AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #1 Skrevet 25. februar 2025 Jeg har gått til behandling i snart 3 år. Har lært utrolig mye og hatt god effekt av emdr. Men jeg kaver fremdeles mye med underaktivering. Jeg låses helt i frys og bruker fremdeles store deler av dagen på å "vekke" meg selv med bevegelse, lukter, lyder, sanseinntrykk, 3 ting i rommet osv. Dette har god effekt, utfordringen er bare at det tar lang tid. Og når jeg må gjøre det veldig ofte i løpet av en dag går det utrolig mye tid med til å "komme tilbake til nåtid". Jeg trenger at det går raskere, om jeg skal klare å beholde en jobb. Kan ikke space helt ut og forsvinne mentalt bort gjentatte ganger i en arbeidssituasjon. Noen erfaringer eller råd? Anonymkode: bd8d4...809 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #2 Skrevet 25. februar 2025 Jeg sliter med det samme, det hjelper å være eksternt bevisst, sjekkke innom meg selv ofte. Jeg oppfatter ikke alltid når jeg spacer ut, jeg må vekke meg selv med å huske alfabetet og si det høyt. Husker det ikke alltid når alt stopper, må gjenta det et par ganger og da er jeg våken. Vaske hendene i varmt vann hjelper for meg. Men generelt ta tempen ofte for å sjekke "hvor jeg er". Anonymkode: 3dac2...941
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #3 Skrevet 25. februar 2025 Ekstremt bevisst, ikke eksternt Anonymkode: 3dac2...941
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #4 Skrevet 25. februar 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sliter med det samme, det hjelper å være eksternt bevisst, sjekkke innom meg selv ofte. Jeg oppfatter ikke alltid når jeg spacer ut, jeg må vekke meg selv med å huske alfabetet og si det høyt. Husker det ikke alltid når alt stopper, må gjenta det et par ganger og da er jeg våken. Vaske hendene i varmt vann hjelper for meg. Men generelt ta tempen ofte for å sjekke "hvor jeg er". Anonymkode: 3dac2...941 Ts her: Jeg oppfatter det ikke alltid jeg heller og har for mange episoder der omgivelsene oppfatter det før meg. Jeg skal prøve alfabetet, takk! Det hadde jo vært en fryd å finne noe som fungerer så raskt som du sier her, at du sier det et par ganger og så er du "våken". Kan jeg spørre deg hvordan du sjekker innom? Tar du tempen på følelser/puls/symptomer, eller tester du alfabetet også, for å se om det går? Jeg spør fordi jeg syns det er litt vanskelig å få tak på de første tegnene på at jeg sklir ut av vinduet. Tenker det er mer effektivt jo tidligere en får tak på det? Anonymkode: bd8d4...809
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #5 Skrevet 25. februar 2025 Kan det være at oppmerksomhetstrening kan hjelpe? En type hvor du følger med på kroppen og hva som skjer inni deg så du oppfatter raskere? Jeg har ikke traumer, men jeg har en ekstremt kjapp stressrespons jeg følger med inn i nesten automatisk, særlig på jobb. Det kan gå fra 0-100 bak min rygg. Har jobbet med dette en stund, men gammel vane vonde å vende selv om det går kjappere. Målet er å bli dritgod 😅 Kanskje du trenger litt mer tid? Anonymkode: d16ae...105
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #6 Skrevet 25. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her: Jeg oppfatter det ikke alltid jeg heller og har for mange episoder der omgivelsene oppfatter det før meg. Jeg skal prøve alfabetet, takk! Det hadde jo vært en fryd å finne noe som fungerer så raskt som du sier her, at du sier det et par ganger og så er du "våken". Kan jeg spørre deg hvordan du sjekker innom? Tar du tempen på følelser/puls/symptomer, eller tester du alfabetet også, for å se om det går? Jeg spør fordi jeg syns det er litt vanskelig å få tak på de første tegnene på at jeg sklir ut av vinduet. Tenker det er mer effektivt jo tidligere en får tak på det? Anonymkode: bd8d4...809 Js jeg er enig med deg, det tok lang tid for meg å skjønne det, og egentlig den dag i dag spacer jeg ut i blant, uten å få det med meg, glemmer meg liksom. Jeg sjekket innom meg selv ofte uansett om jeg var spaced out eller ikke, feks tenkte alfabetet, eller når jeg går så tenker jeg "høyre venstre høyre venstre osv" for hvert skritt jeg tar en stund, drt hjelper å komme ut av hodet mitt. Går og vasker hendene i varmt vann, som hjelper for meg, og hvis jeg er alene på do kan jeg også si alfabetet høyt eller lavt, det fungerer uansett. Når jeg er spaced ut så husker jeg ikke alle bokstavene, må si det et par ganger så er jeg med i det. Eller også stave navnet mitt i hodet mitt og se for meg hver bokstav skikkelig. Etter en stund ble det lettere å forstå at "nå er jeg ikke her, nå må jeg våkne" Anonymkode: 3dac2...941
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #7 Skrevet 25. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Js jeg er enig med deg, det tok lang tid for meg å skjønne det, og egentlig den dag i dag spacer jeg ut i blant, uten å få det med meg, glemmer meg liksom. Jeg sjekket innom meg selv ofte uansett om jeg var spaced out eller ikke, feks tenkte alfabetet, eller når jeg går så tenker jeg "høyre venstre høyre venstre osv" for hvert skritt jeg tar en stund, drt hjelper å komme ut av hodet mitt. Går og vasker hendene i varmt vann, som hjelper for meg, og hvis jeg er alene på do kan jeg også si alfabetet høyt eller lavt, det fungerer uansett. Når jeg er spaced ut så husker jeg ikke alle bokstavene, må si det et par ganger så er jeg med i det. Eller også stave navnet mitt i hodet mitt og se for meg hver bokstav skikkelig. Etter en stund ble det lettere å forstå at "nå er jeg ikke her, nå må jeg våkne" Anonymkode: 3dac2...941 Det gir mening for meg dette! Jeg forstår hva jeg skal bruke tid på nå 😃 Tusen takk for at du brukte tid på en fremmed i dag❤️ AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan det være at oppmerksomhetstrening kan hjelpe? En type hvor du følger med på kroppen og hva som skjer inni deg så du oppfatter raskere? Jeg har ikke traumer, men jeg har en ekstremt kjapp stressrespons jeg følger med inn i nesten automatisk, særlig på jobb. Det kan gå fra 0-100 bak min rygg. Har jobbet med dette en stund, men gammel vane vonde å vende selv om det går kjappere. Målet er å bli dritgod 😅 Kanskje du trenger litt mer tid? Anonymkode: d16ae...105 Nettopp, dere er inne på det samme😃 jeg må våge å sjekke innom langt oftere for å få med meg tidlige tegn, ingen vei utenom 😂 Takk for tiden din! ❤️ Anonymkode: bd8d4...809 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #8 Skrevet 25. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det gir mening for meg dette! Jeg forstår hva jeg skal bruke tid på nå 😃 Tusen takk for at du brukte tid på en fremmed i dag❤️ Nettopp, dere er inne på det samme😃 jeg må våge å sjekke innom langt oftere for å få med meg tidlige tegn, ingen vei utenom 😂 Takk for tiden din! ❤️ Anonymkode: bd8d4...809 Bare hyggelig, glad jeg kunne bruke erfaringen min og hjelpe deg, det er tøft å slite med dette alene ❤️ Anonymkode: 3dac2...941 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #9 Skrevet 25. februar 2025 Det som ofte hjelper for meg er å skylle hendene i kaldt vann, eller ta en sur pastill. Fokusere på følelsene i kroppen som sakte kommer tilbake, enten ved det kalde vannet eller ved den sure pastillen. Det viktigste er nok at du finner noe som funker for deg, og så trener du med det. Da vil det forhåpentligvis gå raskere og raskere når du får trent litt. Så vil jeg også si at du har jo allerede gjort en veldig stor jobb, og du kan være veldig stolt av deg selv. At noe ‘henger igjen’ er jo ikke så rart, så vær raus og tålmodig med deg selv, også med dette. Lykke til. ❤️ Anonymkode: 56a0e...a03
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2025 #10 Skrevet 25. februar 2025 Jeg forsøker å legge inn en time-out innimellom der jeg henter meg inn, spesielt ved stress. Ellers ligner det jeg gjør på det andre beskriver, jeg bruker tyggis eller pastiller, smører inn huden med krem/serum, sprayer ansiktet med fuktighetsmist eller lukter på serumet mitt (det lukter godt!) Ellers kan du bli i kroppen ved å «fylle den ut», f.eks. strekke deg, gynge, presse håndflatene mot hverandre, massere deg selv, spenne musklene, lene deg mot et rekkverk eller en vegg. Søk på nett etter sensorimotoriske øvelser f.eks. Anonymkode: 5ee7a...445 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå