Rotemor Skrevet 26. februar #61 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (7 timer siden): 23/6 står vel for 23 år og 6 fag til utdanning. Ikke vanskeligere enn det. Men uansett, du glemmer litt poenget med at det nå blir mer risikabelt å fullføre VGS nettopp fordi du får et vitnemål med 20+ karakterer på. Da vil det alltid ligge i bakhodet ditt at hvis jeg dropper ut, kan jeg ta i bruk 23/6 og slippe denne unødvendige risikoen. Hvis 23/6 eller 25/6 etc. gjøres tilgjengelig for alle så blir man ikke redd for å ødelegge livet sitt etter VGS fordi du har fått et vitnemål. Når regelen gjelder for alle vil du få muligheten til å få litt hjelp senere i livet, akkurat som de uten vitnemål får, og det blir ikke et insentiv til å droppe ut. Skjønner du at det er mye bedre? Så du tror dette frister umodne 16-åringer til å vente i 7 ÅR med vgs?? Og hvorfor er ENDRINGEN så vesentlig? 23/5 har eksistert i i hvert fall 20 år. Og hvordan er dette en straff til andre? Du henvender deg til politikere uten å svare på et eneste kritisk innlegg her. Vis faktisk kunnskap om temaet!! Det er to ulike opptak på høyere utdanningsnivå: 1. De som kommer rett fra VGs 2. De som har hatt flerårige pause inkludert 23/5. Hvordan er dette fælt?? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #62 Del Skrevet 26. februar Rotemor skrev (1 minutt siden): Det har vært slik i mange, mange år. Jeg fatter ikke hvorfor noen anser det som en straff at det tilrettelegges for utdannelse til de som ikke kunne ta den normert. Et det så viktig for deg at voksne mennesker som ønsker høyere utdannelse, etter å ha vært lavtlønnet og kanskje forsørger barn noen år, tar gym og geografi?? Jeg tror du misforstår poenget mitt. Jeg synes 23/5 regelen er helt topp!! Men det er urettferdig at det ikke lenger skal gjelde for de som også HAR vitnemål. Noen klarer akkurat å slite seg gjennom vgs, og består. Hvorfor skal DE måtte ta gym, geografi og sinnsykt mange andre fag når de seinere i livet ønsker seg inn på en utdannelse som krever over 50 konkurransepoeng? Hvorfor skal ikke de også ha muligheten til å søke med den nye 23/6-regelen, slik som det har vært mulig med 23/5-regelen? Det er jo helt ute. Anonymkode: ef86d...a03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #63 Del Skrevet 26. februar (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror du misforstår poenget mitt. Jeg synes 23/5 regelen er helt topp!! Men det er urettferdig at det ikke lenger skal gjelde for de som også HAR vitnemål. Noen klarer akkurat å slite seg gjennom vgs, og består. Hvorfor skal DE måtte ta gym, geografi og sinnsykt mange andre fag når de seinere i livet ønsker seg inn på en utdannelse som krever over 50 konkurransepoeng? Hvorfor skal ikke de også ha muligheten til å søke med den nye 23/6-regelen, slik som det har vært mulig med 23/5-regelen? Det er jo helt ute. Anonymkode: ef86d...a03 Endres ettersom jeg skrev det feil og folk visstnok ikke blir lei av å bruke tråden på det. Endret 26. februar av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #64 Del Skrevet 26. februar Rotemor skrev (4 minutter siden): Det har vært slik i mange, mange år. Jeg fatter ikke hvorfor noen anser det som en straff at det tilrettelegges for utdannelse til de som ikke kunne ta den normert. Et det så viktig for deg at voksne mennesker som ønsker høyere utdannelse, etter å ha vært lavtlønnet og kanskje forsørger barn noen år, tar gym og geografi?? Litt av poenget er vel at de ikke behøver gym og geografi, slik alle andre må ha. Hvorfor er det “godt nok” med karakterer i seks fag for å få studiekompetanse, mens alle andre må søke på grunnlag med et vitnemål med ørten karakterer? Det er betraktelig lettere å få gode karakterer i seks fag enn et høyt snitt med et normalt vitnemål. Anonymkode: 36b3a...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #65 Del Skrevet 26. februar Rotemor skrev (Akkurat nå): Det har aldri vært aktuelt for de som har vitnemål. Jo!!! Jeg går på et studie nå og kom inn poengberegnet etter 23/5-regel 😂 Anonymkode: ef86d...a03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #66 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo!!! Jeg går på et studie nå og kom inn poengberegnet etter 23/5-regel 😂 Anonymkode: ef86d...a03 Og jeg hadde vitnemål fra før av! Anonymkode: ef86d...a03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #67 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt av poenget er vel at de ikke behøver gym og geografi, slik alle andre må ha. Hvorfor er det “godt nok” med karakterer i seks fag for å få studiekompetanse, mens alle andre må søke på grunnlag med et vitnemål med ørten karakterer? Det er betraktelig lettere å få gode karakterer i seks fag enn et høyt snitt med et normalt vitnemål. Anonymkode: 36b3a...6f8 Denne ordningen har alltid vært slik for å inkludere de som ramlet ut. Som samfunn ønsker vi at folk utdanner seg. Det er ingenting i veien for at de som har dårlig vitnemål tar opp fag og styrker kompetanse og gjennomsnitt. Med sterke karakterer i 6 fag og tilleggspoeng så stiller de vel så sterkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #68 Del Skrevet 26. februar Rotemor skrev (2 minutter siden): Det har aldri vært aktuelt for de som har vitnemål. Henta fra Samordna opptak. Gjerne sjekk opp i ting før du påstår noe annet. Anonymkode: ef86d...a03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #69 Del Skrevet 26. februar (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo!!! Jeg går på et studie nå og kom inn poengberegnet etter 23/5-regel 😂 Anonymkode: ef86d...a03 Bra. Jeg mente vel heller at det ikke har en begrensning Og de seks fagene som er tatt med har da hatt gode karakterer, så endringen er svært liten Endret 26. februar av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #70 Del Skrevet 26. februar 3 minutter siden, Rotemor said: Det har aldri vært aktuelt for de som har vitnemål. lol? Jo, man kan ta 23/5 med fullt vitnemål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #71 Del Skrevet 26. februar Rotemor skrev (6 minutter siden): Så du tror dette frister umodne 16-åringer til å vente i 7 ÅR med vgs?? Og hvorfor er ENDRINGEN så vesentlig? 23/5 har eksistert i i hvert fall 20 år. Og hvordan er dette en straff til andre? Du henvender deg til politikere uten å svare på et eneste kritisk innlegg her. Vis faktisk kunnskap om temaet!! Det er to ulike opptak på høyere utdanningsnivå: 1. De som kommer rett fra VGs 2. De som har hatt flerårige pause inkludert 23/5. Hvordan er dette fælt?? Forskjellen fra 23/5 er at man ikke behøver å dokumentere 5 års arbeidspraksis, man kan i prinsippet sittet hjemme og gamet i årevis. Sitat Da vil 23/5-regelen avvikles, og erstattes med 23/6-regelen. Endringen går ut på at du ikke lenger må dokumentere 5 års praksis, men du må være 23 år eller eldre, og ha bestått de 6 fellesfagene. Anonymkode: 36b3a...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #72 Del Skrevet 26. februar Rotemor skrev (Akkurat nå): Denne ordningen har alltid vært slik for å inkludere de som ramlet ut. Som samfunn ønsker vi at folk utdanner seg. Det er ingenting i veien for at de som har dårlig vitnemål tar opp fag og styrker kompetanse og gjennomsnitt. Med sterke karakterer i 6 fag og tilleggspoeng så stiller de vel så sterkt. Nei, for det kommer nå til å kreve at du har 5-6 i absolutt alle fag hvis du ønsker å komme inn på f.eks. medisin, psykologi, osv. seinere i livet. Og det er snakk om mye mer enn de 6 fagene + realfagene man trenger. Jeg har gått yrkesfag + påbygg, og det er helt ekstremt med fag man må ta opp for å kunne være med i konkurransen hvis man ikke kan bruke 23/5-regelen. Anonymkode: ef86d...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #73 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt av poenget er vel at de ikke behøver gym og geografi, slik alle andre må ha. Hvorfor er det “godt nok” med karakterer i seks fag for å få studiekompetanse, mens alle andre må søke på grunnlag med et vitnemål med ørten karakterer? Det er betraktelig lettere å få gode karakterer i seks fag enn et høyt snitt med et normalt vitnemål. Anonymkode: 36b3a...6f8 Da jeg gikk på VGS bodde jeg hjemme, hadde en liten deltidsjobb jeg ikke måtte ha for å overleve, og det eneste jeg egentlig trengte å gjøre var å fokusere på skolen og "ørten" fag. "Lisa" som hoppet av etter to år har nå jobb, barn og utgifter. Hun kan ikke bruke all sin tid på skolen, for hun må på jobb og hun må være mamma. Nettopp derfor må Lisa nå bare ta 6 fag før hun kan gå videre med utdanningen sin. De 6 fagene kan være like tøft for Lisa nå som det var for meg på VGS. Anonymkode: 658fd...a0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #74 Del Skrevet 26. februar Rotemor skrev (3 minutter siden): Denne ordningen har alltid vært slik for å inkludere de som ramlet ut. Som samfunn ønsker vi at folk utdanner seg. Det er ingenting i veien for at de som har dårlig vitnemål tar opp fag og styrker kompetanse og gjennomsnitt. Med sterke karakterer i 6 fag og tilleggspoeng så stiller de vel så sterkt. Man behøver ikke en gang å ha dårlig vitnemål, bare veldig mange femmere og noen firere. Det holder ikke å ta opp seks fag, nødvendigvis. Anonymkode: 36b3a...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #75 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forskjellen fra 23/5 er at man ikke behøver å dokumentere 5 års arbeidspraksis, man kan i prinsippet sittet hjemme og gamet i årevis. Anonymkode: 36b3a...6f8 Det betyr at man kan ha vært syk eller fått flere barn. Helt supert!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #76 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forskjellen fra 23/5 er at man ikke behøver å dokumentere 5 års arbeidspraksis, man kan i prinsippet sittet hjemme og gamet i årevis. Anonymkode: 36b3a...6f8 Forskjellen er også at de med vitnemål ikke kan benytte seg av det. Anonymkode: ef86d...a03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #77 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man behøver ikke en gang å ha dårlig vitnemål, bare veldig mange femmere og noen firere. Det holder ikke å ta opp seks fag, nødvendigvis. Anonymkode: 36b3a...6f8 Jo, det er enkelt matematikk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #78 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da jeg gikk på VGS bodde jeg hjemme, hadde en liten deltidsjobb jeg ikke måtte ha for å overleve, og det eneste jeg egentlig trengte å gjøre var å fokusere på skolen og "ørten" fag. "Lisa" som hoppet av etter to år har nå jobb, barn og utgifter. Hun kan ikke bruke all sin tid på skolen, for hun må på jobb og hun må være mamma. Nettopp derfor må Lisa nå bare ta 6 fag før hun kan gå videre med utdanningen sin. De 6 fagene kan være like tøft for Lisa nå som det var for meg på VGS. Anonymkode: 658fd...a0c Da spørs det om Lisa klarer seg på høyere utdanning, dersom de seks fagene er så tøft. Anonymkode: 36b3a...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #79 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (5 minutter siden): lol? Jo, man kan ta 23/5 med fullt vitnemål. Kan du svare på kritikken min? Hvordan straffes du? Er du 12?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #80 Del Skrevet 26. februar (endret) Quote Vis faktisk kunnskap om temaet!! Det er to ulike opptak på høyere utdanningsnivå: Ja Rotemor. Du ser ut til å ha mye kunnskap om temaet. 😆 Kanskje på tide å neie og forlate lokalet? Endret 26. februar av yuleassagai 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå