Daria Skrevet 10 timer siden #21 Del Skrevet 10 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ser at det ikke er noen som heter det til fornavn i dag. Når man oppdager dette, er det som regel et sikkert tegn på at man burde velge noe annet... Et fornavn er noe et menneske vil være forbundet med hele livet , i mange aldre og sammenhenger og noe man derfor bør velge med omhu og med omtanke for den som skal bære det, ikke se det som en mulighet for å vise hvor innmari originale og kreative man er. Endret 10 timer siden av Daria 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #22 Del Skrevet 10 timer siden Jeg vet om en som heter Matin, og det høres ut som noen har glemt en r, eller at han ikke klarer å uttale Martin. Det er ikke så lurt å gi et navn som noen må rette på eller stave hele tiden. Anonymkode: b5353...78f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #23 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ferd er selskapet til Johan H Andresen og familien hans. De eier blant annet Swix, Lundhags og Aibel Anonymkode: f0584...c0e Ah, TAKK! Satt og grubla på kor eg hadde namnet "Ferd" frå. Anonymkode: f2f50...610 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #24 Del Skrevet 10 timer siden Jeg synes det er et kjempefint navn. Folk som sier at "det vil blandes med Fred", vet jo åpenbart ikke hvordan navn fungerer? Det er som å si at du ikke kan navngi barnet ditt Mathilde, fordi de kan bli forvekslet med Mathilda? Eller Marie med Maria, Sara med Sarah. Mange navn likner på hverandre, man velger det man liker best Jeg synes uansett at Fred og Ferd er to heeelt forskjellige navn i uttalelsen. Fred legger vekt på "r" mens Ferd legger vekt på "e". Hvis gutten din introduserer seg som Feeeerd og mottakeren hører Frrrrred er det noe alvorlig galt med dem, ikke navnet. Jeg synes derimot Alferd blir kanskje litt mye av det gode? Synes Ferd står fint på egenhånd. Men det er smak av behag. Når barnet er født og folk har hørt navnet 250 ganger ila dåpen er det gammelt nytt og ingen bryr seg om at det var "sært" i begynnelsen. Synes faktisk det er særere å kalle barna for Lucas og Nora enn det er å være litt original. Anonymkode: 7a864...9c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #25 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Skjønner forvekslingen med investeringsselskapet. Alternativet kunne jo vært Alferd (i stedet for Alfred). Vi synes Ferd klinger så fint, så da hadde vi fått det med oss uansett. Anonymkode: 23cd2...aac Er det ikkje betre å finne eit namn som barnet kan bruke utan at folk trur han har dysleksi? Anonymkode: f2f50...610 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 10 timer siden #26 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. Skjønner forvekslingen med investeringsselskapet. Alternativet kunne jo vært Alferd (i stedet for Alfred). Vi synes Ferd klinger så fint, så da hadde vi fått det med oss uansett. Anonymkode: 23cd2...aac Det synes jeg var et mye dårligere alternativ. Ferd er tross alt et ord, Alferd er jo helt tullete. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes det er et kjempefint navn. Folk som sier at "det vil blandes med Fred", vet jo åpenbart ikke hvordan navn fungerer? Det er som å si at du ikke kan navngi barnet ditt Mathilde, fordi de kan bli forvekslet med Mathilda? Eller Marie med Maria, Sara med Sarah. Mange navn likner på hverandre, man velger det man liker best Jeg synes uansett at Fred og Ferd er to heeelt forskjellige navn i uttalelsen. Fred legger vekt på "r" mens Ferd legger vekt på "e". Hvis gutten din introduserer seg som Feeeerd og mottakeren hører Frrrrred er det noe alvorlig galt med dem, ikke navnet. Jeg synes derimot Alferd blir kanskje litt mye av det gode? Synes Ferd står fint på egenhånd. Men det er smak av behag. Når barnet er født og folk har hørt navnet 250 ganger ila dåpen er det gammelt nytt og ingen bryr seg om at det var "sært" i begynnelsen. Synes faktisk det er særere å kalle barna for Lucas og Nora enn det er å være litt original. Anonymkode: 7a864...9c0 Det er ikke det samme, fordi både Maria og Marie osv. er kjente navn, mens Ferd ikke er det. Ofte introduserer man seg/blir man introdusert skriftlig også (f.eks. ved opplesing av klasselister o.l.), så det er absolutt relevant at navnet veldig lett kan leses som et annet. Det er ikke sånn at enten må man kalle barna Lucas og Nora, eller så må man finne på noe selv som ingen andre heter... En mellomting pleier ofte å funke. Hvis man er opptatt av at navnet skal være lite brukt, så velg et navn som er vanlig i en annen generasjon, for eksempel. Da blir barnet trolig alene om navnet sitt i klassen, samtidig som han slipper å ha et navn alle misforstår. Skriver under på det Daria skriver, om at å velge navn til barnet sitt ikke bør ses på som en mulighet for å vise verden hvor kreativ man er. Da får man endre sitt eget navn, i så fall. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 10 timer siden #27 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Folk som sier at "det vil blandes med Fred", vet jo åpenbart ikke hvordan navn fungerer? Det er som å si at du ikke kan navngi barnet ditt Mathilde, fordi de kan bli forvekslet med Mathilda? Eller Marie med Maria, Sara med Sarah Forskjellen er at alle disse du nevner, er etablerte personnavn. Ferd er et substantiv og et konsernnavn, ikke noe folk forbinder med et navn på et menneske. Vi leser ikke bokstav for bokstav, vi leser ord som et bilde hvor første og siste bokstav er det viktigste, og hvor hjernen har en forventning om hva som kommer. Hjernen forventer et mannsnavn, hjernen ser F--d og vet at Fred er det åpenbare svaret, ergo er det det den ser. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #28 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ts her. Skjønner forvekslingen med investeringsselskapet. Alternativet kunne jo vært Alferd (i stedet for Alfred). Vi synes Ferd klinger så fint, så da hadde vi fått det med oss uansett. Anonymkode: 23cd2...aac "Hva heter du da?" "Alferd" "Åja Alfred ja, det var fint" "Nei, Alferd" Det høres ut som en som ikke kan si navnet sitt riktig Anonymkode: f0584...c0e 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #29 Del Skrevet 10 timer siden Hvorfor ikke Ferdinand, så kan kallenavnet være Ferd? Anonymkode: c241b...db0 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #30 Del Skrevet 10 timer siden Enig med siste person her. Ferd kan til nød gå, men Alferd går bare ikke. Jeg er blant de som tenker på selskapet Ferd, og mange vil tenke at dere har prøvd å finne et skikkelig spesielt navn. Og det er litt harry. Hvorfor ikke et solid, norsk navn? Lars? Ola? Jonas? Anonymkode: f8c47...27d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 9 timer siden #31 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Skjønner forvekslingen med investeringsselskapet. Alternativet kunne jo vært Alferd (i stedet for Alfred). Vi synes Ferd klinger så fint, så da hadde vi fått det med oss uansett. Anonymkode: 23cd2...aac Bruk Alfred. Hvorfor vil du at han må forklare at navnet hans mp staves og forklares hele tiden? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #32 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ikke Ferdinand, så kan kallenavnet være Ferd? Anonymkode: c241b...db0 Dette. Syns Ferd var et fint navn, men det er jo svært uvanlig. Hadde i så fall kalt ungen Ferdinand og bare brukt Ferd til vanlig. Alferd høres bare utrulig merkelig ut. Anonymkode: 8015e...114 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #33 Del Skrevet 8 timer siden Stakkars unge, tenk å måtte rette på folk og stave navnet sitt resten av livet. Dere kan gå for Ferdinand, men Ferd er jo bare slemt. Og det er ikke fordi det ikke er fint, for det er et pent ord i seg selv. Men som navn funker det ikke.. Anonymkode: 224bd...0a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #34 Del Skrevet 7 timer siden Jeg syns Ferd var veldig fint. Jeg kjenner en Vard, litt i samme gata, og det er det 10 stk som heter. Anonymkode: ec47f...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombibit Skrevet 7 timer siden #35 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke Ferdinand Anonymkode: c241b...db0 Fint navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #36 Del Skrevet 7 timer siden Meeen... siden 5 stykker allerede heter Ferd til etternavn i Norge kan det jo tenkes at du vil møte på trøbbel med §8 i navneloven om du vil forsøke å bruke det som fornavn. Det gjøres unntak, så du kan jo forsøke. Anonymkode: ec47f...b84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #37 Del Skrevet 7 timer siden Syns det var merkelig og hadde absolutt trodd det var stavet feil om jeg så det skriftlig. Syns Ferdinand med kallenavnet Ferd er mye bedre. Anonymkode: b906c...1cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 7 timer siden #38 Del Skrevet 7 timer siden Høres ut som et navn Nerdrumfamilien kunne gitt barna 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn202187 Skrevet 7 timer siden #39 Del Skrevet 7 timer siden Hvor skal Ferd på ferd? ☺️ hvor har du ferdes ferd? Skal vi ta en ferd? Jeg kommer fra Østlandet, og det blir ofte brukt i dagligtalen som et synonym på å dra/reise 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #40 Del Skrevet 7 timer siden Nei huff Anonymkode: b54de...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå