Gå til innhold

Hvem ville du ikke leid ut til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg lurer noen ganger på om de som leier ut er litt dårlige på å sjekke referanser, evt ikke er gode nok på å screene. Jeg har en bekjent som er utrolig flink til å prate for seg, sikkert sjarmerende osv, hun er alenemor 50% av tiden med 1 barn. De siste 6 årene har hun sikkert bodd 8-10 steder, kanskje mer. Hun betaler depositumet, men ikke noe mer leie, så helvete begynner omtrent med det samme for utleier, hun skylder på rotter/mus hver gang, og innen hun flytter ut er stedet blitt en svinesti. Ikke overraskende kanskje at hun bare har strøjobber,men på some fremstår det som hun har mange jobber på en gang, ikke at hun mister jobber hele tiden pga mangel på oppmøte. Og sånn fortsetter lista, rus,barnevernet og så videre. MEN hun bor på et sted med 20 000 inbyggere så ingen storby akkurat, derfor undrer det meg at hun år etter år kan fortsette å leie uten at det blir advart mot henne. 

Anonymkode: f2be4...c51

veldig lett å "jukse" på referanse på utleie, jeg har en kammerat som bodde hjemme til han nærmet seg 30, når han først skulle flytte ut så var jeg referanse som "tidligere utleie" da vi tenkte det ville bli lettere med en god referanse, han fikk boligen.

Jeg visste jo at dette var en veldig rolige fyr, drikker ikke, fester ikke osv, så hadde ingen problem å anbefale han.

Ellers når jeg pleide å leie ut så var det kun restriksjoner om dyrehold, om det var alene foreldre, kulturell bakgrunn eller gikk på nav osv betydde lite så lenge jeg fikk en god følelse og gode referanser.

På de 7 årene jeg leide ut så hadde jeg null problemer med leietakerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hjalp noen med visninger en gang jeg skulle flytte videre, en pen treroms, ingen typisk studentbolig. Husker kandidatene;

- mannlige studenter, utgikk

- par "midt i livet" så litt slitne ut, utgikk

- mor med tenåringsdatter, utgikk

- ungt par, nyutdannet par, akademikere, var åpne om at de leide mens de sparte til egenkapital. Fikk leiligheten. (jeg og mannen var også i den kategorien, så her hadde utleier tydeligvis en preferanse...) 

Anonymkode: 0c6f0...2c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor var aleneforsørger og leide forskjellige boliger igjennom hele min barndom. Ufør dame med to barn.

Min erfaring er at det å få leie bolig som alenemor er veldig enkelt. Hun fikk ofte billigere leie også. Hvordan vet jeg ikke.
Det eneste jeg vet er at hun var og er fortsatt utrolig flink til å bruke sitt nettverk (venner, venners venner osvosvosv)

Jeg ville aldri leid ut til henne, men det er fordi jeg har ett veldig anstrengt og dårlig forhold til min mor. Det er forsåvidt svaret på spørsmålet du stiller i tittelen. Min mor og unge menn. 

Anonymkode: 01cc8...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Navgaranti er utelukket. Krever og referanser. 6 måneder depositum luker i tillegg ut de med mest ustabil økonomi.  Leier ikke ut til småbarnsforeldre eller noen med dyr.

Anonymkode: b4339...4f9

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du leier ikke ut da?

6 måneder depositum? Lol 😅

Anonymkode: 7c868...2bb

Høres nok krasst ut, men enkelt sagt så er det min eiendom og mine regler, og her er det ikke noen problem å få leid ut med de kriteriene jeg setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mor var aleneforsørger og leide forskjellige boliger igjennom hele min barndom. Ufør dame med to barn.

Min erfaring er at det å få leie bolig som alenemor er veldig enkelt. Hun fikk ofte billigere leie også. Hvordan vet jeg ikke.
Det eneste jeg vet er at hun var og er fortsatt utrolig flink til å bruke sitt nettverk (venner, venners venner osvosvosv)

Jeg ville aldri leid ut til henne, men det er fordi jeg har ett veldig anstrengt og dårlig forhold til min mor. Det er forsåvidt svaret på spørsmålet du stiller i tittelen. Min mor og unge menn. 

Anonymkode: 01cc8...d9e

Slik var det før, men syns ikke det ser slik ut nå. 

Anonymkode: 465ba...9ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres nok krasst ut, men enkelt sagt så er det min eiendom og mine regler, og her er det ikke noen problem å få leid ut med de kriteriene jeg setter.

Er man alenemor med nærmere 100 000 på konto så kan man like gjerne søke husbanken for startlån. Har du utleieenhet og gjennomført dette? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er man alenemor med nærmere 100 000 på konto så kan man like gjerne søke husbanken for startlån. Har du utleieenhet og gjennomført dette? 

Rent bortsett fra at jeg ikke leier ut til småbarnsforeldre, eller har nevnt den summen, så har jeg ingen problemer med å få leid ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ref det med 6 måneders depositum. En jeg kjenner har det kravet ved utleie og har ikke hatt noen utfordringer med å få det oppfylt. Det som derimot har vist seg er at det selekterer fort bort den type leietakere han ikke ønsker seg og de siste to jeg vet han har hatt har vært gjennomsnittlige par i enten tilflytningsfasen til området eller etablering/spare til egen bolig. Ikke spør meg hvorfor men de to parene samlet har vel bodd der uten problemer i nesten 10 år, de siste bor der fortsatt uten problemer.

Helt gjennomsnittlig treroms i eget bygg med sentral beliggenhet til større by hvor man godt kan klare seg uten f.ex bil. Så vidt jeg har skjønt på han jeg kjenner så er barn/større familier, dyrehold og tendenser til sterk matlukt uønsket og han er typen til å heller la boligen stå tom hvis han ikke får leietakere han føler passer inn i bygget

Anonymkode: 75854...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som alenemor merker jeg at leiemarkedet er vanskelig, jeg tror de hadde blitt positivt overrasket om de ga meg en sjanse.

Er det virkelig slik at folk flest ikke vil leie ut til alenemødre?

Har fast jobb og alt på stell. 

Jeg leier kun ut til enslige voksne med fast jobb og inntekt, som kan stille med 3 mnd depositum.  Alenemødre/fedre, uføre/navere og andre marginaliserte er desverre utelukket, altfor stor risiko statistisk sett. Er magefølelsen god kan jeg lempe på krav om depositum og nøye meg med en måned etter de har bekreftet at de kan stille med 3 mnd. Jeg sjekker alltid referanser nøye, undersøker mer enn å bare ringe oppgitt navn og nr. 

Anonymkode: efa12...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva hvis leietaker ikke drikker alkohol eller har et barn på fulltid?

Da leier jeg gjerne ut. 

Anonymkode: a75f8...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har leid ut til alenemødre 2 ganger.

1 gang. Så fort barnet var hos far så var det full fest. Kom hjem til politiet som hadde tatt ut noen fulle 20 åringer. Leietakeren var 21 år og alenemor. Jeg banket på for å høre hva er det som skjer, det er moren til min leietaker som åpner, hu er full som faen og danser med unge gutter i 20 årene. Datteren Anner hun ikke hvor er. Jeg snakket med leietakeren som mente ungen sov i rommet så de hadde en «liten» fest men en av gjestene tok frem kniv. Sa dette er ikke greit, du kan ikke ha en slik fest med et barn i hus og det er kontraktsbrudd. Men hu mente jeg er for gammeldags. 

2 gang. Leier ut til en som nylig har gått fra barnefar og oppgir at hu er utrolig desperat og setter virkelig pris på om jeg kan la henne få leie. Som mamma selv får jeg vondt av at hu ikke har noe hjem per nå så jeg gir leiligheten til henne, 2-3 mnd senere er ikke leiligheten bra nok, hu har ny type og han mener de burde ha større leilighet. Hun klagde på alt og truet meg med å melde meg til kommunene for ulovlig leilighet, jeg viste papirer på godkjent boareal og leilighet. Men da var det feil med lys, trapp, vegg eller hva som helst. Om vinteren var hun aldri i leiligheten og når hu først kom etter flere uker så var rørene fryst 1 gang (var minus 20). Hu ringte meg ned og plagde meg som bare det.  Så jeg ba henne flytte med glede uten å forholde meg til kontrakten. 

Leide ut til en alenefar med datter på deltid. Han var helt fantastisk men forklarte at datteren ønsket eget rom, forståelig da de to delte rom og hu nå var 9 år. Lot de gå før kontrakten gikk og hjalp han med å leie ut før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da leier jeg gjerne ut. 

Men så dpør man sjeldent om sånt, hvilke livsstil og vaner en leietaker har.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har leid ut til alenemødre 2 ganger.

1 gang. Så fort barnet var hos far så var det full fest. Kom hjem til politiet som hadde tatt ut noen fulle 20 åringer. Leietakeren var 21 år og alenemor. Jeg banket på for å høre hva er det som skjer, det er moren til min leietaker som åpner, hu er full som faen og danser med unge gutter i 20 årene. Datteren Anner hun ikke hvor er. Jeg snakket med leietakeren som mente ungen sov i rommet så de hadde en «liten» fest men en av gjestene tok frem kniv. Sa dette er ikke greit, du kan ikke ha en slik fest med et barn i hus og det er kontraktsbrudd. Men hu mente jeg er for gammeldags. 

2 gang. Leier ut til en som nylig har gått fra barnefar og oppgir at hu er utrolig desperat og setter virkelig pris på om jeg kan la henne få leie. Som mamma selv får jeg vondt av at hu ikke har noe hjem per nå så jeg gir leiligheten til henne, 2-3 mnd senere er ikke leiligheten bra nok, hu har ny type og han mener de burde ha større leilighet. Hun klagde på alt og truet meg med å melde meg til kommunene for ulovlig leilighet, jeg viste papirer på godkjent boareal og leilighet. Men da var det feil med lys, trapp, vegg eller hva som helst. Om vinteren var hun aldri i leiligheten og når hu først kom etter flere uker så var rørene fryst 1 gang (var minus 20). Hu ringte meg ned og plagde meg som bare det.  Så jeg ba henne flytte med glede uten å forholde meg til kontrakten. 

Leide ut til en alenefar med datter på deltid. Han var helt fantastisk men forklarte at datteren ønsket eget rom, forståelig da de to delte rom og hu nå var 9 år. Lot de gå før kontrakten gikk og hjalp han med å leie ut før.

Dumt de ødelegger slik. Jeg har vært leietaker siden jeg var student og nå er jeg 35 år. Har byttet bolig ved flytting til ny by og slikt. Vært en stabil leietaker hele veien og ikke opplevd sure huseiere. 

Har ikke opplevd å slite med å få leie en plass heller, men kan forstå at enkelte alenemødre har ødelagt ryktet for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ikke hadde leid ut i det hele tatt, spesielt om jeg f.eks bodde i overetasjen og hadde en liten separat leilighet i underetasjen. KANSKJE jeg hadde funnet en stille og rolig bokorm, en nerd som jobbet som forsker eller noe. De fester vel ikke så mye? Og ikke så sannsynlig at han (eller hun) ville dratt med hjem nye fremmede sexpartnere hver helg.

Jeg er luta lei av å ha alle slags rare og støyende leieboere som naboer rundt meg i blokken her jeg bor. Det har vært perioder med så mye støy at jeg måtte sitte med støykansellerende hodetelefoner på i stua! Nå er det heldigvis svært stille og rolig, perfekte naboer som aldri lager en lyd i etg under, og omtrent det samme i etg over også.

Så hadde jeg hatt et hus med en utleiedel hadde jeg bare ikke orket å ta sjansen på å få et skikkelig støyelement boende under meg. Men er det lov å leie ut på korttidsleie, så lenge det er kontrakten fra begynnelsen av? F.eks. "Liten leilighet til korttidsleie, 3 måneder, 1 soverom" ? Og så legge til "med mulighet for forlengelse?".... hadde det vært tillatt?

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men så dpør man sjeldent om sånt, hvilke livsstil og vaner en leietaker har.

Dumt de ødelegger slik. Jeg har vært leietaker siden jeg var student og nå er jeg 35 år. Har byttet bolig ved flytting til ny by og slikt. Vært en stabil leietaker hele veien og ikke opplevd sure huseiere. 

Har ikke opplevd å slite med å få leie en plass heller, men kan forstå at enkelte alenemødre har ødelagt ryktet for andre. 

Jeg tenker det er greit at de drikker, pleier å si og skrive : det er ikke lov å ha fest her, men bursdag, familieselskap og rolige venninne kvelder er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok først og fremst vært nøye med å se på referanser, mer enn hvilken "gruppe" personen(e) tilhørte. Har vedkommende gode referanser fra langvarige leieforhold, er det mye viktigere. 

Anonymkode: 28aa2...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...