Gå til innhold

Hvem ville du ikke leid ut til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som alenemor merker jeg at leiemarkedet er vanskelig, jeg tror de hadde blitt positivt overrasket om de ga meg en sjanse.

Er det virkelig slik at folk flest ikke vil leie ut til alenemødre?

Har fast jobb og alt på stell. 

Anonymkode: 465ba...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Heller rolig enslig enn barnefamilie generelt. Unger lager lyd og slitasje.

Men leiemarkedet, i hvert fall her i Oslo, er vanskelig for alle nå.

Anonymkode: d3628...6d7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leier ikke ut til de som trenger nav-garanti. Forsøker å eliminere rusbrukere. 
aleneforeldre er null problem, så lenge de har fast inntekt og virker oppegående. 

Anonymkode: 48b20...8a5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at alenemødre sjelden er alenemødre lenge, og da flytter det inn en tilfeldig fyr som jeg ikke har fått "screenet" og sett om jeg vil ha som leieboer. Det føles litt ubehagelig. Jeg har vært borte i for mange menn som "står på krava" og gjerne truer litt med både stemme og kropp. Jeg er en spedbygd kvinne og når en mann står og tårner over meg og kjefter for småting så blir jeg veldig redd, rett og slett.

Sånn sett tar jeg heller en alenefar som jeg kan screene på forhånd og som gir en god magefølelse, for den tilfeldige kvinnen som eventuelt flytter inn sammen med ham, sjeldnere vil være like vanskelig å forholde seg til.

Anonymkode: ad2f6...90c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leier ikke ut til de som trenger nav-garanti. Forsøker å eliminere rusbrukere. 
aleneforeldre er null problem, så lenge de har fast inntekt og virker oppegående. 

Anonymkode: 48b20...8a5

Vet du at nav garanti nå fungerer som at den som trenger det får utbetalt hele summen. Så den du leier ut til kan ha gjort det slik, du vet jo ikke hvor pengene kommer fra.

Husbanken depositumsgaranti dekker kunn vannskader og lignende. 

Ellers har jeg hatt den summen depositum utleiere ber om. Har per dags dato 60 000 på sparekonto. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faren med alenemor er at plutselig kommer det inn nye kjæreste med tre barn. Det er lov og da skal det det mye til for å få igjennom overbefolkning. 

Utenom det leier jeg ikke ut til utlendinger av typ kultur som lett kræsjer med vår, nav garanti og røykere.

Leier gjerne ut til studenter og familie med små barn eller små hunder. Leier derimot ikke ut til katteiere da vi selv har hund. 

Anonymkode: bf71c...e9c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke hatt noe problem å leie ut til aleneforeldre.

Men jeg hadde aldri leid ut til folk som går på sosialtrygd, rusmisbrukere eler kriminelle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at alenemødre sjelden er alenemødre lenge, og da flytter det inn en tilfeldig fyr som jeg ikke har fått "screenet" og sett om jeg vil ha som leieboer. Det føles litt ubehagelig. Jeg har vært borte i for mange menn som "står på krava" og gjerne truer litt med både stemme og kropp. Jeg er en spedbygd kvinne og når en mann står og tårner over meg og kjefter for småting så blir jeg veldig redd, rett og slett.

Sånn sett tar jeg heller en alenefar som jeg kan screene på forhånd og som gir en god magefølelse, for den tilfeldige kvinnen som eventuelt flytter inn sammen med ham, sjeldnere vil være like vanskelig å forholde seg til.

Anonymkode: ad2f6...90c

Så stemødre er lettere enn stefedre? Hadde aldri godtatt en mann som har lett for å kjefte. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av erfaring vil jeg aldri leie ut igjen til:

par som nettopp har blitt sammen. De går fort fra hverandre så fort de må bo sammen.

Unge mødre med barna på deltid, så fort de er alene så er det full fest.

Leie heler aldri ut til de som sier: vi er desperate hjelp oss, vi har ingen sted å bo, jeg er alene med et barn. Ender fort med at de leter etter en annen leilighet med engang de flytter inn fordi de egentlig ikke vil bo på et rolig barnevennlig sted, men heler i byen der det skjer ting.

Jeg hadde heler ikke leid ut til noen som klager over sin nåværende utleier 

Anonymkode: a75f8...c9b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av erfaring vil jeg aldri leie ut igjen til:

par som nettopp har blitt sammen. De går fort fra hverandre så fort de må bo sammen.

Unge mødre med barna på deltid, så fort de er alene så er det full fest.

Leie heler aldri ut til de som sier: vi er desperate hjelp oss, vi har ingen sted å bo, jeg er alene med et barn. Ender fort med at de leter etter en annen leilighet med engang de flytter inn fordi de egentlig ikke vil bo på et rolig barnevennlig sted, men heler i byen der det skjer ting.

Jeg hadde heler ikke leid ut til noen som klager over sin nåværende utleier 

Anonymkode: a75f8...c9b

Hva hvis leietaker ikke drikker alkohol eller har et barn på fulltid?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi leier ut hybel i vår egen bolig så da er vi strengere enn vi ville vært om vi ikke bodde der selv. Vi ville derfor vært skeptiske til barn og bråket det kan medføre. I tillegg har barn et veldig sterkt vern som gjør at det blir vanskeligere å knaste ut en barnefamilie som ikke betaler for seg enn andre. 

Anonymkode: ee2e2...426

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leier kun ut til de som har råd til å kjøpe egen bolig. Fattige folk som må ha nav garanti, for å betale inn 30000+++ i depositum, styrer jeg selvfølgelig unna 😉 

Anonymkode: 7c868...2bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leiet ikke ut til noen med garanti fra NAV - fordi den kun dekker manglende husleie og ingenting annet. 

Ellers hadde det kommet an på om utleieobjektet var i egen bolig.

«Enslig barnløs» og «rolig par med barn» kan gjerne ha gaming som hobby med basshøyttalere i hytt og pine. 

Bodde med en sånn familie over meg - horribelt. Alt var fryd og gammen lydmessig inntil veggene bare vibrerte av høyttalerne 🤯

Anonymkode: 88052...9f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva hvis leietaker ikke drikker alkohol eller har et barn på fulltid?

Det er heldigvis ok folk som leier ut også, ts. 

Anbefaler deg å skrive en søker bolig annonse på finn. Skriv litt om deg selv og barnet ditt. Skriv hvor mye du ønsker/kan betale i måneden. Flere eldre mennesker som ser på disse annonsene. De orker ikke å styre med masse visninger og henvendelser. 

Min søster gjorde det. Hun, hennes barn og to katter, bor nå i en koselig leilighet under en fantastisk eldre herremann 😊

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leier kun ut til de som har råd til å kjøpe egen bolig. Fattige folk som må ha nav garanti, for å betale inn 30000+++ i depositum, styrer jeg selvfølgelig unna 😉 

Hvordan finner du et ut, sånn egentlig? Må de levere lånebevis fra banken? Hvis de hadde hatt råd til å kjøpe, hadde de sannsynligvis gjort nettopp det.... 

Anonymkode: 4fa3d...127

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan finner du et ut, sånn egentlig? Må de levere lånebevis fra banken? Hvis de hadde hatt råd til å kjøpe, hadde de sannsynligvis gjort nettopp det.... 

Som var hele poenget. Rike folk leier ikke. Enslige har ofte ikke mange titalls tusen å bruke på depositum. Nav garanti, betyr ikke at vedkommende ikke har jobb. Mange fordommer der ute. Ganske vemmelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde ikke hatt noe imot enslig mor med barn, TS! Så lenge du ser oppegående ut, er i jobb/utdanning og ikke kun sitter hjemme og slarver, fester i helgene osv, så er ikke det noe problem for oss. Vi aksepterer dyr også. For oss handler det om et totalinntrykk. Det eneste jeg er redd for, er at det plutselig kommer flyttende inn en mann som jeg ikke ønsker der, eller andre for den saks skyld. Jeg ønsker å bestemme hvem som skal bo i vår kjellerleilighet, og er redd for at plutselig er leiligheten vår "fritt vilt" med folk som tar seg altfor godt til rette og som er vanskelig å få ut. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har fått problemer med leietakere tre ganger, der det endte med utkastelse og store økonomiske tap to ganger.

Vi arvet en bygård etter bestemoren min, og moren min har hatt en tendens til å være litt for snill og naiv når det kommer til leietakere.

Etter erfaringene vi har fått, kommer vi ikke til å leie ut til mennesker med NAV-garanti, enslige med barn, eller store, utenlandske familier.

Vi har opplevd alt fra ubetalt månedsleie over lang tid til rasering av leiligheten. Vi har måtte politianmelde, fått inn namsmannen, forsikringsselskaper, renovasjonsbyrå, etc. 

Verste opplevelsen var en bror og søster med garanti fra NAV, der vi måtte pusse opp hele leiligheten, samt leiligheten under pga. vannlekkasje. Av en eller annen grunn fikk de gå inn i leiligheten igjen etter de ble hentet ut av politiet, uten å bli eskortert inn slik de skal. Da tok de hevn ved å knuse en dusj og tette vasker og toalettet, som da fikk stå i to uker før vi endelig fikk komme inn i leiligheten.

Vi har hatt økonomiske tap på snart en halv million, så nå er det nok. Vi har blitt veldig streng på hvem vi tar inn som leietakere. Vi har tre andre leietakere; to enslige som har bodd der i 5 og 34(!!) år, og en familie på fire som har bodd der siden 11-åringen var fire år og enebarn.

Så nå må vi finne nye leietakere til leiligheten som måtte pusses opp, og det blir ikke hvem som helst!

Anonymkode: 925eb...673

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Navgaranti er utelukket. Krever og referanser. 6 måneder depositum luker i tillegg ut de med mest ustabil økonomi.  Leier ikke ut til småbarnsforeldre eller noen med dyr.

Anonymkode: b4339...4f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke hatt noe imot enslig mor med barn, TS! Så lenge du ser oppegående ut, er i jobb/utdanning og ikke kun sitter hjemme og slarver, fester i helgene osv, så er ikke det noe problem for oss. Vi aksepterer dyr også. For oss handler det om et totalinntrykk. Det eneste jeg er redd for, er at det plutselig kommer flyttende inn en mann som jeg ikke ønsker der, eller andre for den saks skyld. Jeg ønsker å bestemme hvem som skal bo i vår kjellerleilighet, og er redd for at plutselig er leiligheten vår "fritt vilt" med folk som tar seg altfor godt til rette og som er vanskelig å få ut. 

Jeg er ikke sånn, men det vet jo ikke de. Jeg har også strålende referanse fra tidligere leieforhold. Utleier måtte av diverse årsaker selge sin bolig, til en pris jeg ikke hadde råd til. Ellers hadde jeg blitt boende. Verken dyr, røyk, fest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...