eller med jevne mellomrom. Jeg ville også oppfordret styret til å søke juridisk bistand til å følge opp saken, da det er mange som opplever denne typen saker som svært krevende å følge opp, noe det også er. 

Politiet bør i alle tilfeller tilkalles der konkrete situasjoner oppstår. 

Endret av hilarious2016
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaske maskin og sko skap er nå vanlig å ta med ut fra vår erfaring.  Tilogmed oppvaskmaskin, komfyr og kjøleskap 

Anonymkode: 09598...985

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei.

Jeg og min samboer kjøpte vår første leilighet for 2 år siden. Fra første sommer har vi hatt problemer med naboen. Drapstrusler, kaste fyrverkeri, ølbokser på vår veranda. Trusler med å skyte kattene våres, skjøt luftgevær mot døren. Høy musikk og banking i vegger. Blir kontaktet på sms og ringing selvom vi har sagt flere ganger at vi ikke ønsker dette.

Har ringt politiet og de kom å snakket med han, men 10 minutter etter de dro fortsatte han. 

Etter vi hadde kjøpt leiligheten møtte jeg tidligere huseiere og spurte om hvordan naboene var og hun fortalte meg at de var hyggelige.

Jeg lå også merke til at det var endringer i boligen, som for eksempel at sko skap og vaskemaskin hadde blitt fjernet. 

Når vi ringte megler fortalte han at vi ikke kunne gjøre noe fordi vi ikke hadde sånn kjøper forsikring. 

Vi har sendt 4 klager til styret. Alle som bor og har bodd her har eller har hatt problemer med naboen men ingen tar grep. De velger å flytte.

Alt dette har ødelagt vårt forhold og psyken til min partner. Han har blitt så ødelagt psykisk at han ser ikke noe poeng med å leve lengre. 

Vi har husbank lån/lån via kommunen fordi vi er begge uføre og fikk vite at de ikke kan hjelpe.

Jeg skal ta kontakt med politiet igjen denne uken.

Er det noen som har vært i samme situasjon?

Har dere noen tips? 

Hvis vi ikke kommer noen vei, kan man bare velge å ikke nevne naboen. Hva kan skje da? Kan man bli saksøkt og må betale store summer? 

Her kontakter dere advokat for hjelp. Og du samler bevis i form av opptak på telefonen din og video.

Alternativt kan du melde deg inn i Huseierne og få hjelp av dem. 

Anonymkode: bbb79...ff9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veldig leit at dere bor sånn, det høres skikkelig dritt ut, jeg tror dere bare må klage til styret, ringe politiet HVER gang det er en episode. 

Det er jo et psykiatri tilfelle dette. 

Anonymkode: a164f...4df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forutsetter at dette er et borettslag. Er borettslaget under OBOS, for eksempel? Du kan kontakte de direkte og si at du ikke blir hørt av styret. Ta kontakt med styret skriftlig når du klager. Møt opp på beboermøter og klag.

Ring politiet hver gang. Anmeld trusler, muligens kan dere på sikt på besøksforbud og så anmelde hvert brudd på denne.

Jeg hadde også meldt bekymring til kommunelegen i kommunen, som kan rette denne til vedkommendes fastlege.

Anonymkode: 62c13...688

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. 

Det er et stort bygg med 4 leiligheter nede og 4 over. Det er selveier men vi har på en måte en styre. Det har også vært mye styr med dette da de fleste flytter så det blir ikke en ordentlig ordning. Det har nå blitt snakket om å ha en velforening som har ansvar for vedlikehold og forsikring.

Naboen vi har problemer med eier. 

Vi har sendt klager til styreleder men fikk beskjed at siden vi ikke har en forsikring med advokat så får vi ikke gjort noe. Nå har også styrelederen flyttet så vet ikke hvem jeg skal klage til lengre. 

Jeg ønsker å flytte men er redd for at hvis man ikke nevner forholdet mellom naboen kan de be om erstatning fra oss og siden forholdet vårt har blitt ødelagt og vi er begge minstesats ufør blir dette store kostnader vi ikke har råd til. 

Vi har heldigvis masse bilder, filmer og screenshot av samtaler med naboen osv. Har prøvd å dokumentere så mye som mulig. 

Har også hørt fra naboer og de som har bodd her at dette har vært et problem i mange år. Han har tidligere tent på plenen på fellesområdet. Det er mange som har og har hatt problemer med han. Var til og med folk som bodde gaten over som ringte til politiet for hjelp da han spilte kjempe høy musikk. 

Har også hørt han skyte luftgevær mot naboen over fordi hun hadde besøk av barnebarn som "bråkte litt". 

Bare noen måneder etter vi hadde flyttet spurte en av naboene om vi har problemer med vår nabo, så allerede da fikk vi varsler på at han ikke er helt god.

Jeg vet at naboen er selv ufør og tar morfin medisiner som gjør han helt ustabil og umulig å kommunisere rolig med. Naboen har også sykepleiere som kommer en gang i uken eller noe sånt. Vet også at han nekter å betale fellesutgifter og har brukt 50 tusen kr som skulle gå til forsikring til alkohol.

Ingen gjorde noe med dette. Dette er bare informasjon jeg har fått verbalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dokumenter alt du kan. Clas Ohlson selger rimelige og bra overvåkningskamera. 

Anonymkode: 2d6f6...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. 

Det er et stort bygg med 4 leiligheter nede og 4 over. Det er selveier men vi har på en måte en styre. Det har også vært mye styr med dette da de fleste flytter så det blir ikke en ordentlig ordning. Det har nå blitt snakket om å ha en velforening som har ansvar for vedlikehold og forsikring.

Naboen vi har problemer med eier. 

Vi har sendt klager til styreleder men fikk beskjed at siden vi ikke har en forsikring med advokat så får vi ikke gjort noe. Nå har også styrelederen flyttet så vet ikke hvem jeg skal klage til lengre. 

Jeg ønsker å flytte men er redd for at hvis man ikke nevner forholdet mellom naboen kan de be om erstatning fra oss og siden forholdet vårt har blitt ødelagt og vi er begge minstesats ufør blir dette store kostnader vi ikke har råd til. 

Vi har heldigvis masse bilder, filmer og screenshot av samtaler med naboen osv. Har prøvd å dokumentere så mye som mulig. 

Har også hørt fra naboer og de som har bodd her at dette har vært et problem i mange år. Han har tidligere tent på plenen på fellesområdet. Det er mange som har og har hatt problemer med han. Var til og med folk som bodde gaten over som ringte til politiet for hjelp da han spilte kjempe høy musikk. 

Har også hørt han skyte luftgevær mot naboen over fordi hun hadde besøk av barnebarn som "bråkte litt". 

Bare noen måneder etter vi hadde flyttet spurte en av naboene om vi har problemer med vår nabo, så allerede da fikk vi varsler på at han ikke er helt god.

Jeg vet at naboen er selv ufør og tar morfin medisiner som gjør han helt ustabil og umulig å kommunisere rolig med. Naboen har også sykepleiere som kommer en gang i uken eller noe sånt. Vet også at han nekter å betale fellesutgifter og har brukt 50 tusen kr som skulle gå til forsikring til alkohol.

Ingen gjorde noe med dette. Dette er bare informasjon jeg har fått verbalt. 

Hør med andre naboer om de også vil anmelde. Særlig hun som fikk skudd rettet mot seg og barnebarnet.

Når dere loggfører episoder, husk tid og dato. Dere må være nøye. 

Er han stor/skummel? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, det er pålagt å beskrive slike naboforhold i forb. med salg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dokumenter alt, ring politiet, ring kommunen, slå dere sammen med naboene. Vi har en bolig i nærheten hvor det har vert mye bråk, bla kastet store steiner gjennom vindu og ned på gata. Både politi og kommunen har vert på flere ganger og det har roet seg. Før gikk jeg omveier for å slippe å passere huset men nå går jeg lett forbi igjen.

Anonymkode: 2ecba...d94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...