Gå til innhold

Forsikringsselskapet

Andrine&

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du oppsummere tidslinjen her, hvilke skader er det på huset og hva er årsaken? 

Anonymkode: d1650...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virker nesten som avismaterial dette.

:skya:

Anonymkode: 16244...4df

Ja, her hadde eg gått til VG.

Anonymkode: d2f14...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortell oss hvordan lekkasjen arter seg, altså: hvor lekker det? Dette må jo rørlegger eller andre ha klarlagt.

Dette er vesentlig for hvordan denne saken har forløpt videre.

Anonymkode: de6ec...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortell oss hvordan lekkasjen arter seg, altså: hvor lekker det? Dette må jo rørlegger eller andre ha klarlagt.

Dette er vesentlig for hvordan denne saken har forløpt videre.

.

Endret av Andrine&
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (5 minutter siden):

Jeg har jo skrevet at det dekkes? Brudd på rør inne i vegg, påvist av fagfolk, ingen kommer å utbedrer skadene.

Mitt spørsmål handler om bosted. Vet du noe om de tingene? 

Det er ikke sånn at du må bestille fagfolk så dekker forsikringen regningen? 

Anonymkode: d1650...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrine& skrev (6 minutter siden):

Jeg har jo skrevet at det dekkes? Brudd på rør inne i vegg, påvist av fagfolk, ingen kommer å utbedrer skadene.

Det mest vanlige er at det er forsikringstaker selv som har ansvaret for å få utbedret skadene, og at det er forskringsselskapet som betaler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (3 minutter siden):

Du har ikke skrevet at lekkasjen var inne i en vegg...

En slik lekkasje i et rør inni en vegg kan dekkes av boligforsikringen i Norge, men det avhenger av flere faktorer:

1. Standard husforsikring (bygningsforsikring)

De fleste boligforsikringer dekker vannskader som skyldes en plutselig og uforutsett lekkasje fra rør inne i vegger, gulv eller tak.

Forsikringen dekker typisk utbedring av skadene på bygningen, som oppussing av vegger, gulv eller tak.

Selve røret og kostnaden ved å utbedre selve lekkasjen dekkes ofte ikke med mindre du har en utvidet dekning (rørforsikring).

2. Tilleggsdekning: Rørbrudd/rørforsikring

Noen forsikringsselskaper tilbyr en tilleggsforsikring for rørbrudd eller "utvidet vannskadedekning".

Denne kan dekke utskifting eller reparasjon av rørene i tillegg til skadene forårsaket av lekkasjen.

Dette kan være spesielt relevant for eldre røranlegg, der slitasje eller korrosjon er en risikofaktor.

3. Hva dekkes vanligvis ikke?

Alder og slitasje: Hvis lekkasjen skyldes gradvis forringelse, tæring eller manglende vedlikehold, kan forsikringsselskapet avslå dekning for selve røret.

Feil installasjon: Hvis rørene er feilmontert eller ikke tilfredsstiller forskriftene, kan forsikringen nekte erstatning.

4. Egenandel og begrensninger

De fleste forsikringsselskaper opererer med en egenandel på vannskader (ofte 4 000–15 000 kr).

Det kan også være en øvre grense for hvor mye forsikringen dekker ved slike skader.

Konklusjon

Hvis du får en rørlekkasje inni en vegg, bør du kontakte forsikringsselskapet ditt så raskt som mulig for å sjekke hva som dekkes. Vanligvis dekkes følgeskadene, men ikke nødvendigvis selve røret.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med andre ord: dersom du ikke har utvidet forsikring så er det du som er ansvarlig for å utbedre lekkasjen, og kostnadene rundt dette – dersom du ikke har tegnet en utvidet forsikring.

Forsikringsselskapet dekker normalt følgeskadene av lekkasjen.

Så her får du vel egentlig sette i gang med å organisere reparasjon av feilen selv, for egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har ikke skrevet at lekkasjen var inne i en vegg...

En slik lekkasje i et rør inni en vegg kan dekkes av boligforsikringen i Norge, men det avhenger av flere faktorer:

1. Standard husforsikring (bygningsforsikring)

De fleste boligforsikringer dekker vannskader som skyldes en plutselig og uforutsett lekkasje fra rør inne i vegger, gulv eller tak.

Forsikringen dekker typisk utbedring av skadene på bygningen, som oppussing av vegger, gulv eller tak.

Selve røret og kostnaden ved å utbedre selve lekkasjen dekkes ofte ikke med mindre du har en utvidet dekning (rørforsikring).

2. Tilleggsdekning: Rørbrudd/rørforsikring

Noen forsikringsselskaper tilbyr en tilleggsforsikring for rørbrudd eller "utvidet vannskadedekning".

Denne kan dekke utskifting eller reparasjon av rørene i tillegg til skadene forårsaket av lekkasjen.

Dette kan være spesielt relevant for eldre røranlegg, der slitasje eller korrosjon er en risikofaktor.

3. Hva dekkes vanligvis ikke?

Alder og slitasje: Hvis lekkasjen skyldes gradvis forringelse, tæring eller manglende vedlikehold, kan forsikringsselskapet avslå dekning for selve røret.

Feil installasjon: Hvis rørene er feilmontert eller ikke tilfredsstiller forskriftene, kan forsikringen nekte erstatning.

4. Egenandel og begrensninger

De fleste forsikringsselskaper opererer med en egenandel på vannskader (ofte 4 000–15 000 kr).

Det kan også være en øvre grense for hvor mye forsikringen dekker ved slike skader.

Konklusjon

Hvis du får en rørlekkasje inni en vegg, bør du kontakte forsikringsselskapet ditt så raskt som mulig for å sjekke hva som dekkes. Vanligvis dekkes følgeskadene, men ikke nødvendigvis selve røret.

Gi deg med klipp og lim fra ChatGPT

Anonymkode: 3418d...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (10 minutter siden):

Kontakt de som har taksert skaden og spør om de er helt sikre på at det skal dekkes av forsikring eller om det kan være ett smutthull.

Hvor lenge har du eid boligen? De første 5 årene er forsikringen veldig lite villig til å dekke skader og henviser til eierskifteforsikring som igjen sier at rør som er eldre enn x antall år ikke dekkes. Vi måtte ut med 60 000 når avløpsrørene viste seg å være helt kaputt en mnd etter overtakelse.

Anonymkode: 02679...7e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (2 timer siden):

Det mest vanlige er at det er forsikringstaker selv som har ansvaret for å få utbedret skadene, og at det er forskringsselskapet som betaler. 

.

Endret av Andrine&
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gi deg med klipp og lim fra ChatGPT

Anonymkode: 3418d...922

Hvorfor det: den gir jo et ryddig og korrekt svar rundt denne problemstillingen. 😊 Dette er langt på vei fasiten på generelt grunnlag, og jeg har god grunn til å tro at dette ChatGPT-svaret peker på hvor misforståelsen mellom TS og forsikringsselskapet hennes ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrine& skrev (2 minutter siden):

Først og fremst må jeg jo få beskjed om hva jeg skal/ikke skal. I slike saken kan man bare gjøre som selskapet sier å vente på beskjed.

Mitt problem er bosted som sagt. Det burde være dekkning med den beste forsikringen fra et selskap…

Det er nå du må lese forsikringsavtalen, hva står i avtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (4 timer siden):

Jeg har vært uten vann siden begynnelsen av året. Etter en stund fikk jeg penger fra forsikringen til å leie en annen leilighet inntil skadene er fikset.

Nå purret jeg på selskapet fordi perioden med husleie er over så jeg har flyttet tilbake til leiligheten. Selskapet har bedt meg la være å kontakte de i forbindelse med dette, de krever at jeg venter på svar fra de.

Er det meningen at jeg skal låne penger til et annet sted å bo for så å få beløpet tilbakebetalt? Jeg skjønner ikke greie…?? 

Eier du den leieligheten? Da melder du deg inn i Huseierne og bruker deres advokater. 
Leier du, så må d7 finne deg en annen advokat som kan hjelpe, fordi dette er uhørt.

Når forsikringen dekker skaden/stenger vannet ditt, så har du òg rettshjelpsdekning på forsikringen og betaler egenandel til advokat. 

Anonymkode: 28428...371

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (1 time siden):

Det er nå du må lese forsikringsavtalen, hva står i .

Endret av Andrine&
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Andrine& skrev (10 minutter siden):

Jeg kan ikke finne noe.. det er den beste byggforsikringens avtalen de har. Det står en hel masse om tap av husleie.. Det dumme er at selskapet ikke kan svare på dette når jeg ringer.

Har forsikringsselskapet/takstmann sagt at boligen er ubeboelig? 

Det er jo gjerne moment ifht å få dekket bosted i perioden skade/utbedring 

Anonymkode: 6b850...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svaret her er basert på at du trolig ikke har tilleggsforsikring / utvidet vannskadeforsikring.

1. Sjekk vilkårene, snakk med forsikringsselskapet én gang til: Har du du ikke spesifisert utvidet vannskadedekning (eller noe tilsvarende) i vilkårene så er du ikke dekket for utbedring av kilden til skaden – altså må du selv sørge for å få en rørlegger som bryter opp veggen og utbedrer feilen. Dette går fra din lommebok. Det er ikke alle selskaper som tilbyr denne tilleggsforsikringen.

2. Forstår det slik som at du har hatt takstmann på besøk? Da har vedkommende kartlagt følgeskadene. Disse vil (med noen unntak) selskapet dekke utbedringen av ETTER at du har fått reparert lekkasjen, minus egenandel. Gulv, isolasjon, lister etc etc.

3. Når du har fått utbedret lekkasjen kontakter du forsikringsselskapet vedrørende hvordan du skal få utbedret følgeskadene, noe som da normalt bekostes av dem.

Har en liten mistanke om at det er du selv som er "proppen i systemet" i dette tilfellet dessverre. Men jeg synes det er synd og rart at ikke forsikringsselskapet har klart å forklare gangen i dette på en god måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Med andre ord: dersom du ikke har utvidet forsikring så er det du som er ansvarlig for å utbedre lekkasjen, og kostnadene rundt dette – dersom du ikke har tegnet en utvidet forsikring.

Forsikringsselskapet dekker normalt følgeskadene av lekkasjen.

Så her får du vel egentlig sette i gang med å organisere reparasjon av feilen selv, for egen regning.

Men da klarer vel forsikringsselskapet å formidle dette og ikke bare be TS om å vente til de tar kontakt....

TS: Jeg hadde kontaktet forsikringsselskapet en gang til, uansett, skriftlig med det du lurer på og spør:

1. Er det noe mer jeg skal gjøre her før saken går videre?

2. Er det meningen at jeg skal bo her uten vann fremover? Jeg fikk dekket for leie av annet bosted, men leien er gått ut og jeg har ikke fått dekket mer. Er dette riktig? 

3. Hvis det er meningen at jeg selv skal få tak i folk til utredningen, så må jeg nesten få vite det. Og da må jeg vite hvem om jeg står fritt til å ta kontakt med de jeg selv ønsker. Jeg trenger også å få vite om faktura skal sendes til dere eller til meg. 

Skriv at du har prøvd å forstå forsikringsvilkårene, men nå faktisk er rådvill. Si at du beklager å mase, men at du faktisk nå står i en situasjon som du ikke vet hvordan du kommer deg ut av. 

Dette er for dumt. Å be en kunde ikke ta kontakt i en slik situasjon for å svare på helt enkle spørsmål, er utrolig dårlig gjort av et forsikringsselskap! Dårlig kundebehandling! Er også veldig nysgjerrig på hvilket selskap dette er.

Anonymkode: 84dee...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Svaret her er basert på at du trolig ikke har tilleggsforsikring / utvidet vannskadeforsikring.

1. Sjekk vilkårene, snakk med forsikringsselskapet én gang til: Har du du ikke spesifisert utvidet vannskadedekning (eller noe tilsvarende) i vilkårene så er du ikke dekket for utbedring av kilden til skaden – altså må du selv sørge for å få en rørlegger som bryter opp veggen og utbedrer feilen. Dette går fra din lommebok. Det er ikke alle selskaper som tilbyr denne tilleggsforsikringen.

2. Forstår det slik som at du har hatt takstmann på besøk? Da har vedkommende kartlagt følgeskadene. Disse vil (med noen unntak) selskapet dekke utbedringen av ETTER at du har fått reparert lekkasjen, minus egenandel. Gulv, isolasjon, lister etc etc.

3. Når du har fått utbedret lekkasjen kontakter du forsikringsselskapet vedrørende hvordan du skal få utbedret følgeskadene, noe som da normalt bekostes av dem.

Har en liten mistanke om at det er du selv som er "proppen i systemet" i dette tilfellet dessverre. Men jeg synes det er synd og rart at ikke forsikringsselskapet har klart å forklare gangen i dette på en god måte.

Helt enig. Men det kan være vanskelig for vanlige forbrukere å forstå alt/få alt med seg. Synes derfor det er meget rart og dårlig kundebehandling. Dette er lette spørsmål for forsikringsselskapet å oppklare/forklare.

Anonymkode: 84dee...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...