Gå til innhold

Nye 23/6 regelen straffer de som har fått vitnemål

yuleassagai

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du glemmer at ved 23/7 må ungdommen vente i åresvis på å starte med studier. Og jobbe på elkjøp etc mens dine venner er studenter og lever studentlivet. Når du selv begynner å studere er de fleste av dine jevnaldrende snart ferdige. Eller ferdige.

Å kunne bruke 23/5 regelen er ingen gullbillett altså. 

Anonymkode: 2e1c8...63d

Neivel? Det er vel ikke noe greit for den som presset seg gjennom vgs for et elendig vitnemål og ble langvarig syk rett etterpå har det så greit, heller? Da vil jeg påstå den som klarer å jobbe har det bedre.

Og da jeg var ung på 90-tallet var det helt vanlig å både jobbe og reise på jorden-rundt-tur og prøve og feile med noen fag på universitetet før man kom skikkelig i gang. Jeg som begynte rett på et profesjonsstudium fra vgs misunte heller dem innimellom. Det var ikke noe press om å ha lagt hele livsløpet sitt allerede som 19-20-åring.

Anonymkode: 36b3a...6f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 9.32):

Det vil aldri være mulig å rette til legge for alle. 

Jeg hadde selv gode karakterer fra vgs og kom inn på prestisjestudie, men jeg har ingen problemer med å se verdien at flere får mulighet til høyere utdanning. Ikke alle var modne nok på Vgs.

De som ikke var modne nok på videregående skole innbefatter jo både de som ikke greide å fullføre i det hele tatt, OG de som klarte å karre seg til et vitnemål, men med lave karakterer som hindrer dem i å ta høyere utdanning. DET er jo hele poenget til TS. 

Anonymkode: 7de78...231

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Neivel? Det er vel ikke noe greit for den som presset seg gjennom vgs for et elendig vitnemål og ble langvarig syk rett etterpå har det så greit, heller? Da vil jeg påstå den som klarer å jobbe har det bedre.

Og da jeg var ung på 90-tallet var det helt vanlig å både jobbe og reise på jorden-rundt-tur og prøve og feile med noen fag på universitetet før man kom skikkelig i gang. Jeg som begynte rett på et profesjonsstudium fra vgs misunte heller dem innimellom. Det var ikke noe press om å ha lagt hele livsløpet sitt allerede som 19-20-åring.

Nettopp. Og nå blir det altså slik at hele livet ditt blir bestemt på VGS. Det blir forseglet livet ut, i form av et vitnemål med over 20 karakterer. Mens de som hoppet av kan puste lettet ut og komme gjennom med 6 karakterer.

Endret av yuleassagai
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (46 minutter siden):

Nei. Poenget har blitt diskutert. DU har ikke forklart h ordna dette straffer deg.

Det har, derimot, blitt gjort tydelig at dette er en viktig mulighet for de som ikke klarte normalt studieløp. De som faktisk har vitnemål blir ikke straffet, men kan ta opp fag på lik linje med 23/5-kvalifiserte.

Do the maths

Det er IKKE på lik linje når folk som allerede HAR vitnemål må ta opp veldig mange flere fag med de nye reglene, enn de som ikke har vitnemål. Det virker som du ikke helt forstår det.

Anonymkode: ef86d...a03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
yuleassagai skrev (På 25.2.2025 den 7.03):

Hvis jeg har tolket dette riktig, så ser det ut som at kun personer som er over 23 år og som ikke har vitnemål, vil kunne ta i bruk den nye 23/6-regelen, og dermed få en mye raskere og greiere vei til utdanning og karriere.

Men hva med stakkarne som kom seg gjennom VGS og klarte å få sitt vitnemål? Det er mange som er slitne på VGS, men allikevel klarer å komme seg gjennom, kanskje med 4'ere og 5'ere, eller lavere.

La oss si at både person A og person B vil ta en utdanning med høyt snitt(nesten maks) for opptak. Person A er over 23 og har ikke vitnemål. Personen kan ta 6 fag som privatist, få gode karakterer på disse og gå rett inn på studiet. Person B var litt sliten på VGS, men klarte å få studiekompetanse og vitnemål. Personen har mange 4'ere og 5'ere. For å komme inn på studiet må person B få 6'ere i 15+ fag for oppnå høyt nok snitt.

Er ikke dette ekstremt urettferdig for person B? Er det riktig å straffe de som klarte å komme seg gjennom VGS? Ditt vitnemål er permanent og kan ikke slettes. Gir ikke dette også et stort insentiv til å nettopp ikke fullføre VGS, for å slippe å få et anker i nakken, i form av 20 VGS karakterer som vil følge deg resten av livet? Dette nye regelverket virker helt vanvittig.

Hvis jeg tar feil av noe her, så kom gjerne med forklaringer.

Forslag: Hadde det ikke vært mye rimeligere å heller lage en 25/6 eller 30/6 regel? Evt. bare la 23/6 regelen være åpen for alle. 23/5 var det. Her kan folk som er litt eldre få muligheten til å komme seg litt raskere inn i utdanning, uavhengig om de har vitnemål eller ikke. Folk som er eldre og har et gammelt vitnemål slipper da "straffen" for å ha fullført VGS.

Edit: Denne tråden kan bli aktuell for politikerne når de skal vurdere dette i høring i 2025. Hvis du er enig med TS / kritikken på det nye regelverket, ikke nøl med å gi en tommel opp på første posten i tråden. Du kan også sende inn innspill/mail til kunnskapsdepartementet. Jeg mener det nye forslaget deres om opptak til høyere utdanning gjør mer skade enn nytte. Det nye regelverket straffer de som kommer seg gjennom VGS med et vitnemål, og gjør at de aldri igjen kan få en raskere vei til utdaninng. Dette er meget urettferdig i mine øyne, og det gir også insentiv til å droppe ut av VGS.

Person B står helt fritt til å ta opp fag etter vgs for å få bedre karakterer da🤷🏼‍♀️

Det kan være veldig mange ulike årsaker til at person A ikke klarte å fullføre vgs rett etter ungdomsskolen. Og jeg vil ikke si personen har det enklere enn person B. Person A har kanskje jobbet som ufaglært i flere år, hatt lav lønn OG tatt opp fag samtidig.

Anonymkode: f88dc...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Person B står helt fritt til å ta opp fag etter vgs for å få bedre karakterer da🤷🏼‍♀️

Det kan være veldig mange ulike årsaker til at person A ikke klarte å fullføre vgs rett etter ungdomsskolen. Og jeg vil ikke si personen har det enklere enn person B. Person A har kanskje jobbet som ufaglært i flere år, hatt lav lønn OG tatt opp fag samtidig.

Anonymkode: f88dc...e11

Ja, men da var det jo løst da. Person A er mere verdt enn Person B. Lykke til Person B.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yuleassagai skrev (34 minutter siden):

Nettopp. Og nå blir det altså slik at hele livet ditt blir bestemt på VGS. Det blir forseglet livet ut, i form av et vitnemål med over 20 karakterer. Mens de som hoppet av kan puste lettet ut og komme gjennom med 6 karakterer.

Nei, slik er det ikke og slik blir det ikke.

Kan du snart svare på hvordan du straffes av denne regelen?

Du skriver som om du bittert gikk glipp av livet pga dette.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rotemor said:

Troll of the day award goes to.

Hvis du ikke er et troll, så passer navnet deg veldig godt. Du er absolutt veldig rotete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
yuleassagai skrev (22 minutter siden):

Troll of the day award goes to.

Hvis du ikke er et troll, så passer navnet deg veldig godt. Du er absolutt veldig rotete.

Det er bare å gi opp å diskutere med akkurat denne brukeren, tror jeg 😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om det har noe for seg, TS, men jeg vurderer å skrive inn til Kunnskapsdepartementet om temaet. Kanskje kontakte en avis eller noe. Det virker jo ikke som om de har tenkt seg om når de har tatt denne avgjørelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om det har noe for seg, TS, men jeg vurderer å skrive inn til Kunnskapsdepartementet om temaet. Kanskje kontakte en avis eller noe. Det virker jo ikke som om de har tenkt seg om når de har tatt denne avgjørelsen. 

Gjør det. Jeg skal sende inn innspill til dette selv. Er mulig det fortsatt går inn å legge inn kommentarer på høringen som er registrert også. Står at det fortsatt er til behandling. Dette virker veldig korttenkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
yuleassagai skrev (6 minutter siden):

Gjør det. Jeg skal sende inn innspill til dette selv. Er mulig det fortsatt går inn å legge inn kommentarer på høringen som er registrert også. Står at det fortsatt er til behandling. Dette virker veldig korttenkt.

Du lever så i din egen boble. Det er nok ikke slik at utdanningsdirektoratet ikke er klar over at for noen er dette en ulempe. 

Men de gjør en vurdering om det er bedre for majoriteten. Det er ikke mulig å gjøre alle til lags. Men de ønsker at flest mulig tar utdanning og kommer seg i arbeid. 

Livet er neimen ikke rettferdig alltid. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (1 time siden):

Herregud, jeg håper du er et troll for det KAN jo ikke gå an å være så tett?

Leser du i det hele tatt det folk skriver eller kommenterer du ut i det blå? Hva er det du mener vi misforstår?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men altså, utgår det at det er to ulike søkergrupper også?
Jeg tok opp fag ihht. 23/5, og da søkte man i sekundærgruppe/en annen kvote enn de som søker med førstegangsvitnemål (altså de som har vært gjennom regulær VGS-gang) ? 
For å komme inn på f.eks profesjonsstudie der førstegangsvitnemål krevde 4,8 i snitt, måtte man gjerne opp i 5,4 + alderspoeng som ordinær søker.

Ser gjennom stortingsmeldingen, men finner ikke spesifikk info om kvotene, evt forstår jeg det ikke helt, men ser at alderspoeng m.m. bortfaller, så da stiller jo 23/5 (23/6) gjengen med en del mindre totalpoeng enn tidligere, opp til 1,2 karakterer lavere dersom full pott hvis jeg ikke regner helt feil.

Anonymkode: 01b1c...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gobbledigook skrev (50 minutter siden):

Herregud, jeg håper du er et troll for det KAN jo ikke gå an å være så tett?

Leser du i det hele tatt det folk skriver eller kommenterer du ut i det blå? Hva er det du mener vi misforstår?

Så du kan svare på hvordan man straffes? For det kommer ikke frem. Denne «straffen» skal da ramme hardere enn de mulighetene regelen gir? Du må gjerne redegjøre for det, for det har ikke ts gjort.

Å gjenta at noe er urettferdig og en «straff» burde være enkelt å forklare. Ta gjerne med lovforslaget i din argumentasjon. Jeg lurer særlig på hvor straff kommer inn der.

I tillegg et enkelt regnestykke på en karakterkalkulator. Så kan vi se hvem som sliter med forståelsen etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tok opp fag ihht. 23/5, og da søkte man i sekundærgruppe/en annen kvote enn de som søker med førstegangsvitnemål (altså de som har vært gjennom regulær VGS-gang) ? 
For å komme inn på f.eks profesjonsstudie der førstegangsvitnemål krevde 4,8 i snitt, måtte man gjerne opp i 5,4 + alderspoeng som ordinær søker.

Ser gjennom stortingsmeldingen, men finner ikke spesifikk info om kvotene, evt forstår jeg det ikke helt, men ser at alderspoeng m.m. bortfaller, så da stiller jo 23/5 (23/6) gjengen med en del mindre totalpoeng enn tidligere, opp til 1,2 karakterer lavere dersom full pott hvis jeg ikke regner helt feil.

Nettopp. Så de må ha sær poeng/ tilleggspoeng i form av geofag, It etc. Den samme muligheten alle andre også får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du lever så i din egen boble. Det er nok ikke slik at utdanningsdirektoratet ikke er klar over at for noen er dette en ulempe. 

Men de gjør en vurdering om det er bedre for majoriteten. Det er ikke mulig å gjøre alle til lags. Men de ønsker at flest mulig tar utdanning og kommer seg i arbeid. 

Livet er neimen ikke rettferdig alltid. 

Med andre ord, trust the experts?

Nei, tror det er du som lever i en boble. Denne regjeringen har vist at den ikke kan stoles på. Nå skal jeg ikke åpne pandoras eske med å bringe inn masse politikk, men kan jo nevne på noe annet. Har du hørt at de nå også kutter karakterkrav til sykepleiestudiet? Ja, nå kan alle søke, selv om du så vidt kan telle til 10. Velkommen inn.

"Jammen vi treng mer sykepleiere". Ja, kvantitet har jo alltid vist seg å være bedre enn kvalitet, det er jo selvforklarende. Da får man et godt samfunn. Trenger ikke se på andre faktorer hvorfor det er mangel på sykepleiere, og endre på det. Neida, gassen i bånn.

https://sykepleien.no/2024/04/regjeringen-gar-inn-droppe-karakterkrav-til-sykepleie

Endret av yuleassagai
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det ser ut som de planlegger å fjerne ordinærkvoten. Alt av alderspoeng, høyere utdanning, fagskole, folkehøgskole og språkpoeng blir fjernet. Sitter igjen med 1 poeng for førstegangstjeneste, og 2 for reallfag. Så da har man i hovedsak 1 kvote som kommer ut av VGS med vitnemål. Og så gir dem de som ikke har vitnemål tilgang til 23/6. Og her kommer debatten inn. De med VGS vitnemål ruller ut med over 20 karakterer, og de som får 23/6 får vitnemål med 6.

Endret av yuleassagai
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
yuleassagai skrev (5 timer siden):

Med andre ord, trust the experts?

Nei, tror det er du som lever i en boble. Denne regjeringen har vist at den ikke kan stoles på. Nå skal jeg ikke åpne pandoras eske med å bringe inn masse politikk, men kan jo nevne på noe annet. Har du hørt at de nå også kutter karakterkrav til sykepleiestudiet? Ja, nå kan alle søke, selv om du så vidt kan telle til 10. Velkommen inn.

"Jammen vi treng mer sykepleiere". Ja, kvantitet har jo alltid vist seg å være bedre enn kvalitet, det er jo selvforklarende. Da får man et godt samfunn. Trenger ikke se på andre faktorer hvorfor det er mangel på sykepleiere, og endre på det. Neida, gassen i bånn.

https://sykepleien.no/2024/04/regjeringen-gar-inn-droppe-karakterkrav-til-sykepleie

Det er ikke akkurat slik at et krav om 3 i matte og norsk har vært et skyhøyt krav.

Og de stoler på at studiestedet “vil lose en motivert Jacob gjennom studiet”? Hvorfor skal det bli studiestedets problem at “Jacob” ikke var motivert nok til å jobbe for en 3 i matte og norsk på vgs?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...