Gå til innhold

Høyt sykefravær pga mangel på deltidsstillinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I min bransje er det nesten umulig å finne en deltidsjobb. Men nesten alle er sykmeldte støtt og stadig. Er det sånn at man skal enten være fulltidsarbeidende eller ufør?

Anonymkode: 6adaa...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobber på en plass der vi ikke har deltidsstillinger, og knapt sykemeldinger.

Friske folk klarer da en fulltidsstilling. 

Anonymkode: 8d6a2...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går jo an å være 20% sykemeldt. Da har du en deltidsstilling. Er det slik du tenker Ts?

Anonymkode: 6424e...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jobber på en plass der vi ikke har deltidsstillinger, og knapt sykemeldinger.

Friske folk klarer da en fulltidsstilling. 

Anonymkode: 8d6a2...d20

Det er jo tydeligvis ikke alle som klarer, siden vi har så høyt sykefravær. Det jeg synes er så rart er at det ikke finnes deltidsstillinger. Kanskje folk som stadig vekk er borte fra jobb heller burde jobbet deltid? I stedet for å presse seg så lenge at de tilslutt havner helt utenfor arbeidslivet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det går jo an å være 20% sykemeldt. Da har du en deltidsstilling. Er det slik du tenker Ts?

Anonymkode: 6424e...2ba

Nei jeg mente at hvis man hele tiden er sykmeldt så burde man kanskje ha en deltidsjobb i stedet. Hvis de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber deltid, 60%. Jeg gikk ned i stilling etter at jeg fikk barn nr 3. Da kjente jeg at totalbelastningen ble for stor. Om du har barn under 10 eller 12 år har du rett til å jobbe redusert. Det er vertfall en fin mulighet. Men du taper selvsagt mye penger på det, ift om du er sykmeldt. De fleste i dagens samfunn har ikke råd til å jobbe redusert, om det var en mulighet tror jeg folk ville gjort det

Anonymkode: a3e06...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har valgt deltidsstilling. Har fast 40%, ellers bestemmer jeg selv hva jeg sier ja til av vakter. Jobber i snitt 80-90%.

Jada jada, pensjon blablabla.

Men det er nå jeg lever. Trives fint med mitt valg.

Anonymkode: b4b8b...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei jeg mente at hvis man hele tiden er sykmeldt så burde man kanskje ha en deltidsjobb i stedet. Hvis de finnes.

Da må jo de det gjelder finne seg en jobb hvor de kan jobbe deltid.

Anonymkode: e27b8...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange grunner til høyt sykefravær som ikke har noe med antall arbeidstimer å gjøre.

Hva man jobber med er selvsagt relevant, noen er mer utsatt for f.eks skader eller smitte i jobben. Hvordan turnus er lagt opp kan være like viktig, ikke alle burde stå i tredelt turnus f.eks. Arbeidsmiljøet er kjempeviktig. Bemanning er viktig. Arbeidsplassens økonomi kan påvirke hvordan folk har det på jobb.

Det hjelper ikke nødvendigvis å jobbe redusert om problemet er varig psykologisk stress pga. f.eks. bemanningssituasjon eller politisk uro i sektoren. Min mors arbeidsplass har vært utsatt for nedskjæringer 4 år på rad, de har 15% sykefravær. Sykefraværet koster, og fører til en ond sirkel med nye nedskjæringer.

På min arbeidsplass i et konsulenthus har vi 3% sykefravær, mye pga. fleksibilitet, stor grad av selvbestemmelse, god økonomi, interessante oppgaver for de fleste osv.

Da kan man jo si at folk bør finne seg et nytt yrke slik at de klarer 100% jobb, men det er jo ikke bare-bare det heller. Noen må jo uansett utføre jobben de går fra.

Så jeg er ikke nødvendigvis enig i at deltidsstillinger er det første man bør prøve.

Anonymkode: c84da...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man må aldri gå ned i stillingsprosent eller over i deltidsstilling uten at NAV er involvert dersom man har høyt sykefravær. Klassisk uførefelle.

Anonymkode: c22c6...ebf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man må aldri gå ned i stillingsprosent eller over i deltidsstilling uten at NAV er involvert dersom man har høyt sykefravær. Klassisk uførefelle.

Anonymkode: c22c6...ebf

Ja og det er en av årsakene til høyt sykefravær. Folk klamrer seg fast i fulltidsjobber de ikke er i stand til å stå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fant min måte å få deltid på: Det er stor etterspørsel etter folk i mitt yrke, så jeg sendte søknad og ga samtidig beskjed om at det ikke var nødvendig å bruke tid på intervju med mindre de var villige til å gi meg deltid. Jeg fikk deltidsstillingen min som jeg ønsket.

Anonymkode: 2d686...ecc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må jo de det gjelder finne seg en jobb hvor de kan jobbe deltid.

Anonymkode: e27b8...131

Men det er jo hele poenget: i mange bransjer finnes det ikke deltidsjobber.. Jeg jobber i en sånn bransje. Det er seriøst aldri, noen sinne, deltidsstillinger. Skal man ha en deltidsstilling (uten å ha barn under 10 år), så må man da altså ta ny utdanning og helt bytte bransje.

Jeg er enig i at dette kan være med på å øke sykefraværet. Folk "må" jobbe 100%, selv om de ikke klarer det, og så ender de opp med sykemeldinger i hytt og gevær, i stedet for at de heller kunne jobbet 80% og klart å stå i jobben uten sykefravær. 

Anonymkode: 8d105...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...