AnonymBruker Skrevet 11. august #121 Skrevet 11. august Det er i samfunnets interesse at de som ikke har gjennomført vgs skal kunne ta høyere utdanning til tross for dette og få en jobb der de får bedre betalt og skatter mer. Dette handler ikke om hvorvidt det er urettferdig for den enkelte, men hva som tjener samfunnet som helhet. Og det er en kombinasjon av at de med vitnemål kommer inn på og fullfører høyere utdanning raskest mulig uten å forbedre karakterer i flere år først og at de som ikke fikk vitnemål har en måte de kan oppnå dette på uten å måtte bruke 3 år heltid på vgs før de skal videre på høyere utdanning. Og ja, for enkelte vil dette slå skjevt ut og være urettferdig. Sånn er det jo i dag også, med førstegangsvitnemål, kvoter og alderspoeng. De som denne nye regelen kan hjelpe er de som har falt ut av vgs grunnet sykdom eller andre ting og som nå kan komme inn når de er 23 selv om de ikke har fått opparbeidet seg 5 år med skole eller arbeid. Anonymkode: e79f3...822
AnonymBruker Skrevet 11. august #122 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 15.47): Da jeg gikk på VGS bodde jeg hjemme, hadde en liten deltidsjobb jeg ikke måtte ha for å overleve, og det eneste jeg egentlig trengte å gjøre var å fokusere på skolen og "ørten" fag. "Lisa" som hoppet av etter to år har nå jobb, barn og utgifter. Hun kan ikke bruke all sin tid på skolen, for hun må på jobb og hun må være mamma. Nettopp derfor må Lisa nå bare ta 6 fag før hun kan gå videre med utdanningen sin. De 6 fagene kan være like tøft for Lisa nå som det var for meg på VGS. Anonymkode: 658fd...a0c Hvis de 6 fagene er så tøffe å ta har neppe Lise så mye på høyere studier å gjøre. Da jeg gikk på vgs bodde jeg på hybel, levde på ris og knekkebrød, var deprimert og periodevis suicidal, umoden og sint og fortvilet, og jeg skrapet meg gjennom med dårlige karakterer. Alt fra 2-6, men 3,8 i snitt - altså helt elendig Jeg burde heller ha droppet ut, så hadde jeg bare trengt å ta opp igjen noen få fag og ikke en hel haug som vil ta flere år, og mange av dem kan ikke engang tas som privatist. Frister lite å gå på dramalinja med 16-18-åringene i 3 år når jeg er over 40, og dessuten vil jeg aldri få 6 i alle de fagene, men jeg kan fint klare å få 6 i de 6 hovedfagene. Rotemor skrev (På 26.2.2025 den 15.49): Kan du svare på kritikken min? Hvordan straffes du? Er du 12?? Jeg straffes fordi jeg fullførte med dårlige karakterer i stedet for å droppe ut. Straffen er at jeg da må ha 6 i ørten fag, til dels latterlige unyttige fag som drama og samfunn, teaterproduksjon og bevegelsesforming, i stedet for å få 6 i noen få fag. Det fører til at jeg blir en taper. Det er fullstendig forkastelig at ikke alle kan velge å kun bruke de 6 fagene som grunnlag for søknader på universitetet etter man er 23 år. Hvilken karakter man fikk i fransk C eller valgfag trampoline i 1996 burde ikke ha noe å si om man som 32- eller 56-åring ønsker å søke seg inn på et nytt studie. Jeg tror forøvrig det er svært vanskelig for en 56-åring å få 6 i valgfag trampoline for å få kommet seg inn på medisinstudiet. Anonymkode: 26ad7...085
AnonymBruker Skrevet 11. august #123 Skrevet 11. august yuleassagai skrev (På 27.2.2025 den 0.58): Med andre ord, trust the experts? Nei, tror det er du som lever i en boble. Denne regjeringen har vist at den ikke kan stoles på. Nå skal jeg ikke åpne pandoras eske med å bringe inn masse politikk, men kan jo nevne på noe annet. Har du hørt at de nå også kutter karakterkrav til sykepleiestudiet? Ja, nå kan alle søke, selv om du så vidt kan telle til 10. Velkommen inn. "Jammen vi treng mer sykepleiere". Ja, kvantitet har jo alltid vist seg å være bedre enn kvalitet, det er jo selvforklarende. Da får man et godt samfunn. Trenger ikke se på andre faktorer hvorfor det er mangel på sykepleiere, og endre på det. Neida, gassen i bånn. https://sykepleien.no/2024/04/regjeringen-gar-inn-droppe-karakterkrav-til-sykepleie Det at de kommer inn på sykepleien er ikke det samme som at de klarer å gjennomføre studiet; de som ikke er skikket eller ikke klarer å henge med blir jo silt ut. Man skal gjennom masse oppgaver, arbeidskrav, eksamen, medikament, anatomi, gruppearbeid, flere praksisperioder, bacheloroppgave. De som ikke klarer å henge med vil enten droppe ut, stryke, ikke bestå, bli vurdert som uskikket - og man sitter da igjen med faktisk skikkede sykepleiere. Nå studerte jeg vernepleie da, men vi gikk fra en klasse på 95 til sånn rundt 60 mot slutten. Anonymkode: 380bf...134
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå