AnonymBruker Skrevet 26. februar #81 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da spørs det om Lisa klarer seg på høyere utdanning, dersom de seks fagene er så tøft. Anonymkode: 36b3a...6f8 Klarer seg nok like godt som de som fullførte, men ikke klarer å ta opp de fagene de fikk dårligere karakterer på. Man er nemlig ikke ekskludert fra å ta opp fag for å få bedre karakterer bare fordi man har vitnemål. Anonymkode: 658fd...a0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #82 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klarer seg nok like godt som de som fullførte, men ikke klarer å ta opp de fagene de fikk dårligere karakterer på. Man er nemlig ikke ekskludert fra å ta opp fag for å få bedre karakterer bare fordi man har vitnemål. Anonymkode: 658fd...a0c Nei, men man må ta opp veldig mye flere fag hvis man ikke har gode karakterer fra før. Det er ikke bare mer tidkrevende, men også vanvittig dyrt. Det er ikke rettferdig. Anonymkode: ef86d...a03 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #83 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klarer seg nok like godt som de som fullførte, men ikke klarer å ta opp de fagene de fikk dårligere karakterer på. Man er nemlig ikke ekskludert fra å ta opp fag for å få bedre karakterer bare fordi man har vitnemål. Anonymkode: 658fd...a0c Men de som har fullt vitnemål må ta opp veldig mange flere karakterer for å for eksempel studere rettsvitenskap. Mens man med denne regelen sier at man egentlig bare behøver karakter i seks fag, resten er uvesentlig. Anonymkode: 36b3a...6f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #84 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klarer seg nok like godt som de som fullførte, men ikke klarer å ta opp de fagene de fikk dårligere karakterer på. Man er nemlig ikke ekskludert fra å ta opp fag for å få bedre karakterer bare fordi man har vitnemål. Anonymkode: 658fd...a0c Hvorfor kan ikke “Lisa” ta opp alle fagene hun mangler på sitt vitnemål fra vgs, som privatist? Anonymkode: 36b3a...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #85 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): For å være ærlig er det nok to forskjellige grupper som peiler seg inn på medisin og de som faller inn under 23/5. Siste gruppe er vel for å ikke utelate de som ikke har skolemodne på Vgs. Hvis noen slipper "billigere" unna med denne regelen er det greit nok. De kommer mye seinere inn i arbeidslivet som ferdigutdannet Anonymkode: 2e1c8...63d Jeg er en av dem som havner i siste gruppe, og som ikke taklet VGS på den tiden. Jeg endte opp med å komme litt på skråplanet, som også mange andre som hopper av VGS gjør. For å gjøre en lang historie kort, tok jeg noen fag ved voksenopplæringen i en alder av 30, komprimert over et halvt år, og endte med 66 studiepoeng. Ordinær kvote, ikke førstegangsvitnemål, noe jeg ikke er så sikker på at alle her har fått med seg forskjellen på. Tok så en bachelorgrad innen fagfeltet jeg interersserer meg for, og har siden det jobbet i over ti år nå i fast jobb ved en større bedrift. Trives kjempegodt, men at det har vært lønnsomt alt i alt tviler jeg sterkt på. Det har garantert ikke vært økonomisk lønnsomt, og jeg tror heller ikke det har vært spesielt lønnsomt mtp. å enklere komme inn på studiene. Jeg kom lett inn, naturlig nok, men grensen var rundt ti poeng under hva jeg hadde. Det har neppe heller vært helsemessig og sosialt lønnsomt, om man kan si det på den måten. Det var noen vonde år slutten av tenårene, som videre ble noen harde år på arbeidsmarkedet i "lavstatusyrke", som jo er vanlig når man står og ikke engang har fullført videregående. Så jeg er meget glad for at det finnes et alternativ for oss som faller fra, så det går å hente seg inn igjen. At noen skal være misunnelige på det, i en alder av 17 år, og tro at det er noe lønnsomt og kjekt de kan gå for, tror jeg er så skivebom som det kan få blitt. Anonymkode: bdd19...1e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #86 Del Skrevet 26. februar Vi trenger ikke flere dårlige folk som ikke klarte videregående inn i krevende yrker. De har allerede vist seg ubrukelige, og mindre dyktige. De får finne seg noe annet å gjøre. Den eneste forandringen som burde gjøres er at man trekker fra noen poeng fra innvandrerbarn som har blitt sperret inne for å bli advokat, lege eller siv. ing. De er ikke nødvendigvis mer kompetente mennesker, de er bare ulykkelige innesperrede mennesker med traumer og uten talent. Anonymkode: 14001...97f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #87 Del Skrevet 26. februar Quote Så jeg er meget glad for at det finnes et alternativ for oss som faller fra, så det går å hente seg inn igjen. At noen skal være misunnelige på det, i en alder av 17 år, og tro at det er noe lønnsomt og kjekt de kan gå for, tror jeg er så skivebom som det kan få blitt. Tror du misforstår poenget litt. Det er ikke misunnelse det handler om, men rettferdighet. Det er rett og slett ikke rettferdig at folk med vitnemål, som også kan ha hatt det vanskelig, ikke skal få muligheten til å komme seg litt raskere til utdanning lengre. Det var mulig før med 23/5. Det vil det ikke bli med 23/6. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #88 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi trenger ikke flere dårlige folk som ikke klarte videregående inn i krevende yrker. De har allerede vist seg ubrukelige, og mindre dyktige. De får finne seg noe annet å gjøre. Den eneste forandringen som burde gjøres er at man trekker fra noen poeng fra innvandrerbarn som har blitt sperret inne for å bli advokat, lege eller siv. ing. De er ikke nødvendigvis mer kompetente mennesker, de er bare ulykkelige innesperrede mennesker med traumer og uten talent. Anonymkode: 14001...97f Artig tilnærming. Jeg er dårlig fordi jeg ikke klarte VGS da jeg var 17. Nå er jeg 45, og har jobbet på samme sted i en årrekke, med lønn godt over snittet i Norge. Gikk ut med et snitt på godt over B på en IT-relatert bachelorgrad. Som nevnt kom jeg inn med 66 poeng, også regnet som helt ok - i hvert fall ikke dårlig. Sliter virkelig med å se at det man viser i en alder av 17 år skal definere hvem man blir som voksen, og hvor brukbar man blir. Jeg vet jeg blir sett på som brukbar i mitt arbeide, det ser jeg både på lønn, stilling, ansvar og tilbakemeldinger, blant annet. Anonymkode: bdd19...1e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #89 Del Skrevet 26. februar (endret) yuleassagai skrev (21 minutter siden): Ja Rotemor. Du ser ut til å ha mye kunnskap om temaet. 😆 Kanskje på tide å neie og forlate lokalet? Det er også en måte å bortforklare hvorfor du føler deg straffet..? Du klarer ikke argumente for egen påstand. Jeg innrømmer en feil. Hvor er forklaringen din? Endret 26. februar av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #90 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (2 minutter siden): Tror du misforstår poenget litt. Det er ikke misunnelse det handler om, men rettferdighet. Det er rett og slett ikke rettferdig at folk med vitnemål, som også kan ha hatt det vanskelig, ikke skal få muligheten til å komme seg litt raskere til utdanning lengre. Det var mulig før med 23/5. Det vil det ikke bli med 23/6. Jo. De kan ta opp de seks fagene, eller flere, og har tilleggspoeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #91 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, men man må ta opp veldig mye flere fag hvis man ikke har gode karakterer fra før. Det er ikke bare mer tidkrevende, men også vanvittig dyrt. Det er ikke rettferdig. Anonymkode: ef86d...a03 Nei. Ta en kalkulatorsjekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #92 Del Skrevet 26. februar (endret) 4 minutter siden, Rotemor said: Det er også en måte å bortforklare hvorfor du føler deg straffet..? Du klarer ikke argumente for egen påstand. Jeg innrømmer en feil. Hvor er forklaringen din? Har du lukket øynene gjennom hele tråden? Poenget har blitt forklart igjen og igjen, og det ser ut til at mange er enige her. Endret 26. februar av yuleassagai 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 26. februar #93 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er en av dem som havner i siste gruppe, og som ikke taklet VGS på den tiden. Jeg endte opp med å komme litt på skråplanet, som også mange andre som hopper av VGS gjør. For å gjøre en lang historie kort, tok jeg noen fag ved voksenopplæringen i en alder av 30, komprimert over et halvt år, og endte med 66 studiepoeng. Ordinær kvote, ikke førstegangsvitnemål, noe jeg ikke er så sikker på at alle her har fått med seg forskjellen på. Tok så en bachelorgrad innen fagfeltet jeg interersserer meg for, og har siden det jobbet i over ti år nå i fast jobb ved en større bedrift. Trives kjempegodt, men at det har vært lønnsomt alt i alt tviler jeg sterkt på. Det har garantert ikke vært økonomisk lønnsomt, og jeg tror heller ikke det har vært spesielt lønnsomt mtp. å enklere komme inn på studiene. Jeg kom lett inn, naturlig nok, men grensen var rundt ti poeng under hva jeg hadde. Det har neppe heller vært helsemessig og sosialt lønnsomt, om man kan si det på den måten. Det var noen vonde år slutten av tenårene, som videre ble noen harde år på arbeidsmarkedet i "lavstatusyrke", som jo er vanlig når man står og ikke engang har fullført videregående. Så jeg er meget glad for at det finnes et alternativ for oss som faller fra, så det går å hente seg inn igjen. At noen skal være misunnelige på det, i en alder av 17 år, og tro at det er noe lønnsomt og kjekt de kan gå for, tror jeg er så skivebom som det kan få blitt. Anonymkode: bdd19...1e3 Det du ikke skjønner med dine 66 «studiepoeng» er at det systemet forskjellsbehandler noen som havner på skråplanet og akkurat kommer seg gjennom VGS og de som ikke gjør det. Som åpenbart vil oppleves urettferdig da det på gruppenivå sannsynligvis ikke er noen stor forskjell på de gruppene 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #94 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (Akkurat nå): Har du lukket øynene gjennom hele tråden? Poenget har blitt fortklart igjen og igjen, og det ser ut til at mange er enige her. Nei. Poenget har blitt diskutert. DU har ikke forklart h ordna dette straffer deg. Det har, derimot, blitt gjort tydelig at dette er en viktig mulighet for de som ikke klarte normalt studieløp. De som faktisk har vitnemål blir ikke straffet, men kan ta opp fag på lik linje med 23/5-kvalifiserte. Do the maths Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #95 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (2 minutter siden): Tror du misforstår poenget litt. Det er ikke misunnelse det handler om, men rettferdighet. Det er rett og slett ikke rettferdig at folk med vitnemål, som også kan ha hatt det vanskelig, ikke skal få muligheten til å komme seg litt raskere til utdanning lengre. Det var mulig før med 23/5. Det vil det ikke bli med 23/6. Trodde alle kunne gjøre akkurat det samme jeg, altså at man kan selv hoppe av VGS og ta den ruten, selv om den neppe er lønnsom. Er det ikke da rettferdig, om alle kan gjøre det samme? Det er heller ikke rettferdig å vokse til og ikke klare VGS, om man skal det fra et annet ståsted. Det føles ikke rettferdig ut at "verden" gjør at forholdene ikke ligger tilrette for at man kan det. Det er mangt en grunn, selvsagt, fra person til person, men jeg tror mange som havner på skråplanet og blir satt utenfor (å droppe ut av vgs fører til utenforskap i stor grad) vil føle det er urettferdig at livet blir sånn. Jeg synes det er fint at man kan gå ut av VGS på normal måte, og konkurrere med andre som har førstegangsvitnemål. Jeg synes også det er fint at man kan få mulighet til å hente seg inn igjen om man ikke klarer å fullføre som ønsket. Og jeg mener som nevnt at det blir likt for alle, alle har de samme mulighetene, dog kanskje ikke de som av ulike grunner må slutte på videregående. Anonymkode: bdd19...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #96 Del Skrevet 26. februar Romkom skrev (2 minutter siden): Det du ikke skjønner med dine 66 «studiepoeng» er at det systemet forskjellsbehandler noen som havner på skråplanet og akkurat kommer seg gjennom VGS og de som ikke gjør det. Som åpenbart vil oppleves urettferdig da det på gruppenivå sannsynligvis ikke er noen stor forskjell på de gruppene De som "akkurat klarer VGS" kan strengt tatt gjøre som meg og mine poeng. Anonymkode: bdd19...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #97 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi trenger ikke flere dårlige folk som ikke klarte videregående inn i krevende yrker. De har allerede vist seg ubrukelige, og mindre dyktige. De får finne seg noe annet å gjøre. Den eneste forandringen som burde gjøres er at man trekker fra noen poeng fra innvandrerbarn som har blitt sperret inne for å bli advokat, lege eller siv. ing. De er ikke nødvendigvis mer kompetente mennesker, de er bare ulykkelige innesperrede mennesker med traumer og uten talent. Anonymkode: 14001...97f Alle kan bli syke eller få andre problemer når som helst i livet, også ungdommer på vgs. Problemet med regelen er at det ikke lønner seg å presse seg og bruke sine siste krefter på å få et vitnemål, mens hvis du hadde kollapset et par måneder tidligere, kan du senere få studere på grunnlag av seks karakterer, mens den som var sammenhengende syk i alderen 19-23 må ta opp masse fag som privatist. Anonymkode: 36b3a...6f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #98 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle kan bli syke eller få andre problemer når som helst i livet, også ungdommer på vgs. Problemet med regelen er at det ikke lønner seg å presse seg og bruke sine siste krefter på å få et vitnemål, mens hvis du hadde kollapset et par måneder tidligere, kan du senere få studere på grunnlag av seks karakterer, mens den som var sammenhengende syk i alderen 19-23 må ta opp masse fag som privatist. Anonymkode: 36b3a...6f8 Du glemmer at ved 23/7 må ungdommen vente i åresvis på å starte med studier. Og jobbe på elkjøp etc mens dine venner er studenter og lever studentlivet. Når du selv begynner å studere er de fleste av dine jevnaldrende snart ferdige. Eller ferdige. Å kunne bruke 23/5 regelen er ingen gullbillett altså. Anonymkode: 2e1c8...63d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 26. februar #99 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De som "akkurat klarer VGS" kan strengt tatt gjøre som meg og mine poeng. Anonymkode: bdd19...1e3 Kan du ikke lese? Hele innlegget handler om at de som ikke fullfører VGS kan få vitnemål med å ta opp færre fag, mens de som fullfører VGS må konkurrere med sitt opprinnelige vitnemål. Det innebærer at de må ta opp mange flere fag. Studiepoeng er forøvrig bare noe du får på høyere utdanning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #100 Del Skrevet 26. februar 6 minutter siden, AnonymBruker said: De som "akkurat klarer VGS" kan strengt tatt gjøre som meg og mine poeng. Anonymkode: bdd19...1e3 Kan de? Hvis du droppet ut av VGS og kom deg gjennom med en komprimert studiepakke som 23/5, hvordan kan du sammenligne det med noen som har et vanlig vitnemål fra VGS? For å komme inn på studier med høyt snittkrav må de sistnevnte kanskje få toppkarakter på store deler av det 20+ lange vitnemålet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå