AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Har fått en stor økonomisk sjanse som gjør det mulig å ta ulønnet permisjon fra jobb for å "leve livet" en god stund. Har alltid vært glad i sjøen men har aldri vokst opp med båt, har ei heller båtlappen. Hvor lang tid må jeg beregne på å ta den, lære å manøvrere og styre en seilbåt samt å navigere i utenlandsk farvann? Jeg tenker sånn i utgangspunktet Middelhavet, er ingen hasardiøs tur sånn sett. Er det urealistisk? Anonymkode: a37e2...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Helt urealistisk. Har du penger nok er det større skip med eget mannskap, så kan du late som du seiler. Anonymkode: bd801...a5b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Ikke sjans i heltatt...selv om du tar båt lappen er det mye som skal kunne ved å kjøre båt. Jo større jo mer p manøvrere . Du må kunna alt om hva en båt er, du må vite alt om vær og vind, du må vite om radio sending etc, Blir som å si at du har mye penger og vil kjøpe deg en hest..men har aldri tid og vet ikke noe om hva som kreves Kom deg rundt i verden med fly/ tog/ bil istedenfor 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gekko Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Båtførerprøven kan du lese deg til og ta på en uke. To uker med (praktisk) kurs gir deg mulighet til å ta sertifikater som RYA Day Skipper eller ICC som avslutning. Dette kan gjøres sammenhengende eller delt i to uker, flere helgekurs etc. Disse sertifikatene, kombinert med et VHF-sertifikat (som kan tas på nett i løpet av noen dager) gir deg papirene du trenger til å leie charterbåt i mange av landene rundt Middelhavet. Så å komme i gang med seiling er ikke så vanskelig eller omfattende. At du har lov til å leie båt betyr imidlertid ikke at du har rutine eller er en trygg kaptein. Alle vet at 18 åringer med ferskt førerkort ikke er verdens tryggeste sjåfører, men i en bil er mye gjort ved å kjøre litt ekstra forsiktig. I en båt kan du ikke bare stoppe, du må hele tiden beregne inn hva vind, strøm, bølger og evt tidevann gjør med båten. Det er mye som skal læres og erfares. De fleste utleiere krever også at du må minst ha en annen person ombord med dokumentert kompetanse, men her varierer reglene fra land til land. Husk at å manøvrere en seilbåt er vanskelig alene. F.eks når du skal ankre opp må du betjene ankervinsjen i baugen mens du styrer båten fra roret samtidig. De færreste charterbåter har fjernkontroll slik ankervinsjen kan styres fra rorplassen. Jeg vil anbefale deg å bli med på kurs, da kan du få både en masse praksis og teori, mens du også får en mer eller mindre slitsom ferie. Selv tok jeg RYA Competent Crew og Day Skipper på to ulike kurs/steder, sammen med partner i fjor. Leide båt på høsten og fikk selvsagt noen overraskelser underveis, men alt i alt en fin opplevelse som skal gjentas. Jeg har blitt hekta på seiling, men jeg mangler masse praksis på å kunne vurdere så mye som en kort dagstur alene i en seibåt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gekko Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Glemte å skrive at har men litt kurs og praksis er det mange muligheter for å være med andre på seilas, enten privat eller som et kurs. Det finnes egne portaler for kapteiner som søker mannskap. Men få er interessert i mannskap helt uten erfaring, det tror jeg isåfall du må kjenne noen som har lyst til å lære deg opp. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Enig i det de andre skriver. Ikke minst er det uforsvarlig, både mtp. deg selv og for andre. Det er så mye du trenger erfaring med før du kan gjennomføre en slik tur med mindre risiko - men alene vil en slik tur alltid innebære betydelig høyere risiko enn om du seiler alene. En kompis av meg kjøpte seg en seilbåt etter at han hadde vært med noen ganger og seilt med en seilforening. Han innrømmet senere at det var mer flaks enn noe annet at det faktisk gikk bra, for han dro alene ut i seilbåten (korte dagsturer) alene altfor tidlig. Han gikk tilbake til å seile med andre i lang tid, før han så sørget for å ha med seg andre som var båtvant på turer etter dette. Du bør i det minste kvalifisere deg teoretisk OG skaffe deg praktisk erfaring med seiling først. Anonymkode: 30a49...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Hvorfor ikke slå deg sammen med en gjeng som skal på evt. jordomseiling. Da får du erfaring og du er trygg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå